ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 3 Νοέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΗΠΑ - ΕΕ
Υλοποιείται το πλέγμα φακελώματος
  • Δίνεται και το τυπικό «ok», ώστε οι ελληνικές αεροπορικές εταιρίες να παραδίδουν στη CIA προσωπικά στοιχεία των επιβατών τους
  • Οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές» το κάνουν ήδη

Eurokinissi

Σάρκα και οστά παίρνουν οι αντιδραστικές συμφωνίες ΗΠΑ - ΕΕ για ηλεκτρονικό φακέλωμα των Ευρωπαίων. Αυτές τις μέρες, αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες αναμένεται να επικυρώσουν την απόφαση της Κομισιόν, ώστε προσωπικά στοιχεία ανθρώπων, που ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν στις ΗΠΑ, να παραδίδονται προκαταβολικά στις αμερικανικές υπηρεσίες ασφαλείας. Η CIA ελέγχει στους φακέλους της, διασταυρώνει με άλλες υπηρεσίες, και αποφασίζει αν τους επιτρέπεται ή όχι η είσοδος στη «γη της ελευθερίας» και την «πατρίδα των γενναίων».

Στον αντιδημοκρατικό αυτό κατήφορο - με την καταπάτηση θεμελιωδών συνταγματικών δικαιωμάτων, όπως η προστασία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας - πρώτες πετούν οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές». Συμμορφώνονται, ήδη, με τις επιταγές του Αμερικανοβρυξελλιώτη «μεγάλου αδελφού», ακόμα κι αν δεν έχουν πάρει το τυπικό «ok».

Συγκεκριμένα: Με πρόσχημα την «τρομοκρατία», οι αμερικανικές τελωνειακές υπηρεσίες απαίτησαν από τις αεροπορικές εταιρίες να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα των συστημάτων κρατήσεων για τις πτήσεις με προορισμό τις ΗΠΑ. Απειλούσαν, μάλιστα, πως σε αντίθετη περίπτωση θα επέβαλαν πρόστιμα ή θα υπέβαλαν τους επιβάτες τους σε αυστηρότερους ελέγχους. Αεροπορικές εταιρίες επέτρεψαν την πρόσβαση, άρα και τον «προληπτικό έλεγχο» από τις αρχές των ΗΠΑ των προσωπικών στοιχείων των επιβατών τους. Ακολούθησαν διαπραγματεύσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κομισιόν, με προφανή στόχο, όχι να προστατευτούν οι Ευρωπαίοι (και) από αυτό το φακέλωμα, αλλά να του αποδώσουν μιαν επίφαση νομιμότητας. Αλλωστε, από το Δεκέμβρη του 2003, είχαν προχωρήσει σε κατ' αρχήν συμφωνία.

Στις 14/5/2004 η Κομισιόν αποφάσισε να συμφωνήσει οριστικά με την παράδοση των στοιχείων και τρεις μέρες αργότερα, στις 17 του μήνα, έπεσαν οι τελικές υπογραφές. Η συμφωνία επιτρέπει στην αμερικανική Υπηρεσία Συνοριακού Ελέγχου και Τελωνείων (CBP), αλλά και άλλες αρχές (σ.σ.: η CBP είναι τρόπον τινά «θυγατρική» της CIA), να έχουν άμεση και ανεξέλεγκτη πρόσβαση στα ηλεκτρονικά αρχεία των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιριών.

Η αμερικανική υπηρεσία τελωνείων έχει πρόσβαση σε 34 πεδία του μητρώου επιβάτη (γνωστό ως PNR). Ανάμεσά τους είναι: Η ημερομηνία κράτησης της πτήσης, η ημερομηνία της πτήσης, το ονοματεπώνυμο, ο αριθμός της θέσης, η διεύθυνση του επιβάτη, τα τηλέφωνα και τα e-mail του, κάθε μορφής πληροφόρηση για τον τρόπο πληρωμής (αριθμός πιστωτικής κάρτας), πληροφορίες για τα «μίλια πτήσης» που έχει συγκεντρώσει, ο ταξιδιωτικός του πράκτορας, το αν πρόκειται για απλό ή μετ' επιστροφής εισιτήριο και η ημερομηνία έκδοσής του.

Δηλαδή, πρόκειται για κανονική «ακτινογραφία» του επιβάτη. Τα στοιχεία συλλέγονται μέσα από το σύστημα κράτησης θέσεων των αεροπορικών εταιριών. Η ροή των στοιχείων προς τις ΗΠΑ γίνεται το αργότερο 72 ώρες πριν από την αναχώρηση του αεροσκάφους. Οι ομοσπονδιακές υπηρεσίες των ΗΠΑ «αξιολογούν» τα παρεχόμενα στοιχεία, στη διάρκεια της πτήσης από την Ευρώπη προς τη χώρα τους, ώστε να έχουν σχηματίσει «γνώμη» για τον κάθε επιβάτη, με την προσγείωση του αεροσκάφους σε αμερικανικό έδαφος.

Οι ΗΠΑ διατηρούν τα στοιχεία αυτά σε βάσεις δεδομένων για τριάμισι χρόνια. Αν στην περίοδο αυτή έχει γίνει έλεγχος στο μητρώο ενός επιβάτη, αυτό παραμένει στο «ψυγείο» της CBP για οκτώ (!) χρόνια και ακολούθως διαγράφεται (;). Η συμφωνία ΗΠΑ - ΕΕ έχει διάρκεια ισχύος τριάμισι χρόνια. Δυόμισι χρόνια μετά την έναρξη ισχύος της, θα αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις για την ανανέωσή της.

Στοπ στους «κόκκινους»

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «The Washington Post» (Γενάρης 2004), τα στοιχεία που παραδίδονται στις ΗΠΑ ελέγχονται από τους Αμερικανούς με βάση το πρόγραμμα CAPPS 2 (η δεύτερη εκδοχή του Computer Assisted Passenger PreScreening Program). Οι επιχειρηματίες ταξιδιώτες, που συνήθως πληρώνουν υψηλές τιμές για τα εισιτήριά τους, περνούν ευκολότερα από τον έλεγχο ασφαλείας ως «καταχωρισμένοι ταξιδιώτες».

Οπως υποστηρίζει η αμερικανική Υπηρεσία Ασφάλειας Μεταφορών (TSA), το CAPPS 2 ελέγχει λεπτομερέστερα τον επιβάτη. Καταγράφει το πλήρες όνομά του, τη διεύθυνση της κατοικίας του και τον αριθμό του τηλεφώνου του, την ημερομηνία γέννησης και το δρομολόγιο του ταξιδιού του. Οι πληροφορίες αυτές διοχετεύονται σε μεγάλες βάσεις δεδομένων, όπως οι Lexis - Nexis και Acxiom, που αντλούν πληροφορίες από δημόσια αρχεία και εμπορικές τράπεζες δεδομένων, όπως οι κατάλογοι προσώπων στα οποία στέλνουν οι εταιρίες διαφημίσεις τους, για να ελέγχουν ότι ο επιβάτης είναι αυτός που λέει πως είναι.

Μόλις ο επιβάτης αναγνωριστεί, το σύστημα CAPPS 2 τον συγκρίνει με καταζητούμενους εγκληματίες και ύποπτους για τρομοκρατία που καταγράφονται σε άλλες βάσεις δεδομένων.

Αυτή η διαδικασία των δύο σταδίων καταλήγει σε μια αριθμητική και μια χρωματική ταξινόμηση για κάθε επιβάτη. Το «κόκκινο» σημαίνει πως θα απαγορευτεί η επιβίβασή του. Το «κίτρινο», πως ο επιβάτης θα ελεγχθεί περαιτέρω και το «πράσινο» του ανοίγει το δρόμο.

Επιστήμονες και νομικοί, που γνωρίζουν το θέμα, σημειώνουν ότι τα στοιχεία των επιβατών που χαρακτηρίζονται ως ύποπτοι, διασταυρώνονται και με τα (πλούσια) αρχεία των Ιντερπόλ και Ευρωπόλ, τα οποία αυτομάτως ενημερώνονται για τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι Αμερικανοί και «επικαιροποιούνται». Οι διασταυρώσεις αυτές, σε συνδυασμό με τους ψηφισμένους (ευρω)τρομονόμους, τους ορισμούς της Κομισιόν του τι εστί «τρομοκρατία» και τη νομική τους επικάλυψη από το προωθούμενο «ευρωσύνταγμα», αυτομάτως βάζουν στο στόχαστρο κάθε λαϊκό αγωνιστή. Κάθε δημοκράτη, που αγωνιά και μάχεται για μια καλύτερη κοινωνία.

Η ελληνική περίπτωση

Οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές» (ΟΑ), με βάση προσωρινή άδεια που τους παραχώρησε η «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα» (ΑΠΔΠΧ), ξεκίνησαν να παραδίδουν τα προαναφερόμενα στοιχεία από το Φλεβάρη 2004.

Η προσωρινή άδεια έληξε τον Ιούνη και δεν υπήρξε ανανέωση. Αυτό - κατά τις διαθέσιμες πληροφορίες - δεν προβλημάτισε ιδιαίτερα τη διοίκηση της ΟΑ και τις πολιτικές ηγεσίες των αρμόδιων υπουργείων. Τα στοιχεία συνέχισαν να παραδίδονται στους Αμερικανούς. Η παράδοση των στοιχείων χωρίς καν την τυπική άδεια της Αρχής προκάλεσε την κατάθεση (στις 21/10/2004) Ερώτησης στη Βουλή από τον βουλευτή του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκο. Απευθυνόμενος στους υπουργούς Δικαιοσύνης, Μεταφορών και Εξωτερικών, ρωτά τι μέτρα προτίθενται να λάβουν, «προκειμένου να σταματήσει άμεσα η παράνομη αυτή πρακτική, η οποία αποβαίνει σε βάρος της εθνικής κυριαρχίας και των δικαιωμάτων των Ελλήνων».

Ισως, όμως, το γεγονός ότι η ΟΑ συνέχισε όλο αυτό το διάστημα να παραδίδει στοιχεία στις ΗΠΑ άνευ αδείας της ΑΠΔΠΧ, να είναι μόνο μια πλευρά του θέματος. Η προαναφερόμενη απόφαση της Κομισιόν της 14/5/2004, όπως δημοσιοποιήθηκε και στην εφημερίδα της ΕΕ την 6/7/2004, ορίζει στο άρθρο 6 ότι τα κράτη - μέλη πρέπει να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για να συμμορφωθούν με την απόφαση αυτή εντός τεσσάρων μηνών από την κοινοποίησή της.

Κατά αξιόπιστες πηγές, η οριστική απόφαση της Κομισιόν άρχισε να συζητείται στην ΑΠΔΠΧ τον Οκτώβρη. Η Αρχή αναμένεται να συνεδριάσει αυτές τις μέρες, ώστε να φροντίσει τα της συμμόρφωσης με τα όσα ορίζουν ΗΠΑ - ΕΕ. Συμπλέοντας, δηλαδή, με τις αντιδραστικές τους συμφωνίες και παραγνωρίζοντας τον αντισυνταγματικό - αντιδημοκρατικό τους χαρακτήρα, να δώσει την οριστική άδεια στην ΟΑ, αλλά και όσες άλλες ελληνικού ενδιαφέροντος αεροπορικές εταιρίες εκτελούν πτήσεις προς ΗΠΑ, να παραδίδουν τα στοιχεία των επιβατών τους.


Θ. Μπ.

Οι κάμερες παρακολουθούν και αστυνομικούς!

Από κινητοποιήση του ΠΑΜΕ Πειραιά για να
Από κινητοποιήση του ΠΑΜΕ Πειραιά για να "ξηλωθούν" οι κάμερες
Ακόμα μία κίνηση που αποδεικνύει πως τίποτα δεν ξέφυγε από το «άγρυπνο» βλέμμα των καμερών, ήρθε χτες στο φως της δημοσιότητας. Σύμφωνα με καταγγελίες αστυνομικών, κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, οι υπεύθυνοι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. τους παρακολουθούσαν προκειμένου να δουν αν κάνουν καλά τη δουλιά τους.

Αυτές οι 3 - 4 περιπτώσεις, όπως είπαν στον «Ρ» τόσο ο πρόεδρος όσο και ο Γενικός Γραμματέας της Ενωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Αττικής, έρχονται, ένα μήνα περίπου αργότερα, από το έγγραφο της Υποδιεύθυνσης Κρατικής Ασφάλειας που ενημέρωνε τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής, για τις συνδικαλιστικές κινήσεις των αστυνομικών πριν από ένα χρόνο. Ετσι, απέδειξαν πως έχοντας όλη την τεχνολογία με το μέρος τους, με την άδεια της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και με το πρόσχημα της «ασφάλειας» των Αγώνων, οι υπεύθυνοι για την ηλεκτρονική παρακολούθηση της πόλης, περνούσαν ώρες μπροστά από τις οθόνες, παρακολουθώντας ακόμα και τους αστυνομικούς.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης, Γιάννη Μακρή, υπήρξαν περιπτώσεις όπου το Ζέπελιν είχε βάλει στο μάτι περιπολικά της Αμεσης Δράσης αλλά και τους τροχονόμους, δίνοντας έτσι κατευθύνσεις από αέρος. «Ας πούμε, το τάδε περιπολικό τι δουλιά έχει εκεί» αναρωτιούνταν οι αρμόδιοι για κάποιο όχημα της αστυνομίας. «Αλλωστε, ήταν εύκολο, ειδικά για τα περιπολικά αφού έχουν αριθμό στον ουρανό του αυτοκινήτου», υπογράμμισε.

Από την άλλη, ο Σπήλιος Κρικέτος, Γενικός Γραμματέας της Ενωσης, μας είπε για άλλα περιστατικά τα οποία έγιναν σε Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις, στις οποίες είχε τοποθετηθεί και ο μεγαλύτερος αριθμός καμερών. Δεν έγινε και η καλύτερη χρήση των καμερών, τόνισε, αφού υπήρξαν περιπτώσεις όπου έγιναν συστάσεις σε κάποιους αστυνομικούς αφού παρακολουθούσαν κατά πόσο τηρούνταν οι κανόνες ασφαλείας. «Ενα παράδειγμα είναι ότι κάποιοι αστυνομικοί που είχαν χρεωθεί με τη φύλαξη κάποιας εγκατάστασης, δεν έκαναν την περίμετρο της εγκατάστασης αλλά έκοβαν από μέσα», επισήμανε, δίνοντας και το στίγμα των καταγγελιών που τους έγιναν.

Πάντως, σύμφωνα και με τους δύο, δεν υπήρξαν κυρώσεις σε αστυνομικούς αλλά μόνο συστάσεις, κυρίως σε αυτούς που ήταν στις Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις.

ΕΡΩΤΗΣΗ - ΑΠΑΝΤΗΣΗ 17ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΚΕ

Τι είναι «ο κύκλος της καπιταλιστικής κρίσης»;

ΕΧΟΥΜΕ ΗΔΗ ΠΕΙ ότι οικονομική κρίση είναι η διακοπή της αναπαραγωγής του κεφαλαίου και ότι οι κρίσεις είναι περιοδικές. Η περίοδος που μεσολαβεί από τη μια κρίση μέχρι την άλλη, ονομάζεται οικονομικός κύκλος.

ΚΑΘΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ κύκλος έχει 4 φάσεις, την κρίση που είναι και η βασική, την ύφεση, την αναζωογόνηση και την άνοδο. Στην κρίση έχουμε ήδη αναφερθεί, («Ρ» 2/11/2004).

Η ΦΑΣΗ της ύφεσης που ακολουθεί την κρίση, χαρακτηρίζεται από ένα χαμηλό επίπεδο παραγωγής. Η μεγάλη πτωτική πορεία της παραγωγής λόγω κρίσης, σταματά να μειώνεται. Βρίσκεται, δηλαδή, στο κατώτερο επίπεδο που έφτασε στην περίοδο της κρίσης και παραμένει στάσιμη σ' αυτό το επίπεδο. Οι διαστάσεις της ανεργίας συνεχίζουν να είναι μεγάλες, δηλαδή στο επίπεδο που έφτασαν στο τελευταίο στάδιο της κρίσης. Ταυτόχρονα, μια σειρά άλλοι δείχτες της οικονομίας διαφέρουν στη φάση της ύφεσης σε σχέση μ' αυτήν της κρίσης. Οι τιμές π.χ. που έπεφταν, τώρα σταθεροποιούνται, ενώ τα αποθέματα εμπορευμάτων που αυξάνονταν επειδή δεν μπορούσαν να πουληθούν, τώρα δεν αυξάνονται, αφού η παραγωγή μειώθηκε. Στη φάση της ύφεσης μπορούμε να πούμε ότι παράγονται μόνο τόσα όσα μπορούν να πουληθούν.

Η ΦΑΣΗ της αναζωογόνησης χαρακτηρίζεται από μια ανοδική πορεία του επιπέδου της παραγωγής, αλλά με αργούς ρυθμούς, ενώ αρχίζει επίσης με αργούς ρυθμούς, να υπάρχει ζήτηση εργατικής δύναμης, άρα να μειώνεται και η ανεργία. Χαρακτηρίζεται, επίσης, από μικρή αύξηση των τιμών των εμπορευμάτων. Συντελείται μια αναδιοργάνωση της κοινωνικής παραγωγής, με κατεύθυνση επίσης και την ανανέωση του τεχνικού εξοπλισμού. Είναι αποτέλεσμα της ανάγκης να μεγαλώσουν ξανά οι διαστάσεις της παραγωγής. Αρχίζει να αυξάνεται η ζήτηση μέσων παραγωγής, πρώτων υλών, ενέργειας κλπ., που επιδρά αλυσιδωτά σ' όλους τους κλάδους παραγωγής, επομένως εμφανίζεται η αργή άνοδος της παραγωγής. Αρχίζουν να αποκαθίστανται οι αναλογίες ανάμεσα στους διάφορους τομείς και κλάδους, και ανάμεσα στην προσφορά και τη ζήτηση, έχει σταθεροποιηθεί η παραγωγή.

ΣΤΗ ΦΑΣΗ της ανόδου, η κοινωνική παραγωγή έχει ραγδαία άνοδο, ξεπερνά το επίπεδο της παραγωγής που υπήρχε πριν την κρίση. Εχουμε άνοδο των τιμών των εμπορευμάτων, αφού η ζήτησή τους είναι πολύ μεγαλύτερη από την προσφορά τους. Η χρήση τελειότερων τεχνικά μέσων παραγωγής, συμβάλλει στην πιο γοργή άνοδο της παραγωγής μέσων παραγωγής σε σχέση με την παραγωγή ειδών κατανάλωσης, αφού υπάρχει μεγάλη ζήτηση νέων μέσων παραγωγής. Ετσι, η παραγωγή μέσων παραγωγής ξεπερνά την παραγωγή ειδών κατανάλωσης σε μεγαλύτερο βαθμό, απ' αυτόν που απαιτεί η παραγωγή στη συγκεκριμένη φάση. Αρχίζει να εμφανίζεται δυσαναλογία ανάμεσα στην παραγωγή μέσων παραγωγής και στις ανάγκες που υπάρχουν για νέα μέσα παραγωγής. Αυτή η δυσαναλογία επιδρά στη δημιουργία και άλλων δυσαναλογιών, γεγονός που θα οδηγήσει στην επόμενη κρίση. Μειώνεται η ανεργία, ενώ αυξάνεται και η ζήτηση ειδών κατανάλωσης, άρα αυξάνεται η παραγωγή και ειδών κατανάλωσης. Αυτό οδηγεί στην υπερπαραγωγή τους, άρα εμφανίζονται συνθήκες αδυναμίας να πουληθούν. Ετσι, στη φάση της ανόδου δημιουργούνται προϋποθέσεις της επόμενης κρίσης.

ΤΕΛΟΣ, μπορεί από τη μια κρίση στην άλλη, να μην εμφανιστούν όλες οι φάσεις, δηλαδή να μην φτάσει ο κύκλος έως τη φάση της ανόδου, αλλά να επέλθει η επόμενη κρίση. Αυτό στις σύγχρονες συνθήκες είναι πιο σύνηθες φαινόμενο.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Νέα κατασταλτικά μέτρα

Σε λίγες μέρες, στις 4-5 του Νοέμβρη, στις Βρυξέλλες η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ενωσης αναμένεται να εγκρίνει - ανάμεσα σε άλλα - και «μια νέα πολυετή ατζέντα» για τη διαμόρφωση του λεγόμενου «Χώρου ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης». Οι προσπάθειες της ΕΕ σε αυτό το ζήτημα μετρούν ήδη πέντε χρόνια, αρχής γενομένης από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Τάμπερε (Οκτώβριος 1999).

Αφορούν στη συντονισμένη υλοποίηση σε όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ, αντιδραστικών αποφάσεων των κυρίαρχων δυνάμεων. Οπως: Ενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών με θεσμοθέτηση νέων «αντιτρομοκρατικών» μέτρων. Στενότερη συνεργασία των υπαρχουσών υπηρεσιών και σύσταση νέων. «Προληπτικό» ηλεκτρονικό φακέλωμα του λαϊκού κινήματος. Κοινό πανευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ώστε κανένα κράτος - μέλος να μην ξεφεύγει από τον αυταρχικό κατήφορο. Αυστηρός έλεγχος των δικαστικών σωμάτων ώστε να αποφεύγονται αποφάσεις που «εκθέτουν» το σύστημα. Αποδυνάμωση των εθνικών Κοινοβουλίων και των κυβερνήσεων, ώστε να ελαχιστοποιηθούν ακόμα και οι αφελείς πιέσεις για προοδευτική μεταστροφή του ευρωοικοδομήματος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ