ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Οχτώβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προδοσίες, πεπρωμένο και μια «σύζυγος»

«Προδοσία» του Πίντερ, στο θέατρο «Σημείο»
«Προδοσία» του Πίντερ, στο θέατρο «Σημείο»
Το θέατρο «Σημείο» επαναλαμβάνει, από τις 20/10, το έργο «Προδοσία» του Χ. Πίντερ, σε μετάφραση Εύας Γεωργουσοπούλου, σκηνοθεσία - σκηνική επιμέλεια Νίκου Διαμαντή. Παίζουν: Ιωάννα Μακρή, Γεράσιμος Δεστούνης, Αυγουστίνος Ρεμούνδος. Μια εξομολογητική παράσταση γεμάτη ψιθύρους και εσωτερικές εντάσεις, με ανομολόγητα πάθη και ένα βίαιο ερωτισμό που ξετυλίγεται σ' ένα σπουδαίο έργο. Αρκετοί το θεωρούν ως το σημαντικότερο έργο του νομπελίστα πλέον, Πίντερ. Μάλιστα το 1978 πήρε το μεγαλύτερο αγγλικό θεατρικό βραβείο, το «Λόρενς Ολίβιε». «Ο Χ. Πίντερ» σημειώνει ο Νίκος Διαμαντής «χρησιμοποιεί πολύ συχνά μια βίαιη, κρυπτική γλώσσα, γεμάτη υπονοούμενα και υπαινιγμούς με σκοπό να δημιουργήσει ατμόσφαιρα απειλής, μια αυξανόμενη ένταση ανάμεσα στους χαρακτήρες των έργων του. Η απιστία, ο έρωτας, η φιλία και οι διαρκείς προδοσίες μεταξύ των τριών προσώπων δημιουργούν ένα εντυπωσιακό μωσαϊκό στιγμών, γεγονότων και απατηλών καταστάσεων».

  • Το τελευταίο έργο του Ακη Δήμου «Ντέστινυ» που παρουσιάστηκε πέρυσι στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου», φέτος μεταφέρθηκε στο «Θέατρο Τέχνης», όπου θα παρουσιάζεται μέχρι τις 6/11, σε σκηνοθεσία Ελλης Παπακωνσταντίνου, επιμέλεια σκηνικού-κοστούμια Αφροδίτης Κουτσουδάκη, μουσική σύνθεση-διάχυση ήχου Λάμπρου Πηγούνη, φωτισμούς Παναγιώτη Μανούση. Παίζουν: Παναγιώτα Βλαντή, Στέλλα Κρούσκα. «Ντέστινυ» σημαίνει πεπρωμένο και για κάποιες γυναίκες μπορεί το πεπρωμένο να ταυτίζεται με έναν άντρα. Η Αννα και η Ρεβέκκα αποτελούν «μεταγραφή» ηρωίδων που συναντούμε στα αμερικάνικα σίριαλ και στις ελληνικές εκδοχές τους. Οι κουβέντες τους περιστρέφονται γύρω από το μόνιμο ζήτημα της ερωτικής τους ζωής.
  • Με την επανάληψη της κωμωδίας του Τσαρλς Μπους «Σύζυγος αλλεργιολόγου», ανοίγει αυλαία, από τις 21/10, το θέατρο «Εμπορικόν». Διασκευή Θοδωρή Πετρόπουλου, σκηνοθεσία Χρήστου Χατζηπαναγιώτη, σκηνικά Ντίνου Πετράτου, κοστούμια Κατερίνας Παπανικολάου, φωτισμοί Κατερίνας Μαραγκουδάκη, μουσική επιμέλεια Γιάννη Νένε. Παίζουν: Τζόυς Ευείδη, Νένα Μεντή, Ιάκωβος Μυλωνάς, Βίκυ Σταυροπούλου, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης. Ο αλλεργιολόγος, ένας καλόβολος και γεμάτος ζωντάνια πενηντάρης, είναι παντρεμένος με την καλόκαρδη, καλοαναθρεμμένη, καλοπαντρεμένη, αλλά με κατάθλιψη, Μαργαρίτα, γιατί θα 'θελε να είναι διανοούμενη. Στη ζωή τους εισβάλλει μια παιδική της φίλη, που τους φέρνει αντιμέτωπους με τους εαυτούς τους και τα όριά τους. Η μητέρα της διεκδικεί την προσοχή όλων με τις αρρώστιες της, ενώ ρόλο παίζει κι ο Αλβανός κηπουρός.
Ζωγραφικές «εξιστορήσεις»

Με τίτλο «Οψεις της Αλήθειας» εγκαινιάζεται σήμερα (8μ.μ.) στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (Γλύκωνος 4), έκθεση έργων του Σάββα Γεωργιάδη. Τρία χρόνια μετά την πρώτη ατομική παρουσίασή του στον ίδιο χώρο, ο Σ. Γεωργιάδης εκθέτει την πρόσφατη ζωγραφική του: Πρόσωπα - πορτρέτα, «ολόσωμα πορτρέτα», «ανθρώπινες εικόνες που δεν αποκαλύπτουν τον εαυτό τους», όπως αναφέρει η Πέγκυ Κουνενάκη στον πρόλογό της στον κατάλογο. «Οσο τις παρατηρείς, τόσο γίνονται πιο μυστηριώδεις και εσωστρεφείς, λες και θέλουν να κλειστούν στο δικό τους κόσμο, από τον οποίο ο θεατής είναι αποκλεισμένος. Τα μάτια τους, έντονα σχεδιασμένα και εκφραστικά, μοιάζουν σαν να προσπαθούν να δραπετεύσουν, ν' ανοίξουν διάλογο με τον περαστικό, να του αφηγηθούν για όσα είδαν και δε μίλησαν, για εικόνες που έχουν αποτυπωθεί στον αμφιβληστροειδή κι έχουν γίνει μνήμες».

«Ξεπερνώντας τα πλαστά διλήμματα της εποχής» καταλήγει η Π. Κουνενάκη «όσον αφορά στην παραστατική ζωγραφική και στην εννοιολογική τέχνη δίνει έμφαση στην αναπαραστατικότητα της εικόνας και στην εξπρεσιονιστική γραφή της. Η ανάλυση και η σύνθεση αποτελούν κύρια χαρακτηριστικά των "ολόσωμων πορτρέτων" του, που τις περισσότερες φορές τα αντιμετωπίζει ως τοπία. Μ' άλλα λόγια, επιχειρεί να φέρει στο σήμερα διδάγματα μεγάλων δασκάλων, να συμβάλλει στην ανανέωση της ζωγραφικής, κι αυτό είναι ίσως το μεγαλύτερο προσόν του».

Συναυλία στη Σμύρνη

Εργα των Eλλήνων συνθετών, που γεννήθηκαν στη Σμύρνη Μανώλη Καλομοίρη και Γιάννη Κωνσταντινίδη, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στο πρόγραμμα της συναυλίας που πραγματοποιείται αύριο στο Πανεπιστήμιο της Σμύρνης. Η Συμφωνική Ορχήστρα της Ακαδημίας Μουσικής της Σμύρνης, με διεύθυνση του αρχιμουσικού Βύρωνα Φιδετζή και σολίστ τον καταξιωμένο βιολιστή Γιώργο Δεμερτζή θα ερμηνεύσει το συμφωνικό ποίημα του Μ. Καλομοίρη «Ο θάνατος της Αντρειωμένης» και την «Πρώτη δωδεκανησιακή σουίτα» του Γ. Κωνσταντινίδη. Επίσης έργα των Τούρκων συνθετών Εμπρού Γκιουνέρ, Ιστεμιχάν Ταβίλογλου, Ταλαϊσέλ, καθώς και την ελεγεία για βιολί και ορχήστρα του Φίλιππου Τσαλαχούρη «Σμύρνη, η πόλη που ταξίδευε στον ουρανό» (έργο εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα του σμυρνιού συγγραφέα Κοσμά Πολίτη «Στου Χατζηφράγκου»).

Να σημειωθεί ότι τα ελληνικά έργα παρουσιάζονται στη Σμύρνη για πρώτη φορά, ενώ οι δύο Eλληνες μουσικοί συμμετέχουν αφιλοκερδώς στη συναυλία, που αποσκοπεί στην προσέγγιση και γνωριμία του μουσικού πλούτου των δύο χωρών.

Μαθήματα αρχαίας Τέχνης

Στην Αρχαιολογική Εταιρία, όπως κάθε χρόνο θα λειτουργήσει και φέτος Σχολή Διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης και Αρχαιολογίας. Με 16 δίωρα μαθήματα και δύο επιπλέον ομιλίες θα διδαχθεί η Αρχαιολογία του Αιγαίου, κυρίως των Κυκλάδων (τα μεγάλα κέντρα, τα μνημεία και οι νέες ανασκαφές). Θα διδάξουν καθηγητές πανεπιστημίων, έφοροι αρχαιοτήτων και αρχαιολόγοι-ανασκαφείς. Τα μαθήματα θα ξεκινήσουν στις 2/11/2005 και θα λήξουν στις 15/3/2006. Θα διδάξουν οι: Γιάννης Σακελλαράκης, Ανδρέας Βλαχόπουλος, Χρήστος Ντούμας, Νότα Κούρου, Μαρίζα Μαρθάρη, Μάρτιν Κρεμπ, Λίλα Μαραγκού, Αλέξανδρος Μαζαράκης -Αινιάν, Παναγιώτης Χατζηδάκης, Χριστίνα Τελεβάντου, Φωτεινή Ζαφειροπούλου, Γιάννης Κουράγιος, Μύριαμ Κάσκεϋ, Εύη Τουλούπα. Εγγραφές γίνονται καθημερινώς (8 πμ - 1.30 μμ) στα γραφεία της Αρχαιολογικής Εταιρίας ((Πανεπιστημίου 22, 210.3609.689).

Στο «έλεος» των αρχαιοκαπήλων

«Τριτοκοσμικές» χαρακτηρίζει τις διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για τις καταδύσεις αναψυχής, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), εκφράζοντας «την απόλυτη αντίθεσή του» σ' αυτό.

Ο ΣΕΑ σημειώνει πως οι διατάξεις που αφορούν στην ενάλια πολιτιστική κληρονομιά «υπονομεύουν την προστασία των εναλίων αρχαιοτήτων (ναυαγίων κλπ.) και παραδίδουν στο έλεος της αρχαιοκαπηλίας τον εθνικό μας πλούτο». Προσθέτει ότι «συγκεκριμένες διατάξεις του βρίσκονται σε απόλυτη αντίθεση με την αρχαιολογική νομοθεσία, με τις Διεθνείς Συμβάσεις για την προστασία της αρχαιολογικής κληρονομιάς και με το ίδιο το Σύνταγμα της χώρας».

Οι αρχαιολόγοι διαμαρτύρονται και για τις κατηγορίες του βουλευτή, Π. Καμμένου, κατά της διευθύντριας της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού, «υπονοώντας ότι χρηματίζεται». «Ο Σύλλογός μας, προασπιζόμενος την τιμή και την υπόληψη του σώματος των Ελλήνων Αρχαιολόγων, την οποία κανείς μέχρι σήμερα δεν έχει τολμήσει να αμφισβητήσει, καλεί τον κ. Π. Καμμένο να καταθέσει δημοσίως τα τεκμήρια της καταγγελίας του. Γιατί όποιος κατηγορεί χωρίς στοιχεία, δεν μπορεί παρά να θεωρείται κοινός συκοφάντης», καταλήγει ο ΣΕΑ.

Η Επιστημονική Εταιρία Μελέτης Φερών - Βελεστίνου - Ρήγα, μετέφρασε και εξέδωσε σε εννέα γλώσσες - μέχρι τώρα - το «ΣΥΝΤΑΓΜΑ» του πρωτεργάτη της Επανάστασης του '21 Ρήγα Φεραίου και το αποστέλλει στις εθνικές και πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες άλλων χωρών. Η αξιέπαινη αυτή πρωτοβουλία της εταιρίας αποσκοπεί να προβάλλει παγκοσμίως το έργο του Ρήγα και να βοηθήσει τους σχετικούς ξένους ιστορικούς - μελετητές.

Η Ακαδημία Αθηνών, σε δημόσια συνεδρία της σήμερα (7μμ), θα ανακηρύξει ως ξένο μέλος της τον καθηγητή Αρχαίας Ιστορίας, συγγραφέα και ισόβιο γενικό γραμματέα της Γαλλικής Ακαδημίας, Ζαν Λεκλάν, για το έργο του οποίου θα μιλήσει ο αρχαιολόγος -ακαδημαϊκός Βασίλης Πετράκος. Ακολούθως ο Ζαν Λεκλάν θα μιλήσει για τις «Σχέσεις μεταξύ φαραωνικής Αιγύπτου και αρχαίας Ελλάδας».

Σήμερα, στην Κομοτηνή, αρχίζει το 10 Διεθνές Συνέδριο Θρακολογίας, που θα διεξαχθεί (έως 23/10), στην Κομοτηνή και την Αλεξανδρούπολη. Οργανωτές είναι η ΙΘ' Εφορεία Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ και το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών. Η σημερινή συνεδρία περιλαμβάνει ομιλία του επίτιμου εφόρου Αρχαιοτήτων Διαμαντή Τριανταφύλλου, με θέμα «Ο τύμβος των αμαξών και των αλόγων (Μικρή Δοξιπάρα - Ζώνη, Ν. Εβρου)».

Τι χάνει το παραμύθι ή ο μύθος όταν γράφεται; Πώς μπορεί να αφηγηθεί κανείς τα έπη του Ομήρου; Εχουν καμία σχέση τα καταστροφικά παραμύθια των ναρκωτικών με τις παραδοσιακές ιστορίες; Σε αυτά και πολλά ακόμη, θα προσπαθήσουν να απαντήσουν οι ομιλητές της ημερίδας για την τέχνη του παραμυθιού, που διοργανώνει στις 22/10 (6-9μμ) το εργαστήρι «Μαιρηβή» (Δεληγιώργη 33, Ομόνοια). Συμμετέχουν οι: Ζωή Βαλάση, Φένια Παπαδοδήμα, Αργυρώ Κοκορέλη, Εριφίλη Πασπάτη, Μανώλης Μαυρολέων, Στέλιος Πελασγός (είσοδος ελεύθερη).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ