ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 13 Μάη 2005
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Με γοργά βήματα για πιο ταξική Παιδεία

Αμεση προώθηση της αξιολόγησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης εξήγγειλε χτες ο Κ. Καραμανλής, κατά την επίσκεψη του στο υπουργείο Παιδείας, δηλώνοντας ικανοποιημένος για το έργο του υπουργείου Παιδείας

Επιτάχυνση των αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία ώστε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του μεγάλου κεφαλαίου σηματοδοτεί η χτεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού στο υπουργείο Παιδείας. Ο Κ. Καραμανλής δήλωσε ότι «έχει γίνει σημαντικό έργο», αναφέρθηκε στον προσχηματικό «εθνικό διάλογο» που στήθηκε για τη νομιμοποίηση των αντιδραστικών μέτρων που έχουν προαποφασίσει κυβέρνηση και ΕΕ, ενώ εξήγγειλε την άμεση προώθηση της αξιολόγησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, της πλήρους δηλαδή υποταγής της στις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις.

Τη στιγμή που η λαϊκή οικογένεια συνεχίζει να διπλοπληρώνει και να τριπλοπληρώνει μια Παιδεία ταξική, σχεδιασμένη μακριά από τις ανάγκες της, ο πρωθυπουργός δήλωνε χτες «ικανοποιημένος» γιατί «τα μέχρι τώρα βήματα είναι στη σωστή κατεύθυνση» και εξέφραζε τον «οραματικό στόχο» της ΝΔ να γίνει η Ελλάδα χώρα παραγωγής γνώσης. Από τις χτεσινές εξαγγελίες του πρωθυπουργού, για μια ακόμα φορά επιβεβαιώθηκε ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει και υλοποιεί την πολιτική της για την Παιδεία μακριά από τις πραγματικές σύγχρονες λαϊκές απαιτήσεις και αναδεικνύεται η ανάγκη δυναμικής απόρριψης της δέσμης αυτών των μέτρων και η διεκδίκηση της Παιδείας που πραγματικά έχει ανάγκη ο λαός και η νεολαία κόντρα στη λογική της συναίνεσης που προσπαθεί να επιβάλει η κυβέρνηση.

Σε δηλώσεις του μετά τη σύσκεψη που πραγματοποίησε με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην εφαρμογή μέτρων στην Ανώτατη Εκπαίδευση με πρώτο την «αξιολόγηση», κάτι που συνδέεται και με την επικείμενη σύνοδο υπουργών Παιδείας που θα γίνει στις 19-20 Μάη στο Μπέργκεν. Εκανε λόγο για «θέσπιση ενός συστήματος, συμβατού με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, που θα διασφαλίζει την ποιότητα στην Ανώτατη Εκπαίδευση» και για αξιολόγηση των Ανώτατων Ιδρυμάτων τόσο από τα ίδια «όσο και από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, υπό το συντονισμό Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής». Επικαλούμενος και τον «εθνικό διάλογο», δήλωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να προωθήσει την υποταγή των ιδρυμάτων στις επιταγές και τον έλεγχο του μεγάλου κεφαλαίου, που οδηγεί και τα ίδια τα ιδρύματα στη λειτουργία τους ως επιχειρήσεις, μακριά από τις λαϊκές ανάγκες. Ο Κ. Καραμανλής δήλωσε επίσης ότι θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τη διά βίου μάθηση, που μέσα από τη δημιουργία των Ινστιτούτων Διά βίου Κατάρτισης εισάγει τη φτηνή ληξιπρόθεσμη κατάρτιση στην Ανώτατη Εκπαίδευση στο πλαίσιο της προσπάθειας αυτή να υποκαταστήσει πλήρως την ολόπλευρη μόρφωση και με τις επιχειρήσεις να έχουν λόγο.

Υπολογιστές όπως... καθρεφτάκια

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε επίσης στην προωθούμενη ίδρυση των Επαγγελματικών Λυκείων που, παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να τα εμφανίσει ως ισότιμα των ενιαίων με το δόλωμα της πρόσβασης των αποφοίτων τους σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, διατηρεί το διπλό σχολικό δίκτυο γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης αντί να απαντά στην ανάγκη για ένα σχολείο που θα παρέχει ουσιαστική μόρφωση σε όλα τα παιδιά μέχρι τα 18 τους χρόνια. Παράλληλα, επανέφερε χτες την εξαγγελία της κυβέρνησης για την ίδρυση Διεθνούς Πανεπιστημίου με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ένα μέτρο ανταγωνιστικής λειτουργίας της εκπαίδευσης, που στόχο έχει να προσελκύσει φοιτητές από τα Βαλκάνια στο πλαίσιο της οικονομικής διείσδυσης στην περιοχή.

Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο της προώθησης των προγραμμάτων της κοινωνίας της Πληροφορίας, που συνδέεται άμεσα με τη Στρατηγική της Λισαβόνας για ακόμα μεγαλύτερη «ανταγωνιστικότητα» του ευρωπαϊκού μεγάλου κεφαλαίου, η κυβέρνηση εξαγγέλλει τον εξοπλισμό των σχολείων με 30.000 υπολογιστές, ενώ υπόσχεται 20.000 υπολογιστές σε μαθητές με ειδικές ανάγκες και 5.500 υπολογιστές σε μαθητές που θα αριστεύσουν στις τρεις τάξεις του γυμνασίου. Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση επιχειρεί να εμφανίσει έργο στο χώρο της Παιδείας, ενώ την ίδια στιγμή κυριαρχούν η συνεχής υποβάθμιση του μορφωτικού ρόλου του σχολείου, οι ελλείψεις υποδομών που έχει συσσωρεύσει η χρόνια υποχρηματοδότηση της Παιδείας και η συρρίκνωση της Ειδικής Αγωγής.


ΓΣΕΕ
Ανακάλυψε τις ... κοινωνικές ανισότητες

Τη σύνδεση των κοινωνικών ανισοτήτων ανάμεσα στις γεωγραφικές περιοχές της χώρας με τις επιδόσεις των υποψηφίων για εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση καταγράφει έρευνα που διενήργησε το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ και η οποία βασίστηκε στις περσινές πανελλαδικές εξετάσεις. Βέβαια, η ΓΣΕΕ αποφεύγει την αναφορά στην πολιτική που γεννά τις ανισότητες, στο περιεχόμενο και στον ταξικό χαρακτήρα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Αντίθετα, δηλώνει πρόθυμη να συνεχίσει να συμμετέχει στο «διάλογο» για την Παιδεία, όπως έκανε σε κάθε «κοινωνικό διάλογο» που στήθηκε για να προωθήσει βαθιά αντιλαϊκά μέτρα. Παράλληλα, το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ έχει αναλάβει ενεργό ρόλο στην προώθηση αντιεκπαιδευτικών μέτρων με την υπό ίδρυση της «Ακαδημίας Εργασίας», που επιθυμεί να μετεξελιχτεί σε μη κρατικό πανεπιστήμιο και να προχωρήσει το μοντέλο της «διά βίου κατάρτισης».

Από την έρευνα, που εξετάζει τις επιδόσεις των υποψηφίων σε επίπεδο νομών, προκύπτει πως κάτω από τον πανελλήνιο μέσο όρο των επιδόσεων βρίσκονται είτε περιοχές με χαμηλούς δείκτες ανάπτυξης, υψηλή ανεργία, κλιμακούμενη συρρίκνωση της βιομηχανίας, χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα, είτε περιοχές με υψηλό ποσοστό απασχολούμενων σε τουριστικές επιχειρήσεις. Τέτοιες περιοχές είναι οι Νομοί Ροδόπης, Δωδεκανήσου, Πέλλας, Δυτ. Αττικής, Κυκλάδων, Ξάνθης, Κέρκυρας και Σάμου. Αντίθετα, καλύτερες επιδόσεις σημειώνονται στις περιοχές Β΄ Αθήνας, Σερρών, Α΄ Θεσσαλονίκης, Καρδίτσας, Λάρισας, Τρικάλων, Αρκαδίας, Αχαΐας, Ανατ. Αττικής, Χίου και Μαγνησίας, όπου, όπως συμπεραίνει η έρευνα, βρίσκονται αστικά κέντρα, με υψηλότερο στατιστικά εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο γονέων, αλλά και περιοχές που οι σπουδές αποτελούν τη μοναδική επαγγελματική διέξοδο. Παράλληλα, όπως προκύπτει από την έρευνα, περίπου 20.000 μαθητές που έλαβαν μέρος στις εξετάσεις το 2004 είχαν βαθμολογία κάτω από 10 και σημειώνεται ότι η εφαρμογή του μέτρου της καθιέρωσης βαθμολογικής βάσης για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση θα τους άφηνε εκτός πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

ΚΚΕ
Ανάγκη συνολικής ανταπάντησης

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του Κόμματος

«Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στο υπουργείο Παιδείας δεν οφείλεται στο ενδιαφέρον του για τη μόρφωση των νέων ανθρώπων. Σκοπός της ήταν η επιτάχυνση του ρυθμού προσαρμογής της Εκπαίδευσης στις οικονομικές και ιδεολογικοπολιτικές αξιώσεις του μεγάλου κεφαλαίου». Αυτό τονίζει σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ της ΚΚΕ, σχετικά με τη χτεσινή επίσκεψη του ορωθυπουργού στο υπουργείο, και σχολιάζοντας τις δηλώσεις του Κ. Καραμανλή τονίζει:

«Είναι μάλιστα προκλητικό το ότι η ενίσχυση των ταξικών φραγμών, η κατηγοριοποίηση και ανταγωνιστική - ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, η πρωτοφανής εμπορευματοποίηση και υποβάθμιση της γνώσης με την υποκατάστασή της από ευκαιριακές καταρτίσεις και αποσπασματικές δεξιότητες, παρουσιάζονται σαν κοινωνικά αιτήματα που προέκυψαν από τον προσχηματικό "διάλογο" για την Παιδεία.

Είναι ολοφάνερο ότι οι επιμέρους διεκδικήσεις και τα μεμονωμένα αιτήματα είναι ανίσχυρα να αναχαιτίσουν αυτή την ολομέτωπη και καταιγιστική επίθεση που δέχεται η Παιδεία, με στόχο την ολοσχερή κατάλυση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα της. Επιτακτικά προβάλλει η ανάγκη συνολικής ανταπάντησης του λαϊκού κινήματος μέσα από τον αγώνα για το καθολικό δικαίωμα σε μια Ενιαία, δημόσια και δωρεάν Εκπαίδευση, σε μια κοινωνία που μέτρο της προόδου της δε θα είναι τα κέρδη των λίγων, αλλά η ικανοποίηση των υλικών και πνευματικών αναγκών όλου του λαού».

Ξεκινούν στις 21 Μάη οι εξετάσεις

Την ερχόμενη Δευτέρα 16 Μάη λήγουν τα μαθήματα σε όλα τα Λύκεια, ενώ το Σάββατο 21 Μάη ξεκινούν οι απολυτήριες εξετάσεις για τους μαθητές των ημερήσιων ενιαίων λυκείων. Οι εξετάσεις για τους μαθητές των εσπερινών ενιαίων λυκείων ξεκινούν τη Δευτέρα 23 Μάη. Οπως δήλωσε χτες ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Ανδρ. Καραμάνος, υπολογίζεται ότι οι βαθμολογίες των υποψηφίων θα σταλούν για διασταύρωση στα σχολεία στα τέλη Ιούνη, ενώ εκτίμησε ότι τα μηχανογραφικά θα συμπληρωθούν στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιούλη και τα αποτελέσματα θα εκδοθούν το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου.

Οι απολυτήριες εξετάσεις για τα μαθήματα που εξετάζονται σε επίπεδο σχολικής μονάδας θα γίνουν για τη Γ΄ τάξη των ημερήσιων λυκείων από 13 μέχρι 17 Ιούνη και για τη Δ΄ τάξη των εσπερινών λυκείων από 14 μέχρι και 17 Ιούνη. Οι εξετάσεις στα μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικότητας των υποψηφίων για εισαγωγή στα ΤΕΙ με το σύστημα των ειδικών εισαγωγικών εξετάσεων των αποφοίτων του Β΄ κύκλου ΤΕΕ θα γίνουν από 14 έως και 18 Ιούνη. Στις 14 και 15 Ιούνη θα γίνουν οι αντίστοιχες εξετάσεις για τα εσπερινά ΤΕΕ. Τέλος, οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα θα γίνουν από 21 μέχρι και 28 Ιούνη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ