ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Μάη 2005
Σελ. /32
Σταυροφόροι και Αστυνομικοί το ίδιο... Συνδικάτο

Τρεις μόνο οι ταινίες αυτής της εβδομάδας (φαίνεται, ακόμα δε συνήλθαμε από τη σούβλα - όσοι σουβλίσατε, εμείς οι υπόλοιποι... καλός είναι και ο φούρνος)! Η πρώτη, το αποκαλυπτικό «Βασίλειο των Ουρανών», που, από ευγένεια και θρησκευτική αλληλεγγύη, άφησε πρώτα να φύγει το Πάσχα και μετά να βγει στις αίθουσες, αναφέρεται σε μια «ειρηνική» περίοδο ανάμεσα σε δυο σταυροφορίες. Μια αναφορά, βέβαια, με μάχες και όλα τ' απαραίτητα ενός σοβαρού θεάματος. Από κοντά, έτσι εξηγείται και ο τίτλος μας, και η γαλλική αστυνομική ταινία, «Βρώμικος Πόλεμος». Εδώ, σταυροφόροι είναι οι αστυνομικοί. Ιντριγκες, απάτες, ληστείες, διαπλοκή. Σταυροφόροι και Aστυνομικοί το ίδιο Συνδικάτο! Και, πίσω από τους παραπάνω, το αιμοσταγές θρίλερ, «Οι Καταραμένοι» (δεν πρόκειται για αυτοκριτική των δημιουργών).

ΡΙΝΤΛΕΙ ΣΚΟΤ
Το βασίλειο των ουρανών

Από τη μια έχεις να «κρίνεις» ένα ιστορικό καλλιτεχνικό έργο και από την άλλη ένα πλούσιο βιομηχανικό προϊόν. Η ζυγαριά, δυστυχώς, γέρνει προς τη μεριά της βιομηχανίας, καθώς οι δημιουργοί της ταινίας γνωρίζουν καλύτερα αυτό το είδος του κινηματογράφου. Εχουν γυρίσει και άλλες παρόμοιες ταινίες: «Μονομάχος», «Χριστόφορος Κολόμβος», αλλά και τα «Χάνιμπαλ», «Aλιεντ» κ.ά.

Ωστόσο, «Το Βασίλειο των Ουρανών» δεν είναι μια όποια κι όποια ταινία. Πέρα από τον πλούτο της παραγωγής (συμμετείχαν πάνω από 30.000 κομπάρσοι, αλλά και αληθινοί Μαροκινοί στρατιώτες και, ακόμα, χρησιμοποιήθηκαν αληθινά κάστρα, αληθινές εκκλησίες, αληθινές μεσαιωνικές πόλεις), οι δημιουργοί της προσπάθησαν να παραμείνουν πιστοί στην Ιστορία.

Αυτό το «πιστοί στην Ιστορία» όμως, όπως αντιλαμβάνεστε, σηκώνει πολύ συζήτηση. Γιατί «πιστός στην Ιστορία», δε σημαίνει, απλώς, αναφορά σε ονόματα, γεγονότα και τοποθεσίες. Σημαίνει, κυρίως, έρευνα και ανάλυση της ίδιας της Ιστορίας. Σημαίνει ανάδειξη των πραγματικών αιτιών, που οδήγησαν στα ιστορικά γεγονότα, των πραγματικών προσωπικών επιθυμιών των ηρώων, σημαίνει εξήγηση αυτών που κατέγραψε ο ιστορικός. Σημαίνει, δηλαδή, ανάδειξη της αντικειμενικής πραγματικότητας της εποχής. Και αφού μιλάμε για καλλιτεχνικό έργο, ανάδειξη της αντικειμενικής πραγματικότητας, με αισθητικές εικόνες, προσιτές στον άνθρωπο.

Οχι, Το Βασίλειο των Ουρανών, δεν είναι το κινηματογραφικό εκείνο έργο, το οποίο θα διευκολύνει το θεατή να κατανοήσει τις σταυροφορίες. Που θα τον βοηθήσει να κατανοήσει τους πραγματικούς λόγους, που, κάθε τόσο, οδηγούσαν στρατιές επί στρατιών στους «Αγίους Τόπους». Βέβαια, για να είμαστε δίκαιοι, δεν είναι και το έργο που θα σε αποπροσανατολίσει ολοκληρωτικά. Γιατί, σε σύγκριση πάντα, με άλλες σχετικές ταινίες, ετούτη κρατάει τα προσχήματα. Δε φέρνει το «θεό» και την «πίστη» πρώτο πλάνο. Μοιράζει ισομερώς την αλήθεια με τη μεταφυσική.

Οι δημιουργοί, και αυτό πρέπει να τους το αναγνωρίσουμε, δίνουν τη δυνατότητα στον πονηρεμένο θεατή να πιαστεί από πολλές στιγμές της ταινίας και να κάνει βαθύτερες σκέψεις. Κάποιος, μάλιστα, ήρωας γίνεται πολύ αποκαλυπτικός. «Στην αρχή νόμιζα ότι πολεμούσα για το "θεό", τώρα ξέρω πως πολεμάω για το χρυσό», ακούγεται να λέει. Ενώ ένας άλλος ήρωας, ένας ιερωμένος, για να γλιτώσει το τομάρι του προτείνει, με μεγάλη ευκολία, μάλιστα, να αλλάξουνε πίστη, να γίνουν, δηλαδή, μουσουλμάνοι!

Αλλά και η «στρατολογία» των σταυροφόρων είναι αποκαλυπτική. Πέρα από τους βασιλείς κλπ, τους αρχηγούς, δηλαδή, που βαρύνονται με τα δικά τους γνωστά πολιτικά και ποινικά αδικήματα, τόσο οι αξιωματικοί όσο και οι απλοί φαντάροι είναι, σχεδόν όλοι, άλλοι τυχοδιώκτες και εγκληματίες και άλλοι μέλη μυστικών εκκλησιαστικών, παρακρατικών και παραστρατιωτικών οργανώσεων. Μισθοφόροι, δηλαδή, του κερατά. Σαν αυτούς που, αργότερα, έδρασαν στα διάφορα Κογκό και σήμερα δρουν στο Ιράκ κλπ.

Με τέτοιους «σταυροφόρους» ο καθένας (δυστυχώς, όχι ο καθένας!), μπορεί να αντιληφθεί τι είδους ιερό πόλεμο έκαναν -και κάνουν - ετούτοι οι άνθρωποι. Για όποιον μπορεί να δει, και μπορεί να δει αυτός, που δεν απορροφάται από το θέαμα, η ταινία δίνει, όπως είπαμε, αρκετές αφορμές. Στο χέρι του θεατή είναι, στις υποχρεώσεις του θα έλεγα, να συμπληρώσει αυτός τις ελλείψεις της.

Οι σταυροφορίες διήρκεσαν πάνω από διακόσια χρόνια. Και ενώ όλοι μιλούν για τρεις, αυτές ξεπέρασαν τις επτά! (Στις επτά δε συμπεριλαμβάνονται και οι σημερινές «σταυροφορίες»). Οι εισβολές ξένων, ωστόσο, και πριν και μετά, κυρίως μετά, δε σταμάτησαν ποτέ. Η περιοχή τραβάει σαν μαγνήτης τους αποικιοκράτες και τους τυχοδιώκτες. Τότε ο χρυσός, σήμερα το πετρέλαιο...

Η ταινία εξετάζει την περίοδο ανάμεσα στη δεύτερη και τρίτη σταυροφορία. Μια περίοδο, που χάρη στη «σύνεση» του «καλού» (λεπρού) βασιλιά Βαλδουίνου του 4ου, και του επίσης «συνετού» και «καλού» μουσουλμάνου ηγέτη Σαλαντίν, οι κάτοικοι της περιοχής, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, απολάμβαναν τα αγαθά της ειρήνης. Μιας ειρήνης, βέβαια, η οποία, ανά πάσα στιγμή, μπορούσε, από κάποια προβοκάτσια, να τιναχτεί στον αέρα.

Η προβοκάτσια, φυσικά, προέκυψε. Οι φιλοδοξίες και οι ίντριγκες στα παλάτια των χριστιανών, η δίψα κάποιων ανθρώπων, για μεγαλύτερη εξουσία, η επιθυμία να κατακτηθούνε περισσότερες περιοχές, στην ουσία, έφεραν, ξανά, τον πόλεμο. Τα Ιεροσόλυμα ξαναγύρισαν σε μουσουλμανικά χέρια. Αυτό, δυστυχώς για τους γηγενείς, διήρκεσε μέχρι την τρίτη σταυροφορία, η οποία σταυροφορία πολέμαγε έξω από τα τείχη των Ιεροσολύμων, για περισσότερο από τρία χρόνια.

Παίζουν: Ορλάντο Μπλουμ, Εύα Γκριν, Τζέρεμι Aϊρονς, Λίαμ Νίσον, Ντέιβιντ Θιούλις, Μπρένταν Γκλίσον, Μάρτον Τσόκας, Γιασάν Μουσούντ. (Πίσω από τη μάσκα του λεπρού βασιλιά κρύβεται ο ηθοποιός Eντουαρντ Νόρτον).

ΟΛΙΒΙΕ ΜΑΡΣΑΛ
Βρώμικος κόσμος

Και εδώ έχουμε να κάνουμε με «σταυροφόρους»! Αλλου είδους, βέβαια, «χριστιανούς» σταυροφόρους. Με την αστυνομία και τους αστυνομικούς! Και εδώ, όπως στα παλάτια των «κλασικών» σταυροφόρων βασιλιάδων, γίνεται το «έλα να δεις». Το καθήκον, η ηθική, η φιλία πάνε περίπατο. Εκείνο που μετράει, στα αστυνομικά μέγαρα, και στα αστυνομικά μέγαρα, είναι η εξουσία. Η οποία, για να κατακτηθεί, δε γνωρίζει φραγμούς και ηθικές αναστολές.

Αυτό το σύγχρονο αστικό οικοδόμημα, τα σύγχρονα σώματα ασφαλείας, είναι ένας οργανισμός που έχει δικούς του κανόνες λειτουργίας. Στο όνομα της τάξης και της ασφάλειας συναλλάσσεται και συνδιαλέγεται με όλα τα κατακάθια της κοινωνίας. Από τη μια κλέφτες, δολοφόνοι, φυλακισμένοι, πόρνες, χαφιέδες, οι συνεργάτες και από την άλλη οι «ειδικοί» νόμοι, που ψηφίζονται από τα «δημοκρατικά» κοινοβούλια. Κατακάθια και κοινοβούλια συνεργάζονται αγαστά για να διευκολύνουν το κατασταλτικό έργο της αστυνομίας. Και δεν είναι λίγες οι φορές που αυτό το αυταρχικό μόρφωμα αυτονομείται σε βάρος ακόμα και αυτών που το δημιούργησαν.

Η ταινία του Ολιβιέ Μαρσάλ, ενώ παρακολουθεί μια «προσωπική» ιστορία, αυτή των δυο φίλων, που βρίσκονται ένα σκαλί πριν την ανάληψη (του ενός απ' τους δυο) της ηγεσίας της παρισινής αστυνομίας, συνειδητά ή ασυνείδητα γίνεται άκρως αποκαλυπτική, για τον ίδιο τον μηχανισμό. Ενα μηχανισμό που, το τελευταίο που τον απασχολεί, είναι η πραγματική «τάξη και ασφάλεια» των πολιτών.

Η ταινία στηρίζεται (και αυτή) σε ένα αληθινό γεγονός, που συνέβη το 1985, στο 16ο διαμέρισμα του Παρισιού. Ενοπλοι ληστεύουν μια τράπεζα και κρατάνε υπαλλήλους και πελάτες ομήρους. Διμοιρίες αστυνομικών παρατάσσονται έξω από την τράπεζα. Στόχος είναι να οδηγήσουν τους ληστές έξω από κατοικημένες περιοχές και εκεί να συμβούν τα ...περαιτέρω. Ο διοικητής της Μονάδας Παρέμβασης (μονάδα κατά των συμμοριών), θέλοντας να καρπωθεί μόνος του τη δόξα (και να προωθηθεί στην ιεραρχία), τραβάει το πιστόλι και επιτίθεται! Οι κακοποιοί ανταπαντούν. Αποτέλεσμα ένας αστυνομικός, ο Ζαν Βρεντ, νεκρός.

Αμέσως μετά τη δολοφονία του αστυνομικού, από την «επιπολαιότητα» του διοικητή, ξεκινάνε αντιδράσεις στο αρχηγείο. Ομως, ίσως, τίποτα να μην ήταν τυχαίο. Γιατί την ίδια περίοδο η παρισινή αστυνομία συνταράσσεται από ένα «εσωτερικό» σκάνδαλο. Αστυνομικοί των «ειδικών μονάδων» συνελήφθησαν, για δωροδοκίες, ληστείες και απαγωγές! Μετά τη δολοφονία του συναδέλφων τους, και ίσως και για να καλυφθεί το σκάνδαλο των άλλων, μεγάλη μερίδα των αστυνομικών απειλεί με γενική απεργία, ενώ σημειώνονται και κρούσματα ανυπακοής.

Οπως είναι «λογικό», το έδαφος διευκόλυνε κάθε είδος παρέμβασης και χαφιεδισμού. Ενας αστυνομικός, ο οποίος, μάλιστα, απουσίαζε σε διακοπές, κατηγορήθηκε άδικα ότι ήταν μέρος της συμμορίας των ληστών και καταδικάστηκε σε 12 χρόνια κάθειρξη, από τα οποία εξέτισε τα εξίμισι! Τα πάντα, βέβαια, «αποκαταστάθηκαν» στη συνέχεια...

Ελεύθερη μεταφορά της παραπάνω πραγματικής ιστορίας είναι η γαλλική ταινία «Βρώμικος Πόλεμος». Και είναι «δοσμένη» σχεδόν με τον κλασικό τρόπο των παλιών γαλλικών αστυνομικών ταινιών. Των ταινιών που άφησαν εποχή και δημιούργησαν σχολή (φιλμ νουάρ). Υπάρχει μυστήριο, έρωτας, πλοκή, χιούμορ, εκπλήξεις. Η ένστασή μου είναι πως, για γαλλική ταινία, έχει περισσότερη (από την επιβεβλημένη;) βία. Και ακόμα κάποιες παραχωρήσεις του σκηνοθέτη στην αμερικανική συνταγή παρόμοιων ταινιών. Οπου η «περιπέτεια» τρώει την ουσία. Γιατί εδώ η γαλλική ταινία χώνει τη μύτη της μέσα στη φωλιά του κούκου, δεν κάθεται στην επιφάνεια, ούτε παγιδεύεται από τους αμερικανικούς παλικαρισμούς.

Εντάξει, δεν προχωράει στους πολιτικούς και οικονομικούς προϊσταμένους των αστυνομικών. Αυτό θέλει άλλου είδους κότσια για να γίνει. Ομως και αυτά που αποκαλύπτει, έστω και αν τα γλυκαίνει στο τέλος, είναι αρκετά. Μακάρι να είχαμε και εμείς εδώ στην Ελλάδα την ελευθερία να μιλήσουμε για παρόμοιες περιπτώσεις (περίπτωση της οδού Νιόβης, της οδού Ριανκούρ, κλπ.).

Το εγχείρημα υποστηρίζεται από το καλογραμμένο σενάριο (Ν. Λοϊζό, Φ. Μανκουσό, Ο. Μαρσάλ, Ζ. Ραπινό), την καλή φωτογραφία του Ντενίς Ρουντέν, τη μουσική των Ερβάν Κερμορβάν και Αξέλ Ρενουάρ, και τους - σχεδόν όλους - καλούς ηθοποιούς.

Παίζουν: Ντανιέλ Οτέιγ, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Βαλέρια Γκολίνο, Αντρέ Ντισολιέ.

ΓΟΥΕΣ ΚΡΕΪΒΕΝ
Οι καταραμένοι

Και τώρα, μετά τις δυο αρκετά ενδιαφέρουσες ταινίες, στις οποίες αναφερθήκαμε, από επαγγελματικό καθήκον και υποχρέωση απέναντι στον αναγνώστη για σφαιρική ενημέρωση, πρέπει, δυστυχώς, να μιλήσουμε και για τους «Καταραμένους»! Οπου ανώμαλοι δημιουργοί δημιουργούν ανώμαλα έργα. Οπου η κινηματογραφική εικόνα μετατρέπεται συνειδητά σε ψυχοφθόρα μηχανή. Οπου η ηθική του εισιτηρίου ελευθερώνει κάθε κακό ένστικτο.

«Οι Καταραμένοι» είναι μια ακόμα ταινία θρίλερ. Από αυτές που ξεφυτρώνουν κατά εκατοντάδες, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης, σαν τα δηλητηριασμένα μανιτάρια. Από αυτές που, σύμφωνα με τις στατιστικές, οδηγούν νέους, και κυρίως νέες, στις σκοτεινές αίθουσες για να τρομάξουν ομαδικά και μαζοχιστικά. (Το 60% των θεατών θρίλερ στις ΗΠΑ είναι κορίτσια στην εφηβεία τους)!

Στην Αμερική, τη μητέρα του καπιταλισμού, για να μην ξεχνιόμαστε, πριν την προβολή του θρίλερ «Σε Βλέπω» (παίχτηκε και στη χώρα μας), οι δημιουργοί του, για να πλασάρουν το εμπόρευμά τους, βρήκαν έναν πολύ πρωτότυπο τρόπο! Ο θεατής, που επιθυμούσε να μπει στην αίθουσα χωρίς να πληρώσει, έπρεπε να δώσει αίμα! Η ταινία, για την ιστορία, στάζει από παντού αίμα. Σε αυτό το μακάβριο αστείο, στον εθισμό του θεατή στην αιμοποσία, και στην εμπορική επιτυχία της ταινίας, βεβαίως, συνεργάστηκε άριστα ο αμερικανικός Ερυθρός Σταυρός, ο οποίος «απορρόφησε» το αίμα! Σιγά μη δε συνεργαζότανε!

Πέρα, βέβαια, από τον εθισμό στο αίμα και την εμπορική τους εκμετάλλευση, ο νεαρός και η νεαρή θεατής εθίζονται και στο μεταφυσικό. Αφού ό,τι συμβαίνει πάνω στην οθόνη στα θρίλερ είναι «υπερβατικό». Ενα «υπερβατικό», φυσικά, που εισφέρει εκατομμύρια δολάρια σε αυτούς που το εμπορεύονται. Ο «Εφιάλτης», που θα βγει στις ελληνικές αίθουσες την ερχόμενη βδομάδα, σε τρεις μόνον μέρες προβολής στην Αμερική ξεπέρασε τα 20 εκατ. δολάρια. Η «Κατάρα», ταινία που κόστισε μόλις 10 εκατ. δολάρια εισέπραξε πάνω από 120 εκατ. δολάρια. (Στη χώρα μας η «Κατάρα» πλησίασε τα 110.000 εισιτήρια - βοήθεια!). Ο καθένας καταλαβαίνει πόσο «μεταφυσικό» είναι αυτό το «καλλιτεχνικό» εμπόριο! Και με τι είδους «καλλιτέχνες» έχουμε να κάνουμε.

Στους «Καταραμένους» οι θεατές καλούνται να τσεκάρουν τις αντοχές τους. Αφού ανά πάσα στιγμή ένα τέρας, λυκάνθρωπος αποκαλύπτεται αργότερα, βουτάει και καταβροχθίζει ό,τι κινείται γύρω του. Και για να κερδίσω τη συμπάθειά σας, σας πληροφορώ πως οι κριτικοί βλέπουμε τις ταινίες το πρωί. Αντιλαμβάνεστε, υποθέτω, σε τι δοκιμασία υποβαλλόμαστε, πριν ακόμα ανοίξουμε τα μάτια μας.

Παίζουν: Κριστίνα Ρίτσι, Τζόσουα Τζάκσον, Τζέσι Αϊζενμπεργκ, Τζούντι Γκριρ.

Οι σταυροφορίες

Ο σταυρός ήταν ένα «όργανο αργού μαρτυρίου και θανάτωσης. Αποτελείται από ένα μεγάλο ξύλο καρφωμένο στο έδαφος και από ένα δεύτερο τοποθετημένο οριζόντια στο πρώτο. Στο κάθετο ξύλο του σταυρού κάρφωναν ή έδεναν τα πόδια του μελλοθάνατου και στο οριζόντιο τα χέρια του», γράφει η εγκυκλοπαίδεια. Οι λαοί, και ο δικός μας λαός, φυσικά, έδωσε διάφορες άλλες, μεταφορικές, διαστάσεις σε αυτό το «όργανο της αργής θανάτωσης», ανάλογα με τις ιστορικές στιγμές του.

Ο σταυρός έγινε το έμβλημα πολλών ιπποτικών ταγμάτων, ευγενών κ.ά., στο όνομα του οποίου, επεμβαίνανε σε άλλες περιοχές του κόσμου, και κυρίως στις πλούσιες περιοχές της Μέσης Ανατολής, και τις κυρίευαν. Οι εκστρατείες αυτές έμειναν γνωστές στην ιστορία, κάτω από το γενικό τίτλο σταυροφορίες.

Οι σταυροφορίες ήταν στρατιωτικές εκστρατείες των χριστιανικών λαών της Ευρώπης, με σκοπό να κατακτήσουν την πλούσια περιοχή της εγγύς Μέσης Ανατολής. Σαν πρόσχημα, σε αυτές τις καθαρά αποικιοκρατικές επεμβάσεις, χρησιμοποιήθηκε το σύνθημα της απελευθέρωσης των «Αγίων Τόπων» από τους μουσουλμάνους. (Το ίδιο, σχεδόν, σύνθημα, με τις παραλλαγές του, χρησιμοποιείται και σήμερα από τους Αμερικανούς αλλά και τους Ευρωπαίους συνεταίρους τους, για την εισβολή τους στο Ιράκ και αλλού).

Η πρώτη Σταυροφορία (1096 - 1099), υποκινήθηκε από τον πάπα Ουρβανό τον Β΄, σε συνεργασία και με την προτροπή του Πέτρου της Αμιένης, τον επονομαζόμενο «Ερημίτη». Εγινε, δε, με την καθοδήγηση της Γαλλικής και Φλαμανδο-ρηνανικής αριστοκρατίας. Καταχτήθηκαν η Νίκαια, η Αντιόχεια και τα Ιεροσόλυμα. Τοποτηρητής και υπερασπιστής του «Αγίου Τάφου» ανακηρύχτηκε ο Γοδεφρείδος ντι Μπουλιόν. Παράλληλα, δημιουργήθηκαν και διάφορα χριστιανικά κράτη (Εδεσσα, Αντιόχεια, Τρίπολη, Ιεροσόλυμα).

Η δεύτερη Σταυροφορία (1147 - 1149), υποκινήθηκε και αυτή από πάπα πάλι! Τον γνωστό Ευγένιο τον Γ΄. Μετά την κατάληψη της Εδεσσας από τους Τούρκους (1144) και κατόπιν προτροπής του Βερνάρδου του Κλαιρβώ. Σε αυτή την εκστρατεία συμμετείχαν ο Λουδοβίκος Ζ΄ της Γαλλίας και ο αυτοκράτορας Κοράδος Γ΄. Η Σταυροφορία ολοκληρώθηκε χωρίς αποτέλεσμα. Χωρίς, δηλαδή, να κατακτηθούνε νέες περιοχές.

Η τρίτη Σταυροφορία (1189 - 1192) έγινε μετά την κατάληψη της πόλης της Ιερουσαλήμ από τον Σαλαδίνο (1187). Σε αυτήν, συμμετείχαν ο Φρειδερίκος Μπαρμπαρόσα, ο οποίος πνίγηκε στον ποταμό Σάλεφ, ο Φίλιππος Β΄, ο Αύγουστος της Γαλλίας και ο Ριχάρδος ο Λεοντόκαρδος, βασιλιάς της Αγγλίας.

Το μόνο που κατάφερε αυτή η συμμαχία, και μάλιστα ύστερα από πολύχρονους αγώνες, ήταν η εκπόρθηση του «Αγίου Ιωάννη» της Ακκρας.

Η τέταρτη Σταυροφορία (1202 - 1204), πραγματοποιήθηκε μετά από επιθυμία του Ινοκέντιου του Γ΄, υπό την καθοδήγηση, κυρίως, των Βενετών, ο οποίοι την «προσάρμοσαν» στα οικονομικά και πολιτικά τους συμφέροντα.

Αυτή η συμμαχία (σταυροφορία) δεν έφτασε ποτέ στην Ιερουσαλήμ. Προτίμησε να παρεκκλίνει της πορείας της. Εφτασε στην Κωνσταντινούπολη την οποία και κατέλαβαν (1204), δημιουργώντας την Ανατολική Λατινική Αυτοκρατορία (1204 - 1261).

Η πέμπτη Σταυροφορία, στην αρχή ξεκίνησε υπό την καθοδήγηση του Ανδρέα του Β΄ της Ουγγαρίας και του Ιωάννη της Βρυέννης, χωρίς, όμως, κανένα ουσιαστικό αποτελέσματα (1217 - 1219).

Μερικά χρόνια αργότερα, η σταυροφορία ξανάρχισε, με εντολή που έδωσε ο πάπας Γρηγόριος ο Θ΄, στον Φρειδερίκο Β΄ (1228 - 1229). Η σταυροφορία αυτή κατόρθωσε να κατακτήσει τους «Αγίους Τόπους», μέσω ...διαπραγματεύσεων.

Η έκτη Σταυροφορία (1248 - 1254), κηρύχτηκε από τον Ινοκέντιο Δ΄ μετά τη νέα πτώση της Ιερουσαλήμ. Εμψυχωτής της ήταν ο Λουδοβίκος ο Θ΄ της Γαλλίας. Ο οποίος αφού ηττήθηκε - και πιάστηκε αιχμάλωτος στην Αίγυπτο - αναγκάστηκε να εξαγοράσει την ελευθερία του με λύτρα.

Η έβδομη Σταυροφορία (1270), είχε επικεφαλής της ξανά τον, αδιόρθωτο, Λουδοβίκο τον Θ΄, της Γαλλίας. Ο οποίος δεν πρόλαβε να κάνει τίποτα ουσιαστικό, αφού πέθανε από πανούκλα, μόλις αποβιβάστηκε στην Τυνησία.

Την εκστρατεία συνέχισε ο Κάρολος των Ανζού, βασιλιάς της Νάπολης, χωρίς, όμως, και αυτός να έχει κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα, παρότι κατόρθωσε να την ολοκληρώσει.

Δε χρειάζεται, ίσως, να πούμε πως αυτές οι «χριστιανικές» σταυροφορίες έστειλαν πάνω από 200.000 ανθρώπους στο θάνατο, καταστρέφοντας παράλληλα πόλεις και πολιτισμούς. Δε χρειάζεται, επίσης, να πούμε, όπως γράφεται στις ταινίες, πως «κάθε ομοιότητα με σημερινά πρόσωπα - και συνθήματα - είναι συμπτωματική». Εκείνο που χρειάζεται, επιβάλλεται να πούμε, είναι: Προσοχή στις κάθε είδους χριστιανικές σταυροφορίες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ