ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 25 Δεκέμβρη 2004 - Κυριακή 26 Δεκέμβρη 2004
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2005

Ολοκληρώθηκε το βράδυ της Τετάρτης, με το γνωστό και μονότονο «ναι σε όλα» των κυβερνητικών βουλευτών, η συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2005. Ο «Ρ» ήταν η μοναδική εφημερίδα, που κάλυψε με εκτενή ρεπορτάζ τη σχετική συζήτηση στη Βουλή, παρουσιάζοντας την ουσία των απόψεων που διατύπωσαν οι εκπρόσωποι των κομμάτων και όχι κάποιες κοκορομαχίες που έγιναν - περισσότερο για λόγους σκοπιμότητας - από στελέχη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κόμματος, με επικεφαλής την ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, που μίλησε το βράδυ της Τετάρτης, αποκάλυψαν το αντιλαϊκό περιεχόμενο και την ταξική ουσία των κυβερνητικών επιλογών, όπως εκφράζονται μέσα από τον προϋπολογισμό και οι οποίες στην πραγματικότητα αποτελούν συνέχεια των πολιτικών που μέχρι σήμερα εφάρμοζε το ΠΑΣΟΚ. Παράλληλα, η Αλέκα Παπαρήγα και οι βουλευτές ανέπτυξαν από το βήμα της Βουλής την άποψη και τις προτάσεις του Κόμματος για την ανάγκη που έχουν οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα συνολικά από την εφαρμογή μιας ριζικά διαφορετικής πολιτικής, η οποία, κινούμενη σε αντιιμπεριαλιστική, αντιμονοπωλιακή, δημοκρατική κατεύθυνση, θα έχει στο επίκεντρο της προσοχής της την ολόπλευρη ικανοποίηση των αναγκών του λαού.

Σήμερα, ο «Ρ» επανέρχεται στο θέμα του προϋπολογισμού, με την παρουσίαση των απόψεων του Κόμματος, όπως διατυπώνονται στις εισηγήσεις του γενικού και ειδικού εισηγητών του Κόμματος για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2005, σε δύο ειδικούς, αλλά ιδιαίτερα σημαντικούς τομείς, όπως είναι η Υγεία - Πρόνοια και η πολιτική για τους ΕΒΕ.

ΥΓΕΙΑ - ΠΡΟΝΟΙΑ
Πολιτική ενίσχυσης του ... ιδιωτικού τομέα

Ο ταξικός χαρακτήρας του προϋπολογισμού προβλέπει στασιμότητα των δαπανών για Υγεία - Πρόνοια, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ιδιωτικοποίηση και την ενίσχυση της εμπορευματοποίησής τους

Οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία παλεύουν για ένα πραγματικά δωρεάν αποκλειστικά λαϊκό σύστημα υγείας υποταγμένο στις λαϊκές ανάγκες
Οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία παλεύουν για ένα πραγματικά δωρεάν αποκλειστικά λαϊκό σύστημα υγείας υποταγμένο στις λαϊκές ανάγκες
Η πολιτική της ΝΔ συνεχίζει τη φιλομονοπωλιακή αντεργατική πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και στον τομέα της Υγείας και της Πρόνοιας, κάτι που αποτυπώνεται έντονα και στα κείμενα του προϋπολογισμού. Η κερδοφορία, η ανταγωνιστικότητα, η καπιταλιστική ανάπτυξη, η επιχειρηματικότητα είναι το έδαφος, το οικονομικό περιβάλλον, πάνω στο οποίο στηρίζει η ΝΔ, όπως και το ΠΑΣΟΚ, την κοινωνική πολιτική και αποτελεί βασικό κριτήριο μέσω του κρατικού προϋπολογισμού. Το έδαφος, όμως, αυτό είναι που γεννά την αύξηση του βαθμού εκμετάλλευσης, τη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης, την επιδείνωση των όρων αναπαραγωγής της εργατικής δύναμης. Γεννά την ανεργία, τη φτώχεια, την ανασφάλεια. Γεννά όλους εκείνους τους όρους, που υποσκάπτουν και υπονομεύουν την υγεία της εργατικής τάξης, που μειώνουν το χρόνο επιβίωσης.

Ο ταξικός χαρακτήρας του νέου προϋπολογισμού, όπως και των προγενέστερων, προβλέπει στασιμότητα των δαπανών για Υγεία - Πρόνοια, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ιδιωτικοποίηση και την ενίσχυση της εμπορευματοποίησής τους.

Είναι χαρακτηριστικά τα μέτρα που παίρνονται προς όφελος των πλουτοκρατών, σύμφωνα με τις απαιτήσεις τους, όπως για παράδειγμα:

α) Αυξάνεται από 15% σε 20% το ποσοστό μείωσης του φόρου των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης. Αποτελεί κίνητρο υπέρ της ιδιωτικής ασφάλισης.

β) Αυξάνεται το ανώτατο όριο των εκπιπτόμενων δαπανών ασφαλίστρων για ατομικές ασφάλειες από 1.000 ευρώ σε 1.100 και για τις ομαδικές από 1.000 ευρώ σε 1.500 ευρώ.

Η υποτιθέμενη ονομαστική αύξηση 6,1% σε σχέση με το 2004 εντάσσεται στο σχεδιασμό της κυβέρνησης για «τη διόρθωση των ανισοτήτων κέντρου - περιφέρειας - αναβάθμιση - αξιολόγηση του υγειονομικού έργου».

Σκόπιμα η κυβέρνηση κρύβει την πραγματική αντίθεση που είναι η μεγάλη αύξηση του παραγόμενου πλούτου, η τεράστια ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας από τη μια και από την άλλη, ο δραματικά χαμηλός βαθμός ικανοποίησης των σύγχρονων υγειονομικών αναγκών των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.

Οι όποιες δαπάνες προσανατολίζονται στη στήριξη της πολιτικής της ιδιωτικοποίησης, της εξυπηρέτησης των επενδύσεων σε Υγεία, Ασφάλιση, στη λειτουργία των δημοσίων νοσοκομείων και των ΚΥ, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Στην ίδια την εισηγητική έκθεση χαρακτηριστικά αναφέρεται, σχετικά με τον προσανατολισμό των κρατικών δαπανών ότι υπηρετεί ακόμα την εξυγίανση των συμπληρωματικών παροχών των επικουρικών ταμείων, μέσω των επαγγελματικών ταμείων ασφαλισμένων.

Επιδιώκεται να ενισχυθούν οι νέες δράσεις, όπως η ΑΕ, που πρόσφατα ψηφίστηκε και στην οποία εντάσσεται η πολυκλινική του ολυμπιακού χωριού, αλλά και άλλες υπηρεσίες Υγείας.

Η κυβέρνηση στο όνομα της ορθολογικής χρηματοδότησης και όχι της πλήρους χρηματοδότησης του δημόσιου συστήματος Υγείας από τον κρατικό προϋπολογισμό και τους εργοδότες, ώστε να ικανοποιηθεί το κοινωνικό δικαίωμα της εργατικής τάξης για αποκλειστικά δημόσια δωρεάν Υγεία, δεν κρύβει το στόχο της να μεταβιβάσει ακόμα πιο αποφασιστικά τις δαπάνες στα ασφαλιστικά ταμεία. Αναφέρεται στην εισαγωγική έκθεση ότι «...Με σκοπό να αποτραπεί η δημιουργία νέων υποχρεώσεων στο μέλλον θα προχωρήσουμε στην αναδιανομή των οικονομικών πόρων για την υγεία κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να αποδίδονται τα χρήματα στα νοσοκομεία εγκαίρως για τις υπηρεσίες που προσφέρουν».

Μόλις 2,8% του ΑΕΠ

Οι δαπάνες Υγείας - Πρόνοιας αντιπροσωπεύουν μόλις το 2,8% του ΑΕΠ και το 8,8% του προϋπολογισμού.

Η πολιτική της μετακύλησης των δαπανών Υγείας στις πλάτες του λαού αποτυπώνεται στη στήλη των ειδικών λογαριασμών, όπου οι εισπράξεις το 2004 έφθασαν το 63.038,0 (σε χιλ.) και οι πληρωμές τα 54.072,3 σε χιλ. ευρώ. πρόκειται για χρήματα που καταβλήθηκαν από το λαό μας στα ιδιωτικά ιατρεία, που λειτουργούν το απόγευμα στα δημόσια νοσοκομεία. Αποτέλεσμα της κυρίαρχης πολιτικής είναι η αύξηση των ιδιωτικών δαπανών που αγγίζουν το 47% των συνολικών δαπανών Υγείας.

Τάση, που δεν πρόκειται να αντιστραφεί γιατί και η ΝΔ ακολουθεί την ίδια πολιτική με το ΠΑΣΟΚ π.χ. ο νέος τρόπος τιμολόγησης των φαρμάκων, σηματοδοτούνται νέες αυξήσεις στις τιμές που θα πληρώσουν οι εργαζόμενοι της χώρας, ενώ την ίδια στιγμή η κυβέρνηση διατηρεί το αντιλαϊκό μέτρο της συμμετοχής των ασφαλισμένων στη φαρμακευτική δαπάνη.

Το κονδύλι για τις προσλήψεις περιορίζεται στην πρόσληψη 3.400 νέων προσλήψεων παρά τις οξυμένες ανάγκες.

Αισθητά μεγάλη είναι αύξηση των αμοιβών για τους εργαζόμενους ορισμένου χρόνου. Το 2005 προβλέπονται 11.700.000 ευρώ έναντι 3.500.000 ευρώ το 2004, που σηματοδοτεί τη συνέχιση της πολιτικής που απαιτεί το κεφάλαιο για αλλαγή των εργασιακών σχέσεων.

Οι αμοιβές του εποχικού προσωπικού προβλέπονται στα 9.000.000 ευρώ για το 2005, έναντι 2.500.000 ευρώ το 2004.

Οι δαπάνες που επιχορηγούνται από τις περιφέρειες στις ΝΑ το 2005 προβλέπονται στο ύψος των 13.000.000 έναντι των 13.984.185 ευρώ το 2004. Μηδαμινές αυξήσεις.

Οι επιχορηγήσεις για την Πρόνοια είναι μειωμένες. Προβλέπονται 136.120.000 το 2005, έναντι 139.130.000 το 2004.

Ανοίγει διάπλατα η κυβέρνηση τις πόρτες στον εθελοντισμό και στη φιλανθρωπία στον ευαίσθητο αυτό τομέα.

Τα κονδύλια που επιχορηγούνται στη ΝΑ για βοηθήματα υγειονομικής περίθαλψης και επιδόματα κοινωνικής πρόνοιας, είναι καθηλωμένα. Το 2005 προβλέπονται 117,0 εκατ. ευρώ έναντι ιδίου ποσού για το 2004.

Οι δαπάνες των δημοσίων επενδύσεων είναι και αυτές ελάχιστες σε σχέση με τις υπαρκτές ανάγκες, ολοκλήρωση της ανέγερσης των νέων νοσοκομείων και των έργων που είναι και σε εξέλιξη και τις νέες απαιτήσεις εξοπλισμού.

Η κυβέρνηση οδηγεί τα δημόσια νοσοκομεία στην αγκαλιά της πλουτοκρατίας, με τη νέα μορφή χρηματοδότησης, όχι μέσω του κρατικού προϋπολογισμού αλλά της αυτοχρηματοδότησης, όπως έγινε μέχρι σήμερα με τα δημόσια έργα.

Ο νέος κρατικός προϋπολογισμός οδηγεί την Υγεία και την Πρόνοια στη γνωστή μέγκενη των ιδιωτικοποιήσεων όπως και οι προηγούμενοι.

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε, πως και με το κριτήριο διαμόρφωσης του νέου κρατικού προϋπολογισμού, θα ενταθούν οι ιδιωτικοποιήσεις και η εμπορευματοποίηση στην Υγεία και την Πρόνοια για το επόμενο διάστημα.

Θα οξυνθούν ακόμα περισσότερο τα προβλήματα του λαού μας, σε αντίθεση με την κερδοφορία των επιχειρήσεων στην Υγεία.

Διευκολύνεται η πορεία λειτουργίας των δημόσιων νοσοκομείων και της Πρόνοιας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αντί να εξασφαλιστεί ένα πραγματικά δωρεάν αποκλειστικά λαϊκό σύστημα Υγείας υποταγμένο στις λαϊκές ανάγκες.


ΚΕΙΜΕΝΑ:
Γιώργος ΚΑΚΟΥΛΙΔΗΣ

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ - ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ - ΕΜΠΟΡΟΙ
Αντιμέτωποι με την κυριαρχία των μονοπωλίων

Και με τον προϋπολογισμό για το 2005 επιβεβαιώνεται ότι ο αντιλαϊκός και φιλομονοπωλιακός προσανατολισμός της πολιτικής που ασκούν τόσο η ΝΔ όσο και το ΠΑΣΟΚ απέναντι στους μικρούς επαγγελματίες, τους βιοτέχνες και τους εμπόρους, μια πολιτική που ασκείται στο καθορισμένο πλαίσιο της ΟΝΕ, στόχος της οποίας είναι η συνεχής ενίσχυση του μεγάλου κεφαλαίου, σε βάρος ολόκληρης της κοινωνίας.

Οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις συνεχίζονται, επιταχύνεται η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου, στην ουσία πρόκειται για το ξαναμοίρασμα της αγοράς σε βάρος των μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες εκτοπίζονται από την αγορά, σπρώχνονται στο περιθώριο, επιταχύνεται ο ρυθμός απαξίωσής τους.

Σ' αυτό το χρονικό διάστημα των αναδιαρθρώσεων, από τη μία το μεγάλο κεφάλαιο διασφάλισε τα συμφέροντά του, εδραίωσε την κυριαρχία του. Μεταφέρει κεφάλαια από κλάδο σε κλάδο, από χώρα σε χώρα. Από την άλλη, οι μικρές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σκληρότατο ανταγωνισμό από τους μονοπωλιακούς ομίλους.

Μια εικόνα του τι συνέβη τα προηγούμενα χρόνια αποτυπώνουν τα παρακάτω στοιχεία:

  • Το εμπόριο τροφίμων κυριαρχείται κατά 85% από 10 ομίλους αλυσίδες Σούπερ - Μάρκετ.
  • Στο λιανεμπόριο, τέσσερις όμιλοι κατέχουν το 59% των πωλήσεων.
  • Στην ένδυση - υπόδηση δεκαπέντε επιχειρήσεις ελέγχουν το 40% των πωλήσεων.
  • Στα ηλεκτρικά είδη πέντε επιχειρήσεις ελέγχουν το 45% των πωλήσεων.
  • Στα ηλεκτρονικά είδη, έξι επιχειρήσεις ελέγχουν το 78,6% των πωλήσεων.

Τα ίδια αποτελέσματα και σε κλάδους όπου κυριαρχούσε η μικρή παραγωγή:

  • Με έτος βάσης το 1995 = 100 μονάδες ο δείκτης παραγωγής της Βιοτεχνίας σε ένδυση, δέρμα, υπόδηση, το 2002 βρισκόταν στις 62,9 μονάδες. Στο ξύλο - φελλό έπεσε στις 85,6 μονάδες, στον εξοπλισμό μεταφορών έπεσε στις 71,6 μονάδες.

Τα παραπάνω στοιχεία δεν αποδίδουν ολόκληρη την εικόνα για την κατάσταση των μικρών επιχειρήσεων των αντίστοιχων κλάδων. Ενώ φαίνεται ότι οι παραπάνω κλάδοι έχουν κάποια υπόσταση στην ελληνική μεταποίηση, αυτό αφορά μεσαίες και μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Δεν ισχύει όμως το ίδιο για τις μικρές επιχειρήσεις και τους αυτοαπασχολούμενους που βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση.

Με το νέο προϋπολογισμό όχι μόνο δε θα βελτιωθεί η κατάσταση για τους αυτοαπασχολούμενους, μικρούς ΕΒΕ και τους εργαζόμενους, αλλά θα ενταθεί η διαδικασία αναδιανομής του παραγόμενου πλούτου υπέρ των μονοπωλιακών ομίλων και ο ανταγωνισμός θα γίνει αδυσώπητος.

Με το σύνθημα της ανταγωνιστικότητας, το μεγάλο κεφάλαιο απολαμβάνει νέες φοροελαφρύνσεις -φορολογικός νόμος - όπως διαπιστώνεται τόσο από τους πίνακες στο φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων που οι φόροι είναι μειωμένοι συγκριτικά με των φυσικών προσώπων, όσο και από τους φόρους ΠΟΕ που κύρια προέρχονται από τις «ανέλεγκτες φορολογικές υποθέσεις», δηλαδή τους πρόσθετους φόρους που πληρώνουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Ακόμη, μέσα στο νέο αναπτυξιακό νόμο που έρχεται προς ψήφιση, οι μεγάλες επιχειρήσεις θα έχουν μια σειρά από άλλα προνόμια, και όλα αυτά σε μία περίοδο που οι εισηγμένες στο ΧΑΑ εταιρίες έχουν αύξηση των κερδών και των πωλήσεων 33% και 9% αντίστοιχα, πολλαπλάσια του πληθωρισμού και της συνολικής κατανάλωσης. Τα κοινοτικά προγράμματα απευθύνονται σε πολύ λίγες επιχειρήσεις από το Γ΄ ΚΠΣ που βρίσκεται σε εξέλιξη, αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στο πρόγραμμα για την «ενίσχυση επιχειρηματικών σχεδίων πολύ μικρών και μικρών μεταποιητικών επιχειρήσεων», το «βαρύ πυροβολικό» της ΕΕ για τις ΜΜΕ και είναι χαρακτηριστικό του τρόπου που αντιλαμβάνεται τις επιχειρήσεις αυτές.

Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε υφιστάμενες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον μεταποιητικό τομέα, λειτουργούν ήδη επί μια τριετία και απασχολούν έως 50 άτομα και έχουν μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας μεγαλύτερο των 75.000 ευρώ.

Τίθεται δηλαδή εκτός χρηματοδότησης το 70% -75% του συνόλου των επιχειρήσεων. Στον πρώτο κύκλο έχουν ενταχθεί 591 επιχειρηματικά σχέδια συνολικού προϋπολογισμού 132,5 εκατομμύρια ευρώ και στο δεύτερο κύκλο εντάχθηκαν 511 επιχειρηματικά σχέδια προϋπολογισμού 115 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στο τέλος Απρίλη έληξε και ο τρίτος κύκλος συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατομμύρια ευρώ. Τα αποτελέσματα του δεύτερου κύκλου ανακοινώθηκαν πρόσφατα. Ο μέσος όρος επιχορήγησης ήταν 225.000 ευρώ και από τις επιχειρήσεις που το υλοποίησαν το 55% ήταν ΑΕ και ΕΠΕ και το 45% ΟΕ και ατομικές.

Το Ασφαλιστικό

Η επιχορήγηση στο ΤΕΒΕ (είναι το μεγαλύτερο ταμείο ασφάλισης του ΟΑΕΕ με 598.000 ασφαλισμένους και 184.000 συνταξιούχους) είναι στα επίπεδα του 2004, 52.000.000 ευρώ με αποτέλεσμα να βρίσκεται στη χαμηλότερη αναλογία κοινωνικού πόρου στο σύνολο εσόδων του κλάδου συντάξεων την τελευταία δεκαετία., (1995 = 25,55%, 2004 = 4,71%).

Η αναλογία κοινωνικού πόρου κατά κεφαλήν ασφαλισμένου ετησίως αντιστοιχούσε το 1995 σε 259,26 ευρώ και το 2004 σε 128,67 ευρώ.

Αποτέλεσμα των οικονομικών δυσκολιών είναι:

Οι εισφορές των ασφαλισμένων κάθε χρόνο να αυξάνονται πολλαπλάσια του πληθωρισμού 8%, ενώ οι συντάξεις παραμένουν στα χαμηλότερα επίπεδα, με μέση σύνταξη γήρατος 552 ευρώ, το 69% των συνταξιούχων παίρνει σύνταξη μέχρι 510ευρώ.

Σε περίπτωση ατυχήματος προσφέρεται αποζημίωση ίση με το διπλάσιο της εισφοράς μετά από ένα μήνα απουσίας από την εργασία. Δε χορηγείται επίδομα τοκετού και λοχείας.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι πρέπει να αποδοθεί το χρέος του κράτους προς τον ΟΑΕΕ (καθυστερούμενα από τη διμερή χρηματοδότηση 2084/92) υπολογιζόμενο το ποσό επί του αριθμού των ασφαλισμένων και όχι επί των εισφορών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ