ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Οχτώβρη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2005
Ξέφυγαν και τα ελλείμματα

Παρά τα έκτακτα φοροεισπρακτικά μέτρα του περασμένου Μάρτη, την τιτλοποίηση και το σφαγιασμό δαπανών (για δημόσιες επενδύσεις και κοινωνικούς σκοπούς), το έλλειμμα θα είναι μεγαλύτερο κατά 725 εκατ. ευρώ

Μεγαλύτερο, τουλάχιστον κατά 725 εκατ. ευρώ, θα είναι το έλλειμμα του κράτους για το έτος 2005, σε σχέση με τους στόχους του τακτικού προϋπολογισμού που ψήφισαν πέρσι το Δεκέμβρη οι βουλευτές της ΝΔ. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο 8μηνο Γενάρης - Αύγουστος 2005 και τις εκτιμήσεις για το πώς θα διαμορφωθούν τα μεγέθη μέχρι το τέλος του έτους, που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ). Από τις αναμενόμενες υπερβάσεις στο έλλειμμα - θα ήταν πολύ μεγαλύτερες αν δεν είχαν ληφθεί τα έκτακτα φοροεισπρακτικά μέτρα και ο συμπληρωματικός σφαγιασμός στις δαπάνες κοινωνικού χαρακτήρα και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων - κερδισμένοι βγήκαν οι μεγαλοεπιχειρηματίες και γενικά το μεγάλο κεφάλαιο (καρπώθηκαν νέες γενναίες φοροαπαλλαγές και κίνητρα) και ζημιωμένοι οι εργαζόμενοι (που πλήρωσαν τα έκτακτα φοροεισπρακτικά μέτρα και τις περικοπές κοινωνικών δαπανών).

Σύμφωνα με στοιχεία του ΓΛΚ για την εκτέλεση του τακτικού προϋπολογισμού στο οκτάμηνο Γενάρης - Αύγουστος, η κυβέρνηση εκτιμά ότι μέχρι το τέλος του 2005:

  • Τα συνολικά καθαρά έσοδα του κράτους (από φόρους και άλλες άλλες πηγές) θα αυξηθούν κατά 10,2% συγκριτικά με το 2004 έναντι στόχου 7,4%. Η αύξηση των εσόδων είναι τεχνητή και οφείλεται στα πρόσθετα έσοδα ύψους 1.800 εκατ. ευρώ από την τιτλοποίηση των ληξιπρόθεσμων χρεών. Ομως και με την τιτλοποίηση, τα συνολικά έσοδα του κράτους αναμένεται να ανέλθουν σε 42.264 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου 43.710 εκατ. ευρώ που προβλεπόταν από τον ψηφισθέντα προϋπολογισμό. Θα σημειωθεί, δηλαδή, μια υστέρηση στα έσοδα κατά 446 εκατ. ευρώ, παρά την αύξηση των έμμεσων φόρων (ΦΠΑ και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης) που επιβλήθηκαν τον περασμένο Μάρτη.
  • Οι συνολικές δαπάνες του κράτους (πρωτογενείς, τόκοι, δημόσιες επενδύσεις) αναμένεται να αυξηθούν κατά 5,3%, έναντι στόχου για αύξηση 4,8%. Εκτιμάται δηλαδή ότι θα διαμορφωθούν σε 47.884 εκατ. ευρώ, ενώ ο στόχος ήταν να συγκρατηθούν στα 47.577 εκατ. ευρώ. Ετσι, παρά το μικρότερο - σε σχέση με τον ετήσιο στόχο - ποσοστό αύξησης, οι δαπάνες εκτιμάται ότι στο τέλος του χρόνου θα είναι μεγαλύτερες κατά 307 εκατ. ευρώ, παρά την απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει κατά 350 εκατ. ευρώ τα κονδύλια για τη χρηματοδότηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και μέχρι 25% τις δαπάνες για τη χρηματοδότηση πολιτιστικών ιδρυμάτων (θέατρα, μουσεία κλπ.) και τους ΟΤΑ.
  • Το έλλειμμα εκτιμάται ότι θα συγκρατηθεί στο 3,6% του ΑΕΠ, αλλά θα ανέλθει στα 9.242 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για συγκράτησή του στα 8.517 εκατ. ευρώ.
ΣΥΜΠΥΚΝΩΜΕΝΟ ΓΑΛΑ
Η ΔΕΛΤΑ «πίνει» ... ΒΛΑΧΑΣ

Συζητήσεις για την εξαγορά ελληνικών δραστηριοτήτων της ΝΕΣΤΛΕ

Εντονες είναι οι διεργασίες στην αγορά του λευκού γάλακτος, καθώς μετά την ένταση του ανταγωνισμού με την είσοδο νέων προϊόντων στην αγορά και τις κόντρες για τις ονομασίες προέλευσης στη Θεσσαλία, ο όμιλος ΔΕΛΤΑ και η «ΝΕΣΤΛΕ Ελλάς» ανακοίνωσαν ότι ξεκίνησαν συνομιλίες για τη μεταβίβαση στη ΔΕΛΤΑ του κλάδου γάλακτος στην Ελλάδα της πολυεθνικής εταιρίας η οποία κατέχει το σήμα ΒΛΑΧΑΣ και δραστηριοποιείται στο συμπυκνωμένο γάλα!

Οι δυο εταιρίες υπέγραψαν ήδη «μη δεσμευτικό Μνημόνιο Συνεργασίας» για να εξεταστεί η μεταβίβαση στον όμιλο ΔΕΛΤΑ του εργοστασίου της ΝΕΣΤΛΕ στο Πλατύ Ημαθίας, της ζώνης γάλακτος της εταιρίας στη Βόρεια Ελλάδα και φυσικά του σήματος ΒΛΑΧΑΣ. Μεγάλος αντίπαλος αυτή τη στιγμή στην αγορά του εβαπορέ είναι το «ΝΟΥΝΟΥ» της «Φρίσλαντ», ωστόσο η ΔΕΛΤΑ επιδιώκει δυναμική επέμβαση στη συνολική αγορά.

Στην ανακοίνωση των εταιριών αναφέρεται ότι «η αγορά λευκού γάλακτος στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα δυναμική, με πλήθος ανταγωνιστικών επιχειρήσεων. Η διατήρηση πρωταγωνιστικού ρόλου σ' αυτή την αγορά απαιτεί παρουσία με την πληρέστερη δυνατή γκάμα προϊόντων, έτσι ώστε να καλύπτεται όλο το φάσμα των αναγκών και επιθυμιών του καταναλωτικού κοινού. Αυτόν ακριβώς το στόχο έρχεται να ικανοποιήσει η απόφαση της ΔΕΛΤΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ με τη συγκεκριμένη επιχειρηματική κίνηση».

Επισημαίνεται ειδικότερα ότι η ΔΕΛΤΑ κατέχει ηγετική θέση στο φρέσκο γάλα και γενικότερα στα γαλακτοκομικά προϊόντα και ότι με το συμπυκνωμένο γάλα «Νέα Γενιά» εισήλθε δυναμικά στην αγορά εβαπορέ. Αυτή την είσοδό της θέλει να ενισχύσει αποκτώντας το σήμα ΒΛΑΧΑΣ. Σύμφωνα με την ανακοίνωση «η εξεταζόμενη μεταβίβαση υπόκειται στη διενέργεια νομικών και οικονομικών ελέγχων, στην υπογραφή δεσμευτικής συμφωνίας, καθώς και στη λήψη των εγκρίσεων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τις άλλες αρμόδιες εποπτικές αρχές».

ΒΑΜΒΑΚΙ
Η υγρασία ... βολεύει την κυβέρνηση

Πολλά ερωτηματικά προκαλεί η χτεσινή άρνηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Γεωργίας, στο αίτημα των βαμβακοπαραγωγών διάφορων περιοχών της χώρας να αυξηθεί το όριο υγρασίας για την παραλαβή σύσπορου βαμβακιού από το 15% στο 18%. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε «ανάσα» για τους βαμβακοπαραγωγούς που έχουν πρόβλημα με την υγρασία. Το συγκεκριμένο αίτημα μετέφερε χτες με Ερώτησή του στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ Αγγελος Τζέκης.

Χαρακτηριστική όμως ήταν η αρνητική απάντηση του υφυπουργού Γεωργίας Αλ. Κοντού, ο οποίος δήλωσε ότι «δεν μπορούμε, γιατί αν αυξήσουμε κατά 3% όπως μας ζητάτε την υγρασία, σημαίνει ότι θα αυξηθεί η εισκομισθείσα ποσότητα κατά 33.000 τόνους οπότε θα έχει επίπτωση σε όλους τους βαμβακοπαραγωγούς της χώρας και όχι μόνο σε αυτούς που παραδίδουν το βαμβάκι με αυξημένη υγρασία».

Ανταπαντώντας ο Αγγελος Τζέκης σημείωσε ότι το ερώτημα είναι «αν η κυβέρνηση έχει πρόθεση να βοηθήσει τους βαμβακοπαραγωγούς συγκεκριμένων περιοχών, να αυξήσει δηλαδή το ποσοστό της υγρασίας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα αυξηθούν τα κιλά. Τα κιλά θα παρθούν υπόψη με βάση το 15%», προσθέτοντας αναφορικά με βαμβακοπαραγωγούς της Θεσσαλίας και του Μεσολλογίου αλλά και της Θεσσαλονίκης ότι «δεν μπορούν να το μαζέψουν (σ.σ. το βαμβάκι) γιατί υπάρχει το πρόβλημα με την υγρασία». Ο βουλευτής του ΚΚΕ τόνισε ότι «δεν μπορούμε να κατανοήσουμε γιατί δεν κάνει δεκτό το αίτημα η κυβέρνηση, εκτός αν η άρνησή της υποκρύπτει άλλους στόχους γιατί υπάρχει μια καλή περίοδος ως προς την παραγωγή. Να μειωθεί κάτω και από την ποσόστωση για να μην υπάρχει η μείωση της τελικής τιμής του βαμβακιού» και πρόσθεσε ότι με το αίτημα που διατυπώνεται «δεν υπάρχει κανένα κόστος ούτε στην κυβέρνηση, ούτε στην ποσόστωση, ούτε στο πρόστιμο συνυπευθυνότητας».

Προίκα 43 εκατ. ευρώ στα ΤΑΞΙ

Την ...προικοδότηση των ιδιοκτητών ταξί για την αντικατάσταση των οχημάτων τους, που άρχισε το 2004 η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ολοκλήρωσε η σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ. Και μάλιστα, όπως υπερηφανεύεται ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Μ. Λιάπης, «το πρόγραμμα οικονομικής ενίσχυσης ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία»!

Συνολικά η επιδότηση των ιδιοκτητών ταξί ανήλθε 43,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ δόθηκαν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τα 13,5 εκατ. ευρώ από ειδικό λογαριασμό του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι το ΠΑΣΟΚ ...εγκαινίασε και τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ «ολοκληρώνει» και την «οικονομική ενίσχυση» των ιδιοκτητών ΚΤΕΛ για την αντικατάσταση του στόλου των λεωφορείων. Μέχρι τον περασμένο Αύγουστο, οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ είχαν καταβάλει στους ιδιώτες λεωφορειούχους 88 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα επιπλέον 20 εκατ. ευρώ έχει υποσχεθεί η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών στους ιδιώτες των ΚΤΕΛ.

Να σημειωθεί ότι τόσο η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ όσο και η σημερινή της ΝΔ είναι «γενναιόδωρες» σε πάσης φύσης επιδοτήσεις προς την «ιδιωτική πρωτοβουλία» (βλέπε και ιδιωτικές αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης - ΟΑΣΘ) και εξαιρετικά φειδωλές στην επιδότηση των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ