ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 4 Οχτώβρη 2005
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2006
Εντείνονται οι αντιλαϊκές επιλογές

Ολα τα κονδύλια για τα έσοδα και τις δαπάνες του προϋπολογισμού μαρτυρούν την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να εντείνει την επίθεσή της ενάντια στα λαϊκά στρώματα

Τη νέα έφοδο κατά του βιοτικού επίπεδου των λαϊκών στρωμάτων, σηματοδοτεί το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2006, που κατέθεσε χτες στη Βουλή η κυβέρνηση της ΝΔ. Πρόκειται για προϋπολογισμό άγριας λιτότητας, καθώς για μια ακόμη χρονιά, και μάλιστα χρονιά υψηλής ανόδου του ΑΕΠ, όπως καυχιούνται οι κυβερνώντες, οδηγούνται στη λαιμητόμο οι μισθοί, οι συντάξεις και το σύνολο των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα. Σε ασφυκτικά πλαίσια κινείται η, έτσι κι αλλιώς, χαμηλή χρηματοδότηση των τομέων της Παιδείας, της Υγείας, της Απασχόλησης, των ασφαλιστικών ταμείων και άλλων επιχορηγούμενων φορέων. Μόνο σαν κακόγουστο αστείο μπορεί να εκληφθούν τα κυβερνητικά στοιχεία του προσχεδίου, σύμφωνα με τα οποία ο πραγματικός μέσος μισθός θα αυξηθεί το 2006 κατά 1,7%, έναντι 2% και 3,3% το 2005 και 2004 αντίστοιχα.

Και ο προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς είναι φοροεισπρακτικός, έντονα αντιλαϊκός και αναδιανεμητικός υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι έμμεσοι φόροι προβλέπεται να αυξηθούν κατά 8,4%, ενώ οι άμεσοι κατά 6%. Αλλά και αυτό είναι παραπλανητικό, καθώς η αύξηση των άμεσων φόρων προκύπτει κύρια από την κατά 9,2% αύξηση της φορολογίας των φυσικών προσώπων και μόλις κατά 2,5% αύξηση της φορολογίας των επιχειρήσεων! Πρόκειται για προϋπολογισμό, ο οποίος ενσωματώνει όλο το πλέγμα των αντιδραστικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που προώθησε έως τώρα η κυβέρνηση, η οποία για το 2006 υπόσχεται ακόμα επιθετικότερη πολιτική στον τομέα αυτό. Από τη νέα εκποίηση τμημάτων της δημόσιας περιουσίας προσδοκούν να εισπράξουν ακόμη 1,6 δισ. ευρώ.

Εντονα ταξικός

Κοντολογίς πρόκειται για προϋπολογισμό έντονα ταξικό, ο οποίος κινείται στις κατευθυντήριες γραμμές του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης και της περιβόητης στρατηγικής της Λισαβόνας. Αλλωστε οι βασικές προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής, για το 2006, όπως τις παρουσίασε στη διάρκεια χτεσινής συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Γ. Αλογοσκούφης, δεν επιδέχονται παρερμηνειών. Οι προτεραιότητες αυτές είναι:

  • Αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας και η εξασφάλιση μακροχρόνιας βιωσιμότητας των δημόσιων οικονομικών. Με άλλα λόγια, διαρκής λιτότητα.
  • Η αύξηση της παραγωγικότητας, μέσα από την αντιμετώπιση των διαρθρωτικών προβλημάτων.
  • Η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και η ενίσχυση του ανταγωνισμού.

Με άλλα λόγια, ο λαός μέσα από τις φοροεπιδρομές και τις περικοπές των δαπανών καλείται να πληρώσει το δημοσιονομικό πρόβλημα, ενώ οι επιχειρηματίες θα έχουν πρόσθετα προνόμια και παροχές, ώστε να ασχοληθούν με την... ανάπτυξη. Στη συνέντευξη ο υπουργός Οικονομίας, προκειμένου να δικαιολογήσει την άγρια λιτότητα και το πετσόκομμα των δαπανών, χαρακτήρισε το νέο κρατικό προϋπολογισμό «κρίσιμο». Κρίσιμο, επειδή θα πρέπει να μειωθεί το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης (του στενού και του ευρύτερου δημοσίου τομέα) στο 2,8% του ΑΕΠ, από 3,6% φέτος, κάτι που υποστήριξε πως θα γίνει χωρίς τη λήψη νέων μέτρων. Αυτό όμως είναι υπό σοβαρότατη αίρεση, αφού τα στοιχεία του προϋπολογισμού που κατάρτισε η κυβέρνηση στηρίζονται στη λεγόμενη «τιτλοποίηση» εσόδων (πρόκειται για κρατικό δανεισμό έναντι μελλοντικών εσόδων) από ληξιπρόθεσμα χρέη. Ωστόσο, αυτή είναι μια διαδικασία για την οποία έχει ενστάσεις η ΕΕ, η οποία πρόσφατα υπενθύμισε ότι πρόκειται να αλλάξουν οι κανόνες που αφορούν την τιτλοποίηση εσόδων. Ο Γ. Αλογοσκούφης, αν και ρωτήθηκε για το συγκεκριμένο θέμα, κατέφυγε στο βερμπαλισμό. Ισχυρίστηκε ότι θα ήταν έκπληξη πρώτου μεγέθους αν η «τιτλοποίηση» δεν εγκριθεί από την Κοινότητα. Αν όμως αυτό συμβεί, απλά σημαίνει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να αναζητήσει επιπλέον έσοδα ή να περικόψει κι άλλο τις δαπάνες ή και τα δύο μαζί, προκειμένου να εξασφαλίσει 3,8 δισ. ευρώ! Πρόκειται ασφαλώς για μια από τις επικίνδυνες παρενέργειες των πολιτικών λιτότητας, που απεργάζονται οι ελληνικές κυβερνήσεις μαζί με το κοινοτικό Διευθυντήριο. Πάντως, ο υπουργός, για μια ακόμη φορά, αρνήθηκε τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης.

Τα κονδύλια

Εσοδα: Ο ταχύτερος ρυθμός αύξησης των έμμεσων φόρων (8,4%) έναντι των άμεσων, οι οποίοι προβλέπεται να αυξηθούν κατά 6%, δίνει τον ταξικό χαρακτήρα της φορολογικής πολιτικής. Αλλά και αυτά τα στοιχεία ίσως είναι μετριοπαθή, αν λάβουμε υπόψη ότι οι άμεσοι φόροι φυσικών προσώπων προβλέπεται να αυξηθούν κατά 9,2%, έναντι μόλις 2,5% των φόρων που θα καταβάλλουν οι επιχειρήσεις. Ο πλέον αντιλαϊκός φόρος, ο ΦΠΑ, αναμένεται να αυξηθεί κατά 9,7% και ειδικά ο ΦΠΑ πετρελαιοειδών κατά 14,4%! Η άγρια κερδοσκοπία στα καύσιμα συμπληρώνεται και από την πρόβλεψη για αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης καυσίμων στα 13,1%! Τα ποσοστά αυτά απλώς αντανακλούν την άγρια κερδοσκοπία στις τιμές των καυσίμων, η οποία θα συνεχιστεί και το 2006. Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομίας, ο προϋπολογισμός έχει συνταχτεί με παραδοχή ότι η τιμή του πετρελαίου θα διαμορφωθεί στα 60-65 δολάρια το βαρέλι. Συνολικά τα καθαρά έσοδα (φορολογικά και μη) προβλέπεται να ανέλθουν στα 46.448 εκατ. ευρώ, έναντι 43.264 εκατ. ευρώ το 2005, θα είναι δηλαδή αυξημένα κατά 7,4% και σε απόλυτους αριθμούς κατά 3,2 δισ. ευρώ.

Δαπάνες: Αγριο τσεκούρι πέφτει και στις κοινωνικές δαπάνες. Συνολικά οι δαπάνες στην κατηγορία ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ προβλέπεται να αυξηθούν ονομαστικά κατά 5,9%, έναντι 6% το 2005. Ειδικά οι δαπάνες για μισθούς και συντάξεις της Κεντρικής Διοίκησης, προβλέπεται να αυξηθούν κατά 6,4% και 5,5%, έναντι αύξησης 7,1% και 2,9% το 2005. Αυξήσεις κονδυλίων οι οποίες παραπέμπουν σε ονομαστικές αυξήσεις μισθών και συντάξεων περί το 3%. Παρατείνεται δηλαδή η άγρια λιτότητα για μια ακόμη χρονιά. Οι δαπάνες για τα νοσοκομεία, ιδρύματα πρόνοιας κλπ, προβλέπεται να αυξηθούν κατά 5%.

Στο κεφάλαιο ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ οι δαπάνες περίθαλψης αυξάνουν μόλις κατά 1%, έναντι 0,3% το 2005. Συνολικά οι επιχορηγήσεις των ασφαλιστικών ταμείων αυξάνουν κατά 9,2%, έναντι 10,2% το 2005. Ετσι: ο ρυθμός αύξησης της επιχορήγησης προς τον ΟΓΑ μειώνεται δραματικά στο 7%, έναντι 17,9% το 2005. Το ίδιο και η επιχορήγηση προς το ΙΚΑ αυξάνει κατά 6,3% έναντι 10,3% το 2005. Οι επιχορηγήσεις στο ΝΑΤ αυξάνουν κατά 8%, στο ΤΕΒΕ κατά 3,8%, το ΕΚΑΣ (πλην συνταξιούχων του Δημοσίου) κατά 3,8% (έναντι μείωσης 7,7% το 2005). Οι επιχορηγήσεις άλλων ταμείων αυξάνουν κατά 9,6%, έναντι 47,8% το 2005. Γενικώς στις επιχορηγήσεις έχει πέσει άγριο μαχαίρι. Οι επιχορηγήσεις των συγκοινωνιακών φορέων αυξάνουν μόλις κατά 3,3% και για τους λοιπούς φορείς κατά 8,4%.

Η εικόνα λιτότητας προκύπτει και από τις δαπάνες κατά υπουργείο. Ετσι οι δαπάνες του υπουργείου Απασχόλησης προβλέπεται να αυξηθούν κατά 7,6%, έναντι 10,5% το 2005, του υπουργείου Παιδείας κατά 7%, έναντι 7,5% και του υπουργείου Υγείας κατά 5,5%, έναντι 5,7%. Με άλλα λόγια η πολιτική υποχρηματοδότησης των κύριων κοινωνικών τομέων συνεχίζεται και επιταχύνεται, προς όφελος του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα. Μεγάλη μείωση του ρυθμού αύξησης παρουσιάζουν και οι επιδοτήσεις στη Γεωργία από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, οι οποίες αυξάνουν κατά 5,9%, έναντι αύξησης 16% το 2005. Οι πολεμικές δαπάνες (υπουργείο Αμυνας) προβλέπεται να αυξηθούν κατά 6,1%, έναντι 4,6% το 2005. Για εξοπλιστικά προγράμματα έχει εγγραφεί ποσό ίσο με 1,6 δισ. ευρώ, έναντι 1,5 δισ. ευρώ το 2005 και 1,8 δισ. ευρώ το 2004.

Συνολικά οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπεται να αυξηθούν κατά 6,4%, και να ανέλθουν στα 40.582 εκατ. ευρώ, έναντι 38.154 εκατ. ευρώ το 2005. Οι τόκοι για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους προβλέπεται να ανέλθουν στα 9,6 δισ. ευρώ, έναντι 9,73 δισ. ευρώ το 2005, και τα χρεολύσια στα 18,2 δισ. ευρώ, έναντι 21,8 δισ. ευρώ το 2005. Το δημόσιο χρέος προβλέπεται να ξεπεράσει το ιλιγγιώδες ποσό των 200 δισ. ευρώ και να ανέλθει στα 203,5 δισ. ευρώ ή στο 105,2% του ΑΕΠ. Το ΑΕΠ τέλος προβλέπεται να αυξηθεί κατά 3,8% και να φτάσει τα 193,5 δισ. ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ