Το «αμφιθέατρο» κατάμεστο. Οι φοιτητές αναγκάζονται να πάρουν και τις καρέκλες τους για να καθίσουν κάπου, χωρίς ωστόσο να το καταφέρουν όλοι. Το σκηνικό δεν προέρχεται από κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Διαδραματίστηκε στην εκδήλωση με θέμα «Το φοιτητικό - σπουδαστικό κίνημα μπροστά στις αναδιαρθρώσεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση», με τη συμμετοχή φοιτητών από Ελλάδα, Ισπανία και Κύπρο.
Ιδιωτικοποίηση, υποβάθμιση πτυχίων, διαμελισμός των γνωστικών αντικειμένων, μηδαμινή χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό, ανύπαρκτη φοιτητική μέριμνα, συγγράμματα επί πληρωμή. Πολλά εμπόδια στις λαϊκές οικογένειες που δεν μπορούν να στείλουν τα παιδιά τους να σπουδάσουν. Η Ισπανία έχει προχωρήσει ένα βηματάκι γρηγορότερα την εφαρμογή της Συνθήκης της Μπολόνια και είχε πολλά να μεταδώσει ως εμπειρία. Να ξεκαθαρίσει ότι οι αναδιαρθρώσεις και τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα δεν οφείλονται στη διαχείριση του ενός ή του άλλου κόμματος, ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές στην Ελλάδα είναι λίγο ή πολύ κοινά με εκείνα των φοιτητών στην υπόλοιπη ΕΕ. Να μεταφέρει τους τρόπους με τους οποίους η νεολαία της Ισπανίας παλεύει, να δώσει αισιοδοξία για τις νίκες που μπορεί να έχει ένα κοινό μέτωπο φοιτητών, καθηγητών, εργαζομένων, μαθητών. Και βέβαια να συμβάλει στον εμπλουτισμό του «οπλοστασίου» των μορφών πάλης!
Αλλωστε αυτός ήταν και ο στόχος της συζήτησης. Δηλαδή να ακουστούν οι μορφές που επιλέγουν οι φοιτητές στις χώρες της ΕΕ προκειμένου να αντιπαλέψουν τις αναδιαρθρώσεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Οπως τόνισε στην αρχή της συζήτησης ο Βασίλης Μεταξάς, μέλος του γραφείου Σπουδάζουσας Αθήνας της ΚΝΕ, η ανταλλαγή της πείρας συμβάλλει στο συντονισμό ενάντια στις κοινές εκφράσεις των προβλημάτων σε όλες τις χώρες και επιπλέον βοηθάει ώστε οι αγώνες του καθενός στην πατρίδα του να είναι πιο αποτελεσματικοί.
«Συνελεύσεις, κινητοποιήσεις, καταλήψεις. Οταν κλείνουμε τις σχολές, κάνουμε μαθήματα στους δρόμους. Ούτε το μάθημα χάνουμε και βρίσκουμε και την ευκαιρία να ενημερώσουμε το λαό γιατί αγωνιζόμαστε και να τον καλέσουμε να αγωνιστεί μαζί μας», επισήμανε ο Σέρχιο Πουέντε, από την Κομμουνιστική Νεολαία Ισπανίας, δίνοντας στους Ελληνες φοιτητές και σπουδαστές ιδέες για μορφές πάλης δοκιμασμένες σε άλλες χώρες.
«Εχουν γίνει μεγάλες κινητοποιήσεις, όπως για παράδειγμα ενάντια στην επιβολή διδάκτρων στα μεταπτυχιακά», σημείωσε ο Χάρης Θεοχάρης από την ΕΔΟΝ. «Μέχρι τώρα η κατάσταση ήταν παρόμοια με εκείνη της Ελλάδας. Τώρα επιδιώκουμε μια ριζική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση κόντρα στην ιδιωτικοποίηση» υπογράμμισε στη συνέχεια.
Αλληγορική «Ανταρσία στον Ολυμπο»
1970. Παράνομος, βιοποριζόμενος με το πολύπλευρο συγγραφικό ταλέντο του, αλλά με ψευδώνυμα, ο Δημήτρης - Ραβάνης Ρεντής, ο πολυαγαπημένος μας αξέχαστος Μίμης, γράφει μια σειρά θεατρόμορφων παραμυθιών, με τίτλο «Παραμύθι - Μύθοι», που βασιζόμενα σε αρχαίους μύθους αλληγορούν χιουμοριστικότατα για τη σύγχρονη κοινωνία. Το πρώτο έργο της σειράς αυτής (εκδόθηκε το 1981 από τη «Σύγχρονη Εποχή», που τιτλοφορείται «Το πρώτο κυνηγετικό ατύχημα» ή «Ανταρσία στον Ολυμπο». Με αυτό το έργο μια Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ, «κατέθεσε» στο Φεστιβάλ τη δική της, ευρηματική, χιουμοριστική, ολόπλευρα δουλεμένη (με σκηνικό, κοστούμια, ηχογραφημένη και ζωντανή μουσική και τραγούδια, με ένα νεολαίο να τραγουδά παίζοντας μπουζούκι, κινησιολογία και φωτισμούς) παράσταση σε σκηνοθεσία Γεράσιμου Βάκρου.
Η παράσταση έκανε μικρούς - μεγάλους να γελάσουν και έδειξε πόσο σημερινούς έκανε ο Μίμης Ραβάνης τους αρχαίους μύθους και πώς, με το συγκεκριμένο έργο, ανέδειξε το νόημα που κρύβουν οι μύθοι και οι «μάσκες» των «θεών» του Ολύμπου. Σα να λέμε, είδε το «θεό» των θαλασσών, τον Ποσειδώνα - ηγέτη του εφοπλιστικού κεφαλαίου και τους γιους του Εφιάλτη και Ωτο χαραμοφάηδες, τον Ερμή - ηγέτη του εμπορικού κεφαλαίου, τον Δία - αρχηγέτη όλου του κεφαλαίου, το «θεό» του πολέμου Αρη, υποτακτικό του Δία κλπ. Ξεμπρόστιασε τους ανταγωνισμούς των «θεών» αλλά και τις συμπαιγνίες τους, αφού κόρακας κοράκου μάτι δε βγάζει...
Να σημειωθεί ότι η Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ τίμησε τον Δ. Ραβάνη - Ρεντή όχι μόνο με την παράστασή της, αλλά παραδίδοντας, πριν την παράσταση, μια αναμνηστική πλακέτα του ΚΣ της ΚΝΕ, για τον «Αξέχαστο σύντροφο, αγωνιστή και συγγραφέα Δημήτρη Ραβάνη - Ρεντή», στην παριστάμενη στην εκδήλωση συντρόφισσά του Αλεξάνδρα Κρέμου, η οποία με θέρμη και συγκίνηση συνεχάρη τη θεατρική προσπάθεια της ΚΝΕ.
Εσμιξαν τέσσερις γενιές
Παππούδες, παιδιά κι εγγόνια της ΠΕΑΦΕ τίμησαν την Αντιφασιστική Νίκη και τον Χαρίλαο Φλωράκη
Κυριακή απόγευμα, γύρω στις 6μμ, με παραδειγματική συνέπεια, όπως στα χρόνια των απελευθερωτικών αγώνων, αλλά και υποδειγματική σύνθεση, συνεύρεση γενεών, 25 φλογερές φωνές. Φωνές ηλικιωμένων, ενηλίκων ανδρών και γυναικών, αλλά και φωνούλες παιδιών. Ολοι μαζί κάνουν την τελευταία πρόβα τους στη Θεατρική Σκηνή 1. Λαχταρούσαν να είναι όσο δυνατόν «καλοκουρδισμένη» η μουσικο-ποιητικο-θεατρική ερασιτεχνική δημιουργία που ετοίμασαν για το 31ο Φεστιβάλ. Και το πέτυχαν απολύτως, αποσπώντας ενδιάμεσα και στο τέλος παρατεταμένα χειροκροτήματα και τον έπαινο του πολυπληθούς κοινού τους. Ο λόγος για την εκδήλωση της Πανελλήνιας Ενωσης Αγωνιστών και Φίλων της ΕΠΟΝ (ΠΕΑΦΕ), για τα 60 χρόνια της Αντιφασιστικής Νίκης, καθώς και προς τιμήν του ηγέτη του ΚΚΕ, Χαρίλαου Φλωράκη.
Στην εκδήλωση έσμιξαν ουσιαστικά τέσσερις γενιές. Η ασπρομάλλα σήμερα γενιά της ΕΠΟΝ, με τη γενιά των παιδιών, των εγγονιών και δισέγγονών της, κάνοντας πράξη την παράδοση της «κληρονομιάς» της Εθνικής Αντίστασης στις νεότερες γενιές. Λίγοι οι ασπρομάλληδες αγωνιστές, περισσότεροι τα «παιδιά» τους και μαζί τους τέσσερα παιδάκια - εγγόνια και δισέγγονά τους - μαθητές του Δημοτικού, με μικρότερο ένα εφτάχρονο περίπου κοριτσάκι. Μεγάλοι και μικροί - 25 συνολικά - μετά από ένα περιεκτικό προλόγισμα που έκανε η γενική γραμματέας της ΠΕΑΦΕ, Ελένη Μωραΐτη, με παρόντα τον πρόεδρό της Νίκο Καραντηνό, «περιδιάβηκαν» σε ιστορικούς σταθμούς του αντιφασιστικού αγώνα του λαού μας, με αναφορές στην απελευθερωτική δράση του Χαρίλαου Φλωράκη και στον ηρωικό αγώνα της ΕΣΣΔ και των άλλων λαών, διανθίζοντας αυτή την περιδιάβαση με μικρά, αντιπροσωπευτικά κείμενα, συνθήματα του αγώνα, ΕΠΟΝίτικα και αντάρτικα τραγούδια και ποιήματα μεγάλων ποιητών, όπως ο Βάρναλης, αλλά και άλλων αγωνιστών ποιητών. Και το ακροατήριο συγκινημένο και χαρούμενο, ιδιαίτερα για τη συμμετοχή των παιδιών, τα θώπευε αδιάκοπα με το βλέμμα του, βλέποντας σ' αυτά την αυριανή ελπίδα.
«Μη ... φτιάχνεσαι στα μέτρα τους»
«Janis Joplin, Jim Morrison. Κάποιοι θα έπρεπε να είναι ακόμα μαζί μας», έλεγε μια από τις αφίσες του ΚΕΘΕΑ και επειδή «τα ναρκωτικά δεν είναι θρύλος», ξεχωριστή θέση είχαν στη γιορτή της νιότης τα «στεγνά» θεραπευτικά προγράμματα του ΚΕΘΕΑ και του «18 ΑΝΩ», οι Σύλλογοι Οικογένειας των κοινοτήτων, καθώς και το Εθνικό Συμβούλιο κατά των Ναρκωτικών (ΕΣΥΝ). Το μήνυμα ξεκάθαρο: «Θέλουμε μια κοινωνία ελεύθερη από ναρκωτικά κι όχι με ελεύθερα ναρκωτικά». Εκεί στήθηκε και το πρωτότυπο και επιμορφωτικό ψυχαγωγικό παιχνίδι ερωτήσεων που δημιούργησε η Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ για τα ναρκωτικά, με το σύνθημα: «Ζήσε ελεύθερος, μη φτιάχνεσαι στα μέτρα τους».
Στόχος αυτής της γωνιάς δεν ήταν απλώς η ενημέρωση, αλλά η ανάδειξη της επιτακτικής ανάγκης για τη δημιουργία ενός συστήματος πρωτογενούς πρόληψης. Γιατί τα παιδιά εκείνα που «δε γούσταρα το σύστημα και το άφησα να με κάνει χειρότερό του» είναι πολλά. Ομως υπάρχει διέξοδος, γιατί «αν κάτσεις κι άλλο μπορεί να καείς» και «εκτός από τους δρόμους υπάρχει και ο δικός σου δρόμος». Γιατί «κανείς άλλος δεν μπορεί να ζήσει τη ζωή σου».
«Μύρισε» ζωή...
Τα είχε όλα! Νότες, μυρωδιές, ρυθμό, παλμό, ζωντάνια. Μα πάνω απ' όλα δημιουργία. Ελεύθερη, ανεξάντλητη, χωρίς περιορισμούς και «πρέπει». Μέσα σε λίγες μόνο ώρες, τα λευκά ταμπλό γεμίζουν με χρώματα. Τα σφυροδρέπανα να 'χουν την τιμητική τους, το ίδιο και ο Τσε, το ΚΚΕ και η ΚΝΕ γραμμένα σε κάθε γωνιά, το σήμα της ειρήνης να τραβάει το βλέμμα. Ονειρα, μηνύματα και «θέλω» παίρνουν μορφή με το πινέλο. Από την Ρενάτα, τον «Κούνελο», τον Κώστα, την Πολυξένη. Τον καθένα που επισκέφθηκε την κόκκινη γιορτή.
Λίγο παραπέρα τα παιδιά που παρακολουθούν τα «στεγνά» θεραπευτικά προγράμματα κατασκευάζουν μουσικά όργανα στο δικό τους χώρο του Φεστιβάλ, αποδεικνύοντας στην πράξη το λυτρωτικό ρόλο της Τέχνης στην προσπάθεια απεξάρτησης από ουσίες. Ενώ χαρακτηριστική ήταν η έμπνευση τόσο των καταξιωμένων ζωγράφων, όσο και εκείνων που κάνουν τα πρώτα τους βήματα.
Κάθε γωνιά και χώρος μυρίζει χρώμα, μυρίζει ζωή. Η Πανεπιστημιούπολη έστελνε το δικό της μήνυμα: Το όνειρο είναι πιο δυνατό από τον εφιάλτη.