ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 1 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τριανταπεντάχρονη θεατρική «τιμιότητα»

Με το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο «Η ηδονή της τιμιότητας», γιορτάζει τα τριάντα πέντε χρόνια παρουσίας στο θεατρικό γίγνεσθαι το θέατρο «Στοά». Τριάντα πέντε χρόνια αδιάκοπης δημιουργίας για τον Θανάση Παπαγεωργίου και την Λήδα Πρωτοψάλτη, καθώς και των εκάστοτε συνεργατών τους. «Δε θα γιορτάσουμε με παράτες και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις», λένε οι δημιουργοί της, «αλλά με το ανέβασμα ενός από τους μεγαλύτερους συγγραφείς του αιώνα μας, που η γραφή του έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του σύγχρονου θεάτρου».

Η αυλαία ανοίγει, λοιπόν, την Πέμπτη, με ένα από τα γνωστότερα έργα του συγγραφέα, που όμως παίζεται σπάνια. Ο Πιραντέλο, ξεκινώντας από την πεποίθησή του ότι ο άνθρωπος δεν είναι κυρίως αυτό που φαίνεται, αλλά άγεται και φέρεται από αυτό που κρύβεται κάτω από ένα ψεύτικο προσωπείο, δημιουργεί σχέσεις που καθορίζονται απ' αυτόν το δεύτερο παράγοντα, ενώ λειτουργούν με τον πρώτο. Στην «Ηδονή της τιμιότητας» ένας άνθρωπος με σκοτεινό και ύποπτο παρελθόν, καλείται να παίξει τον τίμιο σύζυγο μιας γυναίκας που έμεινε έγκυος από τον παντρεμένο εραστή της. Μετά τα τόσα σφάλματά του όμως, αποφασίζει οι πράξεις του να διακρίνονται από απόλυτη τιμιότητα. Τόσο απόλυτη που, αυτό που προτείνει, μοιάζει εξωφρενικό για μια κοινωνία η οποία έχει συνηθίσει σε μια υποκριτική συμπεριφορά.

Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Νίκου Μοσχονά, σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου, σκηνικά - κοστούμια Λέας Κούση, μουσική επιμέλεια Ευάγγελου Κοκκόρη.

Εκτός από την Λήδα Πρωτοψάλτη και τον Θανάση Παπαγεωργίου παίζουν επίσης: Αλέκος Κούρος, Πολύκαρπος Πολυκάρπου, Σπύρος Σαραφιανός, Γιώργος Ζιόβας, Εύα Καμινάρη, Μαρία Μπρανίδου, Στέφανος Καλαϊτζής.

Στη Χάγη ο Β. Λέκκας

Στη Χάγη, στο πλαίσιο του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ Λόγου και Τέχνης «Crossing Border» θα παρουσιαστεί στις 18/11, το μουσικό έργο «Του Κρασιού και του Ερωτα» (μελοποιημένη αρχαία λυρική ποίηση - Ανακρέων, Σαπφώ, Αλκαίος, Πρατίνας - για το κρασί και τον έρωτα), που έχει συνθέσει ο Σάκης Παπαδημητρίου και ερμηνεύει ο Βασίλης Λέκκας. Στο ολλανδικό φεστιβάλ, που θεωρείται από τα σημαντικότερα της Ευρώπης, συναντώνται εδώ και 13 χρόνια συγγραφείς, ποιητές, μουσικοί, κινηματογραφιστές και καλλιτέχνες απ' όλο τον κόσμο. Σ' αυτή τη γιορτή πολιτισμού, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος συμμετέχουν μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μουσικής και κινηματογράφου, όπως οι Peter Hammill, Van der Graaf Generator, Mercury Rev, The Decemberists, Deftones κ.α. Τον Β. Λέκκα συνοδεύει το μουσικό σύνολο «Ηδύφωνο», αποτελούμενο από τους: Γιώργο Αναστασόπουλο (ενορχήστρωση, πλήκτρα), Πάνο Δημητρακόπουλο (κανονάκι), Σπήλιο Καστάνη (κοντραμπάσο), Νίνο Κιτάνι (φλάουτο, κλαρινέτο), Μανούσο Κλαπάκη (κρουστά), Μανόλη Κόττορο (βιολί), Σάκη Παπαδημητρίου (κιθάρα).

«Καρποί» τριαντάχρονης πορείας

Αναδρομή στους βασικούς σταθμούς της χαρακτικής του πορείας παρουσιάζει ο ζωγράφος - χαράκτης Γιώργος Κεφαλληνός σε έκθεσή του στην Ενωση Ελλήνων Χαρακτών (Λεμπέση 4 και Μακρυγιάννη). Εκτίθενται αντιπροσωπευτικά δείγματα - «καρποί» της τριαντάχρονης εργασίας του. Το άσπρο - μαύρο συγκέντρωσε από την αρχή την προτίμηση του δημιουργού, χωρίς να αποκλείει τη χρήση του χρώματος, που αναγνωρίζεται κυρίως στις αφαιρετικές διατυπώσεις του. Η τεχνική της αναγλυφοτυπίας, κατηγορία της οποίας είναι η ξυλογραφία, του πρόσφερε απεριόριστες εκφραστικές δυνατότητες. Δουλεύοντας στην ξύλινη πλάκα ή στο λινόλεουμ, ο Γ. Κεφαλληνός δε χρησιμοποιεί την πρέσα για την εκτύπωση των χαρακτικών του. Με επίμονη και μακρά διαδικασία, τυπώνει πιέζοντας ο ίδιος το χαρτί πάνω στην ανάγλυφη επιφάνεια.

Πολλές είναι οι θεματογραφικές περιοχές που τον ενδιαφέρουν. Κυρίως, όμως, κυριαρχούν η τοπιογραφία, η νεκρή φύση και οι ηθογραφικές σκηνές. Οπως σημειώνει ο Θάνος Χρήστου, στα «πρώτα ασπρόμαυρα χαρακτικά και σε ορισμένα έγχρωμα από την ίδια περίοδο, κυριαρχεί η σχεδιαστική ακρίβεια που υπογραμμίζει το ρεαλιστικό χαρακτήρα τους, καθώς και την αγάπη για το ανεκδοτολογικό, το κοινό, το καθημερινό... Στο πέρασμά του στην έγχρωμη ξυλογραφία, αποδεικνύει σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, ότι ο χαράκτης έχει τη δυνατότητα να ανοίγει καινούριους δρόμους και να ανανεώνει τη μορφοπλαστική του γλώσσα».

Στα επίσημα απόψε, ο «Χορός του θανάτου» του Στρίντμπεργκ, με υπότιτλο «Κολασμένος γάμος», που παρουσιάζει το «Μοντέρνο Θέατρο» του Γιώργου Μεσσάλα (σκηνοθεσία - σκηνικά), στο θέατρο «Αλκυονίς», σε απόδοση Ντένης Θεμελή, σκηνικά Βασίλη Τσιντσικώφ, φωτισμούς Σοκόλ Τομτσίνι. Η μουσική είναι του Βαγγέλη Πετσάλη. Παίζουν: Γιώργος Μεσσάλας, Ντένη Θεμελή, Γιώργος Λέφας και Παναγιώτης Σπηλιόπουλος.

Τίποτε δε χαρίζεται

Συναντήσεις επί συναντήσεων έχουν μεταξύ τους οι υπεύθυνοι των επιχορηγούμενων θιάσων, καθώς τα όρια στενεύουν επικίνδυνα από τη σιγήν ιχθύος που τηρεί το ΥΠΠΟ για τις επιχορηγήσεις. Αλλά και τι έγινε; Ούτε μια διαμαρτυρία, ούτε ενημέρωση του Τύπου... τίποτε. Τα λένε και τα ξαναλένε μεταξύ τους, κάποιες εφημερίδες αυτόβουλα γράφουν και ξαναγράφουν για την απαράδεκτη συμπεριφορά του ΥΠΠΟ που δεν έχει καν προκηρύξει την πρόσκληση υποβολής αιτήσεων για τη θεατρική περίοδο που ξεκίνησε ήδη και επιπλέον δεν έχει δώσει ακόμη την περσινή επιχορήγηση, αλλά... τίποτε πέραν αυτού. Τι περιμένουν, να κάνουν πορεία οι δημοσιογράφοι και οι θεατρόφιλοι για να διεκδικήσουν αυτά που η πολιτεία οφείλει στο ελληνικό θέατρο; Το ΚΚΕ πάντως, στην Επερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή για τον Πολιτισμό, αναφέρεται στο θέμα των επιχορηγήσεων και προσκαλεί τους επιχορηγούμενους θιάσους να παραβρεθούν την Παρασκευή στη συζήτηση.

«Εφυγε» ο Ε. Παπαδόπουλος

Πέθανε (30/10) και κηδεύεται σήμερα (2 μ.μ.), από το Α` Νεκροταφείο Αθηνών, ο ζωγράφος Επαμεινώνδας Παπαδόπουλος, γνωστός στο Παρίσι ως NONDA. Γεννημένος στην Αθήνα το 1922, ο Ε. Παπαδόπουλος υπήρξε από τους γνωστούς εκπροσώπους του εξπρεσιονισμού στην Ecole de Paris, μαζί με τους: Ντε Κίρικο, Δ. Γαλάνη, Μ. Πράσινο και Θ. Τσίγκο. Το 1952 παρουσίασε ατομική έκθεση έργων του στον «Παρνασσό», με γυμνά που προκάλεσαν σκάνδαλο. Η έκθεση επιτράπηκε μόνον όταν ο καλλιτέχνης κάλυψε τα επίμαχα σημεία με φύλλα συκής, διαμαρτυρόμενος, έτσι, για τη λογοκρισία και τον πουριτανισμό της εποχής.

Ο Ε. Παπαδόπουλος παρουσίασε έργα του σε γνωστές εκθέσεις και σημαντικές αίθουσες τέχνης του Παρισιού και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Σημειώνουμε ότι το 2003 ο Δήμος Αθηναίων, σε συνεργασία με τη γαλλική πρεσβεία, οργάνωσε τιμητική έκθεση για τα 80χρονά του, ενώ, στα τέλη του 2006, το Μουσείο Μπενάκη θα παρουσιάσει μεγάλη αναδρομική έκθεση έργων του.

Εργα από τις ενότητες «Αέρινες μορφές», «Αρωμα ψυχής» και «Θαλασσινές περιπλανήσεις», δημιουργίες της Ρούλας Πλέσσα, περιλαμβάνει η έκθεση που εγκαινιάζεται στις 7/11 (8 μ.μ.) στο Κέντρο Πολιτισμού Παλατάκι (Λ. Αθηνών 159). Θα διαρκέσει έως τις 14/11.

Η Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών και η Ελληνοσουηδική Λέσχη οργανώνουν εκδήλωση (7/11, 8 μ.μ., στην ΕΕΛ, Γενναδίου 8), με θέμα «Νιλς Φέρλιν: Ο Σουηδός "Μιχάλης Κατσαρός"». Θα μιλήσει ο Τάσος Εγγλέζος. Θα απαγγείλει η Αλεξάνδρα Βαΐτση - Βάκρου.

Αύριο (7 μμ), στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ, οι εκδόσεις «Παρασκήνιο» θα παρουσιάσουν το βιβλίο της Κατερίνας Ζωιτοπούλου -Μαυροκεφαλίδου «Τα παιδιά της μοναξιάς». Στο βιβλίο, η συγγραφέας διηγείται το μεγάλωμά της, στην Ελλάδα, μακριά από τον πολιτικό πρόσφυγα πατέρα της και την εξόριστη μητέρα της, όπως συνέβη και με πολλά άλλα παιδιά, καθώς και μνήμες από αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης που χάθηκαν στις φυλακές και τα ξερονήσια.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ