ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Ιούλη 2005
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ
Στο «γύψο» οι μισθοί και το 2006!

Αυξήσεις τουλάχιστον 3% στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ, σε συνδυασμό με ανώτατη ονομαστική αύξηση μισθών 3%, ιδιωτικοποιήσεις κλπ. συνιστά η κυβέρνηση, με εγκύκλιο, στις επιχειρήσεις του Δημόσιου που δεν είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο

Οδηγίες για τη σύνταξη των προϋπολογισμών του 2006 - που θα κινούνται στον αστερισμό της αντιλαϊκής πολιτικής μονόπλευρης λιτότητας, των ιδιωτικοποιήσεων και του λιγότερου «κοινωνικού κράτους» - έδωσε χτες η κυβέρνηση στις διοικήσεις των δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών (ΔΕΚΟ), που δεν είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο. Οι οδηγίες αυτές, κοινοποιήθηκαν χτες με εγκύκλιο που απέστειλε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Γ. Αλογοσκούφης, στις διοικήσεις των εν λόγω επιχειρήσεων. Αφορούν δηλαδή, όλες τις δημόσιες επιχειρήσεις μέσων μαζικής μεταφοράς (ΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ, ΕΘΕΛ κλπ), καθώς επίσης τα ΕΛΤΑ, τις πολεμικές βιομηχανίες, την ΕΡΤ και άλλες δημόσιες επιχειρήσεις, που δεν έχουν εισαχθεί ακόμη στο Χρηματιστήριο.

Στην ουσία, με «άνωθεν», κυβερνητικές, εντολές, οι διοικήσεις των παραπάνω ΔΕΚΟ, καλούνται να καταρτίσουν τους προϋπολογισμούς τους για το έτος 2006, που θα προβλέπουν μεταξύ άλλων:

Τιμολογιακή πολιτική: Ορίζεται πλαφόν αύξησης 3% στα τιμολόγια (εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών και άλλες υπηρεσίες), χωρίς όμως να διευκρινίζεται, αν το 3% αποτελεί ανώτατο ποσοστό αύξησης όλων των επιμέρους τιμολογίων ή μεσοσταθμική αύξηση.

Εισοδηματική πολιτική: Ορίζεται πλαφόν στις ονομαστικές αυξήσεις των μισθών των εργαζομένων το 3%, που σημαίνει ότι οι αυξήσεις θα είναι κάτω από τον επίσημο πληθωρισμό. Πρόκειται για συνέχιση και σκλήρυνση της πολιτικής αυστηρής λιτότητας, καθώς οι εργαζόμενοι στις ΔΕΚΟ όχι μόνο δε θα πάρουν το αποκαλούμενο «μέρισμα της ανάπτυξης», αλλά η αγοραστική τους δύναμη θα μειωθεί. Οι προθέσεις της κυβέρνησης, είναι τόσο σαφείς, ώστε στην εγκύκλιο αναφέρεται προκλητικά πως «οι αυξήσεις στους μισθούς που θα δοθούν από Συλλογικές συμβάσεις Εργασίας καθορίζονται στο ανώτατο όριο του 3%, υπό την προϋπόθεση ότι η συνολική αύξηση δε θα ξεπεράσει το 5%. Οι αυξήσεις αυτές θα δοθούν σε μία δόση την 1/1/2006.

Είναι φανερό, πως η κυβέρνηση της ΝΔ, «παίζει» με το ποσοστό, που ορίζει ως κοινό «πλαφόν» για τις αυξήσεις στα τιμολόγια αλλά και τις ονομαστικές αυξήσεις μισθών των εργαζομένων στις μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο ΔΕΚΟ. Πρόκειται στην ουσία, για το γνωστό «παιχνίδι» με τους αριθμούς και τα ποσοστά, που έπαιζαν στο παρελθόν και οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, οι οποίες, για να κρύψουν την αντιλαϊκή τους οικονομική πολιτική: Πρώτον, πρόβαλαν τη μεσοσταθμική αύξηση στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ και όχι την αύξηση του βασικού τιμολογίου, που αφορά την πλειοψηφία των καταναλωτών. Για παράδειγμα, κάθε φορά που αύξαναν το πάγιο του ΟΤΕ κατά 10% ή και 15%, επίσημα προπαγάνδιζαν τη μεσοσταθμική αύξηση, η οποία προέκυπτε τόσο από την αύξηση του πάγιου όσο και τη μείωση των υπεραστικών συνδιαλέξεων ή άλλων υπηρεσιών. Επίσης, ενώ η επίσημη εισοδηματική πολιτική, αφορά πάντα στις ονομαστικές αυξήσεις στο βασικό μισθό ή μεροκάματο, οι κυβερνώντες στις ανακοινώσεις τους πρόβαλαν το συνολικό ποσοστό αύξησης των αποδοχών των εργαζομένων - κατά παράδοση είναι μεγαλύτερο - καθώς περιλαμβάνει και την ωρίμανση, επιδόματα κλπ!

Αλλες υποδείξεις

Σύμφωνα με τις κυβερνητικές οδηγίες, οι προϋπολογισμοί του έτους 2006 για τις «μη εισηγμένες» δημόσιες επιχειρήσεις - εκτός των πλαφόν στην τιμολογιακή και εισοδηματική πολιτική - θα πρέπει να καταρτιστούν με γνώμονα:

  • Τη δημοσιονομική προσαρμογή, με στόχο τη μείωση του δημόσιου χρέους.
  • Τη δημιουργία «θετικού περιβάλλοντος για την προσέλκυση επενδύσεων».
  • Την προώθηση «συμπράξεων»με τον ιδιωτικό τομέα.
  • Την «αξιοποίηση» της ακίνητης περιουσίας τους, καθώς και τα πλεονάζοντα χρηματικά τους διαθέσιμα για τη δημιουργία εισοδήματος.
  • Οι προσλήψεις να αφορούν «εξειδικευμένο προσωπικό με τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που να καλύπτουν τις απαιτήσεις των κενών θέσεων», αφού όμως έχει αξιολογηθεί το υπάρχον προσωπικό. Το κόστος των προγραμμάτων εθελούσιας εξόδου πρέπει να καλύπτεται από την ίδια την επιχείρηση.
  • Τον περιορισμό των δαπανών για ομάδες εργασίας, αμοιβές επιτροπών και υπερωριών κλπ σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά του 2005.
  • Οι επιχειρήσεις ενισχύονται από το κράτος στο βαθμό που οι ίδιοι πόροι των επιχειρήσεων δεν αρκούν για την κάλυψη των αναγκών και κατά το μέτρο που δεν παραβιάζεται το κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο.
Ο Μιχ. Λιάπης

Ανοικτό άφησε το θέμα της αύξησης των εισιτηρίων του αστικών συγκοινωνιών από τον επόμενο χρόνο και το... διπλασιασμό της μελλοντικά, ο υπουργός Μεταφορών Μιχ. Λιάπης, που εγκαινίασε χτες μια νέα λεωφορειακή γραμμή με την ονομασία «Τα αξιοθέατα της Αθήνας». Ο υπουργός δήλωσε ότι «μέσα στο χρόνο δε θα υπάρξουν αυξήσεις των εισιτηρίων», ενώ για τον επόμενο χρόνο είπε «θα το δούμε», συνδέοντας την όποια εξέλιξη και με την τιμή του πετρελαίου που η αύξησή της θεωρείται δεδομένη.


ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ
Θα το προμηθευόμαστε μόνο με... μικροτσίπ!

Ηλεκτρονικό φακέλωμα των νοικοκυριών με πρόσχημα τη φοροδιαφυγή, αποφάσισε η κυβέρνηση, ενώ παρέπεμψε για το β' εξάμηνο του 2006 την ενιαιοποίηση των φόρων

Στροφή 180 μοιρών έκανε η κυβέρνηση στην πολυδιαφημισμένη, από την ίδια, «πάταξη της λαθρεμπορίας και φοροδιαφυγής» του πετρελαίου. Το σχέδιο που δημοσιοποιήθηκε χτες με μορφή εξαγγελίας προθέσεων και σχεδιασμών, παραπέμπει τον ενιαίο τύπο πετρελαίου (θέρμανσης - κίνησης) στις «ελληνικές Καλένδες». Ταυτόχρονα εισάγει πρωτοφανείς διαδικασίες «παρακολούθησης» της κατανάλωσης με τη χρήση ειδικών ηλεκτρονικών αρχείων. Συγκεκριμένα, καθιερώνει τη χορήγηση ηλεκτρονικών καρτών - χωρίς τις οποίες θα είναι αδύνατη η αγορά πετρελαίου από τα νοικοκυριά -, ΑΦΜ για πολυκατοικίες, υποβολή τιμολογίων αγοράς από τα νοικοκυριά και τους αγρότες και άλλα. Στο απυρόβλητο της πολιτικής τους παραμένει το κύκλωμα διύλισης, των μεγαλεμπόρων και διάφορων άλλων «επιτήδειων» που λυμαίνονται το χώρο και οι οποίοι παρά τα «δρακόντεια μέτρα» επιτήρησης των απλών καταναλωτών θα συνεχίσουν - πέρα από τα «νόμιμα» τεράστια ποσοστά κέρδους - να έχουν την ευχέρεια φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίας και νοθείας.

Η όλη διαδικασία προβλέπει και την προώθηση ειδικής νομοθετικής ρύθμισης, με την οποία ο απλός καταναλωτής - λήπτης εικονικού τιμολογίου, θα αντιμετωπίζεται με τις ειδικές διατάξεις που προβλέπονται για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες! Η κυβέρνηση κρατά «κλειστά χαρτιά» για το χρόνο κατάθεσης του νομοσχεδίου στη Βουλή. Γεγονός είναι ότι η δημιουργία ηλεκτρονικού αρχείου, στο οποίο θα καταχωριστεί το σύνολο των νοικοκυριών της χώρας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από τους εκάστοτε κυβερνώντες για οποιαδήποτε (άλλη) χρήση. Με δυο λόγια οι κυβερνητικές εξαγγελίες παραπέμπουν σε λογικές «Μεγάλου Αδελφού».

Μετά από χτεσινή πολύωρη σύσκεψη των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφη, Ανάπτυξης Δ. Σιούφα, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Ε. Μπασιάκου, υφυπουργών και άλλων παραγόντων, η κυβέρνηση ανακοίνωσε την υλοποίηση του σχεδίου σε δυο φάσεις. Παρουσιάζοντας στους δημοσιογράφους το κυβερνητικό σχέδιο, ο Γ. Αλογοσκούφης εξέφρασε την... πίστη του πως «έτσι θα αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τη φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο». Από την πλευρά του ο Δ. Σιούφας είπε πως «τα δύο στάδια της διαρθρωτικής παρέμβασης κινούνται στην αρχική κατεύθυνση και οδηγία του πρωθυπουργού για τίμιο και απλό σύστημα»!

Η πρώτη φάση (ορίστηκε για το διάστημα 15 Οκτώβρη 2005 - 30 Απρίλη 2006) προβλέπει ότι κατά τη φετινή περίοδο διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης παραμένει όπως μέχρι σήμερα. Για την ίδια περίοδο δρομολογούνται τα παρακάτω:

  • Οι εταιρίες εμπορίας, οι μεταπωλητές και οι πρατηριούχοι υποχρεώνονται να υποβάλλουν ανά δίμηνο «συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών - προμηθευτών».
  • Οι απλοί καταναλωτές μαζί με τις φορολογικές δηλώσεις του 2006 καλούνται να προσκομίσουν τα τιμολόγια αγοράς πετρελαίου θέρμανσης.
  • Ειδικά για τις πολυκατοικίες θα εκδοθεί ξεχωριστός ΑΦΜ με ευθύνη των διαχειριστών, οι οποίοι κάθε Μάρτη θα υποβάλλουν στην Εφορία δήλωση αγοράς πετρελαίου, όπου θα αναγράφουν τα στοιχεία των προμηθευτών προσκομίζοντας και τα αντίγραφα των τιμολογίων.
  • Στη βάση των παραπάνω το υπουργείο Οικονομίας θα δημιουργήσει «ολοκληρωμένη βάση δεδομένων» με στόχο τις «ηλεκτρονικές διασταυρώσεις».
  • Νομοθετείται η «συνυπευθυνότητα για τους λήπτες εικονικών τιμολογίων», οι οποίοι μπορεί να είναι και απλοί καταναλωτές.

Στη δεύτερη φάση (ξεκινά από το Μάη του 2006, χωρίς όμως να προσδιορίζονται τα... τέρμινα που θα διαρκέσει), προβλέπεται:

  • Ενοποίηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (άγνωστο πότε ακριβώς)!
  • Μετά από διαγωνισμό που θα προκηρύξει το υπουργείο Οικονομίας, όλοι οι καταναλωτές θα «εφοδιαστούν με μια ειδική ηλεκτρονική κάρτα θέρμανσης, όπου θα αναγράφονται τα πλήρη στοιχεία τους».
  • Η παράδοση του πετρελαίου θέρμανσης θα γίνεται μόνο «με τη χρήση της κάρτας», στην οποία θα είναι καταχωρημένα και τα στοιχεία όλων των προηγούμενων αγορών για λόγους σύγκρισης του ύψους της κατανάλωσης.
  • Για τους αγρότες: Το «φτηνό» πετρέλαιο θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο για την παραγωγή στο χωράφι. Κάθε Μάη θα υποχρεώνονται στη συμπλήρωση ειδικού εντύπου αγοράς. Προβλέπεται και «ετήσιο δελτίο απογραφής» με τα γεωργικά μηχανήματα που χρησιμοποιούν για τις καλλιέργειες, προκειμένου να εντοπίζεται η χρήση του «γεωργικού πετρελαίου» σε άλλες ανάγκες του αγροτικού νοικοκυριού. Τα στοιχεία που συλλέγονται θα αποτελέσουν τη βάση για τη δημιουργία «ειδικού μητρώου» στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
  • Για το πετρέλαιο της ναυτιλίας (να σημειωθεί ότι είναι παντελώς αφορολόγητο) τα πράγματα είναι εξαιρετικά απλά. Προβλέπεται η τήρηση βιβλίου αποθήκης (είχε καταργηθεί από την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) και η συνεργασία των πλοιαρίων μεταφοράς με ένα και μόνο προμηθευτή.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ