ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Νοέμβρη 2004
Σελ. /40
ΞΕΝΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2005

Κατά την παρουσίαση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2005, ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφης ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Με τον προϋπολογισμό του 2005 προχωρούμε στην υλοποίηση μιας νέας οικονομικής στρατηγικής. Αυτή βασίζεται στην προσπάθεια ενίσχυσης της εξωστρεφούς οικονομικής ανάπτυξης, στην πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ιδιωτικού τομέα, στην ήπια δημοσιονομική προσαρμογή και στην προώθηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα απελευθερώσουν την οικονομία από τα βάρη του παρελθόντος.

Η κυβέρνηση αποκατέστησε τη δημοσιονομική διαφάνεια. Το αμέσως επόμενο βήμα είναι να πετύχουμε τη δημοσιονομική εξυγίανση. Η προηγούμενη κυβέρνηση μας κληροδότησε μεγάλα οικονομικά προβλήματα. Με τις επιλογές της επιδείνωσε σοβαρά τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας και εμφάνιζε τόσο στο εσωτερικό όσο και στους διεθνείς οργανισμούς μια πλασματική εικόνα με την παροχή ανακριβών στοιχείων επί σειρά ετών. Η σημερινή κυβέρνηση είναι σταθερά προσανατολισμένη στη διαφάνεια των στατιστικών στοιχείων και την αποκατάσταση της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Με το νέο προϋπολογισμό στοχεύουμε στη μείωση του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης από το 5,3% του ΑΕΠ φέτος, στο 2,8% το 2005 και στην ταχεία αποκλιμάκωση του χρέους.

Εκτέλεση του προϋπολογισμού 2004

Οι στόχοι του προϋπολογισμού του 2004 ήταν εξ αρχής σε μη ρεαλιστική βάση. Το έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί τελικά στο 6,9%.

Η εξέλιξη αυτή οφείλεται:

  • στη μη εγγραφή των αναγκαίων πιστώσεων για την κάλυψη τόσο τρεχουσών, όσο και υποχρεώσεων προηγούμενων ετών του προϋπολογισμού (μισθολογικές και συνταξιοδοτικές δαπάνες, δαπάνες κοινωνικής πολιτικής και λειτουργικές δαπάνες),
  • στις αυξημένες υποχρεώσεις για τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων, στις εκλογικές δαπάνες, καθώς και στην ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων λόγω της κατάργησης εισφορών υπέρ του ΛΑΦΚΑ,
  • στην υπερεκτίμηση των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού και
  • στην υποεκτίμηση δαπανών του ΠΔΕ για τα Ολυμπιακά έργα και την υπερεκτίμηση της εισροής πόρων από την Ε.Ε.

Ως αποτέλεσμα, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί τελικά στο 5,3% του ΑΕΠ, από 1,2% του ΑΕΠ που είχε αρχικά προβλεφτεί.

Προϋπολογισμός του 2005

Με τον προϋπολογισμό του 2005 επιδιώκεται:

  • η διατήρηση και ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας,
  • η μείωση του ελλείμματος της κεντρικής κυβέρνησης,
  • η αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους,
  • η υλοποίηση δεσμεύσεων σχετικά με την ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων και
  • η ενίσχυση των τομέων πρώτης κυβερνητικής προτεραιότητας.

Το έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης προβλέπεται να περιοριστεί στο 4,8% του ΑΕΠ, από 6,9% και 6,4% των ετών 2004 και 2003 αντίστοιχα, ενώ σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,8% του ΑΕΠ, από 5,3% το 2004 και 4,6% το 2003.

Εσοδα

Ειδικότερα, στον προϋπολογισμό του έτους 2005 προβλέπεται αύξηση των συνολικών καθαρών εσόδων κατά 3.363 εκατ. ευρώ (3.010 και 353 εκατ. ευρώ του τακτικού προϋπολογισμού και του ΠΔΕ αντίστοιχα), δηλαδή αύξηση κατά 7,7% έναντι των αντίστοιχων εσόδων του έτους 2004. Σύμφωνα με την πρόβλεψη αυτή, τα έσοδα διαμορφώνονται στο 26,7% του ΑΕΠ, από 26,6% του έτους 2004.

Δαπάνες

Ο ρυθμός μεταβολής των δαπανών (πλην χρεολυσίων) του τακτικού προϋπολογισμού περιορίζεται στο 4,8%, από 11,5% του έτους 2004, σημαντικά χαμηλότερος από την ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ (7,3%), ενώ αντίθετα αυξημένες (6,2%) είναι οι δαπάνες του ΠΔΕ που συγχρηματοδοτούνται από το ΚΠΣ. Οι δαπάνες (πλην χρεολυσίων) που προβλέπονται στον τακτικό προϋπολογισμό, μειώνονται ως ποσοστό του ΑΕΠ και διαμορφώνονται στο 27%, από 27,6% του 2004. Οι δαπάνες αυτές φθάνουν στα 47.577 εκατ. ευρώ, από 45.414 εκατ. ευρώ του έτους 2004 (αύξηση 4,8%). Οι πρωτογενείς δαπάνες αυξάνονται με ρυθμό πολύ χαμηλότερο του έτους 2004 (5,3% από 14,6%), ενώ ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώνονται στο 21,4%, από 21,8%. Σημαντική επίσης είναι η μείωση των δαπανών για τόκους που, από 6,2% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο έτος 2003 και 5,8% στο 2004, περιορίζονται στο 5,6% στο έτος 2005.

Οι μεταβολές αυτές απεικονίζουν, αφενός την προσπάθεια για δημοσιονομική εξυγίανση και τη δημιουργία συνθηκών εμπιστοσύνης και σταθερότητας της οικονομίας - με τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, τον εξορθολογισμό των δαπανών του Δημοσίου, την αποτελεσματικότερη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων και τον περιορισμό κάθε μορφής σπατάλης - και αφετέρου την ιδιαίτερη προσπάθεια ενίσχυσης των επενδύσεων και κατ' επέκταση του ρυθμού ανάπτυξης.

Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Η θετική συμβολή του ΠΔΕ στην οικονομία της χώρας καθίσταται εμφανής, αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι, συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, το ποσοστό του ΑΕΠ που διατίθεται για ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου της γενικής κυβέρνησης στην Ελλάδα, χωρίς τις κεφαλαιακές μεταβιβάσεις, κυμαίνεται μεταξύ 3,2 και 4,1 την περίοδο 1995-2005, έναντι ποσοστού μεταξύ 2,3 και 2,6 του μέσου όρου των 15 χωρών της Ε.Ε. την ίδια περίοδο.

Ειδικότερα, το συνολικό ύψος των δαπανών του ΠΔΕ για το 2005 καθορίσθηκε σε 8.050 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό κατανέμεται σε 5.150 εκατ. ευρώ για την κατασκευή των έργων που συγχρηματοδοτούνται από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ε.Ε. και σε 2.900 εκατ. ευρώ για την κατασκευή των έργων που χρηματοδοτούνται αμιγώς από εθνικούς πόρους. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται και δαπάνες για ολυμπιακά έργα, οι οποίες προβλέπεται να ανέλθουν στα 600 εκατ. ευρώ.

Δημόσιο χρέος

Οσον αφορά το δημόσιο χρέος της γενικής κυβέρνησης, αυτό διαμορφώθηκε στο 109,9% του ΑΕΠ το έτος 2003 και αυξήθηκε περαιτέρω το έτος 2004, οπότε και εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 112,1% του ΑΕΠ. Η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στις αυξημένες ανάγκες χρηματοδότησης των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά και στη χρηματοδότηση θεσμοθετημένων υποχρεώσεων του προϋπολογισμού.

Το ανεξόφλητο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης στο τέλος του έτους 2004 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 201.479 εκατ. ευρώ, έναντι 182.390 εκατ. ευρώ το 2003.

Στο πλαίσιο της δέσμευσης για αποκατάσταση της δημοσιονομικής πειθαρχίας, επιδιώκεται η σταθερή αποκλιμάκωση και επιμήκυνση του χρέους, η οποία εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική εξυγίανσης της ελληνικής οικονομίας, μέσω μιας αποτελεσματικότερης δημοσιονομικής διαχείρισης μείωσης των ελλειμμάτων και διατήρησης υψηλών ρυθμών ανάπτυξης. Ετσι, το 2005 προβλέπεται ότι το χρέος της γενικής κυβέρνησης θα μειωθεί στο 109,5% του ΑΕΠ. Προς την κατεύθυνση της αποκλιμάκωσης συμβάλλουν, μεταξύ άλλων, η συνεχιζόμενη πτωτική τάση των δαπανών για τόκους ως ποσοστού του ΑΕΠ, το σχεδιαζόμενο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, που αναμένεται τον επόμενο χρόνο να αποφέρει έσοδα ύψους 1,6 δισ. ευρώ και η ταχεία απορρόφηση των πόρων του Γ΄ ΚΠΣ.

Η δημοσιονομική εξυγίανση, η αποκατάσταση της διαφάνειας και η αξιοπιστία αποτελούν ουσιώδεις προϋποθέσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Το δημοσιονομικό πρόβλημα θα το αντιμετωπίσουμε, παρά τις αυξημένες δυσκολίες που συνεπάγεται η κατάσταση που κληρονομήσαμε.

Με τον προϋπολογισμό του 2005 βάζουμε τις βάσεις για υγιείς, ειλικρινείς και αξιόπιστους προϋπολογισμούς και αξιόπιστα προγράμματα σταθερότητας και ανάπτυξης. Επιδιώκουμε τη μείωση του ελλείμματος από το 5,3% στο 2,8% του ΑΕΠ με μία ήπια προσαρμογή, η οποία θα επικεντρωθεί στον έλεγχο των δημοσίων δαπανών.

Κεντρικός μας στόχος είναι η ισόρροπη ανάπτυξη, μία ανάπτυξη για όλους που να διαχέεται στην κοινωνία. Κεντρικός μας στόχος είναι η αύξηση της απασχόλησης, ώστε να μειωθεί η ανεργία που αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα της κοινωνίας.

Με μετριοπάθεια, με κοινωνική συναίνεση, με αποτελεσματικότητα μπορούμε να δημιουργήσουμε μία νέα εποχή για την οικονομία και για τη χώρα γενικότερα.

Αθήνα 18/11/2004



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ