ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Φλεβάρη 2000
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο
«Ροκανίζουν» τα θεμέλιά του
Τεράστια τα ελλείμματα του ΝΑΤ,από την κυβερνητική πολιτική μείωσης των Ελλήνων ναυτεργατών και ανοχής προς το εφοπλιστικό κεφάλαιο

Απανωτά ισχυρά πλήγματα δέχεται το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ η οποία υπονομεύει ευθέως τα θεμέλια του ιστορικού αυτού Ταμείου που έχει χτιστεί με τον ιδρώτα και το αίμα χιλιάδων ναυτεργατών. Η δραστική μείωση των εισφορών, που έγινε εντονότερη από το 1997, οπότε και εφαρμόστηκαν τα άγνωστα αντιναυτεργατικά μέτρα με τα οποία εκδιώχθηκαν μαζικά οι ναυτεργάτες, καθώς και ο νόμος 2575/98 ο οποίος δίνει τη δυνατότητα στους εφοπλιστές να εισφοροδιαφεύγουν , αποτελούν τρανταχτά παραδείγματα της υπονομευτικής κυβερνητικής πολιτικής. Το τελευταίο καίριο χτύπημα δόθηκε με το φετινό προϋπολογισμό του ταμείου, ο οποίος εγκρίθηκε από την πλειοψηφία της διοίκησής του στις 11 Γενάρη. Κύρια χαρακτηριστικά του προϋπολογισμού του ΝΑΤ είναι η εκτίναξη των ελλειμμάτων του, η καθήλωση των κονδυλίων για την ήδη υποβαθμισμένη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και η καθήλωση των συντάξεων σε εξευτελιστικά επίπεδα.

Ειδικότερα, για το 2000, το συνολικό έλλειμμα του ΝΑΤ προϋπολογίζεται σε 215,931 δισ. δραχμές, (υπολογίζεται και το έλλειμμα του κεφαλαίου για την ανεργία ΚΑΑΝ και οι υποχρεώσεις προς τρίτους). Το 1999 ήταν 206,387 δισ. δραχμές. Το οργανικό - δηλαδή ετήσιο - έλλειμμα αναμένεται να φτάσει τα 153,131 δισ. από 144,258 δισ. δραχμές του 1999. Να σημειωθεί ότι για τοκοχρεολύσια του και υποχρεώσεις προς τρίτους και κυρίως προς το Κεφάλαιο Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτεργατών, το ταμείο αναμένεται φέτος να πληρώσει 62,800 δισ. δραχμές. Το 1999 το ποσό αυτό ήταν 59,529 δισ. δραχμές.

Μπροστά σε αυτή την κατάσταση των απίστευτων ελλειμμάτων, το ΝΑΤ ζητάει από την κυβέρνηση να καλύψει από τον κρατικό προϋπολογισμό τα 153 δισ. δραχμές από τα 215 ολόκληρου του ελλείμματος. Ωστόσο, ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2000, προβλέπει την καταβολή 145 δισ. δραχμών. Η κρατική επιχορήγηση παραμένει σχεδόν στα περσινά επίπεδα, αφού είχαν δοθεί συνολικά 140 δισ. Από αυτά, τα 13 δισ. δραχμές δόθηκαν στο ταμείο στα μέσα της χρονιάς για να καλυφθούν στοιχειώδεις ανάγκες του ταμείου όπως ήταν η καταβολή των συντάξεων!

Ενα μέρος από τα 145 δισ. δραχμές που αναμένεται να δοθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό στο ΝΑΤ, θα πάνε στο Κεφάλαιο Ανεργίας Ναυτικών (ΚΑΑΝ) από το οποίο τροφοδοτούνται ο Οίκος Ναύτου και το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας για την καταβολή των επιδομάτων ανεργίας. Με δεδομένο ότι το κονδύλι αυτό δεν αρκεί για να καλυφθούν οι ανάγκες του ΝΑΤ, γίνεται φανερό ότι «μαύρα μαντάτα» αναμένονται για τους ασφαλισμένους του Οίκου Ναύτου και τις οικογένειές τους. Το στοιχείο αυτό αποτυπώνει ξεκάθαρα την πρόθεση της κυβέρνησης να συνεχίσει τις περικοπές σε γιατρούς και φάρμακα θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Επιπλέον προδιαγράφεται η διάλυση του Οίκου Ναύτου. Αλλωστε έχει γίνει ήδη σαφές από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας ότι προωθείται η ενσωμάτωση του Οίκου Ναύτου με το ΙΚΑ. Ακόμη, σε ό,τι αφορά τα επιδόματα ανεργίας των ναυτεργατών, γίνεται φανερό ότι θα παραμείνουν στο εξωφρενικό ποσό των 75 χιλιάδων δραχμών! Το έλλειμμα του ΚΑΑΝ για το 2000 έχει υπολογιστεί ότι θα φτάσει στις 21.656 δισ. δραχμές, ενώ το 1999 είχε υπολογιστεί στις 21.422 δισ. δραχμές (δεν υπάρχουν ακόμα απολογιστικά στοιχεία).

Αφανίζουν τους «αιμοδότες» του ΝΑΤ

Η θεαματική αύξηση των ελλειμμάτων του ΝΑΤ, είναι ένα από τα αποτελέσματα της αντιναυτεργατικής κυβερνητικής πολιτικής. Και εξηγούμαστε: Με βάση στοιχεία του ΝΑΤ, το 1997 οι θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών - των τροφοδοτών δηλαδή του ΝΑΤ - υπολογίζονταν στις 33.000, το 1998 στις 28.000, το 1999 στις 25.495 και για το 2000 γίνεται λόγος για 25.099. Μιλάμε για απώλεια περίπου 7.000 θέσεων εργασίας, που αποτελεί αποτέλεσμα της τροποποίησης του όρου 8 της νομοθεσίας των εγκριτικών πράξεων, που προώθησε η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ τον Ιούλιο του 1997 στο όνομα της διαβόητης «ανταγωνιστικότητας».

Με την τροποποίηση δόθηκε στους εφοπλιστές το δικαίωμα να μειώσουν τους Ελληνες ναυτεργάτες από την οργανική σύνθεση των ποντοπόρων πλοίων τους στην καλύτερη περίπτωση κατά 50%! Επίσης σύμφωνα με τις απογραφές της Στατιστικής Υπηρεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, σε πλοία άνω των 1.000 κοχ, το 1980 το ναυτεργατικό δυναμικό αριθμούσε 52.518 ναυτεργάτες, το 1990 24.554 και το 1996 22.556!

Με βάση τα στοιχεία του προϋπολογισμού του ΝΑΤ, η σχέση συνταξιούχων προς εργαζόμενους υπολογίζεται 1 προς 0,4. Να σημειωθεί ότι για τον υπολογισμό αυτό υπάρχει η εξής σημείωση στο κείμενο του προϋπολογισμού: «Αριθμός συνταξιούχων 63.927 και θέσεων εργασίας ναυτικών 25.099 περίπου, δεδομένου ότι ο αριθμός των εργαζομένων Ελλήνων ναυτικών είναι μικρότερος των θέσεων εργασίας»... Ετσι τα πραγματικά έσοδα του ΝΑΤ το 2000, που προέρχονται κυρίως από τις εισφορές των ναυτεργατών, αναμένεται να είναι μόλις 44,499 δισ. δραχμές, ενώ τα έξοδα 200,350 δισ. δραχμές.

Ενδεικτικά είναι και τα όσα αναφέρονται στο κείμενο του προϋπολογισμού του ΝΑΤ. «Μέχρι το έτος 1978 τα έξοδα του ΝΑΤ καλύπτονταν από τα πραγματικά του έσοδα και τα αποτελέσματα ήταν θετικά. Από το έτος 1979 τα πραγματικά έσοδα υπολείπονται των εξόδων και τα ανοίγματα μέχρι και το έτος 1983 καλύπτονταν κυρίως από τις νομισματικές διαφορές. Από το έτος 1984 τα πάσης φύσεως έσοδα δεν επαρκούν να καλύψουν τα έξοδα με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ζημιές». Το 1985 εξαντλήθηκαν τα αποθεματικά του ΝΑΤ τα οποία πλέον καλύπτονται «κατά το μεγαλύτερο μέρος με δανεισμό με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Από χρησιμοποιηθέντα διαθέσιμα Κεφάλαια του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης και του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης και από την κρατική επιχορήγηση που δόθηκε για πρώτη φορά το 1990». Είναι σκόπιμο να σημειώσουμε ότι την ίδια περίοδο που αναφέρεται, μειώθηκαν οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων, όπως έγινε και το 1997, τέσσερις φορές!


Είναι σκάνδαλο!

Οι εφοπλιστές οφείλουν εξαιρετικά μεγάλα ποσά στο ΝΑΤ και επιμένουν να μην τα δίνουν

Καραμπινάτο σκάνδαλο διαρκείας αποτελεί η υπόθεση των οφειλών των εφοπλιστών στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), του οποίου τα ελλείμματα έφτασαν σε δυσθεώρητα ύψη. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Ταμείου, μέχρι το τέλος του 1998 μόνο οι οφειλές των εφοπλιστών (όλων των κατηγοριών πλοίων), που έχουν βεβαιωθεί από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες, ανέρχονται σε 11.926.422.921 δραχμές! Οσον αφορά συνολικά τα εφοπλιστικά χρέη, αυτά είναι ανυπολόγιστα. Από την πλευρά της η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, πιστή στο δόγμα «Ο,τι θέλουν οι εφοπλιστές», το Φλεβάρη του 1998 ψήφισε στη Βουλή το νόμο 2575, με τον οποίο προβλέπεται ότι οι εφοπλιστές μπορούν να διακανονίζουν τα χρέη τους με το ΝΑΤ, χωρίς να τίθεται χρονικό περιθώριο. Να σημειωθεί ωστόσο ότι η διοίκηση του ΝΑΤ ακόμα και να είχε την πρόθεση να «στριμώξει» τους εφοπλιστές, το συνολικό σκανδαλώδες νομικό πλέγμα τούς παρέχει πλήρη κάλυψη.

Τα τεράστια χρέη των εφοπλιστών και η αντιναυτεργατική πολιτική, που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις τόσο της ΝΔ όσο και του ΠΑΣΟΚ, έχουν στοιχίσει, από το 1986 μέχρι και το 1999 στον κρατικό προϋπολογισμό το αστρονομικό ποσό του 1.062.000.000.000 δραχμών! Τα χρήματα αυτά δόθηκαν στο ΝΑΤ και στο Κεφάλαιο Ασθενείας και Ανεργίας Ναυτεργατών, για να καλύψουν στοιχειώδεις ανάγκες, για να πληρώσουν τοκοχρεολύσια και άλλα.

Η ΠΕΜΕΝ και η Ναυτεργατική Ενωση «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» με σχετική επιστολή επισημαίνουν ότι ο προϋπολογισμός του ΝΑΤ για το 2000 «εκφράζει τις γενικότερες κατευθύνσεις της αντικοινωνικής - αντιασφαλιστικής κυβερνητικής πολιτικής και αποτυπώνεται η ραγδαία συρρίκνωση των θέσεων εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών». Ως επιπρόσθετα στοιχεία τα δύο ναυτεργατικά σωματεία αναφέρουν το γεγονός ότι το Σεπτέμβρη του 1999 η κυβέρνηση διέθεσε στον τζόγο του χρηματιστηρίου 377 εκατομμύρια δραχμές από τα αποθεματικά του Κεφαλαίου Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτεργατών, τα οποία προέρχονται αποκλειστικά από τις εισφορές των ναυτεργατών και μόνο! Επίσης, ότι η άρση του καμποτάζ, που προωθεί η κυβέρνηση, θα δώσει τη χαριστική βολή στο ΝΑΤ, αφού θα τεθούν υπό αμφισβήτηση 20.000 θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών που είναι ναυτολογημένοι στα πλοία της ακτοπλοΐας.

Τα δύο σωματεία επισημαίνουν ότι απαιτείται να καταργηθούν τα αντιναυτεργατικά μέτρα. Να θωρακιστεί το καμποτάζ. Οι οργανικές συνθέσεις να καθορίζονται με βάση τις πραγματικές ανάγκες των πλοίων. Επίσης να «πληρωθούν - όπως επισημαίνεται - οι οφειλές των εφοπλιστών, οι οποίες θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν στα επίπεδα των εισφορών που καταβάλλουν οι εργοδότες της στεριάς. Να αναπροσαρμοστούν όλες οι συντάξεις στο 80% του μισθού. Στο ίδιο ποσοστό να αναπροσαρμοστούν και τα επιδόματα ανεργίας, τα οποία θα πρέπει να καταβάλλονται σε όλους τους άνεργους ναυτεργάτες».


ΚΕΙΜΕΝΑ: ΑΘηνά ΖΥΜΑΡΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ