ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Ιούλη 2005
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στα σκαριά νέα φοροεισπρακτικά μέτρα

Η κυβέρνηση εξετάζει εναλλακτικά σενάρια, για την αύξηση των κρατικών εσόδων από κάθε πηγή (φόρους και άλλα φοροεισπρακτικά μέτρα) και συγκράτηση των δαπανών, με στόχο τον περιορισμό των κρατικών ελλειμμάτων που στο α' εξάμηνο έχουν ξεφύγει

Φόροι για τα λαϊκά στρώματα παράλληλα με νέες διευκολύνσεις και μέτρα ενίσχυσης σε όφελος και για λογαριασμό του μεγάλου κεφαλαίου περιέχει το «θερινό πακέτο» που προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ με διαφορετικά νομοσχέδια ή τροπολογίες για ψήφιση στη Βουλή στις επόμενες βδομάδες. Οι τελικές αποφάσεις πάρθηκαν σε χτεσινές συσκέψεις του οικονομικού επιτελείου, το οποίο δρομολογεί και πρόσθετα μέτρα για την αύξηση των φορολογικών εσόδων και τη συγκράτηση των δαπανών. Με δεδομένες τις υπερβάσεις στα ελλείμματα του φετινού κρατικού προϋπολογισμού - που στο πρώτο εξάμηνο του έτους είναι σημαντικές και οφείλονται πρώτα και κύρια στη δραστική μείωση της φορολογίας των κερδών των μεγάλων επιχειρήσεων - η κυβέρνηση εξετάζει κάθε δυνατή πηγή αύξησης των κρατικών εσόδων, ενώ παράλληλα επιδιώκει και τον περιορισμό των δαπανών σε χαμηλότερα από τα προϋπολογισθέντα επίπεδα.

Στα πλαίσια αυτά, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει δώσει σχετικές εντολές στις αρμόδιες υπηρεσίες και συμβούλους, για την κατάρτιση εναλλακτικών σεναρίων αύξησης των κρατικών εσόδων (από διαφυγόντες φόρους, προσαύξηση υφιστάμενων φόρων ή επιβολή νέων κλπ.), ώστε να περιοριστούν οι ανεξέλεγκτα αυξανόμενες αποκλίσεις στα ελλείμματα του φετινού προϋπολογισμού. Με βάση και τις σχετικές δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η κυβέρνηση απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ενωση, για περιορισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων μέχρι το τέλος του 2006 γύρω και κάτω από 3% του ΑΕΠ, η κυβέρνηση:

  • Πρώτον, έχει βάλει στο στόχαστρο και τους κατόχους οχημάτων (αυτοκινήτων, μοτοσικλετών κλπ.), οι οποίοι δεν πλήρωσαν τα τέλη κυκλοφορίας περασμένων ετών (2000 - 2005), στους οποίους επιφυλάσσει - όσους εντοπιστούν - πρόστιμο που θα φτάσει στο διπλάσιο του αρχικού ποσού. Παράλληλα, σχεδιάζει τσουχτερές ανατιμήσεις, πάνω από 10% για τα τέλη κυκλοφορίας του επόμενου έτους 2006 που θα πληρωθούν, από όλους τους κατόχους οχημάτων, μέχρι το τέλος του 2005.
  • Δεύτερον, επεξεργάζεται συνοδευτικό πακέτο φορολογικών μέτρων που αφορά και την αύξηση των ειδικών φόρων πάνω στα καύσιμα, έτσι ώστε να «συγκλίνουν» με τις κοινοτικές νόρμες. Η ρύθμιση για τον ενιαίο τύπο πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης (θα δοθεί στη δημοσιότητα σήμερα ή αύριο Παρασκευή) αποτελεί το πρώτο βήμα στην κατεύθυνση αυτή. Η πρώτη δόση της ανατίμησης έρχεται μέσα στους επόμενους μήνες ή το αργότερο στις αρχές του 2006. Σύμφωνα με τα λεγόμενα κυβερνητικών παραγόντων, οι πρατηριούχοι θα αγοράζουν τον ενιαίο τύπο πετρελαίου με ειδικό φόρο στα 245 ευρώ στο χιλιόλιτρο και θα μεταπωλούν το πετρέλαιο θέρμανσης στα νοικοκυριά με τον ισχύοντα ειδικό φόρο (σήμερα 21 ευρώ στο χιλιόλιτρο). Οι πρατηριούχοι, στη βάση των παραστατικών που προσκομίζουν, θα παίρνουν πίσω τη διαφορά.
  • Τρίτον, σχεδιάζει ενίσχυση της φορολογικής αφαίμαξης των λαϊκών στρωμάτων, με τη δρομολογημένη αύξηση στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων που θα ισχύσουν από 1/1/2006, πιθανότατα παράλληλα με την καθιέρωση επιβολής ΦΠΑ στα ακίνητα. Την ερχόμενη βδομάδα αναμένεται να δημοσιοποιηθεί το νομοσχέδιο, με το οποίο εκτός από την καθιέρωση του ΦΠΑ στις πωλήσεις νεόδμητων ακινήτων, θα περιλαμβάνει και τα νέα αφορολόγητα όρια για αγορά πρώτης κατοικίας και τους φοροσυντελεστές μεταβίβασης.
  • Τέταρτον, επιμένει στη φορολογική επιβάρυνση των ΕΒΕ, για τους οποίους ετοιμάζουν πρόσθετα «αντικειμενικά» χαράτσια με την αύξηση των Μοναδιαίων Συντελεστών Καθαρού Κέρδους κ.ά.
  • Πέμπτον, στο όνομα των αντοχών της οικονομίας, σχεδιάζει να κάνει «οικονομίες», διατηρώντας αμετάβλητη (στα φετινά επίπεδα) τη φορολογική κλίμακα για μισθωτούς - συνταξιούχους για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν μέσα στο 2006, δυναμώνοντας έτσι ακόμη περισσότερο τη φοροαφαίμαξη των λαϊκών τάξεων.
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΕΣ»
Συνεχίζονται οι μεθοδεύσεις

Συνεχίζονται οι κυβερνητικές μεθοδεύσεις γύρω από την τύχη των «Ολυμπιακών Αερογραμμών». Η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων, που συνεδρίασε χτες και ενημερώθηκε από τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο που έχει προσλάβει για την πορεία της αποκρατικοποίησης, ανακοίνωσε ότι «οι διαπραγματεύσεις με το σχήμα Olympic Investors/York Capital συνεχίζονται». Ωστόσο, οι φήμες που κυκλοφορούσαν έκαναν λόγο για ναυάγιο των διαπραγματεύσεων ακόμα και για την πιθανότητα «λουκέτου».

Αγνωστο είναι το κατά πόσον η κυβέρνηση έχει υποβάλει βελτιωτικές προτάσεις στους επίδοξους «επενδυτές» ή αν ο ισχυρισμός τους περί «συνέχισης των διαπραγματεύσεων» είναι μια ακόμη προσπάθεια να κερδίσουν χρόνο, ρίχνοντας στάχτη στα μάτια των εργαζομένων και του λαού. Την αποκλειστική ευθύνη για την εγκληματική πολιτική που συντελέστηκε σε βάρος της «Ολυμπιακής» έχουν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΒΑΣΗΣ ΟΑΕ
Καταγγέλλουν χειρισμούς της Διοίκησης

Σκληρή κριτική στον πρόεδρο των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» (ΟΑΕ) Π. Παπαγεωργίου ασκούν τα σωματεία των εργαζομένων στην Τεχνική Βάση της επιχείρησης. Σχολιάζοντας το περιεχόμενο επιστολής του προέδρου των ΟΑΕ προς τον υπουργό Μεταφορών Μ. Λιάπη (τη δημοσίευσε η εφημερίδα «Το ΠΑΡΟΝ»), οι εργαζόμενοι αναφέρουν ότι:

  • Ο πρόεδρος της εταιρίας «κατηγορεί αβάσιμα την Τεχνική Βάση και ψεύδεται ασύστολα, προκειμένου να δικαιολογήσει την αδυναμία και την ανικανότητα της Διοίκησής του να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της αυξημένης επιβατικής κίνησης του θερινού προγράμματος, με αποτέλεσμα να ματαιωθούν πολλές πτήσεις και να προβούν σε ενοικίαση αεροσκαφών και πληρωμάτων "άγνωστης προέλευσης"».
  • Το πρόγραμμα συντήρησης ήταν γνωστό από την αρχή της χειμερινής περιόδου, οπότε και η διοίκηση μπορούσε να κάνει το δικό της προγραμματισμό για την κάλυψη των αναγκών, καθώς και ότι πρέπει να δοθούν εξηγήσεις, γιατί, παρά την εκτίμηση ότι θα χρειάζονταν 45 αεροσκάφη τη θερινή περίοδο, ανεστάλη διεθνής διαγωνισμός και έμεινε η εταιρία με 40 αεροσκάφη.

Τέλος, ζητούν ενημέρωση για το κόστος σε βάρος της εταιρίας και παρέμβαση του υπουργείου Μεταφορών.

«ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ» ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Προβλήματα δανεισμού και οι «μικρομέγαλοι»

Υστέρηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε πωλήσεις, κέρδη και χρήση τραπεζικών δανείων, σε σχέση με τις μεγάλες, διαπιστώνει έρευνα της «Hellastat», με βάση τα αποτελέσματα 27.000 επιχειρήσεων την περίοδο 2002 - 2004. Η συγκεκριμένη διαπίστωση βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με παρόμοιες έρευνες, αλλά και την άποψη των ίδιων των «μικρομεσαίων» για την κατάστασή τους. Η διαφορά είναι ότι το συγκεκριμένο δείγμα επιχειρήσεων «με αξία ενεργητικού μέχρι 1 εκατ. ευρώ», που δημοσιεύουν αποτελέσματα, δεν περιλαμβάνει επιχειρήσεις του αυτοαπασχολούμενου, του επαγγελματία, του μικρού βιοτέχνη και εμπόρου, αλλά των «μικρών» και «μεσαίων» ανάμεσα στους μεγάλους.

Ετσι, τα στοιχεία της έρευνας καταδεικνύουν κυρίως τις εσωτερικές διακρίσεις και τάσεις στην ομάδα των μεγάλων, που έχουν εξαιρετική ομοιότητα με τη σχέση των πραγματικά μικρών επιχειρήσεων με τις μεγάλες ΑΕ και ΕΠΕ. Από τα στοιχεία αυτά, προκύπτει πως ο συνολικός τοκοφόρος δανεισμός των 22.781 επιχειρήσεων στη λήξη της χρήσης του 2004 ανήλθε στα 56,85 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 8,2% σε σχέση με το 2003. Από αυτό το ποσό τα 12,65 δισ. ευρώ αφορούν ομολογιακά δάνεια. Την περίοδο 2002 - 2003 η αντίστοιχη αύξηση του τοκοφόρου δανεισμού ήταν 12%. Παρ' όλα αυτά, η μεταβολή των συνολικών υποχρεώσεων αυτών των επιχειρήσεων διατηρείται σχεδόν αμετάβλητη.

Στην έρευνα αναφέρεται ότι είναι εύλογο να προσφεύγουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στο «λειτουργικό δανεισμό», την πίστωση από προμηθευτές με τις ανεπίσημες διαδικασίες, ενώ είναι επόμενος ο «προβληματισμός» των τραπεζών να τις χρηματοδοτήσουν.

ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ
Μεγάλωσε 2,1% στο α` πεντάμηνο

Αυξημένο κατά 2,1% ήταν το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου στο α` πεντάμηνο του 2005, συγκριτικά με το 2004. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΣΥΕ, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου στο διάστημα Γενάρη - Μάη 2005 ανήλθε στα 11.969,6 εκατ. ευρώ, έναντι 11.723,9 εκατ. ευρώ κατά το ίδιο διάστημα του έτους 2004.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ