ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Ιούνη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
«Τεμενάδες» στο κεφάλαιο!
  • Ως ΑΕ, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, «βλέπει» ο Θ. Βαλτινός το ΕΚΚ
  • Εξοργισμένοι οι κινηματογραφιστές

Αντιμέτωπος με την οργή των κινηματογραφιστών ήρθε χτες ο πρόεδρος του ΕΚΚ, Θ. Βαλτινός (κέντρο)

Eurokinissi

Αντιμέτωπος με την οργή των κινηματογραφιστών ήρθε χτες ο πρόεδρος του ΕΚΚ, Θ. Βαλτινός (κέντρο)
Το πραγματικό «όραμα» της νέας διοίκησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου δεν περιλαμβάνεται στο γενικόλογο, σύντομο κείμενο που μοιράστηκε χτες στη - θυελλώδη - συνέντευξη Τύπου, αλλά στη φράση του προέδρου του, Θανάση Βαλτινού: «Αν θέλει μια ναυτιλιακή εταιρία να μας δώσει 10 εκατομμύρια ευρώ, θα κάνουμε τεμενάδες...»! Διότι, αφενός το ταμείο του Κέντρου είναι άδειο, αφετέρου το κράτος δεν προτίθεται να το γεμίσει. Και απ' ό,τι φάνηκε, η διοίκηση του ΕΚΚ δεν προτίθεται να διαταράξει τα κυβερνητικά ιδεολογήματα περί... «κρατικοδίαιτου» πολιτισμού.

Η φράση του προέδρου συνοψίζει την κυβερνητική πολιτική για την εθνική κινηματογραφία και αποδίδει σαφέστατα τη «γραμμή» που εξήγγειλε πριν λίγους μήνες ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, λέγοντας, ουσιαστικά, στους κινηματογραφιστές «βγάλτε τα πέρα μόνοι σας».

Η χτεσινή συνέντευξη έγινε στο «φόντο» δύο αποφάσεων του νέου ΔΣ, που εξόργισαν όλους τους ανθρώπους του κινηματογράφου: 1) Την απόφαση της νέας διοίκησης να αναστείλει για τρεις μήνες την εξέταση περίπου 250 σεναρίων προς χρηματοδότηση. 2) Την απόφαση για επανεξέταση των 15 εγκεκριμένων (από την προηγούμενη διοίκηση) σεναρίων στα προγράμματα του ΕΚΚ «Ορίζοντες» και «Κίνητρο», προβλέποντας ακόμη και ακύρωσή τους! Σημειώνουμε ότι η πρώτη απόφαση αφορά και σε προτάσεις προηγούμενων ετών που συσσωρεύονταν λόγω της οικονομικής αδυναμίας του ΕΚΚ.

Οπως αναμενόταν, το κλίμα στη χτεσινή συνέντευξη ήταν «πολεμικό», με πλήθος κινηματογραφιστών να έχουν κατακλύσει τα γραφεία του Κέντρου, απαιτώντας ανάκληση ειδικά της δεύτερης απόφασης, ακόμη και παραίτηση του Θ. Βαλτινού και με έντονες λεκτικά συγκρούσεις.

Το θέμα είναι το ΕΚΚ δεν έχει χρήματα, αλλά και περιμένει ακόμη και τα ελάχιστα 4,5 εκατ. ευρώ που υποσχέθηκε ο υφυπουργός, ενώ ο προϋπολογισμός που είχε καταθέσει η προηγούμενη διοίκηση του Κέντρου ανέρχεται, περίπου, σε 12,5 εκατ. ευρώ. Κατά τον Θ. Βαλτινό, τα λειτουργικά έξοδα του Κέντρου είναι 760.000 ευρώ. Να σημειωθεί, ότι πάντα το Κέντρο ουδέποτε έπαιρνε όσα ζητούσε ετησίως, αλλά και όσα έπαιρνε (περίπου 9 εκατ. ευρώ) τα έπαιρνε μετά από απειλές παραιτήσεων της διοίκησής του. Η χρηματοδότηση γινόταν με επιστροφή του φόρου από τα κινηματογραφικά εισιτήρια και από τον ΟΠΑΠ. Τα χρήματα που υποσχέθηκε το ΥΠΠΟ είναι όσα προκύπτουν μόνο από την επιστροφή του φόρου, άρα... «ξεχάστε» τον ΟΠΑΠ.

Η αιτία των παραπάνω αποφάσεων, λοιπόν, ήταν η «προσαρμογή» του Κέντρου στα νέα, ασφυκτικότερα οικονομικά δεδομένα και όχι η ποιοτική «επανεξέταση» των σεναρίων. Δικαιολογία που δικαίως αγανάκτησε ακόμη περισσότερο τους κινηματογραφιστές, αφού ο Θ. Βαλτινός παραδέχτηκε ότι δειγματοληπτικά είδε τα σενάρια!

Από όλα αυτά προκύπτουν τα εξής: Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να ολοκληρώσει το «έργο» του ΠΑΣΟΚ και να απαξιώσει - έως εξαφάνισης - το χρηματοδοτικό χαρακτήρα του ΕΚΚ και το ρόλο του ως μοναδικού κρατικού στηρίγματος της εθνικής κινηματογραφίας και να το καταντήσει κάτι σαν «μάνατζερ» αναζήτησης «χορηγών». Η «εμμονή» του Θ. Βαλτινού να χαρακτηρίζει το ΕΚΚ ως ανώνυμη εταιρία, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, που θα παράγει «προϊόν», αποτελεί βασική κυβερνητική «πολιτιστική» επιλογή και ο ίδιος φάνηκε αποφασισμένος να την εφαρμόσει.

Τραγουδώντας το κάλλος

Η αφίσα των «Χορικών» (έργο του Γ. Ξένου)
Η αφίσα των «Χορικών» (έργο του Γ. Ξένου)
«Χορικά '05 - Αιωνία θητεία στο κάλλος», τιτλοφορείται ο κύκλος παραστάσεων, της Ομάδας «Σπείρα Σπείρα» του Σταμάτη Κραουνάκη, (21-27/6, 7.30 μ.μ.), στην «Αθηναΐδα». Πρόκειται για χορικά αρχαίων τραγωδιών και κωμωδιών, σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη, μελοποιημένα από τους: Στ. Κραουνάκη, Ευανθία Ρεμπούτσικα, Παναγιώτη Καλαντζόπουλο, Νίκο Ασλάνη, Κώστα Λειβαδά, Χρίστο Θεοδώρου, Στέφανο Κόκκαλη, Νίκο Κολλάρο, Γιάννη Χριστοδουλόπουλο. Η μεγάλη ομάδα των συντελεστών θα παρουσιάσει τους καρπούς αυτής της δημιουργικής συνεργασίας στα έργα «Τρωάδες», «Νεφέλες», «Αγαμέμνων», «Χοηφόρες», «Τραχίνιες», «Ικέτιδες», «Ελένη», «Εκάβη», «Ορνιθες», «Κύκλωψ», «Ιφιγένεια», «Οιδίπους επί Κολωνώ», «Θεσμοφοριάζουσες», συμμετέχοντας σε ένα «αιώνιο παιχνίδι με μελοποιημένα "Χορικά" και ανακαλύπτοντας πόσο τραγούδι ήταν όλα τότε και τώρα» (Στ. Κραουνάκης). «Δύο χρόνια επεξεργασία, για να ανακαλύψουμε πως αυτή η διαδικασία δεν έχει τέλος», ανέφερε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο συνθέτης, που είχε και τη διδασκαλία. «Τα αποσπάσματα που επέλεξα γι' αυτήν τη σύνθεση», ανέφερε ο Κ. Γεωργουσόπουλος (Κ. Χ. Μύρης) «από τους τρεις τραγικούς και τον Αριστοφάνη είναι μια πλατιά ανθολογία λυρικών μοτίβων, που και σήμερα τροφοδοτούν τη λυρική ποίηση, την ελεγεία και τον παιάνα». Ο ίδιος τόνισε πως «τα μεγάλα κείμενα λείπουν από την εκπαίδευσή μας» και ότι με τη συγκεκριμένη παραγωγή «πάμε κόντρα στη μόδα και στην ευρωπαϊκή ενοποίηση». «Πρόθεσή μας είναι η παράσταση να αποτελεί βασικό εκπαιδευτικό πρόγραμμά μας», είπε ο Στ. Κραουνάκης. «Να την πάμε όπου τα έργα πρωτοτραγουδήθηκαν, σε σχολεία, παντού, και στο εξωτερικό».

Ο Πλ. Ντομίνγκο στο Ηρώδειο

Τον τενόρο Placido Domingo (Πλ. Ντομίνγκο), φιλοξενεί σήμερα το Ηρώδειο, με αποσπάσματα από όπερες, καντσονέτες, ρομάντζες, μιούζικαλ κ.ά. Τον συνοδεύει η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, με διεύθυνση του Eugene Kohn και η φημισμένη σοπράνο Veronica Villarroel.

Ο Πλ. Ντομίνγκο γεννήθηκε στη Μαδρίτη. Οκτάχρονος, με την οικογένειά του, εγκαταστάθηκε στο Μεξικό, όπου ξεκίνησε σπουδές πιάνου και διεύθυνσης ορχήστρας στο Κρατικό Ωδείο του Μέξικο Σίτι. Ομως οι δάσκαλοί του ανακάλυψαν τη σπανίων δυνατοτήτων φωνή του και τον ενθάρρυναν να ξεκινήσει μαθήματα λυρικού τραγουδιού. Το ντεμπούτο του έγινε στο Μόντερέι, με το ρόλο του Αλφρέδο στην «Τραβιάτα». Εκτοτε, ο Ντομίνγκο τραγούδησε στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου, με ένα ευρείας γκάμας ρεπερτόριο.

Χορού «ομάδα εργασίας»

Τη συγκρότηση ομάδας εργασίας για το Τμήμα χορού της μελλοντικής «Ακαδημίας Τεχνών» ανακοίνωσε χτες το ΥΠΠΟ, μετά από ανάλογη για το θέατρο.

Την ομάδα χορού αποτελούν οι: Ντένυ Ευθυμίου - Τσεκούρα, καθηγήτρια σύγχρονου χορού, διευθύντρια της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (1990 - 1999). Δημήτρης Παπαϊωάννου, χορογράφος, σκηνοθέτης, ιδρυτής της Ομάδας «Εδάφους», καλλιτεχνικός διευθυντής των τελετών έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Λευτέρης Δρανδάκης, χορογράφος, καλλιτεχνικός διευθυντής της χορευτικής ομάδας του Λυκείου Ελληνίδων. Βίκυ Μαραγκοπούλου, καθηγήτρια κλασικού μπαλέτου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Γιάννης Ζέρβας, καθηγητής στο ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στα όρια της εξαθλίωσης

Αγωνιστικές κινητοποιήσεις αρχίζουν από σήμερα οι χορωδοί της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, οι οποίες πρόκειται να κλιμακωθούν στη διάρκεια του Φεστιβάλ Αθηνών, καθώς, όπως ανακοινώνουν, έχουν εξαντλήσει κάθε πρόσφορο μέσο και έχουν φτάσει πια στα όρια οικονομικής και εργασιακής εξαθλίωσης.

Το Σωματείο Εργαζομένων χορωδών ενημερώνει με ανακοίνωσή του ότι «έπειτα από επανειλημμένες συναντήσεις με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Λυρικής, Λουκά Καρυτινό, για τη σύναψη Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, το μόνο που επέδειξε με απαράμιλλη συνέπεια είναι η αδιαλλαξία του προς το σώμα των Χορωδών της ΕΛΣ, τους στυλοβάτες και αφανείς ήρωες του μοναδικού Λυρικού Θεάτρου της χώρας μας. Ισχυρίζεται μάλιστα, ότι τα τελευταία χρόνια η χορωδία παίρνει κατά μέσο όρο ετήσια αύξηση της τάξης του 9%, τη στιγμή που για το 2004 δεν πήρε ούτε τη νόμιμη αύξηση της ΓΣΕΕ. Επίσης ανέφερε πως του "κοστίζουμε πολύ", υπονοώντας εμμέσως πλην σαφώς, αλλοδαπές εισαγόμενες χορωδίες, π.χ. από Βουλγαρία (συνταγή Μεγάρου Μουσικής), ξεχνώντας ότι και ο ίδιος είναι εργαζόμενος της ΕΛΣ. Συνεχίζοντας όμως την προκλητική και απαξιωτική στάση του, ανέφερε πως δεν έχει λεφτά, αλλά ακόμη κι αν είχε δε θα μας έδινε. Ταυτόχρονα βαπτίζονται διάφοροι ως καλλιτεχνικοί συνεργάτες οι οποίοι κοντεύουν να φτάσουν τον αριθμό των χορωδών».

Αγωνιστικά «εγκαίνια»

Με το δικό τους τρόπο θα «γιορτάσουν» το άνοιγμα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στο κοινό οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ, σήμερα, στις 7 μ.μ., ώρα που θα εγκαινιάσει η ηγεσία του ΥΠΠΟ τις ανανεωμένες εκθέσεις του μουσείου.

Οι συμβασιούχοι εκτιμούν ότι «η ηγεσία του ΥΠΠΟ ετοιμάζεται να αμαυρώσει το γεγονός, επαναλαμβάνοντας τις πάγιες θέσεις της περί "κρατικοδίαιτου πολιτισμού", περί μετατροπής των δημόσιων μουσείων σε Νομικά Πρόσωπα, που θα διοικούνται από διοικητικά συμβούλια, περί "πλεονάζοντος" προσωπικού».

Ετσι, θα προτάξουν την αντίθεσή τους στην απόπειρα εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς, στη μετατροπή των μουσείων (και του Εθνικού Αρχαιολογικού συμπεριλαμβανομένου) σε ΝΠΔΔ, που ανοίγει το δρόμο στην ιδιωτικοποίησή τους, στο νέο Οργανισμό που τα περιλαμβάνει όλα αυτά, καθώς και στη συνέχιση της εργασιακής ομηρίας τους.

Το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Νίκαιας διοργανώνει εκδηλώσεις των τμημάτων του, ξεκινώντας σήμερα (9 μ.μ.), με το μουσικό τμήμα, στο θεατράκι Δεξαμενής (Αγιος Φίλιππος), και «καλοκαιρινή βραδιά με μπουζούκι και κιθάρα». Αύριο (9 μ.μ.) στη Μάντρα Κοκκινιάς (Ηλιουπόλεως και Κιλικίας) θα δοθεί συναυλία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ