Motion Team |
Το αποτέλεσμα μιας μικρής βροχής πριν από λίγες μέρες... |
Τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας που διεκδικούν οι φορείς στην πλειοψηφία τους παραμένουν στα συρτάρια και περιμένουν μάταια τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ να δώσουν το «πράσινο φως» για την υλοποίησή τους. Τα έργα αυτά, που ικανοποιούν επείγουσες ανάγκες του λαού, δεν είναι στις προτεραιότητες των κυβερνώντων, καθώς δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων, ούτε προσφέρονται για προεκλογική κατανάλωση...
Μια μπόρα μιας ώρας το βράδυ της Παρασκευής 17 Σεπτέμβρη ήταν αρκετή για να φέρει και πάλι στο προσκήνιο την τεράστια έλλειψη υποδομών στη Θεσσαλονίκη, που συντέλεσε καθοριστικά στο να πλημμυρίσει η μισή πόλη, αλλά και να επαναφέρει την ανυπαρξία ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού στην αντιμετώπιση των καταστροφών. Σπίτια, καταστήματα και δρόμοι πλημμύρισαν, περιοχές έμειναν για ώρες χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα και τηλέφωνο, σηματοδότες τέθηκαν εκτός λειτουργίας. Μικρότερης έκτασης ήταν τα προβλήματα που προέκυψαν το βράδυ της Τρίτης 12 Οκτώβρη. Και ακόμη ο χειμώνας είναι μπροστά...
Τα άσχημα καιρικά φαινόμενα έπαψαν προ πολλού να αποτελούν πειστικό άλλοθι για τα προβλήματα. Μόνοι υπεύθυνοι είναι η εγκληματική πολιτική ιδιωτικοποιήσεων που εφάρμοσαν και συνεχίζουν να εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, αλλά και η αδιαφορία των εκπροσώπων τους στην Αυτοδιοίκηση, που χρόνια τώρα αρκούνται στα ΘΑ των κυβερνώντων και αρνούνται να διεκδικήσουν αποφασιστικά την υλοποίηση των αναγκαίων έργων αντιπλημμυρικής προστασίας για τη Θεσσαλονίκη.
Εγκαιρα η Κομματική Οργάνωση Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ προειδοποίησε πως η ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΑΘ κλπ.) μόνο τέτοιες συνέπειες μπορεί να έχει για το λαό και τους εργαζόμενους της πόλης. Και κάλεσε το λαό της Θεσσαλονίκης να σταματήσει να δείχνει ανοχή στις γαλαζοπράσινες πολιτικές που δημιουργούν πλήθος προβλημάτων στη λαϊκή οικογένεια. Να διεκδικήσει μαζικά, συντονισμένα, σε ένα κοινό μέτωπο τα δικαιώματά του για μια ζωή ανθρώπινη, σε μια πόλη, σε μια περιοχή που οι υποδομές της θα εξυπηρετούν τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες.
Αυτό το κάλεσμα γίνεται ακόμη πιο επίκαιρο. Ιδιαίτερα τώρα που εκτός από την εγκληματική αδιαφορία των κυβερνήσεων και την ανοχή που επιδεικνύουν οι αιρετοί της Αυτοδιοίκησης, στηρίζοντας τις επιλογές των κυβερνήσεων, πλέον ο λαός της Θεσσαλονίκης βρίσκεται αντιμέτωπος και με το χειρότερο εμπαιγμό της νοημοσύνης του, αφού ακόμη και τώρα οι ευθύνες γίνονται μπαλάκι ανάμεσα σε υπουργεία, φορείς και υπηρεσίες.
Η ευθύνη της αντιπλημμυρικής προστασίας από το 2002 έχει φύγει από την ΕΥΑΘ ΑΕ, στο πλαίσιο της επιλογής ιδιωτικοποίησής της και απαλλαγής της από κάθε δράση που θα επιβαρύνει το χαρτοφυλάκιό της και θα την κάνει απωθητική απέναντι στους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Η ευθύνη περιήλθε στην Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Εργων (ΕΥΔΕ) του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ομως η ΕΥΔΕ δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο ρόλο της, γιατί ούτε χρήματα έχει, ούτε υποδομές, ούτε και προσωπικό. Η Νομαρχία και ο Δήμος Θεσσαλονίκης εμφανίζονται να μη φέρουν καμία ευθύνη για τις πλημμύρες.
Τα υπουργεία δε χρηματοδοτούν με τα αναγκαία κονδύλια τα 10 έργα άμεσης προτεραιότητας που έχει ζητήσει επιτακτικά το ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας, μετά από συνεργασία του με τους φορείς, τα αντιπλημμυρικά έργα στο Σέιχ Σου καθυστερούν εγκληματικά, τα 35.000 φρεάτια ομβρίων υδάτων δεν έχουν καθαριστεί εσωτερικά τα τελευταία 3 χρόνια. Το παντορροϊκό (όμβρια νερά και ακάθαρτα λύματα διοχετεύονται στους ίδιους αγωγούς) σύστημα που έχει η Θεσσαλονίκη ακόμη είναι αμφίβολο αν τελικά λειτουργεί σε όφελος ή σε βάρος της προστασίας της πόλης, αφού όλα τα νερά καταλήγουν στον κεντρικό αγωγό και στη συνέχεια στο βιολογικό καθαρισμό, που δεν είναι ικανός να επεξεργαστεί και το νερό που κατεβαίνει σε περιπτώσεις δυνατής βροχής. Ετσι συχνά οι πολίτες βλέπουν τα καπάκια των φρεατίων να πετάγονται και φυσικά να πλημμυρίζουν οι δρόμοι, τα καταστήματα και τα σπίτια τους. Πρόσφατα έφτασαν να παλεύουν και με ψόφια τρωκτικά που βγαίνουν στην επιφάνεια από τους αγωγούς!
«Αποδείχτηκε περίτρανα - μία με το πρόβλημα υδροδότησης που αντιμετωπίσαμε πρόσφατα και τώρα με τις πλημμύρες - πως όταν μετατρέπουμε ένα κοινωνικό αγαθό (νερό, υποδομές, κλπ.) σε εμπόρευμα, όταν το μόνο μέλημα είναι πώς θα αυξηθούν τα κέρδη των εταιριών, τότε θα έχουμε τους πολίτες ανυπεράσπιστους και τις καταστροφές δεδομένες», δήλωσε στο «Ρ» ο Αγάπιος Σαχίνης, δημοτικός σύμβουλος, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Θεσσαλονίκη Τώρα».
Παρουσιάζοντας τις θέσεις της παράταξης για την αντιμετώπιση του προβλήματος, σημείωσε πως η λύση θα έρθει μέσα από την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των κοινωφελών οργανισμών και τον προσδιορισμό των προσφερόμενων υπηρεσιών ως κοινωνικών αγαθών. Μάλιστα, σημείωσε πως στη λειτουργία αυτών των Οργανισμών και στη διαχείρισή τους καθοριστική συμμετοχή θα πρέπει να έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Μια Αυτοδιοίκηση έξω από τα ασφυκτικά όρια της μετατροπής της σε ΟΤΑ ΑΕ, που θα είναι αποφασισμένη να συγκρούεται με τις πολιτικές επιλογές των κυβερνήσεων και θα παλεύει για την υλοποίηση όλων των αναγκαίων έργων, στη συγκεκριμένη περίπτωση των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας.
Ο Αγάπιος Σαχίνης τόνισε πως «οι πολίτες της Θεσσαλονίκης πρέπει να αντισταθούν στην πολιτική που υποθηκεύει το μέλλον τους στις κάθε λογής ψευδοανώνυμες εταιρίες. Το μέλλον ανήκει στους ανθρώπους της εργασίας, του πολιτισμού και της δημιουργίας, που αγωνίζονται, αντιστέκονται και υπερασπίζονται την πόλη μας και την ίδια τη ζωή τους».
Motion Team |
Οι καταστροφές που έχουν σημειωθεί στη Θεσσαλονίκη είναι ανυπολόγιστες |
Το ΤΕΕ είχε καταγγείλει πως δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται οι αλλεπάλληλες πλημμύρες ως συνέπεια μόνο των ακραίων καιρικών φαινομένων και απέδιδε ευθύνες στην πολιτεία για τις παραλείψεις και τις καθυστερήσεις στο θέμα της αντιπλημμυρικής προστασίας της Θεσσαλονίκης.
Τα 10 έργα που πρότεινε, μετά από συσκέψεις που είχε πραγματοποιήσει και με τους αιρετούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, είναι:
1. Διευθέτηση ρέματος Πολίχνης και Συκεών
Υπάρχει για τα απαιτούμενα έργα οριστική μελέτη της ΕΥΑΘ ΑΕ και πρέπει να χρηματοδοτηθεί άμεσα από εθνικούς πόρους.
2. Διευθέτηση χειμάρρου Δενδροπόταμου
Από την εσωτερική περιφερειακή οδό και μέχρι το εργοστάσιο ΤΙΤΑΝ, με ταυτόχρονη κατασκευή ικανού αριθμού λιμνοδεξαμενών στους παρακάτω παραπόταμους: Ωραιοκάστρου, Αγίου Παντελεήμονα (ανώνυμου), Ξηροποτάμου, Ξηροποτάμου - Φιλύρου, Μύλου και Μύλου - Φιλύρου. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τα έργα αυτά δεν υπάρχουν οι απαιτούμενες μελέτες.
Motion Team |
Υπάρχει οριστική μελέτη για το έργο και προτείνεται να χρηματοδοτηθεί από εθνικούς πόρους ή να ενταχθεί στο Ολυμπιακό έργο της διαπλάτυνσης της οδού Λαγκαδά.
4. Διευθέτηση του χειμάρρου Διαβατών και κλάδων του
Εργο άμεσης ανάγκης για να δοθεί διέξοδος στην απορροή του τυφλού μέχρι σήμερα συλλεκτήρα όμβριων υδάτων στο Δημοτικό Διαμέρισμα Μαγνησίας του Δήμου Εχεδώρου. Υπάρχει οριστική μελέτη της ΕΥΑΘ ΑΕ.
5. Περιαστικό δάσος Θεσσαλονίκης
Συνέχιση της αντιπλημμυρικής προστασίας με την κατασκευή άλλων 120 φραγμάτων τσιμεντένιων και κτιστών και πολλών ξυλοφραγμάτων (δεδομένου ότι τα ξυλοφράγματα δεν προγραμματίζονται για πέραν των 7 ετών) επιμέρους προϋπολογισμού 530 εκατ. δρχ. Υπάρχει οριστική μελέτη της Δ/νσης Αναδασώσεων Θεσσαλονίκης. Και αναμένεται το επόμενο διάστημα η έναρξη του έργου με κονδύλια της ΕΕ.
6. Χείμαρρος Λύτρα (Δόξης)
Για τμήμα του χειμάρρου υπάρχει οριστική μελέτη η οποία πιθανά να χρειαστεί αναθεώρηση προϋπολογισμού 0,9 εκατ ευρώ.(Προβλέπεται διευθέτηση με κλειστό αγωγό από το ύψος του υπάρχοντος αγωγού ανάντη της οδού Κ. Καραμανλή μέχρι την οδό Αγίου Δημητρίου.)
Motion Team |
Σε λίμνη μετατράπηκε η πόλη από την πρόσφατη βροχή |
7. Χείμαρρος Κωνσταντινίδη
Εκτιμάται ότι πρέπει να μελετηθούν και να διευθετηθούν τα ακόλουθα τμήματα του χειμάρρου:
α) Τμήμα από Θ. Χαρίση έως γέφυρα οδού Παπάφη. Δεν υπάρχει μελέτη.
β) Τμήμα ρέματος Κωνσταντινίδη στην περιοχή της οδού Ορτανσίας, μεγάλο τμήμα του οποίου είναι μπαζωμένο. Υπάρχει προμελέτη υπό έγκριση.
γ)Τμήμα κλάδου όπισθεν Λοφίσκου Τούμπας που επίσης ορισμένα τμήματά του είναι μπαζωμένα. Δεν υπάρχει μελέτη.
8. Χείμαρρος Κυβερνείου
α) Μελέτη και κατασκευή διευθέτησης του χειμάρρου από οδό Κανάρη μέχρι Περιφερειακή Τάφρο, για το τμήμα κάτωθεν της Περιφερειακής Τάφρου. Δεν υπάρχει μελέτη.
β) Κατασκευή των κλάδων Μαλακοπής (Σταγειρίτη) και Ελαιορέματος μέχρι την Περιφερειακή Οδό, για το τμήμα ανάντη της Περιφερειακής Τάφρου και κατασκευή δύο λιμνοδεξαμενών εντός του περιαστικού δάσους.
Για τα ως άνω τμήματα υπάρχουν: προμελέτη υπό έγκριση και οριστική μελέτη για το ελαιόρεμα από τη ΔΤΥΝΘ.
9. Χείμαρρος Θέρμης
Εκτιμάται ότι είναι άμεσης προτεραιότητας η μελέτη και η κατασκευή της διευθέτησης του κλάδου του χειμάρρου Θέρμης από την κοινοτική οδό Πυλαίας - Θέρμης μέχρι τη συμβολή του με τον κυρίως χείμαρρο Θέρμης, ώστε να προληφθούν επικίνδυνες καταστάσεις, ειδικά λόγω και της ύπαρξης των σχολικών συγκροτημάτων. Δεν υπάρχει μελέτη.
10. Διευθέτηση χειμάρρων περιοχής Περαίας - Αγίας Τριάδος
Εκτιμάται ότι είναι άμεσης προτεραιότητας για την περιοχή η αναμόρφωση της μελέτης: «Διευθέτηση Χειμάρρων Περιοχής Περαίας - Αγίας Τριάδος» και η κατασκευή των έργων. Για την ως άνω περιοχή η ΕΥΑΘ ΑΕ (τέως ΟΑΘ) συνέταξε από το 1990 τη μελέτη, η οποία δεν υλοποιήθηκε, λόγω της έλλειψης χρηματοδότησης. Σήμερα η μελέτη θέλει οπωσδήποτε αναμόρφωση.
Η δήλωση αυτή που έγινε χτες στη Βουλή από τον κατ' εξοχήν αρμόδιο υφυπουργό ΠΕΧΩΔΕ Θεμιστοκλή Ξανθόπουλο, μπορεί να επιβεβαιώνει πλήρως το χτεσινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του «Ρ», με το οποίο επισημαίναμε ότι η Αττική είναι ανοχύρωτη από πλευράς αντιπλημμυρικής προστασίας, καθώς επί δεκαετίες σημειώνεται μια «πλημμύρα εμπαιγμού από τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ», ωστόσο το γεγονός αυτό δε μας χαροποιεί καθόλου.
Και βέβαια ελπίζουμε, ότι η κυβέρνηση αυτή τη φορά - έστω και με τρομερή καθυστέρηση - θα προχωρήσει σε ολοκληρωμένο σχεδιασμό και σε υλοποίηση των απαραίτητων αντιπλημμυρικών έργων, όπως υποσχέθηκε χτες στη Βουλή ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, και χωρίς την επιβολή «πλημμυρόσημων», όπως κατηγορηματικά είχε δηλώσει την περασμένη βδομάδα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς.
ΑΥΡΙΟ: Πάτρα - Το ποτάμι του τρόμου
Εντονη νεροποντή έπληξε το νησί της Κέρκυρας χτες το πρωί με αποτέλεσμα να απαγορευτεί ο απόπλους των πλοίων ανοιχτού τύπου προς και από την Κέρκυρα. Σύμφωνα με στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας Ιονίων Νήσων, εξαιτίας της έντονης βροχόπτωσης, έγιναν 7 αντλήσεις υδάτων στην πόλη της Κέρκυρας και στο Δήμο Κασσοπαίων, δύο κοπές δέντρων στους δήμους Κερκυραίων και Αχιλλείων, ενώ πλημμύρισε σημείο της διαδρομής Κέρκυρα - Παλαιοκαστρίτσα, εξαιτίας ανεπάρκειας των υπαρχόντων φρεατίων.