ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Γενάρη 2005
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ο «ΔΙΑΛΟΓΟΣ » - ΑΠΑΤΗ ΚΑΙ Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ

Το προεδρείο της... συναίνεσης

Eurokinissi

Το προεδρείο της... συναίνεσης
Το αίτημα για Παιδεία, πραγματικά δημόσια και δωρεάν που θα έχει γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες αντηχούσε χτες το πρωί στους δρόμους. Στα συλλαλητήρια που έγιναν σε όλη τη χώρα.

Στο Ζάππειο, την ίδια ώρα, «παιζόταν» η παράσταση - φιέστα του «εθνικού διαλόγου» που, με τη συναίνεση όλων των κομμάτων εκτός του ΚΚΕ, υποτίθεται θα χαράξει «εθνική στρατηγική».

Αυτό που αποδείχτηκε και από τη χτεσινή αντίθεση των συλλαλητηρίων και της φιέστας στο Ζάππειο είναι ότι ο λαός δεν μπορεί να δώσει τη συναίνεση που ζητά η κυβέρνηση στις προειλημμένες αποφάσεις για υπαγωγή της Παιδείας στους νόμους και τις ανάγκες της αγοράς.

(Ρεπορτάζ από τα συλλαλητήρια που διοργάνωσαν μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτικοί σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις ακολουθεί στις επόμενες δύο σελίδες).


...και οι μαθητές στο δρόμο
...και οι μαθητές στο δρόμο

ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΕΣΥΠ
Ευχολόγια για συναίνεση σε μια αντιλαϊκή πολιτική

ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ, συμβιβασμένες ηγεσίες ομοσπονδιών εκπαιδευτικών παραβρέθηκαν στο Ζάππειο

Ο προσανατολισμός του «εθνικού διαλόγου» στην εξασφάλιση συναίνεσης στην προώθηση των αλλαγών που υπαγορεύει η ΕΕ, φάνηκε χτες... πανηγυρικά κατά την πρώτη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ), που σηματοδοτεί την έναρξη του «εθνικού διαλόγου». Τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ επέμειναν σε μια αναγκαιότητα χάραξης εθνικής στρατηγικής στο χώρο της Παιδείας, προκειμένου αυτή να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις νέες συνθήκες. Οπου βέβαια, ως νέες συνθήκες νοούνται η στρατηγική της Λισαβόνας για υπαγωγή της Παιδείας στην παραγωγή εργαζομένων τέτοιων, ώστε να συμβάλουν στην ανταγωνιστικότητα του μεγάλου κεφαλαίου. Το ΚΚΕ δε συμμετείχε με εκπρόσωπό του, δηλώνοντας ότι δε συμμετέχει σε διαλόγους για το πώς θα υποβαθμιστεί παραπέρα μορφωτικά η νεολαία και για το πώς θα ενταχθούν στην κοινωνία ως εργαζόμενοι χωρίς δικαιώματα.

Ο Κ. Καραμανλής, κινούμενος στο πνεύμα του κυβερνητικού προγράμματος της ΝΔ για την Παιδεία, ως βασικό στόχο σε ό,τι αφορά την ανώτατη και ανώτερη Εκπαίδευση περιέγραψε τη «σύνδεσή της με την παραγωγική διαδικασία και την αγορά εργασίας». Σημείωσε ανάμεσα σε άλλα ότι «οφείλουμε, πρώτ' απ' όλα, να επιδιώξουμε και να πετύχουμε την προσαρμογή του εκπαιδευτικού μας συστήματος στις τάσεις που αναπτύσσονται διεθνώς, στις ευρωπαϊκές εξελίξεις, στις κοινές δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης υπογράφοντας (από το 1999) τη διακήρυξη της Μπολόνια». Ειδικότερα αναφέρθηκε σε αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των ΑΕΙ «έτσι ώστε να αποκτήσουν περισσότερη ελευθερία για μακροχρόνιο προγραμματισμό και ευελιξία στην οικονομική διαχείρισή τους», προώθηση της αξιολόγησης, «πιστοποίηση των πανεπιστημιακών μονάδων», την κινητικότητα και την αναγνώριση πτυχίων στον ευρωπαϊκό χώρο, τα ευρωπαϊκά διαπανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών, την ενίσχυση των γραφείων σταδιοδρομίας. Τα μέτρα δηλαδή που οδηγούν σε υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων, την ιδιωτικοποίηση και τη μετατροπή της γνώσης και των πτυχιούχων σε προϊόν προς κατανάλωση.

Ο Κ. Καραμανλής αναφέρθηκε σε μια σειρά ζητημάτων που, όπως είπε, απαιτούν ρυθμίσεις πριν το ξεκίνημα της επόμενης σχολικής χρονιάς κάνοντας λόγο ανάμεσα σε άλλα για επέκταση της υποχρεωτικής φοίτησης στα 12 χρόνια, αξιολόγηση σε όλες τις βαθμίδες, ζητήματα διά βίου κατάρτισης. Καθώς και τα ζητήματα της πρόσβασης στην ανώτατη Εκπαίδευση και «τα φαινόμενα της "αιώνιας φοίτησης"».

Παρατηρήσεις... επί της διαδικασίας

Για ανάγκη «συνεκτικής εθνικής στρατηγικής» στην Παιδεία, προκειμένου να διασφαλιστεί το δικαίωμα του Ελληνα πολίτη «να συμμετέχει ισότιμα ως πολίτης του κόσμου είτε στην ΕΕ είτε διεθνώς», έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γ. Παπανδρέου. Επιβεβαιώνοντας για μια ακόμα φορά την ταύτιση θέσεων με τη ΝΔ στην ουσία των αναδιαρθρώσεων, αλλά και το στόχο που αυτές πρέπει να υπηρετούν, την ακόμα δηλαδή μεγαλύτερη προσαρμογή της Εκπαίδευσης στις απαιτήσεις του κεφαλαίου, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης άφησε αιχμές ότι η κυβέρνηση με τις μέχρι τώρα επιλογές της στο χώρο της Παιδείας, «η κυβέρνηση έχει ήδη υπονομεύσει» τη διαδικασία του διαλόγου. Ειδικότερα αναφέρθηκε σε κομματισμό και αναξιοκρατία στη στελέχωση υπηρεσιών της Παιδείας και αποδυνάμωση του προϋπολογισμού. Επανέλαβε δε τη θέση για λιγότερο Δημόσιο στο χώρο της Παιδείας, λέγοντας ότι «πρέπει να είναι λιγότερο παραγωγός γνώσης, να απελευθερώσει πολύ περισσότερο την ελληνική κοινωνία και "αποκέντρωση" του εκπαιδευτικού συστήματος».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΥΝ, Αλ. Αλαβάνος, στη γνωστή τακτική του κόμματός του, «πατώντας σε δύο βάρκες», και νομιμοποιώντας για άλλη μια φορά τις συναινετικές διαδικασίες που καταλήγουν σε αφαίρεση δικαιωμάτων, ισχυρίστηκε από τη μια ότι: το κόμμα του δεν είναι διατεθειμένο να συμμετάσχει σε ένα διάλογο, «που θα μπορούσε να εξυπηρετεί επικοινωνιακές σκοπιμότητες, προθέσεις συγκάλυψης των πραγματικών προβλημάτων ή διαθέσεις επιβολής προειλημμένων αποφάσεων». Και από την άλλη ισχυρίστηκε ότι ο ΣΥΝ στηρίζει τις κινητοποιήσεις φοιτητών, μαθητών, εκπαιδευτικών ενάντια στην πολιτική που ακολουθείται στην Παιδεία λέγοντας χαρακτηριστικά ότι ένας από τους λόγους για τους οποίους βρισκόταν χτες στο Ζάππειο ήταν «για να ακουστεί στο Ζάππειο και η δική τους φωνή»!

Παίρνοντας το λόγο η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, αναφέρθηκε στη διαδικασία του διαλόγου ενώ, όπως είπε, η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη «ακόμα και να ξεπεράσει τα όρια του προγράμματός της», προκειμένου να χαραχτεί μακροπρόθεσμη πολιτική για την Παιδεία. Ωστόσο, έχει γίνει καθαρό ότι ο διάλογος διεξάγεται για επιμέρους θέματα, αφού το βασικό πλαίσιο το έχουν ορίσει η Λισαβόνα και η Μπολόνια. Και σε αυτό η κυβέρνηση δηλώνει ανυποχώρητη, με χαρακτηριστική τη χτεσινή δήλωση της υπουργού, ότι «και αν δεν το έλεγε η Μπολόνια, έπρεπε να το κάνουμε μόνοι μας».

Στις 16 Φλεβάρη θα γίνει η επόμενη συνεδρίαση της ολομέλειας του ΕΣΥΠ με μοναδικό θέμα τις προτεραιότητές του, ενώ στις 28 Φλεβάρη θα συνεδριάσουν το Συμβούλιο Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΣΑΠΕ) και το Συμβούλιο Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΣΑΤΕ). Το πρώτο 15ήμερο του Μάρτη θα συνεδριάσει και το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ