ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 11 Φλεβάρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νέες «φιέστες» και «φαγοπότια» στη Στοά Αττάλου

Και τα μνημεία έχουν... τα «τιμολόγιά» τους

Eurokinissi

Επικίνδυνη «φάμπρικα» άνοιξε η κυβέρνηση με τα μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς του λαού, τα οποία άρχισαν να «νοικιάζονται» αφειδώς στις πολυεθνικές για τις διαφημιστικές τους ανάγκες, αλλά και σε άλλους κλάδους του μεγάλου κεφαλαίου, εν προκειμένω του τραπεζικού! Ετσι, μετά την παραχώρηση του αρχαιολογικού χώρου του Σουνίου στη ΒΜW για την παρουσίαση των νέων μοντέλων της, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ - κατά οριακή πλειοψηφία και με έντονο διάλογο σε μια από τις περιπτώσεις - της παραχώρησης της Στοάς Αττάλου για «φαγοπότια» του διοικητικού συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) και εταιρίας κινητής τηλεφωνίας!

Το πρώτο αίτημα προήλθε από την Τράπεζα της Ελλάδος που θέλει να «τραπεζώσει» το ΔΣ της ΕΚΤ στις 6/10 τρέχοντος έτους, κάτι που κρίθηκε και ως «εθνικός» σκοπός! Φυσικά και στο παρελθόν το μνημείο είχε χρησιμοποιηθεί για διάφορα τραπεζώματα και λοιπές «φιέστες». Οταν λοιπόν η προηγούμενη κυβέρνηση «έστησε» εκεί το «πανηγύρι» της προσχώρησης των νέων μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης το 2003... ο «δρόμος» δε θα μπορούσε παρά να ανοίξει και για μερίδα των πραγματικών αφεντικών της ΕΕ.

Το αίτημα της παραχώρησης του μνημείου στην εταιρία της κινητής τηλεφωνίας τέθηκε εκτός ημερησίας διάταξης (σ.σ. παρεμπιπτόντως: πότε κατατέθηκε η σχετική αίτηση;) προκαλώντας νέα κρίση στο ΚΑΣ, το οποίο τελικά γνωμοδότησε με οριακή πλειοψηφία εννέα υπέρ και οκτώ κατά. Να σημειωθεί, ότι η εταιρία είχε ζητήσει αρχικά τον Παρθενώνα(!) αλλά φαίνεται πως «βολεύτηκε» με κάτι... πιο «σεμνό». Ας κρατηθεί όμως το γεγονός πως η κυβέρνηση «άνοιξε» ήδη την «όρεξη» σε πολλούς με την πολιτική της και οι φόβοι που είχαν εκφραστεί στο ΚΑΣ και στην περίπτωση της ΒΜW, ότι δημιουργείται άσχημο προηγούμενο, επαληθεύτηκαν.

Ακόμη όμως και για τη Στοά Αττάλου η εταιρία «απαίτησε» να παραμείνει κλειστό το μουσείο της για τις μέρες που θα κρατήσει η «εκδήλωση» (28/1-2/3) για «λόγους ασφαλείας» (σ.σ. άραγε από ποιους θα κινδύνευε το μουσείο;) αλλά ήταν και η μόνη «λεπτομέρεια» που απορρίφθηκε από το Συμβούλιο.

Απαντώντας ουσιαστικά στην κυβερνητική «καραμέλα» περί «προβολής» των μνημείων διά του εξευτελισμού τους, τα μέλη του ΚΑΣ που αντέδρασαν σημείωσαν μεταξύ άλλων ότι «φτάσαμε στο σημείο, αντί να διαλέγουμε εμείς το τι και πώς θα προβάλλουμε, το υποδεικνύουν άλλοι (...) πιστεύουμε ότι κάτι πρέπει να μείνει ως απόρθητο κάστρο» (Ιω. Τουράτσογλου), και «έρχονται στο ήδη προβεβλημένο μνημείο και το εκμεταλλεύονται, δεν περιμένουμε από τέτοιες εκδηλώσεις να προβάλλουμε τα μνημεία μας» (Ηώ Ζερβουδάκη).

Η Νικολέτα Βαλάκου σημείωσε ότι πρέπει να δίνουμε το μνημείο όταν ο σκοπός το προβάλλει, αλλά αν δοθεί η δυνατότητα σε κάθε πολυεθνική να το ζητά, εμείς δε θα μπορούμε πλέον να το σταματήσουμε. Πρόσθεσε πως όσους όρους και να βάζει το Συμβούλιο δεν εφαρμόζονται και κατέληξε ότι ο σκοπός της χρήσης ενός μνημείου από εταιρία δεν είναι η προβολή του πρώτου αλλά της δεύτερης. Ο καθηγητής Νίκος Ζίας υπενθύμισε ότι το ΚΑΣ τηρεί την «κατά περίπτωση» παραχώρηση, αλλά η συγκεκριμένη δομή της εκδήλωσης «ταιριάζει απόλυτα στο χαρακτήρα της ιδιωτικής επιχείρησης. Συμφωνώ να δίνουμε τα μνημεία για εκδηλώσεις εθνικού χαρακτήρα, αλλά κατά τα λοιπά, όπως είπε ο Μακρυγιάννης, γι' αυτά (τα αρχαία) πολεμήσαμε». Η... «απάντηση» του ΓΓ του ΥΠΠΟ και προέδρου του ΚΑΣ, Χρ. Ζαχόπουλου, ήταν ότι αυτά ο Μακρυγιάννης τα είπε σε κάτι αγράμματους που ήθελαν να πουλήσουν τα αρχαία μας (σ.σ. «ορθόν»: εμείς απλά τα «νοικιάζουμε»...)!

Για την ιστορία να πούμε ότι η «ταρίφα» για την εταιρία είναι αυτή τη φορά 100.000 ευρώ, έναντι των 50.000 που «χρεώθηκαν» στην BMW. Προφανώς θα έχει και το «ξεπούλημα» τα κριτήριά του...

Διαχρονικό «Αμάν - Αμήν»

Αθάνατα ρεμπέτικα τραγούδια του πάθους, της αιώνιας αμφισβήτησης ενάντια σε κάθε μορφή εξουσίας, του έρωτα, της προσφυγιάς, του οράματος για μια καλύτερη ζωή. Τραγούδια που κάποτε βρέθηκαν στο περιθώριο, μα κατάφεραν να επιζήσουν, προσφέροντας παντοτινές συγκινήσεις. Ερχονται πάλι κοντά μας μέσα από το διπλό CD «10 Χρόνια Αμάν - Αμήν» του Σταύρου Ξαρχάκου (επανέκδοση σε CD από τη «LEGEND»). Στο άλμπουμ - ηχογράφηση της αξέχαστης μουσικής παράστασης του Στ. Ξαρχάκου, πριν μια δεκαετία στο Αθηναϊκό Δημοτικό Θέατρο - αποτυπώνονται 26 τραγούδια των Βασίλη Τσιτσάνη, Μάρκου Βαμβακάρη, Μπαγιαντέρα, Γιάννη Παπαϊωάννου και άλλων γνήσιων εκφραστών του ρεμπέτικου (ανάμεσά τους και τραγούδια του συνθέτη, κυρίως από το «Ρεμπέτικο»), σε ενορχήστρωση και διεύθυνση Στ. Ξαρχάκου. Τα τραγούδια - «ένας διαχρονικός ανθρώπινος συγκλονισμός», όπως λέει ο Στ. Ξαρχάκος, ερμηνεύονται από φωνές τραγικής αισθαντικότητας, όπως οι Πόλυ Πάνου, Σωτηρία Λεονάρδου, Μαρία Σουλτάτου, Κώστας Μαντζόπουλος, Νίκος Μαραγκόπουλος, Κώστας Τσίγκος, Σπύρος Λιόσης, Δήμητρα Μαυρουδάκου... και από μουσικούς μεγάλης εκφραστικότητας όπως οι Κώστας Παπαδόπουλος, Χρήστος Κωνσταντίνου, Σπύρος Λιόσης, Σωτήρης Μαργαρόνης, Αγαπητός Μαγκανάρης κ.ά. Ενα σημαντικό άλμπουμ, που αποτυπώνει την αληθινή φωνή του λαού της πολύπαθης Ελλάδας, με κομμάτια όπως: «Βουνό», «Οταν συμβεί στα πέριξ», «Οι πρωθυπουργοί», «Της Γερακίνας γιος», «Το Δίχτυ» κ.ά.

Ποιος προκαλεί το «δημόσιο αίσθημα»;

«

Δε φτάνει που τους χρώσταγαν»... που λέει και η παροιμία, ο υφυπουργός Πολιτισμού Πέτρος Τατούλης ζητάει και τα ρέστα από τους ηθοποιούς του ΚΘΒΕ που διεκδικούν δικαιώματά τους. Με επιστολή του προς το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών μάλιστα παρεμβαίνει ωμά, ζητώντας από τους ηθοποιούς να πληρώσουν ουσιαστικά σπασμένα και άλλων εποχών.

«Σε μια χρονική στιγμή» - αναφέρει ο υφυπουργός - «που το ΥΠΠΟ καθημερινά δίνει τη δική του μάχη για να αντισταθμιστούν τα συσσωρευμένα προβλήματα των προηγούμενων ετών από τους άλογους και προκλητικούς δημοσιονομικούς χειρισμούς, συγκεκριμένοι καταξιωμένοι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ θέτουν εαυτούς εκτός της προσπάθειας αυτής, προβάλλοντας διάφορα αιτήματα, τα οποία όχι μόνο προκαλούν το δημόσιο αίσθημα, αλλά δημιουργούν αναστάτωση στο εσωτερικό των ηθοποιών της χώρας μας. Οταν, μάλιστα, μέσα σε λίγους μόνο μήνες από την αλλαγή σκυτάλης σε διοικητικό επίπεδο, το ΚΘΒΕ έχει πλέον βρει το βηματισμό του και την αίγλη του μετά από πολλά χρόνια αμηχανίας».

Ομως, όπως λέει ο Μπρεχτ «Αυτοί που αρπάνε το φαΐ απ' το τραπέζι/κηρύχνουν τη λιτότητα./Αυτοί που παίρνουν όλα τα δοσίματα/ζητάν θυσίες./Οι χορτάτοι μιλάν στους πεινασμένους/για τις μεγάλες εποχές που θα 'ρθουν»... Αν μπορεί να το καταλάβει ο υφυπουργός (!).

Και συνεχίζει με βερμπαλισμούς ο Π. Τατούλης «Η Θεσσαλονίκη με το λαμπρό πολιτιστικό της παρελθόν, παρόν, αλλά και μέλλον και η ίδια η κοινωνία της πόλης δεν αξίζουν μια τέτοια μεταχείριση που φτάνει στα όρια της απαξίας».

Το λαμπρό όμως πολιτιστικό της παρελθόν, πρέπει να ξέρει ο υπουργός ότι δεν οφείλεται σε καμιά κυβερνητική «διαδρομή», αλλά στην ακούραστη προσφορά των εργατών του πολιτισμού, με θυσίες τις περισσότερες φορές.

Απαξιώνοντας, λοιπόν, κ. υπουργέ τους εργάτες του Πολιτισμού, εσείς ο ίδιος απαξιώνεται όχι μόνο την πόλη, αλλά τον πολιτισμό γενικότερα. Τέλος, είναι ύβρις να αποκαλείτε «συντεχνιακή λογική» και «πεπερασμένες συνδικαλιστικές λογικές» τη διεκδίκηση εργασιακών δικαιωμάτων. Με «εθελοντές» θέλετε, κ. υπουργέ, να παράγεται ο Πολιτισμός;


Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ

«Ελεος»...

Την ώρα που η κυβέρνηση έχει «στήσει» «φάμπρικα» παραχωρήσεων μνημείων και αρχαιολογικών χώρων στο κεφάλαιο... για να διαφημίζεται, το υπουργείο Πολιτισμού, με ανακοίνωσή του «θεωρεί απαράδεκτη και προσβλητική τη χρήση του μνημείου του Ερεχθείου (...) σε διαφήμιση εταιρίας κινητής τηλεφωνίας, η οποία βρίσκεται στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών». Μάλιστα, το ΥΠΠΟ λέει ότι έχει ζητηθεί από την ελληνική πρεσβεία στις Βρυξέλλες «να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες και να αποσυρθεί άμεσα η εν λόγω διαφήμιση».

Για την ιστορία να πούμε, ότι η εταιρία που χρησιμοποίησε το Ερέχθειο είναι θυγατρική της εταιρίας που ζήτησε και πήρε τη Στοά Αττάλου (βλ. ρεπορτάζ) για τη διαφημιστική της «φιέστα»! Ακόμη και ο εμπαιγμός όμως πρέπει να έχει και τα όριά του...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ