ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 5 Οχτώβρη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Στην τελική ευθεία η ενεργειακή «απελευθέρωση»
  • Εγκρίθηκαν τέσσερα νομοσχέδια, για ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, βιοκαύσιμα και Εθνικό Συμβούλιο Ενεργειακής Πολιτικής
  • Επιταχύνεται η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και στη ΔΕΗ

Τέσσερα νομοσχέδια του υπουργείου Ανάπτυξης για την ενέργεια ενέκρινε και τυπικά χτες η Κυβερνητική Επιτροπή, προσδίδοντας «πανηγυρικό» πολιτικό χαρακτήρα στη θεσμική ολοκλήρωση της «απελευθέρωσης» της αγοράς ενέργειας. Στον Ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο και βιοκαύσιμα, αφορούν τα τρία από τα νομοσχέδια, ενώ το τέταρτο προβλέπει τη σύσταση «Συμβουλίου Εθνικής Ενεργειακής Πολιτικής». Με την επικείμενη κατάθεση στη Βουλή των νομοσχεδίων κορυφώνεται μια πολυετής επιχείρηση εκχώρησης του τομέα της ενέργειας στο μεγάλο κεφάλαιο, η οποία υλοποιήθηκε και από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και από αυτή της ΝΔ.

Μετά τη συνεδρίαση ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας δήλωσε - ερωτώμενος εάν θα εφαρμοστεί το εργασιακό «μοντέλο ΟΤΕ» στη ΔΕΗ - ότι οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού για τις εργασιακές σχέσεις αφορούν τους νεοπροσλαμβανόμενους σε όλες τις ΔΕΚΟ, «συνεπώς και τη ΔΕΗ». Το όλο θέμα υποβαθμίστηκε από τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης σε μια ακόμη πιθανή αντίθεση ανάμεσα στον πρόεδρο της ΔΕΗ Γ. Παλαιοκρασσά και την κυβέρνηση. Κι αυτό επειδή πριν από λίγες μέρες ο πρόεδρος της ΔΕΗ απέκλειε την εφαρμογή προγράμματος εθελούσιας εξόδου. Ωστόσο, στη ΔΕΗ εφαρμόζεται χρόνια τώρα συγκεκριμένη πολιτική μείωσης προσωπικού, «εργολαβοποίησης», «ελαστικών» σχέσεων εργασίας (εκατοντάδες είναι οι «ενοικιαζόμενοι»). Πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου μπορεί και να μην εφαρμοστεί, όλα τα άλλα όμως θα επιχειρηθεί να γίνουν πράξη, με κύριο, αλλά όχι αποκλειστικό, στόχο τους νεοπροσλαμβανόμενους.

Σήμερα συνεδριάζει και το ΔΣ της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, η πλειοψηφία του οποίου είχε προειδοποιήσει για απεργιακές κινητοποιήσεις από την κατάθεση του ν/σ για την ηλεκτρική ενέργεια διεκδικώντας... καλύτερη και αποτελεσματικότερη «απελευθέρωση» της αγοράς! Με χτεσινή ανακοίνωσή της, η ΓΕΝΟΠ φτάνει στο σημείο να μιλήσει για «έκπληξη» αναφορικά με τις δηλώσεις για την εφαρμογή του «μοντέλου του ΟΤΕ», παρά τις σαφέστατες πρωθυπουργικές δηλώσεις από το βήμα της ΔΕΘ. Στην ανακοίνωση γίνεται αόριστα λόγος για «αγωνιστική διεκδίκηση των αιτημάτων» και εκφράζεται η προθυμία συμβολής στην κατάρτιση στρατηγικού σχεδίου για την Επιχείρηση!!!

Ηλεκτρική ενέργεια

Το νομοσχέδιο για την ηλεκτρική ενέργεια, που τέθηκε στις 14 του Ιούλη σε «δημόσια διαβούλευση» ενσωματώνει στην εθνική νομοθεσία την Κοινοτική Οδηγία 54/2003. Για να το κάνει αυτό τροποποιεί το νόμο 2773/99 και μια από τις βασικές διατάξεις του - όπως προβλέπει η Οδηγία και το σχέδιο που παρουσιάστηκε - ορίζει την πλήρη αποδέσμευση του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΣΜΗΕ) από τη ΔΕΗ και το διαχωρισμό του Δικτύου Διανομής που σήμερα ελέγχεται από τη ΔΕΗ. Το αργότερο μέχρι την 1/7/2007 «ιδρύεται ανώνυμη εταιρία, η οποία αναλαμβάνει τις αρμοδιότητες του Διαχειριστή του Δικτύου». Η συγκεκριμένη διατύπωση δεν αποκλείει την είσοδο έως και τον έλεγχο της εταιρίας αυτής από τους ιδιώτες. Μέχρι να γίνει αυτό, η ΔΕΗ θα έχει ρόλο διαχειριστή. Το προσχέδιο προβλέπει επίσης ενίσχυση του ρόλου της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας στον έλεγχο όλου του συστήματος, από την ενεργειακή επάρκεια μέχρι τις τιμές εμπορίας.

Φυσικό αέριο

Στις 18 του Ιούλη παρουσιάστηκε ένα παρόμοιο νομοσχέδιο για την κύρωση της κοινοτικής Οδηγίας 55/2003, σχετικά με την «απελευθέρωση» της αγοράς φυσικού αερίου. Και σ' αυτή την περίπτωση προβλέπεται ο νομικός διαχωρισμός του κεντρικού συστήματος μεταφοράς, το οποίο σήμερα κατέχει και διαχειρίζεται η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ). Το αργότερο μέχρι τις 15/11/2006 θα δημιουργηθεί ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ΑΕ» (ΔΕΣΦΑ), 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ, στην οποία θα μεταβιβαστεί «χωρίς δικαίωμα περαιτέρω μεταβίβασης» η κυριότητα του κεντρικού αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου. Τα μέλη της διοίκησης της θυγατρικής εταιρίας θα διορίζονται και θα ανακαλούνται για 10 χρόνια από τον υπουργό Ανάπτυξης. Κύρια επιδίωξη - όσον αφορά το τεχνικό μέρος της υπόθεσης - είναι να εξασφαλιστεί στους ιδιώτες η πρόσβαση στον αγωγό μεταφοράς. Από την έναρξη της ισχύος του νόμου θα προμηθεύονται φυσικό αέριο, όπως αυτοί νομίζουν (επιλέγοντες πελάτες) όλοι οι κάτοχοι άδειας συμπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας με ετήσια κατανάλωση άνω των 100.000 MWh. Από τις 15/11/2008 οι ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλίας, Θεσσαλονίκης και οι μη οικιακοί πελάτες εκτός των γεωγραφικών ορίων των ΕΠΑ. Από τις 15/11/2009 θα μπορούν να επιλέγουν ελεύθερα προμηθευτή και οι οικιακοί πελάτες που δεν ανήκουν στα γεωγραφικά όρια κάποιας ΕΠΑ.

Βιοκαύσιμα

Οπως και στις δύο προηγούμενες περιπτώσεις, το νομοσχέδιο για την εισαγωγή των βιοκαυσίμων και των άλλων ανανεώσιμων καυσίμων στην ελληνική αγορά, ενσωματώνει στην εθνική νομοθεσία μια Οδηγία της ΕΕ, την 30/2003. Σ' αυτή την περίπτωση προτάσσεται η... προστασία του περιβάλλοντος και το Πρωτόκολλο του Κιότο. Η «ουσία» είναι ότι και αυτό το πεδίο ενέργειας παραδίδεται αποκλειστικά και προνομιακά στους ιδιώτες επιχειρηματίες. Η Οδηγία προβλέπει ότι μέχρι τις 31/12/2005 τα βιοκαύσιμα πρέπει να αντιστοιχούν στο 2% του συνόλου των καυσίμων για τις μεταφορές και μέχρι τις 31/12/2010 το ποσοστό αυτό πρέπει να έχει διαμορφωθεί στο 5,75% του συνόλου των καυσίμων για μεταφορές (βενζίνη, ντίζελ). Το νομοσχέδιο καθορίζει απευθείας το μέγιστο στόχο για το 2010. Επίσης, προβλέπεται «Αδεια Διάθεσης Βιοκαυσίμων» για την παραγωγή ή εισαγωγή αυτούσιων βιοκαυσίμων, καθορίζονται οι προϋποθέσεις για την απαλλαγή από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, καθώς και λεπτομέρειες για τους τύπους των βιοκαυσίμων και των άλλων «ανανεώσιμων» καυσίμων, τα ποσοστά ανάμειξής τους με προϊόντα διύλισης αργού πετρελαίου κ.ά.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
Χωροταξία υπέρ του κεφαλαίου

Το νέο «Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο» που προωθεί η κυβέρνηση συνδέθηκε ευθέως χτες με την εκχώρηση στους ιδιώτες - και μάλιστα με προκλητικά προνομιακούς όρους - της δημόσιας τουριστικής περιουσίας. Ο υφυπουργός Τουρισμού Α. Λιάσκος, μιλώντας στην έναρξη του Συνεδρίου PRODEXPO 2005, επισήμανε ότι «η περιουσία του ΕΟΤ, συνδεόμενη με το Εθνικό Χωροταξικό Σχεδιασμό για τον Τουρισμό, καθώς και με τα κίνητρα του αναπτυξιακού νόμου και αξιοποιώντας τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο για τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, παρέχει στην Ελληνική και Διεθνή επιχειρηματική κοινότητα μια δέσμη επενδυτικών ευκαιριών, για την υλοποίηση αναπτυξιακών προγραμμάτων μικρής και μεγάλης κλίμακας, με υψηλούς βαθμούς ελκυστικότητας και απόδοσης».

Ο υφυπουργός έκανε λόγο και για τουριστικούς τόπους «που χρήζουν ειδικής παρέμβασης» και έκανε φυσικά ειδική αναφορά στο χαρτοφυλάκιο της Εταιρίας Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΤΑ ΑΕ) η οποία διαχειρίζεται 360 ακίνητα. Για ακόμη μια φορά προκύπτουν οι πολλαπλές στοχεύσεις της κυβερνητικής πολιτικής που, όπως και σε άλλους τομείς, παραχωρεί σημαντικές δημόσιες υποδομές στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Τουριστικά «φιλέτα» του Δημοσίου θα εκχωρηθούν έναντι ευτελούς τιμήματος, είτε με πολύχρονες συμβάσεις εκμετάλλευσης. Οι ιδιώτες θα επιδοτηθούν αδρά με δημόσιο χρήμα. Οι νέες χωροταξικές ρυθμίσεις θα τους επιτρέψουν να δημιουργήσουν εγκαταστάσεις που μέχρι σήμερα απαγορεύονταν. Μια πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, που δεν πρόλαβε να την ολοκληρώσει και ανέλαβε... «αφιλοκερδώς» η ΝΔ να τη συνεχίσει.

Ολο και περισσότερο αυτοκίνητα

362.286 νέα οχήματα κυκλοφόρησαν το εννιάμηνο Γενάρη - Σεπτέμβρη του 2005

Αυξάνονται και πληθύνονται τα αυτοκίνητα στη χώρα μας, με ιλιγγιώδεις μάλιστα ρυθμούς, επιδεινώνοντας έτσι, το ούτως ή άλλως οξύ, κυκλοφοριακό, αλλά και περιβαλλοντικό πρόβλημα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, το εννιάμηνο Γενάρη - Σεπτέμβρη κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 362.286 νέα οχήματα (από αυτά τα 53.131 μεταχειρισμένα). Ο αριθμός αυτός είναι κατά 1% μειωμένος από την αντίστοιχη κυκλοφορία της αντίστοιχης περιόδου του 2004. Από τη σύγκριση όμως της περιόδου Γενάρης - Σεπτέμβρης '04 προς '03 προκύπτει αύξηση 20,8%. Το μήνα Σεπτέμβρη κυκλοφόρησαν 35.521 νέα οχήματα (τα 5.510 μεταχειρισμένα), αριθμός ο οποίος είναι αυξημένος κατά 3,3% ως προς το αντίστοιχο διάστημα του 2004.

Από τα 362.286 οχήματα που κυκλοφόρησαν το εννιάμηνο Γενάρη - Σεπτέμβρη του 2005, τα 287.938 είναι αυτοκίνητα και τα 74.348 μοτοσικλέτες μεγαλύτερες των 50 κυβικών. Από την περαιτέρω ανάλυση της κατηγορίας των αυτοκινήτων προκύπτει ότι τα 246.398 είναι επιβατικά αυτοκίνητα, 1.048 λεωφορεία και τα 40.492 φορτηγά. Στο Νομό Αττικής την ίδια περίοδο κυκλοφόρησαν 159.453 νέα οχήματα, από τα οποία τα 129.897 αυτοκίνητα (επιβατικά 121.849) και τα 29.556 μοτοσικλέτες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ