ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Μάρτη 2005
Σελ. /40
Οι ερμηνείες...

Γρηγοριάδης Κώστας

Μερικοί ισχυρίζονται ότι είναι θέμα ερμηνείας των εκάστοτε αποφάσεων. Κι έτσι να είναι, όμως, προϋποθέτει την ανάλογη διατύπωση των αποφάσεων, ώστε να επιδέχονται κατόπιν διάφορες έως και αντίθετες ερμηνείες. Και, βέβαια, τίποτε δε γίνεται τυχαία. Πόσο μάλλον, όταν μιλάμε για αποφάσεις, οι οποίες έχουν γίνει αντικείμενο έντονων συζητήσεων και διαπάλης. Για την ευρωενωσιακή απόφαση έναρξης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας με την ΕΕ μιλάμε και την άμεσα σχετιζόμενη με αυτή αναγνώριση της Κύπρου από την Αγκυρα.

Θα θυμάστε τι έλεγαν όλοι, όταν η τότε Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ πήρε την προαναφερόμενη απόφαση. Η αναγνώριση της Κύπρου -ισχυρίζονταν - είναι εξασφαλισμένη και θα πραγματοποιηθεί με την υπογραφή της τελωνειακής σύνδεσης της Τουρκίας με τα δέκα νέα κράτη - μέλη της ΕΕ. Προφανώς, όμως, αλλιώς λογαριάζουν τα πράγματα ορισμένες «μεγάλες» ευρωενωσιακές δυνάμεις, όπως η Μ. Βρετανία. Η προχτεσινή δήλωση του Βρετανού υπουργού Εξωτερικών, ο οποίος για πρώτη φορά υποστήριξε δημόσια ότι η αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Αγκυρα μπορεί να γίνει μετά την ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ (δηλαδή, μετά από 10 ή 15 χρόνια), είναι αρκούντως αποκαλυπτική και έρχεται να υπογραμμίσει - και πάλι - τις αυταπάτες όσων περιμένουν από την ιμπεριαλιστική ευρωένωση δίκαιη λύση.

«Μακρύ χέρι» της ΕΛΑΣ...

Σε «μακρύ χέρι» της Ελληνικής Αστυνομίας μετατρέπεται κάθε μέρα και περισσότερο η Δημοτική Αστυνομία της Αθήνας! Μόλις χτες, η διοίκηση του δήμου ανακοίνωσε μια ακόμη «εκστρατεία» της οποίας θα ηγηθεί η Δημοτική Αστυνομία. Πρόκειται για την «εκστρατεία εναντίον της αντικανονικής στάθμευσης από το Δήμο Αθηναίων», με στόχο τον περιορισμό στάθμευσης σε σημεία όπου εμποδίζεται π.χ. η διέλευση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Στο πλαίσιο αυτής της εκστρατείας η Δημοτική Αστυνομία θα ασκήσει για πρώτη φορά το δικαίωμα της αφαίρεσης πινακίδων των παράνομα σταθμευμένων αυτοκινήτων για 10 έως 20 ημέρες, με παράλληλη επιβολή των προστίμων που προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, τα οποία ξεκινούν από 34,5 ευρώ και φτάνουν μέχρι 65,5 ευρώ! Στην ουσία, η διοίκηση του Δήμου Αθηναίων, αδιαφορώντας για το γεγονός, ότι δεν υπάρχουν θέσεις στάθμευσης στο δήμο, όχι μόνο επιβάλλει και άλλα πρόστιμα στους δημότες, αλλά βρίσκει αφορμές για να «αστυνομικοποιήσει» ακόμη παραπέρα τη Δημοτική Αστυνομία...

Η Συρία...

Από το Μάη του 1976 χρονολογείται η παρουσία συριακών στρατευμάτων στο Λίβανο και η περίοδος αυτή, των τριάντα περίπου χρόνων, είναι, μάλλον, η πλέον μακρόχρονη στη νεότερη ιστορία της Χώρας των Κέδρων, που δε σημαδεύτηκε από αιματηρές εμφύλιες συγκρούσεις, μεταξύ χριστιανών (κύρια μαρωνιτών) και μουσουλμάνων (κύρια, σιιτών και δρούζων). Η τότε επέμβαση της Συρίας έγινε με τη σύμφωνη γνώμη του Αραβικού Συνδέσμου και είχε στόχο την επιβολή της συμφωνίας, που είχε επιτευχθεί το Φλεβάρη 1976 μεταξύ των αντιμαχομένων λιβανικών πλευρών. Η συμφωνία απειλούνταν από σκληροπυρηνικά στοιχεία της μουσουλμανικής συμμαχίας, που επιδίωκαν μια ολοκληρωτική νίκη, βλέποντας την απελπιστική τότε στρατιωτικά κατάσταση των χριστιανικών δυνάμεων. Τελικά, η συμφωνία έγινε σεβαστή, αλλά, προηγούμενα τα συριακά στρατεύματα έδωσαν αιματηρές μάχες με δυνάμεις παλαιστινιακών και μουσουλμανικών οργανώσεων.

Τριάντα περίπου χρόνια μετά και με αφορμή την ολοφάνερα προβοκατόρικη δολοφονία του πρώην πρωθυπουργού του Λιβάνου, Ρ. Χαρίρι, οι χριστιανοί μαρωνίτες και τα εύπορα κοινωνικά στρώματα της χώρας (με την ολόπλευρη βοήθεια των ΗΠΑ και της ΕΕ), ηγούνται των διαδηλώσεων για την άμεση και ολοκληρωτική απόσυρση των συριακών στρατευμάτων. Στην αντίθετη πλευρά βρίσκονται οι μουσουλμάνοι (κύρια σιίτες) και τα φτωχά λαϊκά στρώματα της χώρας, οι Παλαιστίνιοι πρόσφυγες κλπ.

... και ο Λίβανος

Κι ενώ, τα συριακά στρατεύματα έχουν ξεκινήσει ήδη τη σταδιακή αποχώρησή τους από το Λίβανο, στη βάση της κοινής απόφασης των δύο χωρών, οι ΗΠΑ -κι από κοντά η Γαλλία- συνεχίζουν τις έντονες πιέσεις και παρεμβάσεις, θέτοντας την κοινωνία και τις πολιτικές δυνάμεις του Λιβάνου, όλο και πιο καθαρά, μπροστά στο ωμό δίλημμα: 'Η γίνονται αποδεκτοί οι όροι της ιμπεριαλιστικής νέας τάξης, ή θα ξαναζωντανέψουν οι μαύρες αναμνήσεις των εμφυλίων πολέμων.

Ενα δίλημμα, το οποίο καταλήγει στο ίδιο αποτέλεσμα, αφού, στο ενδεχόμενο ενός νέου εμφυλίου πολέμου, οι Αμερικανοί θα επιβάλουν την «ειρηνευτική» επέμβαση της «διεθνούς κοινότητας», μετατρέποντας και πάλι το Λίβανο σε κράτος προτεκτοράτο. Οπως έκαναν και τον Ιούλη του 1958, όταν Αμερικανοί πεζοναύτες αποβιβάστηκαν στις παραλίες της Βηρυτού. Βέβαια, στη βάση του τότε διεθνούς και περιφερειακού συσχετισμού δυνάμεων, υποχρεώθηκαν γρήγορα να αποχωρήσουν. Σήμερα, όμως, οι συσχετισμοί είναι διαφορετικοί.

Ετσι ή αλλιώς, πάντως, ο Λίβανος βαδίζει ήδη σ' ένα τεντωμένο σχοινί και ο κίνδυνος της ακόμη μεγαλύτερης αποσταθεροποίησης της ευρύτερης περιοχής της Μέσης Ανατολής είναι ολοφάνερος.


Οι ... κρίκοι

Γρηγοριάδης Κώστας

ΩΣΤΕ «κρίκος επικοινωνίας ανάμεσα στο κόμμα και την ΕΕ» η νέα γραμματέας του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ! Σωστά, τον «κρίκο επικοινωνίας» ανάμεσα στο κόμμα και τις ...ΗΠΑ τον κρατά ο πρόεδρος για τον εαυτό του. Αλλωστε, μόλις γύρισε από τη Συρία, έσπευσε να ενημερώσει τηλεφωνικά την Κοντολίζα Ράις..

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αξιωματική αντιπολίτευση είναι προφανές ότι ...καίγεται να συμβολίσει τις πολιτικές επιλογές της, που δεν είναι άλλες από τη βαθύτερη ενσωμάτωσή της στους «ευρωπαϊκούς μονόδρομους».

Βέβαια, να μας επιτρέψουν να έχουμε και τις αμφιβολίες μας, κατά πόσον η σχετική επιχειρηματολογία του Γιώργου Παπανδρέου άγγιξε το σκεπτικό του ...μέσου στελέχους του ΠΑΣΟΚ. Εκτός πια κι αν άλλο κόμμα κυβερνούσε μέχρι πρότινος.

Πιστεύετε ότι το μεγάλο άγχος του μέσου «πράσινου» κομματάρχη (που ακόμη δεν έχει χωνέψει ότι απώλεσε την «κουτάλα» και την πήραν άλλοι) είναι το πού πηγαίνει η ...«ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία» και το αν θα ακολουθήσει το ΠΑΣΟΚ το γαλλικό ή το σουηδικό μοντέλο;

Οπως και να 'χει, πάντως, το «πού το πάει» το εξευρωπαϊσμένο ΠΑΣΟΚ, είναι κάτι παραπάνω από σαφές, μια και η «συναίνεση» είναι η λέξη που κυριαρχεί. Το μόνο που μένει να δούμε είναι το «πώς» θα το πάει.

ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΚΟ στο χειρότερο πάνε τα πράγματα με τους δανειολήπτες και τα πανωτόκια κι ας επιχαίρουν οι κυβερνώντες ότι ...έλυσαν το πρόβλημα. Ο δυστυχής δανειολήπτης βρίσκεται συνεχώς προ δυσάρεστων εκπλήξεων και δεν ξέρει τι να κάνει. Εκτός και αν νομίζει κανείς ότι μπορεί να ...ανταγωνιστεί τα τραπεζικά ιδρύματα.

Δεν είναι τυχαίο, βλέπετε, που τα κέρδη των τραπεζών φθάνουν κάθε χρόνο σε δυσθεώρητα ύψη. Στην «ελεύθερη» αγορά είναι κανείς ...ελεύθερος να πληρώσει όσα οι τράπεζες σκαρφιστούν.

Παπαγεωργίου Βασίλης

Οσο για τους «πελάτες», κάθε άλλο παρά μειώνονται και ο τραπεζικός δανεισμός σημειώνει κάθε χρόνο και νέο ρεκόρ. Βλέπετε, φροντίζει γι' αυτό η ...γενναιόδωρη εισοδηματική πολιτική της κυβέρνησης και η -μη υπάρχουσα, κατά τον κ. Παπαθανασίου- ακρίβεια στην αγορά.

Ληστρικές συμβάσεις

Απαιτείται «μείωση της ασύστολης ιστορίας των έργων με αυτοχρηματοδότηση, των οποίων οι συμβάσεις ξεκίνησαν από εσάς και δεν είναι ό,τι καλύτερο για το συμφέρον του ελληνικού δημοσίου. 10% και 11% συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων σε ένα έργο αυτοχρηματοδότησης - έχει δίκιο το ΚΚΕ - αποτελεί σοβαρή σύμβαση;»... Δεν έχει περάσει πολύς καιρός (Αύγουστος 2004) που ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Θ. Ξανθόπουλος, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το νέο τρόπο ανάθεσης των δημοσίων έργων στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής έλεγε αυτές τις φράσεις απευθυνόμενος στους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Σήμερα, δυστυχώς, η κυβέρνηση με τέτοιες «συμβάσεις παραχώρησης» προανήγγειλε έξι οδικά έργα, με παρόμοιους - αν όχι και χειρότερους - όρους...

Οι κυβερνήσεις, τόσο του ΠΑΣΟΚ, όσο και της ΝΔ, προκειμένου να δικαιολογήσουν τις αποικιοκρατικού τύπου αυτές συμβάσεις, επιχειρούν να κάνουν το μαύρο - άσπρο. Επικαλούνται ότι δήθεν το Δημόσιο δεν καταβάλει «ζεστό» χρήμα, ότι επενδύονται ιδιωτικά κεφάλαια, ότι οι ιδιώτες μοιράζονται τους επιχειρηματικούς κινδύνους, ότι τα έργα είναι πιο ποιοτικά, χωρίς κακοτεχνίες. Είναι σοβαρά τα επιχειρήματα αυτά, όταν στις υπάρχουσες συμβάσεις για το Αεροδρόμιο Σπάτων, τη γέφυρα Ρίου - Αντίρριου και την Αττική Οδό οι ιδιώτες δεν έχουν καταβάλει ούτε το 10% του κόστους των έργων - ποσά που μάλιστα υπερκαλύφθηκαν από τις προκαταβολές του Δημοσίου και από τα έσοδα από τα διάφορα παράλληλα έργα - ενώ τα δάνεια συνάφθηκαν με την εγγύηση του Δημοσίου και παράλληλα το Δημόσιο κατέβαλε τουλάχιστον το 30% σε «ζεστό» χρήμα;

Ακόμη και για τα έξι οδικά έργα που εξαγγέλλει η κυβέρνηση και που υποτίθεται δε θα υπάρξει εγγύηση του Δημοσίου για τα δάνεια, παραχωρούνται στους ιδιώτες - και μάλιστα προκαταβολικά, από την υπογραφή των συμβάσεων - εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από τους υπάρχοντες σταθμούς διοδίων κατασκευασμένων αυτοκινητοδρόμων με λεφτά του ελληνικού λαού.

Μήπως, όμως, ισχύουν και τα «επιχειρήματα» περί δήθεν ανάληψης επιχειρηματικού κινδύνου από το ιδιωτικό κεφάλαιο, όταν θεσπίζονται μια σειρά από φοροαπαλλαγές και προνόμια, όταν διασφαλίζονται τα κέρδη με επιδοτήσεις που παρέχει το Δημόσιο αν τα έσοδα είναι μικρότερα από όσα έχουν εκτιμηθεί; Αλλά μήπως ισχύει το «επιχείρημα» περί ποιότητας των έργων αυτών, όταν το Αεροδρόμιο Σπάτων και η Αττική Οδός είναι αιτίες πλημμυρών στο Λεκανοπέδιο και κλείνουν με το πρώτο χιόνι ή όταν το Ρίο - Αντίρριο κλείνει με τον πρώτο κεραυνό;

Ολα, λοιπόν, είναι «προφάσεις εν αμαρτίαις». Ολες αυτές οι «συμβάσεις παραχώρησης» επιλέγονται με στόχο την ικανοποίηση της καπιταλιστικής συσσώρευσης, ενώ παράλληλα οδηγούν σε ολοένα και μεγαλύτερη αφαίμαξη των λαϊκών εισοδημάτων για τη χρήση τους. Ισως σε λίγο κανένα αναγκαίο έργο υποδομής δε θα εκτελείται αν δεν είναι αυστηρά ανταποδοτικό και δεν εγγυάται την κερδοφορία των ιδιωτών. Ηδη ένας εργαζόμενος που χρησιμοποιεί για τη δουλιά του την Αττική Οδό πληρώνει 125 ευρώ το μήνα σε διόδια, ενώ ένας που χρησιμοποιεί καθημερινά τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου χρειάζεται, ούτε λίγο ούτε 485 ευρώ το μήνα!

Γι' αυτό αν δεν αντεπιτεθεί σ' αυτήν τη ληστρική πολιτική, δεν αποκλείεται να μπουν διόδια ακόμη και στον αέρα που αναπνέει...


Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ