ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 9 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
17 ΜΑΡΤΗ: ΜΕΡΑ ΤΗΣ «ΑΝΟΙΞΗΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ»
Επιχείρηση εξωραϊσμού της ιμπεριαλιστικής ΕΕ στα σχολεία

Το «Ευρωσύνταγμα» επιλέχτηκε για φέτος ως θέμα για εκδηλώσεις σε Λύκεια και Γυμνάσια

Την Ευρωπαϊκή Ενωση της ανεργίας, της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, την ΕΕ που μαζί με τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ διαμέλισαν τη Γιουγκοσλαβία και διαγκωνίζονται για τις νέες αγορές, την ΕΕ του χτυπήματος κοινωνικών, εργασιακών, δημοκρατικών δικαιωμάτων γίνεται προσπάθεια να κρύψουν από τη νεολαία, οι ιθύνοντές της και να παρουσιάσουν το συγκεκριμένο οικοδόμημα ως κοινή προσπάθεια των χωρών βασισμένη σε κοινές αξίες. O λόγος για το λεγόμενο ευρωσύνταγμα και πώς επιχειρείται μέσα από συγκεκριμένο πρόγραμμα που εφαρμόζεται σε όλα τα σχολεία δευτεροβάθμιας κυρίως εκπαίδευσης στις χώρες της ΕΕ.

Συγκεκριμένα, μέσα από το πρόγραμμα «Η άνοιξη της Ευρώπης», που έχει ξεκινήσει από το 2003, γίνεται προσπάθεια όλο και περισσότεροι νέοι να δεχτούν και να γαλουχηθούν με τις κοινές, υποτίθεται, αξίες της ΕΕ. Δεν είναι τίποτε άλλο από μια καλά στημένη προπαγανδιστική μηχανή με παιδαγωγικό επικάλυμμα που θέλει να εξοικειώσει τους αυριανούς εργαζόμενους με το αντιδραστικό οικοδόμημα του κεφαλαίου που είναι η ΕΕ. Ετσι, η 17 Μάρτη και στη χώρα μας έχει οριστεί ως μέρα της Ανοιξης της Ευρώπης και οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές καλούνται να διοργανώσουν εκδηλώσεις στα σχολεία, ώστε υποτίθεται «να συζητήσουν για το πώς οραματίζονται την Ευρώπη και το μέλλον της στην εποχή που εισάγεται μετά την υπογραφή του ευρωσυντάγματος».

Και σε αυτή την προσπάθεια, το λαϊκό κίνημα, όλες οι αγωνιστικές δυνάμεις και στο χώρο της εκπαίδευσης χρειάζεται να απαντήσουν. Με πολύμορφες αντιδράσεις, ώστε να μην περάσει στις νεανικές συνειδήσεις η εξωραϊσμένη εικόνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης της ανεργίας, των πολέμων και της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης.

Διαπαιδαγώγηση στις «αξίες» του καπιταλισμού...

...με «παιδαγωγικά παιχνιδάκια»

Παπαγεωργίου Βασίλης

Στις 17 Μάρτη, οι αίθουσες διδασκαλίας θα μετατραπούν σε χώρους προπαγάνδας και αποπροσανατολισμού, σε χώρους θωράκισης του καπιταλιστικού συστήματος. Είναι χαρακτηριστικός και ο τρόπος που επιλέγουν οι εμπνευστές της «Ανοιξης» να δώσουν στους μαθητές τα πρώτα μαθήματα εκχώρησης - έστω και προσχηματικών όπως εφαρμόζονται από την ΕΕ - αξιών. Ενδεικτικά παραδείγματα παραθέτουμε παρακάτω:

Εκπαίδευση στην απεμπόληση δικαιωμάτων

Ενα προτεινόμενο «παιχνίδι», που μπορεί να αξιοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς είναι το εξής άκρως αποπροσανατολιστικό και... επικίνδυνο «Αερόστατο»: Οι μαθητές σε μια προσπάθεια εξοικείωσής τους με τη «Χάρτα των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων» θα κληθούν να ταξινομήσουν τα δικαιώματα, γράφοντας 10 από αυτά σε 10 κάρτες. Επειτα θα φανταστούν πως πετούν με ένα αερόστατο, το οποίο ξαφνικά αρχίζει να χάνει ύψος. Τότε θα πρέπει να πετάξουν μία - μία τις κάρτες για να κρατήσουν το αερόστατο στον αέρα. Στο τέλος, τους μένει μόνο μια κάρτα και πρέπει να εξηγήσουν γιατί την κράτησαν.

Προφανώς, η ειρήνη, η ελευθερία, η δημοκρατία, αποτελούν αντίπαλες αξίες που εχθρεύονται η μια την άλλη, αξίες που δε γίνεται να συνυπάρξουν στην ...«ανοιξιάτικη» ΕΕ. Αυτό βέβαια είναι κάτι γνωστό. Το ζήτημα που γεννιέται είναι ότι οι μαθητές της Ευρώπης διαπαιδαγωγούνται να πετούν αξίες στον Καιάδα.

Ανοχή στην καταστολή και τις επεμβάσεις

Ομως, ο μηχανισμός προπαγάνδας και διαστρέβλωσης αξιών και ιδεών δεν πετάει μόνο με ...αερόστατο, αλλά ταξιδεύει και με άλλους τρόπους. Για «Μια Ασφαλή Κοινότητα», είναι μια άλλη δραστηριότητα όπου κάθε πέντε ή έξι βδομάδες, αστυνομικοί επισκέπτονται τα σχολεία για να συζητήσουν θέματα σχετικά με την ασφάλεια. Ενώ στην «Ομάδα Εργασίας Επίλυσης Συγκρούσεων», ομάδες μαθητών θα επινοούν μία σύγκρουση και θα την αναπαριστούν, ενώ η υπόλοιπη τάξη παρακολουθεί. Αν κάποιος από τους παρατηρητές μπορεί να λύσει το πρόβλημα, παίρνει μέρος στην αναπαράσταση. Οι μαθητές θα συζητήσουν, αν μια αξία ή ένας κανόνας προκάλεσε τη σύγκρουση.

Δεν είναι τίποτα άλλο από μια αντιδραστική προσπάθεια εξοικείωσης με τους μηχανισμούς καταστολής και το χαφιεδισμό, προκειμένου να έχουμε δήθεν ασφαλείς κοινότητες και γειτονιές. Ενώ οι μαθητές θα έχουν και την ...ευκαιρία να μάθουν πως μια αξία μπορεί να προκαλέσει σύγκρουση, να γαλουχηθούν με τη λογική των παρεμβάσεων εντεταλμένων παρατηρητών του ΝΑΤΟ, της ΕΕ, των ΗΠΑ σε μια χώρα, πάντα με το πρόσχημα ...της ειρήνης. Αν αυτό δεν είναι εξοικείωση με τις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις, τότε τι είναι;

Προπαγάνδιση του «ευρωσυντάγματος»

Την εφαρμογή του προγράμματος «Ανοιξη της Ευρώπης» αναλαμβάνουν τα υπουργεία Παιδείας των κρατών της ΕΕ. Σημειώνουμε ότι ξεκίνησε στα σχολεία 2003 με στόχο, δήθεν «να δοθεί στους μαθητές και στους διδάσκοντες μια ευκαιρία να ενημερωθούν για την Ευρώπη και να συμβάλουν στην οικοδόμησή της». Το Μάρτη του 2003 θέμα του προγράμματος ήταν η Ευρωπαϊκή Συνθήκη, το 2004 η διεύρυνση και φέτος το «ευρωσύνταγμα», στο πλαίσιο της τακτικής να επιλέγεται και να προπαγανδίζεται στους μαθητές ένα ζήτημα πρώτης γραμμής.

Το πρόγραμμα κυρίως απευθύνεται σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ δίνεται η δυνατότητα και σε σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να συμμετάσχουν με διάφορες δραστηριότητες. Στα σχολεία που θα συμμετάσχουν, αφού υποβάλουν αίτηση ηλεκτρονικά μέχρι τις 15 Μάρτη, στέλνεται υλικό σχετικό με το Σύνταγμα της Ευρώπης και ενημερωτικό δελτίο για το πρόγραμμα. Μέχρι χτες, 5.290 σχολεία είχαν δηλώσει συμμετοχή σε όλη την Ευρώπη και από την Ελλάδα 372.

Στα σχολεία που θα οργανώσουν εκδήλωση στις 17 Μάρτη και που θα στείλουν μια αναφορά για την εκδήλωση μαζί με φωτογραφίες η ΕΕ θα στείλει και ...επίσημο πιστοποιητικό συμμετοχής.

Οπως επισημαίνεται από τους διοργανωτές, η εκδήλωση «θα έχει ως στόχο να φέρει όσους περισσότερους νέους Ευρωπαίους γίνεται κοντά στο Σύνταγμα, αντί απλά να παρουσιάσει το Σύνταγμα σ' αυτούς». Ενώ το Σύνταγμα περιγράφεται συνοπτικά ως έκφραση της βούλησης «για την από κοινού ανάληψη δράσης και αντικατοπτρίζει τις κοινές μας αξίες όσο και την επιθυμία να διατηρήσει ο καθένας από εμάς, την ταυτότητά του». Και η αναστροφή της πραγματικότητας και η παραπληροφόρηση γύρω από τους στόχους και το περιεχόμενο του «ευρωσυντάγματος» μέσα στα σχολεία συνεχίζεται. Στα υλικά που δίνονται στην ιστοσελίδα για τη συγκεκριμένη ενέργεια της «Ημέρας της Ανοιξης της Ευρώπης», επισημαίνεται: «Το Σύνταγμα αυτό θα μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις μιας διευρυμένης Ευρώπης 450 εκ. κατοίκων: μιας δημοκρατικής Ευρώπης που θα χαρακτηρίζεται από διαφάνεια και αποτελεσματικότητα, που θα είναι στην υπηρεσία των Ευρωπαίων πολιτών, μιας Ευρώπης που θα δίνει δραστήρια το παρόν σε ολόκληρη την υφήλιο. Η Ευρώπη όμως αυτή θα υλοποιηθεί μόνο με τη συγκατάθεση και τη συμμετοχή των πολιτών», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Ετσι καμουφλάρεται το γεγονός ότι το «ευρωσύνταγμα» ενοποιεί και συμπυκνώνει όλες τις αντιδραστικές συνθήκες της ΕΕ και δημιουργεί ένα ακόμα πιο αυταρχικό πλαίσιο για την επιβολή της πολιτικής που εξυπηρετεί το κεφάλαιο στους λαούς της Ευρώπης.

Κείμενα: Δημήτρης ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ, Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ, Ελένη ΤΖΙΒΡΑ

Πηγή: Επίσημη ιστοσελίδα του προγράμματος http://futurum2005.eun.org



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ