ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Φλεβάρη 2005
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ - ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΠΟΛΟΝΙΑ

Ο «Ρ» παρουσιάζει σήμερα το τέταρτο και τελευταίο μέρος του αφιερώματος στα βασικά σημεία της Διαδικασίας της Μπολόνια, όπως έχουν επικρατήσει να λέγονται οι αλλαγές που προωθούν τα ευρωπαϊκά κράτη και η χώρα μας στην Ανώτατη Εκπαίδευση προκειμένου να δημιουργήσουν έναν Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης. Στο σημερινό μέρος του αφιερώματος εξηγούμε τι είναι οι δυο κύκλοι σπουδών και πώς έχουν εφαρμοστεί στη χώρα μας, καθώς και το ρόλο της λεγόμενης Διά Βίου Εκπαίδευσης.

ΔΥΟ ΚΥΚΛΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ
Η «Μπολόνια» διατάζει: οι σπουδές υποβαθμίζονται

Βασική επιταγή της Διακήρυξης της Μπολόνια, ώστε να υπάρξει ένα κοινό και συγκρίσιμο σύστημα σπουδών στην Ανώτατη Εκπαίδευση σε όλη την Ευρώπη, είναι οι ανώτατες σπουδές να δομούνται σε δυο κύκλους. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη συνθήκη, στόχος είναι η «υιοθέτηση ενός συστήματος που θα στηρίζεται βασικά σε δυο κύριους κύκλους σπουδών, ένα προπτυχιακό κι ένα μεταπτυχιακό. Η πρόσβαση στο δεύτερο κύκλο θα προϋποθέτει την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών του πρώτου κύκλου, οι οποίες θα διαρκούν τουλάχιστον τρία χρόνια... Ο δεύτερος κύκλος θα πρέπει να οδηγεί στο μεταπτυχιακό δίπλωμα (master) ή και στο διδακτορικό δίπλωμα, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες».

Ετσι πρωτοεμφανίζεται το περίφημο μοντέλο «3 - 2 - 3» έτη σπουδών ή προσθετικά «3, 5, 8», που σημαίνει τρία χρόνια για το πτυχίο (bachelor), δυο χρόνια για το μεταπτυχιακό (master) και άλλα τρία χρόνια για το διδακτορικό (doctorat). Αυτή η επιταγή εμφανίζεται σε όλες τις επόμενες συνθήκες της διαδικασίας της Μπολόνια, αλλά φαίνεται ότι οι Ευρωπαίοι υπουργοί Παιδείας δεν επιμένουν, ή καλύτερα δεν ανησυχούν τόσο για την εφαρμογή αυτού του μέτρου, καθώς οι δυο κύκλοι υφίστανται στις περισσότερες χώρες.

Το σημείο αιχμής για αρκετές χώρες ήταν η διάρκεια του πρώτου κύκλου σπουδών, καθώς τόσο από την ακαδημαϊκή κοινότητα όσο και από κάποιες κυβερνήσεις, εγείρονται διαφωνίες απέναντι στα τρίχρονα πτυχία. Παλιότερα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ λόγω των αντιδράσεων που υπήρξαν στη χώρα μας δήλωσε ξεκάθαρα ότι δε θα μειωθεί ο χρόνος σπουδών κι άφησε τα πράγματα να ωριμάσουν για να έρθει τώρα η υπουργός Παιδείας να πει ότι πρέπει να ανοίξει και η συζήτηση για τη διάρκεια των σπουδών, ενώ σε κάποια ιδρύματα (βλ. ΑΣΟΕΕ) ήδη «ζυμώνεται» η ιδέα συρρίκνωσης του χρόνου προπτυχιακών σπουδών στα τρία χρόνια από κάποιους καθηγητές.

Motion Team

Στη διακήρυξη της Συνόδου της Πράγας, που ακολούθησε την Μπολόνια, επαναβεβαιώνεται η ανάγκη να σπάσουν οι σπουδές σε δυο κύκλους και προστίθεται: «Σε πολλές χώρες τα πτυχία bachelor και master, ή συγκρίσιμα πτυχία δυο κύκλων, μπορούν να ληφθούν σε πανεπιστήμια καθώς και σε άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα». Δηλαδή, η αγοραία αντίληψη για την Ανώτατη Εκπαίδευση επιτρέπει να πουλιούνται γνώσεις που θα βαφτίζονται «πτυχίο» σε οποιοδήποτε μαγαζί, ακόμα κι αν δεν είναι αναγνωρισμένο ως πανεπιστήμιο.

Παραπέρα, στη Σύνοδο του Βερολίνου, προτάθηκε να γίνουν απολύτως διακριτοί οι κύκλοι σπουδών μεταξύ τους και ακόμα προτάθηκε η πρόσβαση στο διδακτορικό να δίνεται μόνο εφόσον ο υποψήφιος διδάκτορας έχει αποκτήσει πρώτα master.

Τι συνεπάγεται το σπάσιμο των σπουδών

Το κεφάλαιο απαιτεί ταχύρυθμο και φθηνό σε κόστος πρώτο κύκλο σπουδών, οι απόφοιτοι του οποίου θα είναι μισοειδικευμένοι κι ευέλικτοι εργαζόμενοι μιας χρήσης. Η ειδίκευση που είναι εξ ορισμού συστατικό κομμάτι των ανώτατων σπουδών εξορίζεται εκτός του πρώτου κύκλου, του προπτυχιακού, και πετιέται στα μεταπτυχιακά.

Αυτό που μέχρι πρόσφατα είχαμε στο μυαλό μας ως πτυχίο, βρίσκεται σε διαδικασία ριζικής αλλαγής. Ισότιμο του πτυχίου που γνωρίζαμε θα είναι σε μια πορεία το μεταπτυχιακό. Μόνο οι κάτοχοι ορισμένων μεταπτυχιακών θα έχουν πλήρη γνώση του επιστημονικού τους αντικειμένου και επιστημονική ειδίκευση (θα μπορούν δηλαδή με πλήρη επάρκεια να υπηρετήσουν το συγκεκριμένο επιστημονικό αντικείμενο), ενώ ο προπτυχιακός κύκλος θα προσφέρει μόνο κάποιες σκόρπιες γνώσεις και δεξιότητες πάνω στο αντικείμενο σπουδών, χωρίς συγκεκριμένο αντίκρισμα.

Επίσης, σημαντικό θέμα είναι ότι δεν έχουν όλοι οι απόφοιτοι του πρώτου κύκλου πρόσβαση στα μεταπτυχιακά. Για να μπει κάποιος σε ένα μεταπτυχιακό χρειάζεται γνωριμίες με καθηγητές για να του χορηγήσουν συστατικές επιστολές, χρειάζεται να περάσει εισαγωγικές εξετάσεις και να δώσει «συνέντευξη», όπου μπορεί να τον κρίνουν για οτιδήποτε, ακόμα και για την «κοινωνική του συμπεριφορά». Οι θέσεις σε κάθε μεταπτυχιακό είναι πολύ περιορισμένες, ενώ ακόμα κι αν καταφέρει κάποιος να μπει, στις περισσότερες περιπτώσεις χρειάζεται πολλά χρήματα για να παρακολουθήσει το πρόγραμμα, πληρώνει δίδακτρα, βιβλία, διαμονή κ.ά. αφού παρεμβάλλονται. Δηλαδή, ανάμεσα στους δυο κύκλους σπουδών παρεμβάλλονται μια σειρά ταξικοί φραγμοί.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις των Ευρωπαίων παραγόντων που συμμετέχουν στη διαδικασία της Μπολόνια, στα μεταπτυχιακά θα περνάει μόνο το 15% των αποφοίτων του πρώτου κύκλου. Ομως, ακριβώς επειδή αυτά δε θα είναι πραγματικά μεταπτυχιακά αλλά διαστρέβλωση του όρου, δηλαδή «ψευτο - μεταπτυχιακά» φτιαγμένα με γνώσεις που θα έπρεπε να δίνονται μέσα στο πτυχίο, το ποσοστό αυτό είναι πολύ μικρό. Ισως να μη φάνταζε τόσο μικρό αν μιλούσαμε για πραγματικά μεταπτυχιακά, που να έχουν ως αντικείμενο την παραγωγή νέας επιστημονικής γνώσης και να οδηγούν απευθείας σε διδακτορικό.

Τι ισχύει σήμερα στη χώρα μας

Σήμερα στην Ελλάδα, τα μεταπτυχιακά έχουν γενικευτεί σε μεγάλο βαθμό (πάνω από 320 προγράμματα), ωστόσο δεν έχει φτάσει ακόμα κάθε πανεπιστημιακό Τμήμα να έχει το μεταπτυχιακό του, πράγμα που επισημαίνεται ως «στόχος προς κατάκτηση» στην εθνική αναφορά για την πρόοδο της χώρας μας στο πλαίσιο της διαδικασίας που κατέθεσε η κυβέρνηση πριν ένα μήνα στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα.

Η πρακτική που ακολουθήθηκε στη χώρα μας για τη δημιουργία πολλών μεταπτυχιακών προγραμμάτων αποτελεί απόδειξη ότι η δομή δυο κύκλων σπουδών προκύπτει από το σπάσιμο των άλλοτε ενιαίων ανώτατων σπουδών. Συγκεκριμένα, στα περισσότερα πανεπιστημιακά Τμήματα για να φτιαχτεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα αφαιρέθηκαν μαθήματα από τον προπτυχιακό κύκλο (δηλαδή μαθήματα που παλιότερα οι φοιτητές διδάσκονταν πριν το πτυχίο τους) και μεταφέρθηκαν στο μεταπτυχιακό! Σε άλλες πάλι περιπτώσεις, αντιγράφτηκαν μαθήματα του προπτυχιακού κύκλου για να διδάσκονται στο μεταπτυχιακό, με περισσότερες λεπτομέρειες και διαφορετικά συγγράμματα απ' ό,τι πριν το πτυχίο. Ετσι, οι φοιτητές βρίσκονταν στο μεταπτυχιακό να κάνουν μια... επανάληψη.

Η προσπάθεια γενίκευσης των μεταπτυχιακών, ώστε να δημιουργηθεί δεύτερος κύκλος σπουδών, δεν άφησε ανέγγιχτες ούτε τις σχολές πενταετούς φοίτησης (Γεωπονικές, Πολυτεχνεία) που περιλαμβάνουν ειδίκευση μέσα στο πτυχίο τους. Οι σχολές αυτές, εδώ και χρόνια έχουν ως αίτημα την αναγνώριση των πτυχίων τους ως αντίστοιχων του master, ταυτόχρονα όμως, δημιούργησαν και ξεχωριστά master, εκτός του πτυχίου, ακυρώνοντας έτσι το χρόνιο αίτημά τους. Μάλιστα, η υπουργός Παιδείας, πρόσφατα δήλωσε σε συνέντευξή της ότι δεν είναι διατεθειμένη να αναγνωρίσει τα πενταετή πτυχία ως ισότιμα με master, σπρώχνοντας έτσι και αυτές τις σχολές να πετάξουν την ειδίκευση εκτός του πτυχίου και να ακολουθήσουν το γενικό μοντέλο.

ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Μισοειδίκευση, ανεργία και ξανά στα θρανία...

Ακριβώς επειδή η μεγάλη μάζα των αποφοίτων του πρώτου κύκλου σπουδών θα είναι μισομορφωμένο κι ανειδίκευτο στην ουσία εργατικό δυναμικό, οι ινστρούχτορες της διαδικασίας της Μπολόνια προέβλεψαν ότι η Ανώτατη Εκπαίδευση πρέπει να συνδεθεί με τη «διά βίου μάθηση».

Ετσι, μετά και την ευρωπαϊκή απόφαση της Λισαβόνας το 2000 για την κατάρτιση και την εργασία, στη Σύνοδο της Πράγας οι Ευρωπαίοι υπουργοί Παιδείας αποφάσισαν ότι συστατικό στοιχείο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης πρέπει να είναι και η διά βίου κατάρτιση. Στο Βερολίνο, εξειδίκευσαν ακόμα περισσότερο αυτήν την απόφαση, ορίζοντας ότι τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης, δηλαδή τα πανεπιστήμια, θα παρέχουν κατάρτιση, μια αποστολή που βρίσκεται μίλια μακριά από την επιστημονική μόρφωση. Ακόμη, αποφάσισαν οι σπουδές κατάρτισης να αποτιμώνται επίσης σε πιστωτικές μονάδες, όπως και οι ανώτατες σπουδές.

Ολα τα παραπάνω σημαίνουν, απλά, ότι ο πτυχιούχος μπορεί να καταφέρει να δουλέψει για ένα διάστημα, αλλά μετά θα χρειαστεί να ξανακαθίσει στα θρανία της κατάρτισης για να αλλάξει ειδικότητα ή να φρεσκάρει τις γνώσεις του για ένα διάστημα (αφού δε θα είναι επιστήμονας ικανός να παρακολουθεί μόνος τους τις εξελίξεις στην επιστήμη του), μετά πιθανά να ξαναδουλέψει για ένα διάστημα και μετά να ξαναπεράσει από τα θρανία. Σ' αυτόν τον κύκλο κατάρτιση - απασχόληση - ανεργία - επανακατάρτιση θα χρειαστεί να περπατήσει δυο και τρεις και τέσσερις φορές στη ζωή του κάποιος, σύμφωνα με το μοντέλο που οραματίζονται για τη μεγάλη μάζα των αποφοίτων οι κυβερνήσεις της ΕΕ. Στην ουσία, η κατάρτιση θα γίνει το κύριο εκπαιδευτικό σύστημα, που θα αντικαταστήσει σε σπουδαιότητα τις συμβατικές δομές εκπαίδευσης (Λύκειο, τεχνική - επαγγελματική, ανώτατη).

Ινστιτούτα Διά Βίου Εκπαίδευσης

Στην Ελλάδα, ο χώρος της διά βίου κατάρτισης στο επίπεδο της Ανώτατης Εκπαίδευσης καλύπτεται μέχρι στιγμής από το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και από τα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής, που όμως κρίθηκαν αντισυνταγματικά και σταδιακά καταργήθηκαν από τα ιδρύματα.

Στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας είναι η είσοδος της διά βίου κατάρτισης μέσα στα ίδια τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, μέσω της δημιουργίας σε κάθε ένα από αυτά ενός Ινστιτούτου Διά Βίου Εκπαίδευσης (ΙΔΒΕ). Ηδη, είναι έτοιμο προς κατάθεση στη Βουλή το νομοσχέδιο που θα τα ιδρύει.

Τα ΙΔΒΕ θα κάνουν σεμινάρια συγκροτημένα από διδακτικές μονάδες και θα οδηγούν σε πιστοποιητικά επιμόρφωσης ή κατάρτισης. Με την έννοια κατάρτιση, αναφέρονται ουσιαστικά σε «ένα τσούρμο δεξιότητες», ατάκτως ερριμμένες, που πιθανά να φανούν πρόσκαιρα χρήσιμες σ' όποιον πληρώσει το αντίτιμο και τις αποκτήσει, ωστόσο είναι βέβαιο ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα αυτές οι σκόρπιες γνώσεις του θα απαξιωθούν και θα χρειαστεί να ξανακαθίσει στα θρανία της κατάρτισης.

Τα Ινστιτούτα Διά Βίου Εκπαίδευσης που θα δημιουργηθούν σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα έχουν έσοδα από δίδακτρα που θα πληρώνουν οι φοιτητές, απευθείας χρηματοδότηση από επιχειρήσεις ή και από ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς, καθώς και από την εμπορική τους δραστηριότητα.

Τα «μαγαζιά» αυτά των ΑΕΙ και των ΤΕΙ θα υπόκεινται σε αξιολόγηση, με κριτήρια, μεταξύ άλλων, τη «ζήτηση» για τα προγράμματά τους, τη γνώμη αποφοίτων και διδασκόντων, καθώς και τη «γνώμη των φορέων απασχόλησης των αποφοίτων για την αποτελεσματικότητα των Προγραμμάτων», δηλαδή τη γνώμη των εργοδοτών και των επιχειρήσεων, για το αν τους κάνουν οι «γνώσεις» που θα αποκτούν οι απόφοιτοι.

Ετσι, επιτυγχάνεται και η άμεση σύνδεση της κατάρτισης με την αγορά, σύμφωνα με την απόφαση της Λισαβόνας.


Κείμενα:
Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ

«Ψευτο-διαλόγου» συνέχεια...

Η βδομάδα που πέρασε σημαδεύτηκε από μια ακόμη συνεδρίαση την Τετάρτη 16/2 (τη δεύτερη κατά σειρά) του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ) και μέσω αυτού της συνέχειας του λεγόμενου «εθνικού διαλόγου» για την Παιδεία, που αποδεικνύεται ότι είναι μια παρωδία, με μοναδικό στόχο τη νομιμοποίηση των προειλημμένων κυβερνητικών αποφάσεων για την υποταγή της Εκπαίδευσης στις απαιτήσεις του κεφαλαίου.

Σ' αυτή τη δεύτερη συνεδρίαση του ΕΣΥΠ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ και οι λεγόμενοι κοινωνικοί εταίροι - ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ, ΣΕΒ, εκπαιδευτικές ομοσπονδίες κλπ.- κατέληξαν σε τέσσερις άξονες πάνω στους οποίους θα συζητήσουν σε επόμενες συνεδριάσεις τα επιμέρους συμβούλια του ΣΕΥΠ. Αυτοί είναι: Χρηματοδότηση της Εκπαίδευσης (θέμα που αρχικά δεν περιλαμβανόταν στις προτάσεις του ΕΣΥΠ), δομή και διάρθρωση της Εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, επαγγελματική και μισθολογική κατάσταση - επιμόρφωση εκπαιδευτικών και αναβάθμιση της ποιότητας της Εκπαίδευσης.

Επόμενο βήμα του διαλόγου είναι η κοινή συνεδρίαση του Συμβουλίου Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΣΑΠΕ) και του Συμβουλίου Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΣΑΤΕ) στις 28 Φλεβάρη, όπου αναμένεται να συζητηθεί και το θέμα της «αξιολόγησης» το οποίο αποτελεί και την προτεραιότητα της κυβέρνησης. Στις αρχές Μάρτη θα συνεδριάσει το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Βέβαια και αυτή όπως και η προηγούμενη συνεδρίαση του ΕΣΥΠ συνοδεύτηκε από κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών, φοιτητών και σπουδαστών, που καταγγέλλουν τον προσχηματικό χαρακτήρα του διαλόγου. Παράλληλα, αναδείχτηκαν για άλλη μια φορά οι τεράστιες ευθύνες του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΝ, αλλά και των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΠΟΣΔΕΠ, ΟΣΕΠ), που προσπαθούν με το ένα πόδι να πατούν στο τραπέζι του διαλόγου και με το άλλο στο δρόμο των κινητοποιήσεων. Κάτω από την πίεση του αγωνιστικού κινήματος η ΟΛΜΕ και ο πρόεδρος της ΔΟΕ αναγκάστηκαν την Παρασκευή να αποφασίσουν την αποχώρησή τους από το «διάλογο». Πρόκειται βεβαίως για έναν τακτικό ελιγμό, που δεν αναιρεί τις μεγάλες ευθύνες τους για τη νομιμοποίηση που έχουν προσφέρει μέχρι τώρα στον «διάλογο» - απάτη της κυβέρνησης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ