ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Γενάρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΝΕΟΤΕΡΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ
Τα «Ξενία» και η «βιωσιμότητα»

Στην κοινή αντιμετώπιση των ξενοδοχείων ΞΕΝΙΑ μέσα από ενιαία κριτήρια, προσανατολίζεται το υπουργείο Πολιτισμού, όπως προκύπτει από σχετική όσο και γενικόλογη αναφορά του γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλου, στην προχτεσινή συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ).

Με αφορμή το θέμα για το χαρακτηρισμό ή μη ως μνημείου του ΞΕΝΙΑ Ιωαννίνων αναπτύχθηκε στο ΚΣΝΜ μια συζήτηση γύρω από το πώς πρέπει να προσεγγιστούν σήμερα τα συγκεκριμένα αρχιτεκτονήματα, τα οποία αποτελούν διακριτό σύνολο στη νεότερη αρχιτεκτονική ιστορία της χώρας, σε μια ιστορική περίοδο (από το τέλος του πολέμου μέχρι τη δεκαετία του '70) που χαρακτηρίζεται, στην προκειμένη περίπτωση, από τη φετιχοποίηση της τουριστικής «ανάπτυξης».

Το ευτύχημα ήταν ότι η κτιριακή υποδομή του ΕΟΤ της εποχής αφέθηκε στα χέρια ενός από τους σημαντικότερους Ελληνες αρχιτέκτονες, του Αρη Κωνσταντινίδη, ο οποίος σχεδίασε και υλοποίησε ΞΕΝΙΑ, αλλά και ενέπνευσε και όσα δεν έχουν την υπογραφή του. Ακριβώς σε αυτό το σημείο αναπτύχθηκε ο διάλογος στο ΚΣΝΜ, αφού το ΞΕΝΙΑ Ιωαννίνων δεν είναι έργο του Κωνσταντινίδη. Η πλευρά που τελικά μειοψήφησε θεωρεί ότι τα ΞΕΝΙΑ «συμβολοποιούν» το ξεκίνημα της τουριστικής κίνησης «με μια κρατική έμφαση» και αποτελούν ξεχωριστό κεφάλαιο στην ελληνική αρχιτεκτονική. Πρόκειται περί «ομοειδών» κτιρίων, ανεξαρτήτως του αρχιτέκτονά τους, «που έχουν προσδώσει μια ξεχωριστή αναφορά στα τοπία του τουριστικού χώρου, με διακριτή παρουσία», συστατικά τα οποία δόθηκαν από τον Αρη Κωνσταντινίδη. Επιπλέον, αν ξεκινήσει η διαδικασία μη χαρακτηρισμών, θα κινδυνεύσουν και άλλα ΞΕΝΙΑ. Να σημειωθεί ότι το ΞΕΝΙΑ Ιωαννίνων ανήκει στο Δήμο, που το επινοικιάζει σε ιδιώτη.

Η άποψη των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΠΟ όπως και του Δήμου - που θέλει την κατεδάφισή του και, όπως ειπώθηκε στο Συμβούλιο, την ανέγερση νέου ξενοδοχείου - είναι ότι το συγκεκριμένο ΞΕΝΙΑ, σε αντίθεση με άλλα, δε διακρίνεται για κάτι ξεχωριστό στην αρχιτεκτονική του από αισθητικής αλλά και ιστορικής άποψης. Η πλειοψηφία του Συμβουλίου είπε ότι η διατήρηση των ΞΕΝΙΑ πρέπει να γίνει επιλεκτικά και θύμισε ότι επί το πλείστον τα κτίρια αυτά είναι κτισμένα πάνω σε μνημεία. Οπως το ΞΕΝΙΑ Χανίων που ήταν πάνω στις οχυρώσεις του κάστρου και το ΞΕΝΙΑ Ναυπλίου, που προκάλεσε άμεση βλάβη στην Ακροναυπλία. Να σημειωθεί ότι το ΞΕΝΙΑ Ιωαννίνων δεν είναι κτισμένο πάνω σε μνημείο.

Τονίστηκε πάντως πως όσα ΞΕΝΙΑ πέρασαν στους ιδιώτες, έχουν αλλοιωθεί πλήρως.

Ο Χρ. Ζαχόπουλος τάχθηκε υπέρ του μη χαρακτηρισμού του ΞΕΝΙΑ Ιωαννίνων και πρόσθεσε ότι ζήτησε τους φακέλους όλων των ΞΕΝΙΑ, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν με ενιαία κριτήρια, που όμως δεν κατονόμασε. Αντιθέτως, υπερτόνισε το κριτήριο της «βιωσιμότητας». Για άλλη μια φορά, δηλαδή, αναδείχτηκε η πολιτική της ΝΔ που ακόμη και την πολιτιστική κληρονομιά την προσεγγίζει με όρους «πάρε - δώσε». Τελικά το ΚΣΝΜ, κατά πλειοψηφία, γνωμοδότησε υπέρ του μη χαρακτηρισμού του κτιρίου, δηλαδή, υπέρ της επικείμενης κατεδάφισής του.

Αφιερωμένη στον Χατζηκυριάκο - Γκίκα

«Ο Γκίκας και η ευρωπαϊκή πρωτοπορία του μεσοπολέμου» τιτλοφορείται η αφιερωματική έκδοση που παρουσίασαν προχτές το βράδυ το Μουσείο Μπενάκη και οι εκδόσεις «Εφεσος». Η έκδοση του καλαίσθητου τόμου οφείλεται στο διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελο Δεληβορριά, ο οποίος είχε την ιδέα να μελετηθεί η συγκεκριμένη φάση του έργου του Γκίκα.

Είναι γνωστές οι σχέσεις του Ν. Χατζηκυριάκου - Γκίκα (1906 - 1994), με τα παρισινά, κυρίως, μοντερνιστικά ρεύματα του πρώτου μισού του 20ού αιώνα. Ομως, μέχρι σήμερα, δεν είχαν αποτελέσει αντικείμενο ξεχωριστής έρευνας. Το κενό αυτό καλύπτει η παρούσα έκδοση, η οποία μελετά την πρώτη κρίσιμη 20ετία της δημιουργικής πορείας του καλλιτέχνη. Τον παρακολουθεί στα πρώτα του ξεκινήματα στο μεσοπολεμικό Παρίσι και ρίχνει φως στους καλλιτεχνικούς του στροβιλισμούς ανάμεσα στις ποικίλες κυρίαρχες τάσεις στις δεκαετίες '20 και '30. Τέλος, καταγράφει τα χρόνια της επιστροφής στην Ελλάδα και τη ζωγραφική ολοκλήρωσή του.

Στο βιβλίο, στον πρόλογό της η Ιωάννα Προβίδη (υπεύθυνη της Πινακοθήκης Γκίκα), περιγράφει τη γενικότερη εκδοτική προσπάθεια. Ο Αγγ. Δεληβορριάς αναφέρεται στην προβληματική της πρόσληψης της ευρωπαϊκής σταδιοδρομίας του Γκίκα. Ο J. P. Rycke ασχολείται με τα καθαυτά παρισινά χρόνια (1921 - 1934), ενώ ο Ν. Παΐσιος εξετάζει τα χρόνια 1935 - 1950. Στο επίμετρο αναδημοσιεύονται κείμενα των: Κρ. Ζερβού, Ε. Τεριάντ και Μ. Raynal που γράφτηκαν τις δεκαετίες '20 και '30. Ο τόμος ολοκληρώνεται με ένα απαραίτητο συμπλήρωμα βιβλιογραφίας για τα έργα 1920 - 1940, καρπός πολυετούς εργασίας της Ιωάννας Μωραΐτη.

Μια πραγματική ιστορία

Εργο γραμμένο το 1836, ο «Βόιτσεκ» του Γκεόργκ Μπίχνερ παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή του «Θεάτρου Νέου Κόσμου», σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, μετάφραση Κοραλλίας Σωτηριάδου, μετάφραση τραγουδιών Τζένης Μαστοράκη, πρωτότυπους στίχους τραγουδιού Γιάννη Αγγελάκα, σκηνικά Αντώνη Δαγκλίδη, κοστούμια Κλερ Μπρέισγουελ, μουσική Γιώργου Χριστιανάκη, κινησιολογία Σεσίλ Μικρούτσικου. Παίζουν: Μανώλης Μαυροματάκης, Ταμίλα Κουλίεβα, Γεράσιμος Γεννατάς, Γιώργος Γάλλος, Παντελής Δεντάκης, Κόρα Καρβούνη, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Θανάσης Χαλκιάς, Παναγιώτης Λάρκου.

Βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, το έργο περιγράφει την ιστορία του στρατιώτη Βόιτσεκ, που σκότωσε τη μάνα του παιδιού του, γιατί τον απάτησε. «Στη φυλακή της κοινωνίας και στη φυλακή του μυαλού του δεν έχει άλλη καταφυγή πέρα από τη βία, που δε στρέφεται ενάντια στους καταπιεστές του, αλλά ενάντια στην αγαπημένη του, σε τελική ανάλυση ενάντια στον ίδιο τον εαυτό του», σημειώνει ο σκηνοθέτης.

Οροι επιχορηγήσεων χορού

Ανακοινώθηκαν οι όροι και οι προϋποθέσεις επιχορήγησης ομάδων κλασικού και σύγχρονου χορού. Κρατική επιχορήγηση δίνεται: Σε ομάδες που λειτουργούν με τη μορφή σωματείου, συλλόγου ή αστικής εταιρίας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Σε ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ που λειτουργούν στα πλαίσια του Νομικού Προσώπου. Γενικοί όροι: Οι ομάδες υπόκεινται σε έλεγχο συνέπειας από το ΥΠΠΟ, σε οικονομικό έλεγχο και οφείλουν να είναι συνεπείς. Η αθέτηση συνεπάγεται τον αποκλεισμό τους. Η επιχορήγηση θα γίνεται στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του προϋπολογισμού του ΥΠΠΟ. Στο φάκελο - πρόταση πρέπει να περιλαμβάνεται υπεύθυνη δήλωση για τυχόν άλλες χρηματοδοτήσεις. Η επιχορηγούμενη ομάδα πρέπει να έχει εκπληρώσει προηγούμενους καλλιτεχνικούς στόχους. Η πρόταση που θα υποβληθεί στο ΥΠΠΟ μπορεί να αφορά μία ή περισσότερες παραγωγές, οι οποίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος Αυγούστου. Οι ομάδες που είχαν επιχορηγηθεί την τελευταία χρονιά οφείλουν να προσκομίσουν και απολογισμό. Οι φάκελοι - προτάσεις (απαραίτητα και βιντεοκασέτα της δουλιάς τους), θα απευθύνονται (έως και τις 28/2), στη Διεύθυνση Θεάτρου και Χορού, Τμήμα Χορού του ΥΠΠΟ και θα υποβληθούν στο Κεντρικό Κατάστημα του Υπουργείου - Πρωτόκολλο (Μπουμπουλίνας 20, 10682, Αθήνα). Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 210.8201.736-7.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ