Σχεδόν ανεξάντλητες είναι οι πλευρές του κρατικού προϋπολογισμού για το 2005, που μαρτυρούν το βαθιά ταξικό και αντιλαϊκό χαρακτήρα των επιλογών της κυβέρνησης του ΝΔ. Συνεχίζοντας, σχεδόν κατά γράμμα, την αντιδραστική πολιτική του ΠΑΣΟΚ, η «νέα» κυβέρνηση κατάρτισε - και ψήφισε - έναν κρατικό προϋπολογισμό η βασική λογική του οποίου στηρίζεται στην προώθηση δύο φιλομονοπωλιακών νομοθετημάτων. Αυτά που αφορούν το φορολογικό σύστημα και το πλέγμα των ρυθμίσεων ενίσχυσης του μεγάλου κεφαλαίου, που με τον πλέον αυθαίρετο τρόπο τον ονόμασαν «αναπτυξιακό» νόμο. Και στη μία και στην άλλη περίπτωση η κυβέρνηση Καραμανλή ενισχύει και διευρύνει ακόμα περισσότερο τα ποικιλόμορφα προνόμια του μεγάλου κεφαλαίου και της πλουτοκρατίας. Εχοντας σαν... καραμέλα τα ψευτοεπιχειρήματα για την ανταγωνιστικότητα και την επιχειρηματικότητα, οι νυν κυβερνώντες συναγωνίζονται τους πρώην στον τομέα των παροχών προς το μεγάλο κεφάλαιο και τις πολυεθνικές.
Σ' αυτή την κατεύθυνση κινείται και κρατικός προϋπολογισμός ο οποίος ως εργαλείο ανακατανομής εισοδημάτων στοχεύει στην εξασφάλιση όλο και περισσοτέρων εσόδων προκειμένου να καλυφθούν οι νέες φοροαπαλλαγές των επιχειρήσεων και άλλα ...«κίνητρα» προς τους εκπροσώπους του κεφαλαίου. Ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2005 έχει ένα σαφές ταξικό περιεχόμενο, είναι ένα εργαλείο επιτάχυνσης των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων: Αξιοποιεί το Πρόγραμμα των Δημοσίων Επενδύσεων για την εξυπηρέτηση των αναγκών του κεφαλαίου. Από τα κονδύλια του Προγράμματος θα χρηματοδοτούνται οι επιχορηγήσεις των επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στο νέο ...«αναπτυξιακό νόμο». Προωθεί την ακόμη μεγαλύτερη απελευθέρωση της αγοράς εργασίας με την καταστρατήγηση της πλήρους και σταθερής εργασίας. Η δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης συνδέεται με τις ανάγκες των επιχειρήσεων για ευελιξία και προσαρμοστικότητα στο νέο ανταγωνιστικό και επιχειρηματικό περιβάλλον. Το «επίδομα ανεργίας» μετατρέπεται σε «επίδομα εργασίας», δηλαδή σε επιδότηση του εργοδότη.
Ο «Ρ» συνεχίζει την προβολή ζητημάτων που συνδέονται με πλευρές του κρατικού προϋπολογισμού, όπως αυτά παρουσιάζονται στις δύο εισηγήσεις που κατέθεσαν στη Βουλή ο Γενικός και ο Ειδικός εισηγητής του Κόμματος στη Βουλή.
Μια ακόμα μοιρασιά για τους εκπροσώπους του κεφαλαίου και των πολυεθνικών
Το συνολικό ύψος των Προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανέρχεται σε 8,05 δισ. ευρώ. Το συνολικό ποσό είναι μειωμένο κατά περίπου 1,6 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2004, λόγω της ολοκλήρωσης των Ολυμπιακών Εργων και επιμερίζεται σε έργα που συγχρηματοδοτούνται από τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία συνολικού προϋπολογισμού 5,120 δισ. ευρώ και σε έργα που χρηματοδοτούνται από αμιγώς εθνικούς πόρους προϋπολογισμού 2,9 δισ. ευρώ.
Από το υπόλοιπο πληρωμών, ύψους 1,26 δισ. ευρώ που αφορούσε τα Ολυμπιακά έργα και δε θα αποπληρωθεί μέχρι και το τέλος του 2004, έχουν ενταχθεί στο ΠΔΕ του 2005 600 εκατ. ευρώ.
Στο κομμάτι των έργων του Γ΄ ΚΠΣ αναμένεται το 2005 αύξηση των κοινοτικών εισροών κατά 12% από τα 2,95 δισ. ευρώ, που αναμένεται να απορροφηθούν φέτος, στα 3,3 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο.
Σε ό,τι αφορά την κατανομή των πόρων ανά τομέα, το 28% που αντιστοιχεί σε 1,77 δισ. ευρώ κατευθύνεται σε μεγάλα έργα υποδομής όπως η ΠΑΘΕ, η Εγνατία Οδός, η επέκταση του Μετρό Αθηνών, ο εκσυγχρονισμός του στόλου του ΟΑΣΑ, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας. Επίσης, έχουν προγραμματιστεί:
Το ΠΔΕ συμμετέχει με ένα ποσό 1,2 δισ. ευρώ στο μετοχικό κεφάλαιο των ΔΕΚΟ για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων των δημόσιων επιχειρήσεων.
Το μεγαλύτερο ποσό θα διατεθεί για τη χρηματοδότηση εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κατασκευαστικό τομέα.
Το 85,71% των περιφερειακών προγραμμάτων είναι κοινοτικοί πόροι και αντιστοιχούν σε 720 εκατ. ευρώ.
Το 85,94% των κονδυλίων των υπουργείων είναι κοινοτικοί πόροι και αντιστοιχούν σε 4,4 δισ. ευρώ. Αν δούμε τις πιστώσεις του ΠΔΕ 2005 κατά τομέα διαπιστώνουμε και φέτος ότι τη μερίδα του λέοντος την αποσπούν οι συγκοινωνίες (πλην σιδηροδρόμων) με συνολικό ύψος 1.766 εκατ. ευρώ, μειωμένο με το ΠΔΕ 2004 κατά -14%.
Αύξηση έχουμε στη Γεωργία κατά 31,37%, στη Βιομηχανία - Βιοτεχνία κατά 12,7%, στον Τουρισμό κατά 49,33%, στην Εκπαίδευση κατά 15,85%, στην Υγεία - Πρόνοια κατά 1,96%, τα νομαρχιακά έργα κατά 2,45%, τα περιφερειακά προγράμματα κατά 17,86%.
Μείωση έχουμε στα Ειδικά Εργα κατά -112,64%, στα Ολυμπιακά έργα κατά -147,17%, τα Δάση -Αλιεία κατά -26,32%, τα Εγγειοβελτιωτικά Εργα κατά -4,54%, η Ενέργεια κατά -50%, οι Σιδηρόδρομοι κατά -15,38%, ο Πολιτισμός κατά -39,64%, η Κατάρτιση κατά -45,32%, ο Οικισμός κατά -45,90%, η Υδρευση - Αποχέτευση κατά -21,74%, η Δημόσια Διοίκηση κατά -28,21%, η Ερευνα - Τεχνολογία κατά -13,84%.
Ανεξάρτητα από τις όποιες αυξομειώσεις των κονδυλίων το ΠΔΕ αποτελεί μηχανισμό ενίσχυσης του κεφαλαίου, είναι ενταγμένος στη χρηματοδότηση του Γ΄ ΚΠΣ, ένα σημαντικό μέρος των οποίων διατίθενται για τη δημιουργία, αλλά και τον εκσυγχρονισμό έργων υποδομής, τα οποία εντάσσονται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.
Το μεγάλο κεφάλαιο επωφελείται όχι μόνο από την κατασκευή αυτών των έργων, αλλά και από τη μακροχρόνια διαχείριση αυτών των έργων, τα οποία τους παραχωρούνται για εκμετάλλευση, λόγω του μεγέθους της αυτοχρηματοδότησης αυτών των έργων. Δηλαδή, ο ελληνικός λαός καλείται να πληρώσει όχι μόνο την κατασκευή αυτών των έργων, αλλά και για τη λειτουργία τους, πληρώνοντας υπερβολικά διόδια.
Η κυβέρνηση προπαγανδίζει την πολιτική της βούληση για ταχύτερη υλοποίηση και απορρόφηση του Γ΄ ΚΠΣ και την αύξηση των κοινοτικών εισροών στο ΠΔΕ κατά 12 %, σε σχέση με το 2005. Γενικότερα, προβλέπεται αύξηση των απολήψεων απ' την ΕΕ κατά 5,9% σε σχέση με το 2004.
Οι πραγματικοί στόχοι του ΚΠΣ είναι ορατοί και αφορούν:
Σε τελευταία ανάλυση, οι πόροι των ΚΠΣ αποτελούν συγκέντρωση της υπεραξίας των εργαζομένων που διοχετεύεται για την ενδυνάμωση των μονοπωλίων κάθε χώρας...
Ακόμα πιο χαμηλά οι συντελεστές φορολογίας και η φορολογική ασυδοσία των επιχειρήσεων
Με το νέο φορολογικό νόμο, όπως κατάγγειλε ο εισηγητής του ΚΚΕ στη Βουλή, επέρχεται:
Ο καθένας καταλαβαίνει ότι καθένα από τα παραπάνω μέτρα και όλα μαζί στο σύνολό τους αφορούν τις μεγάλες και τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις. Σε αντίθετη κατεύθυνση προβλέπεται:
Την ίδια στιγμή ο νέος αναπτυξιακός νόμος αποτελεί ένα εκσυγχρονισμένο θεσμικό πλαίσιο για μεγαλύτερη και ταχύτερη αναδιανομή του κοινωνικού πλούτου προς όφελος του κεφαλαίου, ικανοποιεί τα βασικά αιτήματα των βιομηχάνων, μια και μεταξύ άλλων:
Ειδικά μέτρα για τη στήριξη των ανέργων
Ενα από τα πλέον σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εργαζόμενοι είναι το πρόβλημα της απασχόλησης και η συνεχώς διευρυνόμενη ανεργία. Η καταγεγραμμένη ανεργία, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ξεπέρασε τους 508.000 ανέργους και αυτό είναι αποτέλεσμα των κυβερνητικών επιλογών. Αποδεικνύεται έτσι ότι τα μέτρα που πήραν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και η σημερινή ήταν απλώς κοροϊδία, όπως έγκαιρα είχε καταγγείλει το Κόμμα μας.
Η ανεργία αυξάνεται, παρά το γεγονός ότι αυξάνονται οι εργαζόμενοι με μερική απασχόληση και ωρομίσθιο, οι οποίοι βέβαια δεν υπολογίζονται στους άνεργους.
Μιλώντας ο κ. πρωθυπουργός στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης δήλωνε ότι για την αντιμετώπιση της ανεργίας η κυβέρνηση θα επιδοτήσει την απασχόληση, δηλαδή τους επιχειρηματίες και όχι τους ανέργους.
Στο όνομα δηλαδή της αντιμετώπισης της ανεργίας με την επιδότηση της εργασίας δόθηκαν στο παρελθόν δισ. δρχ. στους εργοδότες σαν επιδότηση νέων θέσεων εργασίας χωρίς όμως να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
Η συνέχιση της πολιτικής αυτής είναι πρόκληση προς τους ανέργους και τις οικογένειές τους. Η ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος συνδέεται με το κεντρικό ζήτημα ποιος έχει στην ιδιοκτησία του τα μέσα παραγωγής.
Ακόμα πιο ανάγλυφα αναδεικνύεται η ανάγκη για ριζικές αλλαγές στο επίπεδο της εξουσίας και της οικονομίας. Για εξουσία που θα είναι στα χέρια του λαού και θα υπηρετεί τα συμφέροντά του και οικονομία που θα αναπτύσσεται με κριτήριο την ευημερία των πολλών και όχι τα κέρδη των λίγων.
Ομως και στις σημερινές συνθήκες επιβάλλεται να παρθούν μέτρα ανακούφισης των ανέργων.
Το ΚΚΕ ζητά: