ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Γενάρη 2000
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οργανισμός Λιμένος Πειραιά
Ολα στους ιδιώτες!

Ενα ιδανικό πλαίσιο εκμετάλλευσης των καλύτερων τμημάτων του λιμανιού από ιδιώτες, προσφέρει το «Στρατηγικό Σχέδιο» που αναμένεται να εξετάσει ο ΟΛΠ

«Ακτινογραφία» του ξεπουλήματος του πρώτου λιμανιού της χώρας, αποτελεί η αποκαλυπτική «Τελική Εκθεση Στρατηγικού Σχεδίου» που καταστρώθηκε για λογαριασμό της ΟΛΠ ΑΕ! Το σχέδιο προβλέπει την κατάτμηση του λιμανιού και την προσφορά του στους ιδιώτες, την κατάργηση παραγωγικών του δραστηριοτήτων, την απώλεια θέσεων εργασίας, την αποδυνάμωση ουσιαστικά της άμυνας της χώρας, την πλήρη και ασύδοτη δράση των εφοπλιστών!

Η αποκαλυπτική έκθεση καταστρώθηκε από τον όμιλο εταιριών «ΚΑΝΤΟΡ Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ», «PTC Port and Transport Consulting Bremen», «Ρόγκαν και Συνεργάτες ΑΕ» και των υπεργολάβων τους «Brown and Root», «Sheila Farell», «Σ. Σάγιας και συνεργάτες». Αξίζει να σημειωθεί ότι η «Brown and Root» πριν προλάβει να αποχωρήσει από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είχε ήδη αναλάβει... «δουλιά» στο λιμάνι. Την έκθεση, επεξεργάστηκε στη συνέχεια αρμόδια επιτροπή του ΟΛΠ και έκανε τις δικές της προτάσεις, οι οποίες εκτός από ορισμένα σημεία, είναι κοινές με αυτές της έκθεσης. Στις 10 του Νοέμβρηη έκθεση παραδόθηκε στη διοίκηση του ΟΛΠ και αναμένονται οι τελικές αποφάσεις.

Οι «Κατευθυντήριες Αρχές», στις οποίες πρέπει να ανατρέξει ο ΟΛΠ κατά τη διαδικασία διαμόρφωσης της νέας στρατηγικής του είναι αποκαλυπτικές. Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην έκθεση: «Ο ΟΛΠ οφείλει να διαμορφώνει πλέον τη στρατηγική σε πλήρως αυτόνομη βάση αιτούμενος αποζημίωση σε περιπτώσεις που καλείται να προχωρήσει σε ενέργειες αντίθετες με τα συμφέροντά του για την ικανοποίηση επιλογών της κυβέρνησης, εφόσον αυτές υπερβαίνουν τα όρια που ο οργανισμός θέτει αναφορικά με την ικανοποίηση των επιθυμιών αυτών που θα αποκτήσουν μετοχές»! Στη νέα σχέση του ΟΛΠ με την «τοπική κοινωνία» πρέπει να αποφεύγεται: «Η υπερβολική οικονομική επιβάρυνση του ΟΛΠ», ενώ ιδιαίτερα «θα πρέπει να αποφεύγονται ενέργειες που δεσμεύουν ισχυρά τον οργανισμό σε κατευθύνσεις που δεν είναι συμβατές με τα στρατηγικά του σχέδια»!

Τη δημιουργία τριών οργανωτικών μονάδων προβλέπει το προτεινόμενο μοντέλο οργάνωσης και εκμετάλλευσης του Οργανισμού. Πρόκειται: για τον επιβατικό λιμένα, τη μονάδα διαχείρισης χώρων και τον εμπορικό λιμένα. Αυτές οι μονάδες θα διαχειρίζονται το σύνολο των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων του ΟΛΠ και μπορούν να μετεξελιχθούν σε αυτόνομες θυγατρικές εταιρίες της ΟΛΠ ΑΕ! «Η ανώνυμη εταιρία ή οι θυγατρικές της θα εκμεταλλεύονται αυτοδύναμα ή σε συνεργασία με τρίτους (εκμισθώσεις, κοινές εταιρικές κοινοπραξίες, παραχωρήσεις κλπ.), το λιμάνι με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια!».

Επιπλέον, θα επιχειρηθεί «η ενίσχυση του εμπορικού προσανατολισμού»κάθε οργανωτικής μονάδας «μέσω της ανάπτυξης κατάλληλων συνεργασιών με ιδιωτικούς φορείς»! Πολύ περισσότερο, οι ιδιώτες που θα διαχειρίζονται τμήματα του λιμανιού, θα χρηματοδοτούνται και από το κράτος για τις δραστηριότητές τους!

Το δικαίωμα διοίκησης του λιμανιού μένει στην «ΟΛΠ ΑΕ», η οποία μπορεί να προβεί στην παραχώρηση χώρων σε θυγατρικές που θα συστήσει. Δίνεται η δυνατότητα διαχείρισης από τρίτους, του Εκθεσιακού Κέντρου του ΟΛΠ. Επίσης, σε συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς προτείνεται η κατασκευή νέων επιβατικών σταθμών από την «ΟΛΠ ΑΕ» ή τη θυγατρική της με βάση «προδιαγραφές των ακτοπλοϊκών εταιριών (!!!), που θα προβούν σε μακροχρόνιες μισθώσεις των σταθμών και θα αναλάβουν στη συνέχεια την πλήρη ευθύνη λειτουργίας τους»! Για τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων προτείνεται η διατήρηση μέρους τους και η «παραχώρηση του υπολοίπου σε εξειδικευμένη εταιρία που μπορεί να γίνει είτε με μακροχρόνια μίσθωση είτε με σύμβαση διαχείρισης, που προβλέπει μοίρασμα των κερδών»! Στη διακίνηση αυτοκινήτων η «ΟΛΠ ΑΕ» μπορεί να προχωρήσει σε «συνεργασία μέσω της παραχώρησης χώρου ή της σύστασης κοινοπραξίας και για την ανάπτυξη του στην αγορά μεταφόρτωσης»!

Μέχρι σήμερα η ρυθμιστική εποπτεία ασκείται από αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, στα πλαίσια ωστόσο του νέου μοντέλου προτείνεται την εποπτεία να έχει μια νέα «Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή». . Ενα από τα καθήκοντα αυτής της αρχής, θα είναι και η «προστασία του ίδιου του λιμένα από αδικαιολόγητες κρατικές ή άλλες παρεμβάσεις»! Επίσης, θα δημιουργηθεί πλαίσιο και μηχανισμός χρηματοδότησης (!) από την κυβέρνηση προς την «ΟΛΠ ΑΕ» (ή και τις θυγατρικές της), που αφορά επιδοτήσεις για κατασκευή λιμενικών έργων και άλλα.

Σ' ό,τι αφορά την εξυπηρέτηση της ακτοπλοϊκής κίνησης, ο σύμβουλος θέτει ως προϋπόθεση, εκτός των άλλων, για την υλοποίηση της πρότασης, την ελευθερία καθορισμού των τιμολογίων! Προτείνεται επίσης για την εξυπηρέτηση της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων τη « δημιουργία ανεξάρτητης επιχειρησιακής μονάδας»!

Σε αμφισβήτηση η Ζώνη

Σε αμφισβήτηση μπαίνει και η λειτουργία της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, καθώς στο στρατηγικό σχέδιο γίνεται λόγος για «αναδιάταξη χώρων». Αυτό, παράλληλα με την πρόταση ενδεχόμενης αναδιοργάνωσης της Ζώνης, που θα επιτρέψει να «ελευθερωθούν χώροι που ο ΟΛΠ θα μπορέσει να διαθέσει για πιο αποδοτικές δραστηριότητες». Αυτό σε συνδυασμό με την αναπροσαρμογή των τιμολογίων μέσα από την αναδιοργάνωση του χώρου, δημιουργεί πολλές αμφιβολίες για το μέλλον της Ζώνης.

Σημαντικά συρρικνώνονται οι παραγωγικές δραστηριότητες του ΟΛΠ, καθώς το στρατηγικό σχέδιο στα πλαίσια της ανάπλασης του κεντρικού λιμανιού προτείνει: «Τη μετατροπή των δυο μονίμων δεξαμενών 36 - 37 (πέτρινες δεξαμενές Βασιλειάδη που λειτουργούν) σε πλωτά εκθετήρια (!!!) ιστορικών για την εμπορική ναυτιλία σκαφών ή ενδεχομένως της μικρότερης σε κολυμβητική δεξαμενή». Προτείνει επίσης «τη μετατροπή των ιστορικών σιλό (χώροι αποθήκευσης προϊόντων) σε ενυδρείο ή άλλη πολιτισμική χρήση»!


«Οδηγός» για όλα τα λιμάνια

Εξαιρετικά σημαντικές οι επιπτώσεις της ουσιαστικής ιδιωτικοποίησης, ενώ δημιουργείται το «μοντέλο» ανάλογης παρέμβασης σε όλα τα λιμάνια της χώρας

Η «Τελική Εκθεση Στρατηγικού Σχεδίου» αποκαλύπτει σε όλες της τις διαστάσεις, τις επιδιώξεις για τη ριζική ανατροπή της σημερινής μορφής λειτουργίας του ΟΛΠ προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, ανοίγοντας ταυτόχρονα το δρόμο και για τα άλλα υπό ιδιωτικοποίηση λιμάνια της χώρας.

Το λιμάνι μέχρι σήμερα, όπως και τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας, αποτελεί τομέα στρατηγικής σημασίας για την οικονομία και την ασφάλεια της χώρας και για την άσκηση της εξωτερικής της πολιτικής. Σύμφωνα με την έκθεση που προωθείται, το λιμάνι παύει να εξυπηρετεί τα συμφέροντα της εθνικής άμυνας καθώς θα παραδοθεί τεμαχισμένο στους ιδιώτες και εφοπλιστές που θα εξυπηρετούν τα δικά τους και μόνο συμφέροντα και δε θα ελέγχονται από κανέναν.

Αβέβαιο κρίνεται το μέλλον της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, καθώς ο ΟΛΠ σκοπεύει στην « απελευθέρωση χώρων στη Ζώνη για πιο αποδοτικές λειτουργίες». Αναδεικνύεται έτσι ότι η Ναυπηγοεπισκευή θεωρείται λιγότερο σημαντική λειτουργία από άλλες δραστηριότητες. Ενα τέτοιο ενδεχόμενο θα σημάνει αυτόματα εκτίναξη της ανεργίας και ο Πειραιάς θα μετατραπεί σε «πόλη ανέργων». Ταυτόχρονα μια τέτοια δραστηριότητα που αποφέρει έσοδα στο κράτος, συρρικνώνεται με βάση και τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η συρρίκνωση της παραγωγικής δραστηριότητας του λιμανιού με το κλείσιμο των ΣΙΛΟ (χώροι αποθήκευσης προϊόντων), την αχρήστευση των μόνιμων δεξαμενών και την κατεδάφιση όλων των αποθηκών του κεντρικού λιμανιού, θα συνδυαστεί και με την απώλεια αρκετών θέσεων εργασίας. Το βάρος πλέον πέφτει μόνο στη διαμετακόμιση.

Γκετοποιείται το λιμάνι και φεύγει πλέον από τον έλεγχο του δημοσίου. Οι επιβατικοί σταθμοί - εκτός των άλλων «φιλέτων» του λιμανιού που θα παραδοθούν - θα φτιάχνονται με βάση τις προδιαγραφές των ακτοπλοϊκών εταιριών, ελληνικών και πολυεθνικών (με την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που προωθείται στην ακτοπλοΐα οι ξένες εταιρίες θα έχουν εισβάλλει στη χώρα μέχρι τα μέσα του 2000) οι οποίες στη συνέχεια θα αναλαμβάνουν την πλήρη ευθύνη λειτουργίας τους. Συντριπτικό χτύπημα θα δεχτεί και ο τελωνειακός μηχανισμός και οι εκτελωνιστές. Πλήρης ασυδοσία θα επικρατεί στην κίνηση εμπορευμάτων, με φούντωμα του λαθρεμπορίου και απώλεια εκατοντάδων δισεκατομμυρίων εσόδων για το κράτος.

Τη στιγμή που ουσιαστικά κάθε εταιρία θα έχει δικό της επιβατικό σταθμό, ο ανταγωνισμός από τα καράβια θα μεταφέρεται και στο λιμάνι, ενώ έξω από αυτό θα πετιούνται οι μικροί χρήστες που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό. Η απελευθέρωση των τιμολογίων που προωθείται, θα λειτουργήσει σε βάρος του επιβατικού κοινού αλλά και των νησιών. Θα οδηγήσει στην ανεξέλεγκτη αύξηση των εισιτηρίων αλλά και στην αύξηση της τιμής των προϊόντων που μεταφέρονται στα νησιά. Ούτε οι μικροί επαγγελματίες θα μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό (π.χ. μικρά καράβια που εκτελούν κοντινές αποστάσεις).

Εκτός όλων αυτών, οι εφοπλιστές που θα είναι πλέον κύριοι του λιμανιού, θα μεταφέρουν από τα καράβια τους τη «μαύρη εργασία» και μέσα στο λιμάνι του Πειραιά.


Κείμενα
Γιώτα ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ