ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 11 Γενάρη 2000
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΠΟ - ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΙΛΕΝΙΟΥΜ
Πολιτιστική σύγχυση ...

«Πυρακτώθηκε» ο Παρθενώνας χάριν χιλιετίας
«Πυρακτώθηκε» ο Παρθενώνας χάριν χιλιετίας
«Πήγαμε καλά γιατί μας έδειξε και η τηλεόραση»... Αυτός είναι ο απολογισμός των εκδηλώσεων του υπουργείου Πολιτισμού για την αλλαγή της χιλιετίας κάτω από την Ακρόπολη, έτσι όπως τον παρουσίασε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου η υπουργός Πολιτισμού Ελισάβετ Παπαζώη. Η αισθητική του οπτικοακουστικού αποτελέσματος φάνηκε να είναι το δευτερεύον, αφού ο στόχος ήταν κυρίως τηλεοπτικός και το υπουργείο Πολιτισμού έλαβε μέρος, αντί 1 δισ. δραχμών, σε έναν αγώνα δρόμου όπου ο καλός τερματισμός ήταν η καλή τηλεοπτική μεταφορά της εικόνας στα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία.

Ο πραγματικός βέβαια απολογισμός είναι το 1 δισ. που διέθεσε το κατά τ' άλλα φτωχό υπουργείο Πολιτισμού, για να δούμε πρώτον την Ακρόπολη να «πυρακτώνεται» σε κόκκινες και μπλε φωτοχυσίες, που καμία σχέση δεν είχαν με την αρχιτεκτονική και νοηματική λιτότητα του ίδιου του μνημείου. Και δεύτερον να έρθουμε αντιμέτωποι με ένα οριακά φολκλόρ μουσικό συνονθύλευμα από το Θησείο μέχρι την περιοχή Μακρυγιάννη, όπου ο πολιτιστικός αναδευτήρας ανακάτεψε δόσεις αρχαίου ελληνικού πνεύματος, ελληνορωμαϊκής υπερβολής, Βυζαντίου, Ορθοδοξίας και νέας τεχνολογίας. Κι όλα αυτά, για να καταλήξουμε να πούμε ότι σταθήκαμε στο ίδιο ύψος με τις εκδηλώσεις των άλλων ευρωπαϊκών και μη κρατών. Θαρρείς και ο Παρθενώνας χρειαζόταν να ντυθεί στα κόκκινα για μεταδώσει αυτό που είναι. Διότι ο Γερμανός σκηνοθέτης, που μετακλήθηκε για να σκηνοθετήσει αυτό το υπερθέαμα, μπορεί να είναι ικανός στην εναλλαγή φώτων και πυροτεχνημάτων, αλλά δε θα μπορούσε - και δεν όφειλε άλλωστε - να προσαρμόσει τις ιδέες του σε έναν ελληνικό αρχαιολογικό χώρο. Φτάνει να πούμε ότι είχε προβλέψει και άλλα παρόμοια, όπως φωτιές και δάδες γύρω από το Ιερό Βράχο που «κόπηκαν» την τελευταία στιγμή, ενώ στο παρά πέντε η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ αποφάσισε να στρώσει αντιπυρικό τάπητα για κάθε ενδεχόμενο. O ίδιος άλλωστε ο Γερμανός σκηνοθέτης είχε αναλάβει τις εκδηλώσεις στο Βερολίνο και μάλιστα αμφισβητήθηκε ακόμα και από τη γερμανική κυβέρνηση για τις κάπως... απολυταρχικές ιδέες του. Πέρα από όλα αυτά, άραγε ασχολήθηκε κανείς, ίσως η Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης, με την πιθανότητα βλάβης των μνημείων από τον κόκκινο καπνό που τα περιέβαλε;

Εν πάση περιπτώσει το αποτέλεσμα κρίθηκε επιτυχές, αφού «μίλησε για μας μέχρι και ο Τζωρτζ Στεφανόπουλος» (!), είπε η Ελισάβετ Παπαζώη. Χάριν απολογισμού να σημειώσουμε ότι το 1 δισ. επιμερίζεται ως εξής: 200 εκατ. κόστισαν τα μηχανήματα της ΕΡΤ, 300 εκατ. το οπτικό μέρος που σκηνοθέτησε ο Γκερτ Χοφ, συμπεριλαμβανομένης και της αμοιβής του, 150 εκατ. για τις χορωδίες, 200 εκατ. για τις 4 σκηνές, 60 εκατ. στους καλλιτέχνες που τραγούδησαν στο Ζάππειο, 250 εκατ. τα ηχητικά, 15 εκατ. οι γεννήτριες, 40 εκατ. για τα 100.000 cd που μοιράστηκαν και τις αφίσες, 12 εκατ. για την ολονύκτια λειτουργία του ηλεκτρικού σταθμού και των λεωφορείων κ.ά.

Αφιέρωμα στον Μπάστερ Κήτον

Ο σύγχρονος χορός συναντά το βωβό κινηματογράφο. Από τις 19 του Γενάρη (10.30μμ) και για τρεις βδομάδες, στο Plus Soda (Ερμού 161), τη σκυτάλη παραλαμβάνει η ομάδα sinequanon με την παράσταση «Μπάστερ Κήτον», μια δημιουργία αφιερωμένη στον ανεπανάληπτο πρωταγωνιστή του βωβού κινηματογράφου. Καμβάς της παράστασης είναι η σπάνια ταινία του Μπ. Κήτον «Steamboat Bill Jr.», την οποία το κοινό θα παρακολουθεί ενώ αναπτύσσεται η χορευτική δράση πάνω στους ρυθμούς της ηλεκτρικής μουσικής του Κωνσταντίνου Β., δημιουργώντας την ατμόσφαιρα ταξιδιού με ατμόπλοιο. Χορογραφία Αποστολία Παπαδαμάκη, μουσική Κωνσταντίνος Β., σκηνικά - κοστούμια Κ. Μακλίλαν, φωτισμοί Κ. Μαραγκουδάκη. Χορεύουν: Κική Μπάκα, Λίντα Καπετανέα, Χάμιλτον Μοντέιρο, Νίκος Καλογεράκης, Βαγγελιώ Ράντου, Ερμής Μαλκότσης, Ρένα Παπαντωνίου.

Ανοιχτή συζήτηση

Στο πλαίσιο των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ «Εθνικό Παρατηρητήριο Απασχόλησης», όπως ανακοίνωσε το ΣΕΗ, εγκρίθηκαν και θα δοθούν επιδοτήσεις για 2.000 θέσεις εργασίας στο χώρο του θεάτρου. Το πρόγραμμα απευθύνεται: Σε νέους θεατρικούς επιχειρηματίες «αστικών μη κερδοσκοπικών εταιριών» ή άλλων και μέχρι 20 άτομα, για διετές πρόγραμμα με το ποσό των 4,5 εκατομμυρίων δρχ. Επίσης, σε θεατρικές επιχειρήσεις για κάλυψη θέσεων εργασίας για άνεργους ηθοποιούς, τεχνικούς, κλπ., με μηνιαία επιδότηση 175.000 δρχ. για διετές πρόγραμμα. Για περισσότερες λεπτομέρειες, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών θα πραγματοποιήσει ανοιχτή συζήτηση, στις 31 του Γενάρη, στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», στις 6 το απόγευμα. Καλεσμένοι στη συζήτηση θα είναι ο υπουργός Εργασίας, ο πρόεδρος του ΟΑΕΔ, ο υπεύθυνος συντονισμού του προγράμματος και άλλοι φορείς.

Τιμούν τον Αλέξη Δαμιανό

Αφιέρωμα στο δημιουργό της «Ευδοκίας» και του «Ηνίοχου», Αλέξη Δαμιανό, διοργανώνει ο Δήμος Κορυδαλλού σε συνεργασία με την Κινηματογραφική Λέσχη της πόλης. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει προβολές όλου του έργου του μεγάλου δημιουργού, συμπεριλαμβανομένων και αποσπασμάτων των τηλεοπτικών σειρών του, που θα ξεκινήσουν αύριο , θα γίνονται κάθε Τετάρτη στις 8.30 μμ και οι οποίες θα προλογίζονται από προσωπικότητες του κινηματογράφου. Οι προβολές θα ολοκληρωθούν με μεγάλη εκδήλωση προς τιμήν του σκηνοθέτη ( 31 Γενάρη). Το αφιέρωμα επιμελείται ο θεωρητικός του κινηματογράφου Γιάννης Σολδάτος. Οι προβολές θα γίνονται στην αίθουσα «Πλειάδες» του Πνευματικού Κέντρου Κορυδαλλού (Γρ. Λαμπράκη και Καρυταίνης).

Μουσική Τρίτη

«Τα ωραιότερα ελληνικά τραγούδια» είναι ο τίτλος του ρεσιτάλ, που θα δώσει ο βαθύφωνος Ευθύμιος Μιχαλόπουλος , σήμερα (8.30μμ), στο «Παλλάς». Η βραδιά είναι αφιερωμένη στη μνήμη του μεγάλου λυρικού καλλιτέχνη Νίκου Μοσχονά, με αφορμή τη συμπλήρωση 25 χρόνων από το θάνατό του. Το πρόγραμμα του ρεσιτάλ περιλαμβάνει τραγούδια των Νίκου και Ανδρέα Χατζηαποστόλου, Δ.Θ. Ροδίου, Θ. Σπάθη, Αττίκ, Π. Καρρέρ κ.ά. Στο πιάνο η Νέλλη Μυροθέου.

  • Συναυλία με έργα Ελλήνων δημιουργών πραγματοποιεί το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του Θόδωρου Αντωνίου, σήμερα (8.30μμ), στην αίθουσα συναυλιών «Φ. Νάκας» (Ιπποκράτους 41). Θα παρουσιαστούν έργα των Γιώργου Βενετσάνου, Φανής Κοσώνα, Παναγιώτη Λευθέρη, Γιώργου Μηνά, Γιώργου Τσαγκάρη, Λεόντιου Χατζηλεοντιάδη. Είσοδος ελεύθερη.
  • Σήμερα, για δεύτερη συνεχή βραδιά, στις 9μμ, στο Θέατρο «Αυλαία», στη Θεσσαλονίκη, το Μουσικό Σύνολο «Συγχρονία» θα παρουσιάσει έργα Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Ρότα, Βάιλ, Λόρκα, Πιατσόλα κ.ά. Η ενορχήστρωση και διεύθυνση είναι του Ηρακλή Καζάκη. Τραγουδούν: Δημήτρης Κεχαγιάς, Κατερίνα Σιάπαντα, Μαρία Κοπάνου.
Με φακό και πινέλο

Ομαδική έκθεση φωτογραφίας 18 φοιτητών του φωτογραφικού τομέα του Πολιτιστικού Ομίλου Φοιτητών του Πανεπιστημίου Αθηνών εγκαινιάστηκε χτες στο Πολιτιστικό Στέκι του ανοιχτού προγράμματος «Διάβαση» (Σταυροπούλου 29, πλατεία Αμερικής). Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 14 Γενάρη και θα είναι ανοιχτή από Τρίτη έως Παρασκευή (6.30 μμ - 9 μμ).

Εξάλλου, συνεχίζεται μέχρι τις 15 Γενάρη η έκθεση ζωγραφικής του εικαστικού εργαστηρίου του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Δάφνης στις αίθουσες τέχνης και στην αίθουσα Μπουζιάνη του Δήμου Αθηναίων (Ξενοφώντος 7, Σύνταγμα). Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται έργα ενηλίκων αλλά και παιδιών και είναι αφιερωμένη στον Γιώργο Μπουζιάνη για τα 40 χρόνια από το θάνατό του.

Πρώτη ατομική

Εγκαινιάζεται σήμερα στην αίθουσα τέχνης «Εκφραση» (Μεταξά και Φοίβης 11, Γλυφάδα) έκθεση έργων γλυπτικής του Δημήτρη Βάθη. Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη. Εκτίθενται όρθιες ή καθιστές γυναικείες φιγούρες, χυμένες σε ορείχαλκο, ανδρικές κεφαλές και κατασκευασμένες σε ορείχαλκο, αλλά και δεμένες σε μάρμαρο ή ξύλο.

Οι φιγούρες του Δ. Βάθη, με τη στιβαρή τους μορφή και τον ευκρινή εξπρεσιονιστικό τους χαρακτήρα, προβάλλουν ως θεές γονιμότητας μιας άλλης εποχής, ενώ οι κεφαλές του διακρίνονται για τη βαθιά εσωτερικότητα και διεισδυτική τους ματιά. Κοινό στοιχείο όλων των έργων αυτής της ενότητας είναι η γεμάτη κοψίματα και αναδιπλώσεις επιφάνειά τους, που δουλεμένη με αυτόν τον τρόπο, δημιουργεί μια αίσθηση ανησυχίας και αέναης αναζήτησης. Οι κατασκευές του κινούνται στο χώρο της αφαίρεσης και της σχηματοποίησης, αποδίδοντας κατά κάποιο τρόπο εργαλεία ή σύμβολα της προϊστορικής περιόδου. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 29 του Γενάρη.

Μονρόε και Βαλεντίνο

Μέχρι την Κυριακή 16 του Γενάρη, θα παίζεται, στον Αδειο Χώρο του Εθνικού Θεάτρου, το έργο του Γιώργου Μίχαλου «Η Μαίριλυν Μονρόε συναντά τον Ροδόλφο Βαλεντίνο», που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του συγγραφέα, σκηνικά - κοστούμια Νίκου Σαριδάκη, μουσική Δημήτρη Βαλσάμου. Παίζουν: Λετίτσια Μουστάκη, Δημήτρης Μαύρος, Δημοσθένης Αμπράζης. Πρόκειται για ένα θεατρικό δρώμενο, μέσα από το οποίο αναβιώνουν δυο προσωπικότητες του 20ού αιώνα και εξομολογούνται ο ένας στον άλλο μυστικά από την πραγματική τους ζωή. Η παράσταση αρχίζει στις 9 το βράδυ και η είσοδος είναι ελεύθερη.

Περιοδικά έντυπα

Κυκλοφορεί το τεύχος του Δεκέμβρη του «Πολίτη» με άρθρα πολιτικού, επιστημονικού και φιλοσοφικού περιεχομένου, καθώς και με σελίδες αφιερωμένες στην παρουσίαση και κριτική της λογοτεχνίας.

  • Με διπλό τεύχος (108-109)κυκλοφόρησε η δίμηνη εκπαιδευτική επιθεώρηση «Σύγχρονη Εκπαίδευση ». Στα περιεχόμενά της περιλαμβάνει απόψεις για τα σχολικά βιβλία, τη «μείωση» της ύλης, την εκπαίδευση στην Ευρώπη του 21ου αιώνα, την ελληνική κουλτούρα και επικαιρότητα, από την επίσκεψη Κλίντον μέχρι την κατασταλτική πράξη νομοθετικού περιεχομένου για τις καταλήψεις.
  • Κυκλοφόρησε το τεύχος 134 του «Φοίβου», περιοδική έκδοση του ομώνυμου μορφωτικού, φυσιολατρικού, κοινωνικού συλλόγου Πειραιά, με νέα του συλλόγου, οδοιπορικά αφιερώματα κ.ά.
  • Κυκλοφόρησε το τεύχος 56 της τριμιναίας έκδοσης του συλλόγου Ιμβρίων Αθηνών, η «Ιμβρος », με αρθρογραφία για το νησί και νέα του συλλόγου.

Εκδήλωση με θέμα «Επιστήμη - Φιλοσοφία - Τέχνη» με ομιλητή τον συγγραφέα και ερευνητή Γιάννη Νικολόπουλο διοργανώνει η Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών την Παρασκευή 14 του Γενάρη στην αίθουσα «Μιχαήλας Αβέρωφ», Γενναδίου 8, 7ος όροφος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ