ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΤΕΓΑΣΤΡΟ ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ
Κατάρρευση με ένα νεκρό

Πολλά τα ερωτήματα για τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ για το πολυδιαφημιζόμενο «βιοκλιματικό» στέγαστρο. Σπεύδει να αποποιηθεί των ευθυνών της η κοινοπραξία!

Eurokinissi

Ενας νεκρός, τουλάχιστον πέντε τραυματίες και αγνώστου μεγέθους αρχαιολογική ζημιά είναι ο πρώτος τραγικός απολογισμός της πτώσης κομματιού του νέου στεγάστρου στο σημαντικότατο αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου της Σαντορίνης, που έγινε χθες στις 2 παρά 10 το μεσημέρι, με «παρελκόμενα» τα πολλά και σοβαρά ερωτήματα, τόσο για την ή τις αιτίες της υποχώρησης του στεγάστρου, όσο και για τη λειτουργία του χώρου για το κοινό, ενώ τα έργα δεν είχαν ολοκληρωθεί.

Το τμήμα του στεγάστρου είχε σχήμα τόξου και υποχώρησε τη στιγμή που από κάτω βρισκόταν ομάδα τουριστών. Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, ο νεκρός δεν είχε ακόμη απεγκλωβιστεί, ενώ όλοι οι τραυματίες είναι αλλοδαποί.

Το κομμάτι που έπεσε ήταν περίπου 45 επί 12 μέτρα και αποτελούσε τμήμα της μεγάλης κατασκευής που στεγάζει 11 στρέμματα ανασκαφής. Το κομμάτι παρέσυρε και άλλα τμήματα, με αποτέλεσμα να έχει καταρρεύσει σχεδόν το μισό στέγαστρο. Πρόκειται για το πρώτο βιοκλιματικό στέγαστρο που κατασκευάζεται σε αρχαιολογικό χώρο της Ελλάδας και από την αρχή της κατασκευής του (αρχές του 2000) είχε προβληθεί σαν υπερσύγχρονο και πρωτοποριακό. Οι μελέτες έγιναν από ομάδα του Πολυτεχνείου και το έργο ανέλαβε η κοινοπραξία J&P - ΑΒΑΞ/ IMPREGILO/ ΕΜΠΕΔΟΣ. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 11,5 δισ. δρχ.

«Ακούγονταν τριγμοί»

Η κατασκευή είχε προχωρήσει αρκετά σε ό,τι αφορά στο στέγαστρο (αφού το συνολικό έργο περιλαμβάνει πολλά υποέργα, όπως επαναχάραξη των διαδρομών για τους επισκέπτες κλπ.) και είχε φτάσει στο σημείο της κάλυψής του με χώμα για λόγους «προσομοίωσης» με το τοπίο. Σε αυτό το σημείο φαίνεται ότι προέκυψε και το πρόβλημα, αφού η κατασκευή του άξονα του μεταλλικού δικτυώματος, που πάνω του στηρίζεται το στέγαστρο, δεν άντεξε το μεγάλο βάρος, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, τα κάθετα υποστυλώματα άντεξαν. Εδώ προκύπτει και το πρώτο ερώτημα, που αφορά είτε την επάρκεια της στατικής μελέτης, είτε την εφαρμογή της. Το ερώτημα ενισχύεται και από αναφορά εργαζόμενου στο χώρο χθες το πρωί (πριν από το δυστύχημα) ότι ακούγονταν τριγμοί στην οροφή.

Το γιατί δε λήφθηκε υπόψη αυτή η επισήμανση, συνδέεται ίσως με το δεύτερο ερώτημα, που προκύπτει από την «εμμονή» της κυβέρνησης ήδη από τον Απρίλη του 2004 να ανοίξει τον - μέχρι τότε κλειστό, λόγω εργασιών - χώρο για το κοινό, ενόψει Ολυμπιακών Αγώνων. Την ίδια εποχή είχε επισκεφθεί το χώρο ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, ο οποίος μάλιστα είχε ανακοινώσει πως η είσοδος θα είναι και δωρεάν.

Δε χρειάζεται να είναι κανείς τεχνικός για να καταλάβει τους κινδύνους που υπάρχουν για τους επισκέπτες του Ακρωτηρίου, ενώ γίνονται εργασίες στο στέγαστρό του. Ασφαλείς πληροφορίες μάλιστα προσθέτουν ότι ο ανασκαφέας του Ακρωτηρίου, Χρ. Ντούμας, ήταν κάθετα αντίθετος με την επανέναρξη της επισκεψιμότητας πριν ολοκληρωθεί το έργο.

Ο επικεφαλής της Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας στις Κυκλάδες, Β. Σιγάλας, αναρωτήθηκε για το αν λήφθηκε υπόψη η έντονη σεισμικότητα του νησιού σε σχέση με τη γνωστή και μεγάλη επισκεψιμότητα του αρχαιολογικού χώρου (σ.σ. πόσα θύματα θα μετρούσαμε στην αιχμή της τουριστικής περιόδου;). Αλλωστε, στο νησί είναι «κοινός τόπος» η πίεση που ασκούσαν τα τουριστικά γραφεία για το άνοιγμα του χώρου, επειδή είχαν κλεισμένα τουριστικά «πακέτα».

Πάντως, σε εκείνη την επίσκεψή του, ο υφυπουργός είχε δηλώσει πως «λύθηκαν» και «μικροπροβλήματα που υπήρχαν όσον αφορά στην επισκεψιμότητα στο χώρο»...

Ως είθισται σ' αυτές τις περιπτώσεις, η κοινοπραξία έσπευσε, με ανακοίνωσή της, να αποποιηθεί, ουσιαστικά, των ευθυνών της, την ώρα που το έργο της καταπλάκωσε ανθρώπους και ενώ και η ίδια παραδέχεται το προφανές: ότι τα ακριβή αίτια δεν έχουν εξακριβωθεί! Ενώ εκφράζει «τη βαθύτατη λύπη της» για το δυστύχημα, σημειώνει ότι «η κατασκευή έγινε με τα πιο υψηλά τεχνικά πρότυπα και κάτω από τη συνεχή επίβλεψη της Αρχαιολογικής Εταιρείας (σ.σ. η οποία διενεργεί την ανασκαφή) και των συμβούλων»!

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
Πληθαίνουν οι κινητοποιήσεις

Από την Τρίτη οι εργαζόμενοι της χωματερής των Ανω Λιοσίων θα απέχουν επ' αόριστον από τις εργασίες τους μέχρι να σταματήσει η μεταφορά της λυματολάσπης εκεί

Οι νέοι της Πετρούπολης βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή της κινητοποίησης

Eurokinissi

Οι νέοι της Πετρούπολης βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή της κινητοποίησης
Πληθαίνουν μέρα με τη μέρα οι κινητοποιήσεις κατοίκων και εργαζομένων για την απομάκρυνση της χωματερής των Ανω Λιοσίων, με κύριο μέτωπο την αδιέξοδη πολιτική στη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.

Εκτός λοιπόν από την κεντρική συγκέντρωση στις 3 του Οκτώβρη έξω από τη χωματερή των Ανω Λιοσίων που διοργανώνει και προετοιμάζει η Διαδημοτική Επιτροπή για την απομάκρυνση της χωματερής, οι κάτοικοι Περιστερίου και Πετρούπολης χτες και προχτές αντίστοιχα προχώρησαν σε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Ταυτόχρονα, στο «χορό» των κινητοποιήσεων μπαίνουν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι της χωματερής, οι οποίοι αποφάσισαν στην προχτεσινή Γενική τους Συνέλευση να απέχουν επ' αόριστον από την ερχόμενη Τρίτη από τις εργασίες τους μέχρι να σταματήσει η μεταφορά της λυματολάσπης εκεί και να απομακρυνθούν οι τεράστιοι τόνοι που έχουν συσσωρευτεί.

Σημειώνεται ότι οι δυνάμεις της ΠΑΣΚΕ στο χώρο της χωματερής θέλουν να περιορίσουν την κινητοποίηση μόνο στη λυματολάσπη. Σε αυτά τα πλαίσια αρνούνται κατηγορηματικά την οποιαδήποτε διεύρυνση των διεκδικήσεων και του αγώνα των εργαζομένων που προβάλλουν οι ταξικές δυνάμεις του ΠΑΜΕ στο χώρο και συγκεκριμένα την οριστική απομάκρυνση του ΧΥΤΑ από τα Ανω Λιόσια, τη θέσπιση βαρέων και ανθυγιεινών και σταμάτημα κάθε προσπάθειας ιδιωτικοποίησης του ΕΣΔΚΝΑ.

Χτες το πρωί εκατοντάδες κάτοικοι της Πετρούπολης και κυρίως μαθητές έκαναν δυναμική συγκέντρωση στο δημαρχείο της πόλης και στη συνέχεια πορεία με συνθήματα και πανό, που κατέληξε στην οδό Θηβών στο ύψος του Ιλίου. Εκεί προχώρησαν σε συμβολικό αποκλεισμό του δρόμου για περίπου μισή ώρα. Τη σκυτάλη είχαν πάρει από τους κατοίκους της Κηπούπολης του Περιστερίου, που μία μέρα πριν είχαν κάνει συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην πλατεία Δέγλερη. Τη συγκέντρωση είχε διοργανώσει η Επιτροπή Αγώνα που έχει συγκροτηθεί συντονίζοντας τη δράση της στο πλευρό της Διαδημοτικής Επιτροπής.

Αναγκαία η σύνδεση του λιμανιού του Βόλου

Ερώτηση για την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού του Βόλου, κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Γκατζής και Τάκης Τσιόγκας. Οπως επισημαίνουν οι δύο βουλευτές του Κόμματος, ένας από τους βασικούς συντελεστές ανάπτυξης του περιφερειακού σχεδιασμού Βόλου, αλλά και της ευρύτερης περιοχής του νομού και της Θεσσαλίας, υπήρξε και συνεχίζει να είναι το λιμάνι του Βόλου. Παλιό αίτημα των κατοίκων και των φορέων του νομού είναι το λιμάνι του Βόλου, με το νέο του αναπτυξιακό σχεδιασμό (όπως προβλέπεται) να συνδεθεί οδικώς και σιδηροδρομικώς με το νέο εθνικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, στο σημείο που έχει καθοριστεί και υπάρχει η κατάλληλη υποδομή, στην περιοχή «Μπουρμπουλήθρας», στο νοτιοδυτικό τμήμα της χερσαίας ζώνης του λιμένα.

Το έργο, ενώ έχει ενταχθεί στο Γ` ΚΠΣ, δεν έχει ακόμη δημοπρατηθεί η κατασκευή του έργου της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης στην παραπάνω περιοχή με γεφύρωση του υπάρχοντος χειμάρρου Ξηριά στην περιοχή. Σημειώνεται ότι στην αναφερόμενη περιοχή του λιμανιού έχει κατασκευαστεί ειδικός προβλήτας για την εξυπηρέτηση σιδηροδρομικού πορθμείου προς Μ. Ασία, Μ. Ανατολή και Β. Αφρική, καθώς και δίκτυο σιδηροτροχιών από τη ΒΙΠΕ Βόλου έως την περιοχή «Μπουρμπουλήθρα» έξω από τη χερσαία ζώνη του λιμανιού.

Οι Ν. Γκατζής και Τ. Τσιόγκας ρωτούν τον υπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών: Γιατί έως τώρα δεν έχει προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού του Βόλου με το εθνικό και σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και τι μέτρα σκοπεύει να πάρει, ώστε αυτό να γίνει σύντομα, προκειμένου και τα φορτηγά να οδηγηθούν εκτός πόλης στη σύνδεσή τους προς και από το λιμάνι και σε άμεση σύνδεση με το εθνικό οδικό δίκτυο, αλλά και το λιμάνι να ολοκληρώσει την υποδομή για τη σύνδεσή του με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ