ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Αυγούστου 2005
Σελ. /28
ΚΥΠΡΙΑΚΟΣ ΤΥΠΟΣ
«Εικονικοί οι έλεγχοι στα αεροσκάφη»!

Οι κυπριακές αρχές ξεκίνησαν έρευνα, ενώ ανακριτές της αστυνομίας μπήκαν στα γραφεία της εταιρίας «Ηλιος» με εντάλματα έρευνας προκειμένου να διασφαλιστούν και να κατασχεθούν έγγραφα και τεκμήρια

Λόγο για «εγκληματική αμέλεια» καθώς και για οργή των συγγενών, οι οποίοι ζητούν άμεση απόδοση ευθυνών, κάνουν οι κυπριακές εφημερίδες στα ρεπορτάζ τους για το αεροσκάφος της εταιρίας «ΗΛΙΟΣ».

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Φιλελεύθερος», δεν πραγματοποιούνταν πραγματικοί έλεγχοι του αεροσκάφους, καθώς, όπως καταγγέλλει ο Βρετανός σύμβουλος του Τμήματος της Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου, Τιμ Τέιλορ, είχε προειδοποιήσει γραπτώς τους προϊσταμένους του ότι λόγω οργανωτικών και άλλων αδυναμιών της υπηρεσίας δεν ήταν δυνατόν να γίνει κανείς πραγματικός έλεγχος των αεροσκαφών. Η εφημερίδα αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι, με βάση πληροφορίες της, η επιστολή του Βρετανού συμβούλου έγραφε χαρακτηριστικά «διαβεβαιώνω ότι δεν έγινε ούτε ένας πτητικός έλεγχος» για περίοδο οκτώ μηνών και οι «έλεγχοι» των αεροσκαφών περιορίζονταν στα χαρτιά.

Τη συγκεκριμένη πληροφορία διέψευσε το βράδυ της Δευτέρας ο Κύπριος υπουργός Συγκοινωνιών και Εργων, Χάρης Θράσου, λέγοντας ότι «δεν είναι δυνατόν να ελέγχονται οι δεκάδες πτήσεις που γίνονται καθημερινά»... Επέμεινε δε στη θέση του, ισχυριζόμενος ότι «πουθενά στον κόσμο δεν ελέγχονται από τις αρχές Πολιτικής Αεροπορίας τα δεκάδες και εκατοντάδες αεροπλάνα που πετούν καθημερινά».

Ο «Φιλελεύθερος» αναφέρεται επίσης σε βρετανικά δημοσιεύματα, που κάνουν λόγο για πτήσεις της «Ηλιος», στο δρομολόγιο Λάρνακα - Νιούκαστλ με υπερβολικές καθυστερήσεις, λόγω τεχνικών προβλημάτων. Επίσης, τα δημοσιεύματα των κυπριακών εφημερίδων αναφέρουν πως τα γραφεία της εταιρίας στη Λάρνακα γνώριζαν από την απογείωση ότι το αεροπλάνο είχε πρόβλημα, αφού κυβερνήτης και συγκυβερνήτης το είχαν αναφέρει 15 λεπτά μετά την απογείωση. Η αναφορά του προβλήματος έγινε στη συχνότητα της εταιρίας και όχι στους ελεγκτές του Κέντρου Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας Λευκωσίας.

Ο Χάρης Θράσου επιβεβαίωσε ότι σύμφωνα με το πόρισμα της έρευνας από την Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Δυστυχημάτων και Συμβάντων, θεωρήθηκε σημαντικό το γεγονός αποσυμπίεσης που συνέβη στο ίδιο αεροσκάφος κατά την πτήση Βαρσοβίας - Λάρνακας. Αποτέλεσμα ήταν να δοθούν οδηγίες για επιδιορθώσεις, συντηρήσεις και ελέγχους, που καθήλωσαν το αεροσκάφος στη Βρετανία για ένα μήνα. Σύμφωνα με μαρτυρία του πρώην αρχιμηχανικού της εταιρίας Κυριάκου Πηλαβάκη, ο οποίος παραιτήθηκε, επιβεβαιώνεται το γεγονός, όμως, όπως υποστήριξε, είχαν αλλαχτεί όλα τα εξαρτήματα και στάλθηκαν για έλεγχο χωρίς να προκύψει κάτι συγκεκριμένο.

Οι κυπριακές αρχές ξεκίνησαν έρευνα και οι ανακριτές της αστυνομίας από το μεσημέρι της Δευτέρας μπήκαν στα γραφεία της εταιρίας «Ηλιος» με εντάλματα έρευνας προκειμένου να διασφαλιστούν και να κατασχεθούν έγγραφα και τεκμήρια που έχουν σχέση με τη μοιραία πτήση.

«Σκηνικό υπέροχο»

«Το σκηνικό ήταν υπέροχο». Το προϊόν έτοιμο προς πώλησιν. Τα κορμιά 121 ανθρώπων κείτονταν στην πλαγιά της Αγ. Τριάδας απανθρακωμένα. Εκεί έστησε ο «Αντέννα» τα... συμπράγκαλά του για το κεντρικό του δελτίο ειδήσεων. Διαλαλήθηκε η... πραμάτεια και άλλη μια δημοσιογραφική επιτυχία του καναλιού πουλήθηκε στο, κατά πώς πιστεύουν, αδαές πόπολο.

Την ώρα που συντάκτες, εικονολήπτες και φωτογράφοι προσπαθούσαν αγκομαχώντας να φτάσουν στον τόπο της τραγωδίας, αφού τα αστυνομικά μπλόκα δεν επέτρεπαν την προσέγγισή του, το κινητό συνεργείο του σταθμού ήταν το μόνο που ήρθε και «μοστράρισε», μετά από ειδική άδεια, στην περιοχή, δίπλα από ασθενοφόρα και πυροσβεστικά. Σκηνοθέτες, πόντιουμ, φωνές για το στήσιμο... Απέναντι από αυτό το σκηνικό η καμένη βουνοπλαγιά και η σιωπή των 121 ανθρώπων που δεν μπορούσαν να φωνάξουν.

«Πληροφορίες», γεγονότα και «αποκλειστικά»

Από τη στιγμή που το μοιραίο «Μπόινγκ» προσέκρουσε στο Γραμματικό, άρχισε ένας ιδιότυπος «μαραθώνιος» των ΜΜΕ. Το πρώτο που αντικρίσαμε ήταν η κάθε πληροφορία ή εικασία να γίνεται είδηση και γεγονός. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο «λήπτης» του μηνύματος στο κινητό του από επιβάτη του αεροσκάφους. Από όλα τα τηλεοπτικά ΜΜΕ, θεωρήθηκε ως γεγονός - τελικά αποδείχτηκε κάκιστου είδους φάρσα.

Ή, ακόμη, η εικασία ότι υπήρξε αποσυμπίεση της καμπίνας με αποτέλεσμα όλοι να πεθάνουν στον αέρα, διαψεύστηκε από την ιατροδικαστική έρευνα. Στο όνομα της «γρήγορης» είδησης και του «αποκλειστικού», δε διστάζουν μια εικασία ή μια πληροφορία να γίνεται γεγονός. Την ίδια στιγμή συνεχίζονται οι καταιγιστικές πληροφορίες από διάφορους ειδικούς. Ειδικοί που είναι αδύνατο να απαντήσουν διότι δεν έχουν στοιχεία και όμως, πιέζονται - στο όνομα του «αποκλειστικού» - να πουν μια γνώμη. Γνώμη που γίνεται ...γεγονός.

Το αποτέλεσμα είναι το πραγματικό γεγονός και η ουσιαστική είδηση να μένουν σε δεύτερη μοίρα. Για παράδειγμα, δεν απαντάται το ερώτημα ότι για να πετάξει το αεροσκάφος, πήρε άδεια αξιοπλοΐας. Ποια πολιτική όμως οδηγεί στο να δίνονται πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε τέτοια αεροσκάφη; Ακόμη, όμως, και αν βγει ότι έφταιγε η εταιρία, ή ο αρχιμηχανικός, το ζήτημα είναι ότι δεν πρόκειται για μεμονωμένο φαινόμενο. Δεν ήταν ούτε το πρώτο, και δυστυχώς ούτε το τελευταίο τέτοιο δυστύχημα και όταν ένα φαινόμενο συνεχίζει να επαναλαμβάνεται, παύει να είναι τυχαίο...

Απολογείται ο φαρσέρ

Με τις κατηγορίες της ψευδούς διασποράς ειδήσεων και της ψευδούς αναφοράς στις αρχές, δικάζεται σήμερα ο 32χρονος Σωτήρης Βούτας από τη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης, που εμφανίστηκε στα ΜΜΕ να δηλώνει ότι συγγενικό του πρόσωπο, το οποίο επέβαινε στο αεροσκάφος της εταιρίας «ΗΛΙΟΣ», του είχε στείλει μήνυμα sms για τις συνθήκες που επικρατούσαν λίγο πριν την πτώση. Ο 32χρονος συνελήφθη όταν αποκαλύφθηκε πως στη λίστα των επιβατών του αεροσκάφους δεν υπήρχε κανένας συγγενής του. Χτες, οδηγήθηκε στον εισαγγελέα υπηρεσίας όπου πήρε προθεσμία για να απολογηθεί σήμερα.

Ρεπορτάζ: Παναγιώτης ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ, Αλεξάνδρα ΦΩΤΑΚΗ, Νατάσα ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ