ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Απρίλη 2005
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Φέρνουν το βιομετρικό φακέλωμα

Πρόσφατες αποκαλυπτικές αποφάσεις υπουργών της ΕΕ, όπως και άλλα στοιχεία, δείχνουν τον οργουελικό κόσμο που επιδιώκουν να στήσουν

Παπαγεωργίου Βασίλης

«Καυτοί» αναμένονται οι επόμενοι μήνες για τα ατομικά και τα κοινωνικά δικαιώματα, τις δημοκρατικές ελευθερίες. Στο όνομα της «τρομοκρατικής απειλής», στις Βρυξέλλες και στις πρωτεύουσες των «25» επιταχύνουν τις διαδικασίες έκδοσης νέου τύπου ταξιδιωτικών εγγράφων, όπου θα φακελώνονται ηλεκτρονικά, ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, τα λεγόμενα βιομετρικά.

Πρόκειται για διαβατήρια και βίζες με ενσωματωμένο (σε αυτοκόλλητο θεώρησης ή σε χωριστή κάρτα) μικροτσίπ, όπου εκτός από την ψηφιακή εικόνα του κατόχου τους, θα αποθηκεύονται τα δακτυλικά αποτυπώματα, το χρώμα της ίριδας του ματιού και άλλα προσωπικά δεδομένα.

Με την καταγραφή των βιομετρικών στοιχείων στα διαβατήρια ενισχύονται οι μηχανισμοί παρακολούθησης όλων μας, στο πλαίσιο των «τρομονόμων» και των «τρομοσυμφωνιών» που έχουν ψηφίσει οι κυβερνήσεις των κρατών - μελών και έχουν συνυπογράψει με την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Σημειωτέον ότι γενικά στα βιομετρικά στοιχεία συγκαταλέγονται πολλά δεδομένα, τα οποία μέχρι πρότινος θεωρούνταν «αυστηρά προσωπικά», πχ το DNA. Η εφαρμογή αυτού του φακελώματος ξεκινάει με τα σχετικά «ανώδυνα» στοιχεία (εικόνα προσώπου, δακτυλικά αποτυπώματα), αλλά - εξετάζοντας και την πορεία της ΕΕ διαρκώς προς το αυταρχικότερο - είναι βέβαιο ότι θα επεκταθεί σε κρίσιμα προσωπικά δεδομένα, που θα επιτρέπουν στις κατά τόπους Αρχές να έχουν μια «ακτινογραφία» του κάθε πολίτη, ντόπιου ή ξένου, με στοιχεία όχι μόνο της αστυνομικής ταυτότητας, αλλά και των αντιλήψεων, των πεποιθήσεων, της αυστηρά προσωπικής του ζωής. Εξ ου και οι οξύτατες αντιδράσεις πολλών προσωπικοτήτων της δημόσιας ζωής, και ιδίως νομικών.

Τρέχουν να προλάβουν

Σε μια από τις τελευταίες εξελίξεις επί του θέματος, στις 24 Φλεβάρη 2005 συνεδρίασε στις Βρυξέλλες το λεγόμενο Συμβούλιο της ΕΕ των υπουργών Δικαιοσύνης και Εσωτερικών. Σύμφωνα με την «ανακοίνωσή» τους υπ' αριθμ. 6228/05, το Συμβούλιο ασχολήθηκε με την επιχειρούμενη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο των κρατών - μελών, των αποφάσεων που εκδόθηκαν σε κεντρικό επίπεδο από την ΕΕ, στο πλαίσιο του διαβόητου «προγράμματος της Χάγης» (εντατικοποιεί την αστυνομοκρατία και την περιστολή των ατομικών και κοινωνικών ελευθεριών).

Σε αυτό το πλαίσιο, το Συμβούλιο ασχολήθηκε και με το τι έχουν κάνει μέχρι σήμερα οι υφιστάμενές τους διοικητικές και αστυνομικές Αρχές, προκειμένου να υλοποιήσουν την πολιτική απόφαση της ΕΕ για ενσωμάτωση των βιομετρικών δεδομένων στα διαβατήρια και τις βίζες. Οι προθεσμίες που οι ίδιοι έχουν θέσει «τρέχουν», γι' αυτό πλέον βιάζονται να αντιμετωπίσουν προβλήματα («τεχνικής φύσεως») που προκύπτουν. Ετσι, στην απόφαση των υπουργών, διαβάζουμε:

«Εχοντας υπόψη τα τεχνικά προβλήματα που συνδέονται με την αποθήκευση βιομετρικών αναγνωριστικών στοιχείων στις θεωρήσεις,

Εχοντας υπόψη την ανάγκη για τροποποίηση των προτάσεων της Κομισιόν σχετικά με την τροποποίηση των κανονισμών του Συμβουλίου αριθ. 1683/95 και 1030/2002 με στόχο την εισαγωγή βιομετρικών αναγνωριστικών στοιχείων στη θεώρηση και την άδεια διαμονής ενιαίου τύπου ώστε να λαμβάνονται υπόψη αυτές οι δυσχέρειες,

Εχοντας υπόψη την εξαιρετικά βραχεία προθεσμία (μέχρι την 1η Μαρτίου 2005) την οποία ενέκρινε το Συμβούλιο τον Δεκέμβριο του 2004 προκειμένου να εξευρεθεί κατάλληλη λύση για αυτά τα προβλήματα,

Το Συμβούλιο

  • καλεί την Επιτροπή να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια, συμπεριλαμβανομένου στο επίπεδο του δημοσιονομικού προγραμματισμού, ώστε να επισπευστεί η έναρξη χρήσης της βιομετρίας στην ανάπτυξη του κεντρικού τμήματος του Συστήματος Πληροφοριών για τις Θεωρήσεις(σσ: το λεγόμενο VIS, όπου θα φακελώνονται όλα τα στοιχεία, τα συνηθισμένα σήμερα αστυνομικά - διοικητικά, αλλά και τα προωθούμενα ταχέως βιομετρικά όσων τυχερών λαμβάνουν άδεια να εισέλθουν στην ΕΕ)το 2006,
  • αναγνωρίζει, όσον αφορά την εισαγωγή βιομετρικών στοιχείων στον ενιαίο τύπο θεώρησης είτε υπό μορφή πλινθίου στο αυτοκόλλητο θεώρησης είτε υπό μορφή χωριστής κάρτας, ότι απαιτείται μια συμπληρωματική περίοδος μελέτης, ώστε να ολοκληρωθούν οι διεξαγόμενες τεχνικές μελέτες,
  • θα επιληφθεί του θέματος τον Απρίλιο του 2005 προκειμένου να αξιολογήσει, με βάση τις διεξαγόμενες μελέτες, κατά πόσο μια λύση που θα συμπληρώνει την εισαγωγή των βιομετρικών στοιχείων στο VIS αποδεικνύεται χρήσιμη/αναγκαία για πρακτικούς λόγους που αφορούν την αποτελεσματικότερη εφαρμογή του κεκτημένου της Σένγκεν και/ή για λόγους που συνδέονται με τη διασφάλιση των θεωρήσεων (σσ: μελετούν και άλλα μέτρα;!),
  • διαπιστώνει ότι για τη φάση της ανάπτυξης του VIS, συμπεριλαμβανομένου του βιομετρικού σκέλους του, απαιτείται μια αντίστοιχη δημοσιονομική προσπάθεια και τεχνική αναπροσαρμογή, σε επίπεδο κρατών - μελών, και ιδίως για την έναρξη εφαρμογής, αμέσως μόλις αυτό καταστεί δυνατό, της φάσης εξοπλισμού των προξενικών γραφείων και των συνοριακών σταθμών (σσ: όπου δημοσιονομική προσπάθεια βλ. νέα χρήματα που θα κληθούν να πληρώσουν οι φορολογούμενοι, μισθωτοί - μικρομεσαίοι - συνταξιούχοι, για να αγοραστεί ο απαιτούμενος εξοπλισμός ηλεκτρονικού και γενετικού χαφιεδισμού),
  • καλεί την Επιτροπή να τροποποιήσει την πρότασή της για κανονισμό του Συμβουλίου για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1030/2002 για την καθιέρωση αδειών διαμονής ενιαίου τύπου για τους υπηκόους τρίτων χωρών, ώστε να ληφθεί υπόψη η συναίνεση που διαμορφώθηκε στο επίπεδο του Συμβουλίου σχετικά με την εισαγωγή βιομετρικών στοιχείων στην άδεια διαμονής υπό μορφή χωριστής κάρτας εντός προθεσμίας 24 μηνών, και προκειμένου να ληφθεί υπόψη η επιθυμία του Συμβουλίου να μη διατηρηθεί η άδεια διαμονής υπό μορφή αυτοκόλλητου θεώρησης».

Στόχος των εθνικών κυβερνήσεων της ΕΕ ήταν μέχρι τις 31 Μάρτη φέτος να έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία για την έκδοση νέου τύπου αδειών διαμονής των μεταναστών. Να αντικατασταθεί το αυτοκόλλητο που επικολλάται σήμερα στην άδεια διαμονής των μεταναστών, με μια άδεια που θα έχει τη μορφή αυτοτελούς εγγράφου, «με δυνατότητα ενσωμάτωσης βιομετρικών χαρακτηριστικών» - όπως σημειωνόταν στη σχετική απόφαση του ελληνικού υπουργείου Εσωτερικών. Γι' αυτό και τώρα αγχώνονται, για την υλοποίηση των σχεδιασμών τους.

Ταυτόχρονα, μελετάται η ίδρυση μιας κεντρικής «Ευρωπαϊκής Γραμματείας Διαβατηρίων», η οποία θα αναλάβει, μακροπρόθεσμα, την έκδοσή τους και την αποθήκευση όλων των στοιχείων (δακτυλικά αποτυπώματα και προσωπικά δεδομένα). «Γραμματεία» που ουσιαστικά θα αποτελεί μια τεράστια ψηφιακή βάση δεδομένων και φακελώματος, απ' όπου θα μπορούν να αντλούν και να διασταυρώνουν πληροφορίες όλοι οι μηχανισμοί παρακολούθησης, αστυνόμευσης και καταστολής, ευρωενωσιακοί και άλλοι, με βάση και τις διεθνείς συμφωνίες «συνεργασίας» και «αλληλοβοήθειας» που κάθε τόσο υπογράφουν πχ με την Ουάσιγκτον.

«Μια ιδέα που μπορεί να εγκαταλειφθεί»

Πάντως στις 4 Απρίλη 2005, η αντιπροσωπεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία: «Την προηγούμενη εβδομάδα η Επιτροπή Πολιτικών Ελευθεριών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συζήτησε σε δημόσια ακρόαση τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την επεξεργασία ενός κοινοτικού κώδικα που θα διέπει τον έλεγχο τόσο των εξωτερικών όσο και των εσωτερικών συνόρων. Τα σχετικά μέτρα που θα ληφθούν εντάσσονται στο πλαίσιο της διαδικασίας της συναπόφασης και η πρώτη ανάγνωση αναμένεται να γίνει στη σύνοδο του Ιουνίου».

Παρακάτω: «Μια ολοκληρωμένη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων δε θα είναι δυνατή παρά μόνο εάν η Ευρώπη εφαρμόσει ένα κοινό σύστημα χορήγησης βίζας. Η εισηγήτρια, Βρετανίδα Φιλελεύθερη κα Λούντφορντ, θα εξετάσει την πρόταση σχετικά με τη δημιουργία μιας κοινής ευρωπαϊκής τράπεζας δεδομένων στην οποία θα καταχωριστούν οι πληροφορίες σχετικές με όλες τις βίζες που εκδίδονται στην Ενωση και που είναι γνωστή υπό την επονομασία "σύστημα πληροφόρησης για τις βίζες". Η κα Λούντφορντ υποστηρίζει τους στόχους που έχει θέσει η Επιτροπή σχετικά με την προξενική συνεργασία και την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ καρτών - μελών με στόχο να υπάρξει μια κοινή πολιτική σε θέματα βίζας».

Και ειδικά για το μικροτσίπ: «Διευκρίνισε επίσης ότι η ταυτοπροσωπία θα πρέπει να γίνεται με την εισαγωγή ενός τσιπ που θα περιέχει βιομετρικά στοιχεία (όπως δαχτυλικά αποτυπώματα) στα διαβατήρια ή ακόμα καλύτερα με την αναζήτηση πληροφοριών στη νέα τράπεζα δεδομένων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε στο σημείο αυτό ότι η προσθήκη παρόμοιων τσιπ δημιουργεί πολλά τεχνικά προβλήματα και ότι η ιδέα της ενσωμάτωσής τους στα διαβατήρια μπορεί να εγκαταλειφθεί».

Είναι η πρώτη φορά που αναφέρεται σε δημοσιοποιημένο κοινοτικό κείμενο ότι ίσως και να εγκαταλειφθεί η ιδέα χρήσης μικροτσίπ φακελώματος, κι αυτό όχι για λόγους δημοκρατίας κι ανθρωπισμού, αλλά για καθαρά «τεχνικούς». Δεύτερον, αναφέρεται απλά ως ενδεχόμενο. Και τρίτον, ακόμα κι αν εγκαταλειφθεί, με βάση τη μέχρι τώρα πορεία του ευρωμορφώματος, δικαιούμαστε να πούμε ότι όλο και κάτι νέο και αντιδραστικότερο θα έχουν να προωθήσουν. Αλλωστε, όπως είδαμε και προηγούμενα, η Σύνοδος των αρμόδιων υπουργών μελετά κι άλλες «λύσεις».

Αλλά στην Ελλάδα προχωρούν

Την ίδια ώρα πληροφορίες που διαχέονται από το ελληνικό υπουργείο Δημόσιας Τάξης, αναφέρουν ότι αν και η ΕΕ έχει δώσει προθεσμία 18 μηνών από την 1η Γενάρη 2006 για να ολοκληρωθούν οι ψηφιακές αποθηκεύσεις των φωτογραφιών στα διαβατήρια, η ελληνική κυβέρνηση θα το κάνει αμέσως για να μην ανακαλεί αργότερα εκατομμύρια διαβατήρια για αναβάθμιση.

Οτι τα διαβατήρια αυτά θα διαθέτουν εκτός από τη συμβατική φωτογραφία του κατόχου, ένα μικροτσίπ όπου θα αποθηκεύεται μια ψηφιακή φωτογραφία του, ενώ θα υπάρχει δυνατότητα να αποθηκευτούν και τα δακτυλικά αποτυπώματα, όπως και άλλα στοιχεία, που για την ώρα μόνο έχουν αποκλειστεί (Πχ το χρώμα της ίριδας του ματιού, η ομάδα αίματος). Οτι οι οδηγίες της ΕΕ προβλέπουν επίσης την ψηφιακή αποθήκευση των δαχτυλικών αποτυπωμάτων στα διαβατήρια εντός 36 μηνών από την 1η Γενάρη 2006. Τέλος, ότι τα ήδη εκδοθέντα διαβατήρια, ανεξαρτήτως του πότε λήγουν, θα πάψουν να έχουν ισχύ στις 31 Δεκέμβρη 2006, και ότι μέχρι τότε θα πρέπει να έχουν αντικατασταθεί με τα νέου τύπου.


Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ


Και νέο «ευρωένταλμα»

«Ακαμπτη» εμφανίζεται η βούληση των κυρίαρχων πολιτικών δυνάμεων στην ΕΕ, να συνεχίσουν τον «αδυσώπητο αγώνα» κατά της «τρομοκρατίας»

Δε μας έφτανε το «ευρωένταλμα» σύλληψης, οι κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις της ΕΕ καταργούν το λεγόμενο διττό αξιόποινο και για τη συγκέντρωση κάθε είδους «αποδεικτικών» αντικειμένων, εγγράφων και δεδομένων. Ετσι, «με σκοπό τη χρησιμοποίησή τους στο πλαίσιο ποινικών διαδικασιών», οι αρχές μιας χώρας θα μπορούν, ανοιχτά και ελεύθερα πλέον, να ψάχνουν στην επικράτεια μιας άλλης, μέχρι να «ανακαλύψουν» οτιδήποτε τους χρησιμέψει για να στήσουν στον τοίχο ανθρώπους και φορείς. Παράλληλα οι ευρωενωσίτες διακηρύσσουν την «άκαμπτη πολιτική βούλησή» τους να συνεχίσουν τον «αδυσώπητο αγώνα» τους κατά της «τρομοκρατίας», με μέτρα που θα «λαμβάνονται συνεχώς». Προωθούμενες συμφωνίες τους με τις αρχές του Ισραήλ ήδη προβληματίζουν...

Συγκεκριμένα στις 24 Φλεβάρη 2005 συνεδρίασε στις Βρυξέλλες το λεγόμενο Συμβούλιο της ΕΕ των υπουργών Δικαιοσύνης και Εσωτερικών. Την Ελλάδα εκπροσώπησε ο υπουργός Δικαιοσύνης Αναστάσης Παπαληγούρας.

Μια από αυτές τις αποφάσεις του που Θέλουν να υιοθετηθεί και να πάρει μορφή νόμου σε όλα τα κράτη - μέλη, είναι η καθιέρωση του «ευρωπαϊκού εντάλματος συγκέντρωσης αποδεικτικών στοιχείων» για τη «συγκέντρωση αντικειμένων, εγγράφων και δεδομένων με σκοπό τη χρησιμοποίησή τους στο πλαίσιο ποινικών διαδικασιών».

Οπως ξεκαθαρίζει το Συμβούλιο «στόχος αυτής της απόφασης -πλαισίου είναι να τεθεί σε εφαρμογή η αρχή της αμοιβαίας αναγνώρισης για ορισμένα αντικείμενα, καταργώντας με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα επίκλησης του διττού αξιόποινου προκειμένου για αδικήματα που τιμωρούνται στο κράτος έκδοσης του εντάλματος συγκέντρωσης αποδεικτικών στοιχείων».

Τι σημαίνει η κατάργηση του «διττού αξιόποινου» (και σε αυτό το μέτωπο); Κατ' αρχάς να θυμίσουμε ότι στις Βρυξέλλες συμφωνήθηκε και καταρτίστηκε το 2002, και κατόπιν επικυρώθηκε στην ελληνική Βουλή από τις δυνάμεις του δικομματισμού, το «ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης και παράδοσης». Με βάση το «ευρωένταλμα» καταργείται η υπουργική απόφαση που κανονικά απαιτείται ως τελική πολιτική απόφαση για την έκδοση ενός Ελληνα πολίτη. Εκεί νομιμοποιήθηκε για πρώτη φορά η παράκαμψη του διττού αξιόποινου, και πλέον μπορεί να εκδοθεί κάποιος Ελληνας σε άλλη χώρα για μία πράξη η οποία στην Ελλάδα δεν τιμωρείται ποινικά. Με απλά λόγια, ένας Ελληνας πολίτης που είναι απλά ύποπτος στις ΗΠΑ για μία ενέργεια η οποία στη χώρα μας δε διώκεται ποινικά, μπορεί να εκδοθεί και με βάση και τη συμφωνία δικαστικής συνδρομής ΗΠΑ - ΕΕ να καταλήξει στο Γκουαντανάμο...

Τώρα, το «ευρωένταλμα σύλληψης» συμπληρώνεται από το «ευρωένταλμα συγκέντρωσης στοιχείων», από τις αρχές μιας χώρας στην επικράτεια άλλης, ακόμα και αν οι αρχές της δεύτερης δε συναινούν ή έστω δεν τους το επιτρέπει το νομικό τους υπόβαθρο (στην περίπτωση που δεν πρόλαβαν να συμμορφωθούν και να υιοθετήσουν όσα οι πολιτικές ηγεσίες τους αποφάσισαν στις Βρυξέλλες).

Μάλιστα το Συμβούλιο συμφώνησε σε ένα κατάλογο 32 αδικημάτων για τα οποία δε θα μπορεί να γίνεται επίκληση του διττού αξιόποινου. Πρόκειται για τον ίδιο κατάλογο με εκείνον που είχε συνταχθεί στην απόφαση - πλαίσιο για τη θέσπιση του «ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης». Αλλά τα 32 δεν τους αρκούν, έτσι το Συμβούλιο της ΕΕ αποφάσισε ότι ο «κατάλογος αυτός θα μπορούσε να συμπληρωθεί αργότερα με ομοφωνία». Ορίζει δε ότι «τα αδικήματα θα πρέπει να τιμωρούνται μέσα στο κράτος έκδοσης του εντάλματος στερητικής της ελευθερίας ποινής διάρκειας ανώτερης των τριών ετών».

Αν δηλαδή Ελληνας κατηγορηθεί από τη βρετανική κυβέρνηση για κάποιο αδίκημα, οι βρετανικές υπηρεσίες θα ψάξουν στην Ελλάδα και αν «βρουν» στοιχεία «ενοχοποιητικά», ο «ένοχος» θα μεταφερθεί για εκδίκαση της υπόθεσης στη Βρετανία. Αν καταδικαστεί σε κάθειρξη είκοσι ετών, δε θα έχει καν το «προνόμιο» να εκτίσει την ποινή στην πατρίδα του.

Το Συμβούλιο των υπουργών Δικαιοσύνης - Εσωτερικών διατείνεται ότι στην απόφαση - πλαίσιο προστέθηκε η αρχή μιας «ρήτρας εδαφικής εφαρμογής», η οποία θα επιτρέπει σε ένα κράτος - μέλος να αρνείται ένα ευρωπαϊκό ένταλμα συγκέντρωσης αποδεικτικών στοιχείων όταν τα αδικήματα έχουν διαπραχθεί εν όλω ή εν μέρει στο έδαφός του. Ωστόσο δε διασφαλίζεται ότι η άρνησή του θα γίνεται αποδεκτή από τις αρχές της ΕΕ. Επιπλέον αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο κατάργησης ακόμα και αυτής της λίγο - πολύ «χαλαρής» ως προς την εφαρμογή και αμφίβολης ως προς την αποτελεσματικότητα ρήτρας, υπογραμμίζοντας ότι «το πεδίο αυτής της ρήτρας θα επανεξεταστεί σε τεχνικό επίπεδο».

Ούτως ή άλλως το Συμβούλιο σκοπεύει να επανεξετάσει αυτή την απόφαση - πλαίσιο πέντε έτη μετά την έκδοσή της, «υπό το φως των εμπειριών από την εφαρμογή της στην πράξη». Αυτό σημαίνει ότι για τουλάχιστον πέντε χρόνια οι κανόνες λειτουργίας της θεσπίστηκαν.

Η γνωστή «καραμέλα»

Συνεδριάζοντας λίγες μέρες πριν τη συμπλήρωση ενός έτους από το χτύπημα στη Μαδρίτη την 11η Μάρτη 2004, το Συμβούλιο δεν έχασε την ευκαιρία να ασχοληθεί και με την «τρομοκρατία» που «απειλεί» την ΕΕ. Εκανε δε ένα σύντομο και οπωσδήποτε αρκετά αποκαλυπτικό απολογισμό: «Τα (σ.σ: αντιτρομοκρατικά) μέτρα τα οποία ελήφθησαν είναι πολλά και καλύπτουν πολλούς τομείς. Επεκτείνονται πέραν των συνόρων της Ενωσης και αποτελούν τμήμα ενός ορθολογικού γενικού σχεδίου».

Παρακάτω τονίζει ότι προκειμένου να διαφυλαχτούν οι αξίες της ΕΕ και ό,τι αυτές εκπροσωπούν ή συνεπάγονται, «η Ενωση υποχρεούται να διεξάγει έναν αδυσώπητο αγώνα κατά της τρομοκρατίας, με σεβασμό, όμως, των θεμελιωδών δικαιωμάτων». Ακόμα: «Πέραν των συγκεκριμένων μέτρων που έχουν αποφασιστεί και λαμβάνονται συνεχώς, η ΕΕ επιδεικνύει άκαμπτη πολιτική βούληση για την επίτευξη του εν λόγω σκοπού. Η ΕΕ οφείλει να δώσει το παράδειγμα στον τομέα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας περισσότερο από ό,τι σε οποιονδήποτε άλλο τομέα. Και υπόσχεται ότι θα το πράξει».

Η αποστροφή αυτή δεν ακούγεται απλά σαν απειλή, αλλά και είναι. Είναι, αν αναλογιστεί κανείς ότι με τους εφαρμοζόμενους ήδη ευρωτρομονόμους και το προωθούμενο προς επικύρωση «ευρωσύνταγμα», τρομοκρατικό αδίκημα χαρακτηρίζεται - και ως τέτοιο διώκεται - ακόμα και η συμβολική κατάληψη εγκαταστάσεων μιας πρώην ΔΕΚΟ από απεργούς εργαζομένους της. `Η η συμβολική κατάληψη οδοστρώματος από ξεκληρισμένους αγρότες. `Η η συμβολική κατάληψη μιας κρατικής υπηρεσίας ή ενός υπουργείου από διαδηλωτές, αγανακτισμένους από τη μονόπλευρη μακρόχρονη λιτότητα.

Είναι απειλή αν αναλογιστεί κανείς ότι με πρόσχημα την καταπολέμηση της «τρομοκρατίας» - όπως οι Βρυξέλλες και οι εθνικοί τοποτηρητές τους την ορίζουν - έχουν ληφθεί ήδη πάμπολλα μέτρα που περιορίζουν τις ατομικές και κοινωνικές ελευθερίες (π.χ. αποδεδειγμένη παρακολούθηση και καταγραφή κοινωνικής δραστηριότητας από κάμερες «ελέγχου της κυκλοφορίας») και ετοιμάζονται άλλα, οργουελικής έμπνευσης και διαστροφής, όπως η χρήση βιομετρικών δεδομένων σε αστυνομικές ταυτότητες και ταξιδιωτικά έγγραφα.

Είναι απειλή αν αναλογιστεί κανείς ότι (και) με το προωθούμενο «ευρωσύνταγμα», ο υπό σύσταση ευρωστρατός θα λαμβάνει δράση όπου γης, σε κάθε γωνιά του κόσμου, υπό το πρόσχημα της «αντιμετώπισης», ακόμα και της «πρόληψης» «τρομοκρατικής απειλής», προκειμένου να εξυπηρετούνται (και με πόλεμο αν χρειαστεί) τα συμφέροντα του ευρωενωσιακού μεγάλου κεφαλαίου.

Δευτερεύουσες (;) αποφάσεις

Με τα παραπάνω ως δεδομένα, μόνο ήσσονος σημασίας δεν μπορούν να θεωρηθούν άλλες αποφάσεις που πήρε το Συμβούλιο, π.χ. η απόφαση με την οποία εξουσιοδοτείται ο διευθυντής της Ευρωπόλ να διεξαγάγει διαπραγματεύσεις με το Ισραήλ «σχετικά με συμφωνίες για την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος».

Σημειώστε ότι οργανώσεις του εθνοαπελευθερωτικού αγώνα των Παλαιστινίων κατηγορούνται από τις ισραηλινές αρχές, μεταξύ άλλων, και για «ξέπλυμα» χρήματος. Επιπλέον, η συνολική δράση τους μπορεί να χαρακτηριστεί από τις Βρυξέλλες ως «τρομοκρατική» με βάση τους ευρωτρομονόμους. Μέσω, λοιπόν, τέτοιων συμφωνιών, η ΕΕ συμμετέχει ή όχι στην προσπάθεια κατανίκησης του αγωνιζόμενου για ελευθερία παλαιστινιακού λαού;

Αποφάσεις πάρθηκαν και για το διαβόητο «Σύστημα πληροφοριών Σένγκεν» ή SIS. Αυτή την τεράστια βάση δεδομένων όπου φακελώνονται στοιχεία εκατομμυρίων υπηκόων της ΕΕ όπως και τρίτων χωρών, και η οποία αποσκοπεί στη διατήρηση της δημόσιας τάξης και ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης της εθνικής ασφάλειας στα εδάφη των κρατών - μελών.

Το Συμβούλιο ενδυναμώνει παραπέρα το SIS, εκδίδοντας απόφαση για την «εισαγωγή ορισμένων νέων λειτουργιών του Συστήματος, οι οποίες αφορούν, μεταξύ άλλων, την καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Η απόφαση αυτή επιτρέπει στην Ευρωπόλ και την Eurojust (σ.σ: ο δικαστικός βραχίονας της ΕΕ) να έχουν πρόσβαση στο SIS».

Προβλέπει, επίσης, την εισαγωγή στο σύστημα νέων λειτουργιών και συγκεκριμένα: «Την προσθήκη μεγαλύτερου αριθμού δεδομένων (σχετικά, για παράδειγμα, με τα αυτοκίνητα, τα μέσα πληρωμής κλπ.). Απλούστερες διαδικασίες για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ αρμοδίων αρχών. Τεχνικές βελτιώσεις».


Θ. ΜΠ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ