ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Ιούλη 2005
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ «ΣΑΜΙΝΑ»
«Οι καμπίνες στα στεγανά επιτάχυναν τη βύθιση»

Αποκαλυπτικές και συγκλονιστικές οι καταθέσεις των μαρτύρων, στη δίκη για το πολύνεκρο ναυάγιο

«Χάθηκαν 81 άνθρωποι και εμείς βγήκαμε μισότρελοι. Αφήσαμε την ψυχή μας στις Πόρτες της Πάρου». Συγκλονιστικό απόσπασμα από χτεσινή κατάθεση
«Χάθηκαν 81 άνθρωποι και εμείς βγήκαμε μισότρελοι. Αφήσαμε την ψυχή μας στις Πόρτες της Πάρου». Συγκλονιστικό απόσπασμα από χτεσινή κατάθεση
Την εκτίμηση ότι οι καμπίνες που βρίσκονταν στα στεγανά του πλοίου συνέβαλαν στην επιτάχυνση της βύθισης του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», εξέφρασε χτες, στη διάρκεια της δίκης, ο Γιώργος Ταλαίπορας, β` μηχανικός σε εμπορικά καράβια, ο οποίος ήταν επιβάτης του «Σαμίνα» στο μοιραίο ταξίδι που στοίχισε τη ζωή σε 81 ανθρώπους.

«Εφυγα με το νερό, όταν το πλοίο βυθιζόταν, γιατί είχα εγκλωβιστεί από τον κόσμο. Το πλοίο με άφησε, δεν το άφησα εγώ. Γύρω μου ο κόσμος φώναζε. Αλλοι είχαν σωσίβια, άλλοι όχι. Είδα δύο ανθρώπους που είχαν πνιγεί. Αυτοί δε φόραγαν σωσίβια», τόνισε ο μάρτυρας. Λόγω της επαγγελματικής του ιδιότητας, ο Γ. Ταλαίπορας «βομβαρδίστηκε» από ερωτήσεις, τόσο των δικαστών, όσο και των συνηγόρων υπεράσπισης και της πολιτικής αγωγής.

Ο ίδιος πάντως, με βάση και την εμπειρία του, τόνισε ότι «οι βάρκες κατεβαίνουν σε πέντε λεπτά από εκπαιδευμένο πλήρωμα και σε 10 λεπτά από κάποιον που δεν είναι εκπαιδευμένος». Το παραπάνω στοιχείο ανοίγει για άλλη μια φορά την πτυχή της εγκληματικής αδιαφορίας από την πλευρά της πλοιοκτήτριας εταιρίας, καθώς και από άλλους μάρτυρες έχει τονιστεί ότι ο λόγος που οι βάρκες δεν κατέβαιναν δε βρίσκεται στο πλήρωμα ή σε κάποια απαιτούμενη γνώση, αλλά στο γεγονός ότι δεν ήταν συντηρημένες. Επίσης, επισήμανε ότι όταν έγινε η συσκότιση άναψαν μόνον οι λάμπες εξόδου, που σημαίνει ότι η εφεδρική γεννήτρια δε λειτούργησε.

Στις ευθύνες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας στη διαδικασία διάσωσης, αναφέρθηκε ο Δημήτρης Δελαξάς, ιδιοκτήτης ραδιοφωνικού σταθμού στη Σύρο και απόφοιτος της Σχολής Εμποροπλοιάρχων, ο οποίος, μέσω του VHF, πληροφορήθηκε το ναυάγιο λίγο μετά την πρόσκρουση. Ο Δ. Δελαξάς έκανε λόγο για έλλειψη συντονισμού της διάσωσης από πλευράς του υπουργείου. Στην κατάθεσή του σημείωσε ότι από το θάλαμο επιχειρήσεων του υπουργείου, δεν μπορούσαν να συνεννοηθούν με αγγλικό ελικόπτερο, που βρισκόταν στην περιοχή και ήταν έτοιμο να σπεύσει για βοήθεια, γιατί δεν ήξεραν ...αγγλικά. Οπως κατέθεσε, το C-130, που έριχνε τις φωτοβολίδες, τις έριχνε σε άλλο σημείο, καθώς είχε λάθος συντεταγμένες από το ΥΕΝ, ενώ ενημερώθηκε από ραδιοερασιτέχνη για το πού βρίσκεται το ναυάγιο.

Συγκλονιστική ήταν η κατάθεση της Εφης Χίου από τη Σάμο, που ταξίδευε με το πλοίο τη νύχτα του ναυαγίου. Η ίδια δεν έχει ακόμα συνέλθει από την τραυματική εμπειρία που έζησε, ενώ τόνισε ότι «χάθηκαν 81 άνθρωποι και εμείς βγήκαμε μισότρελοι. Αφήσαμε την ψυχή μας στις Πόρτες της Πάρου». Ακόμα, επισήμανε ότι το καράβι ήταν ανακαινισμένο μόνο επιφανειακά, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι, σε συνομιλία της με έναν καμαρότο στην αρχή του ταξιδιού, του είπε πόσο ωραίο έγινε το καράβι και εκείνος της απάντησε «ναι κυρία μου. Απ' έξω είναι "Σαμίνα", από μέσα είναι "Γκόλντεν Βεργίνα"». «Μόνο μετά κατάλαβα τι εννοούσε», σημείωσε στην κατάθεσή της.

«Στην τροχιά του "ΣΑΜΙΝΑ"... »

Επιβάτης, που επέβαινε στο 31χρονο επιβατηγό - οχηματαγωγό «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ», όταν αυτό προσέκρουσε στις 9 Ιούλη στο λιμάνι της Πάρου, με επιστολή του που δημοσιεύει σήμερα ο «Ρ», αποκαλύπτει ότι πριν από την πρόσκρουση το πλοίο υπέστη «μπλακ άουτ»! Πρόκειται για τον Νίκο Μπράτσο (μέλος της Πανικαριακής Αδελφότητας και μέλος της ΕΣΗΕΑ), ο οποίος αναφέρει: «Εσβησαν τα φώτα, ο κλιματισμός και οι μηχανές», ενώ καταγγέλλει συνολικά την εφοπλιστική ασυδοσία.

Η επιστολή έχει ως εξής:

* * *

«Τελικά, όσο και αν ο Μανωλιός βάζει τα ρούχα του αλλιώς, δεν αλλάζει πολιτική. Είτε σαν Hellenic Seaways, είτε σαν Hellas Flynining Dolphins πιο πριν, είτε σαν MFD ακόμα παλιότερα, η εφοπλιστική πολιτική είναι σταθερά προσανατολισμένη στην τροχιά του "Εξπρές Σαμίνα".

Πίστεψα ότι θα έφευγα την Παρασκευή 8/7/2005 για την Ικαρία, όμως το δρομολόγιο του "Εξπρές Πήγασος" δεν έγινε, διότι δεν είχε αποκατασταθεί η βλάβη που είχε πάθει μια βδομάδα πριν. Ετσι, έφυγα μαζί με άλλους 1.840 επιβάτες με το "Εξπρές Σαντορίνη" (της ίδιας εταιρίας Hellenic Seaways) το Σάββατο 9/7.

Οταν το πλοίο έφτασε στην Πάρο και έκανε ελιγμούς πρυμνοδέτησης και με τους μισούς επιβάτες να είναι όρθιοι στις σκάλες και τους διαδρόμους, έτοιμους για αποβίβαση, σημειώθηκε μπλακ άουτ, έσβησαν τα φώτα, ο κλιματισμός και οι μηχανές και επικράτησε μεγάλη ανησυχία και ταραχή στον κόσμο. Λίγα δευτερόλεπτα μετά, ακούστηκε ένας κρότος και νιώσαμε ένα μεγάλο τράνταγμα, με αποτέλεσμα πολλοί να χάσουν την ισορροπία τους και να πέσουν, ιδιαίτερα ηλικιωμένοι και γυναίκες με παιδιά.

Το πλοίο, ακυβέρνητο, χωρίς μηχανή, πήγε με την πρύμνη κατευθείαν πάνω στην προβλήτα, η οποία δεν είχε καν τους ελαστικούς προσκρουστήρες που υπήρχαν στα υπόλοιπα σημεία του λιμανιού.

Μείναμε εκεί ένα δίωρο μέχρι να γίνει έλεγχος από δύτη και συνεργείο της επιθεώρησης πλοίων, αλλά και δοκιμαστική βόλτα γύρω από το λιμάνι της Πάρου. Η αγανάκτηση μεταξύ των επιβατών ήταν μεγάλη, και για το περιστατικό, αλλά και για τη γενικότερη κατάσταση στην ακτοπλοΐα.

Από το καράβι ενημέρωσα τον δικηγόρο και μέλος του ΔΣ της Πανικαριακής Αδελφότητας Γιώργο Τσακαλία και κανονίσαμε να κάνω μήνυση για έκθεση σε κίνδυνο, εναντίον της εταιρίας. Στο Λιμεναρχείο Ευδήλου Ικαρίας, όπου κατέθεσα τη μήνυση, με ενημέρωσαν ότι, με βάση το σήμα που είχαν από την Πάρο, η βλάβη αποδόθηκε σε ένα κομμάτι νάιλον που εισχώρησε στην ηλεκτρογεννήτρια, αύξησε τη θερμοκρασία και έγινε το μπλακ άουτ. Πάντως, στα καφενεία της Ικαρίας, πολλοί ντόπιοι ναυτικοί σε υπερπόντια ταξίδια ακόμα γελάνε με την εκδοχή αυτή.

Η ουσία είναι ότι με το πάνω από 30 ετών πλοίο ο κόσμος κινδύνεψε (ευτυχώς είχε και καλό καιρό) και οι κινητοποιήσεις που έγιναν αυτή τη χρονιά από την Παναιγαιακή Συντονιστική Επιτροπή για την ακτοπλοΐα (συμμετέχει το σύνολο των φορέων από τις νησιωτικές κοινωνίες) πρέπει να συνεχιστούν.

Στο φινάλε, να φτιάξει το κράτος καινούρια πλοία (να έχουν δουλιά και στα ναυπηγεία) και με φθηνό εισιτήριο, επαρκή δρομολόγια χειμώνα - καλοκαίρι και κυρίως με ασφάλεια να ταξιδεύει ο κόσμος, χωρίς να γίνεται βορά στη μανία για γρήγορο πλουτισμό της εφοπλιστικής μαφίας».

ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Στις 22 Ιούλη η απόφαση

Την Παρασκευή 22 Ιούλη αναμένεται να ανακοινωθεί η απόφαση του δικαστηρίου για την υπόθεση της τραγωδίας των Τεμπών όπου έχασαν τη ζωή τους οι 21 μαθητές από το Μακρυχώρι Ημαθίας. Στη δίκη, που διεξάγεται στο Βόλο, χτες ολοκληρώθηκαν οι αγορεύσεις των συνηγόρων υπεράσπισης. Υπενθυμίζουμε ότι ο εισαγγελέας της έδρας Αχ. Ζήσης, πρότεινε να κριθούν ένοχοι και οι έξι κατηγορούμενοι για ανθρωποκτονίες κατά συρροή, σωματικές βλάβες κατά συρροή και για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών με ενδεχόμενο δόλο οι τέσσερις και εξ αμελείας οι άλλοι δύο.

Συγκέντρωση για τον προαστιακό

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στον προαστιακό σιδηρόδρομο και με αίτημα την υπογειοποίησή του διοργανώνουν κάτοικοι και μαζικοί φορείς των Σεπολίων, Αγίων Αναργύρων και Μενιδίου σήμερα Τετάρτη στις 7 το απόγευμα στην περιοχή Πευκώνα στους Αγίους Αναργύρους (απέναντι από το στρατόπεδο 401). Κάτοικοι και φορείς των τριών περιοχών προχωρούν και συντονίζουν πλέον τον αγώνα τους και στο πλαίσιο αυτό συγκρότησαν Διαδημοτική Επιτροπή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ