ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ Η ΧΩΡΑ
Μία νεκρή με την πρώτη νεροποντή του χειμώνα!
  • Εδώ και 20 χρόνια υπάρχει μελέτη για τη διευθέτηση των ομβρίων υδάτων του ανατολικού ρου του Ευρώτα και παραμένει στο συρτάρι...
  • Μεγάλες καταστροφές σε Αργολίδα, Μεσσηνία και Κορινθία

Πνίγηκε η Λακωνία από την πρώτη δυνατή νεροποντή του χειμώνα

Eurokinissi

Πνίγηκε η Λακωνία από την πρώτη δυνατή νεροποντή του χειμώνα
Η ανυπαρξία αντιπλημμυρικών έργων και έργων διευθέτησης του ποταμού Ευρώτα εδώ και δεκαετίες είχε για ακόμα μια φορά τραγικές συνέπειες για την περιοχή της Λακωνίας. Προχτές το βράδυ, ο ποταμός υπερχείλισε, μετά τις έντονες βροχοπτώσεις των τελευταίων ημερών, με συνέπεια μια γυναίκα 52 ετών να χάσει τη ζωή της, οι περίπου 1.500 κάτοικοι των χωριών Ελος, Λεήμονας και Αγιοι Ταξιάρχες να κινδυνέψουν, ενώ από τις πλημμύρες καταστράφηκαν 20 σπίτια και αγροτικές καλλιέργειες στο Δήμο Ελους Λακωνίας.

Συγκεκριμένα, από την Τρίτη το μεσημέρι που ξεκίνησαν οι έντονες βροχοπτώσεις, ιδιαίτερα στην περιοχή του Ταϋγέτου, ο κίνδυνος ήταν μεγάλος για τους κατοίκους του κάμπου Ελους. Ο ποταμός υπερχείλισε και ήταν σε οριακό σημείο να σπάσουν τα αναχώματα στις όχθες του και τα νερά να πνίξουν τα χωριά του κάμπου. Οι κάτοικοι ζουν διαρκώς με το φόβο μιας πλημμύρας καταστροφικής για τις καλλιέργειές τους, αλλά και για την ίδια τη ζωή τους, αφού το 1999 και το 2003 σε αντίστοιχες πλημμύρες τρεις άνθρωποι είχαν χάσει τη ζωή τους. Χθες το πρωί, ένας οδηγός ΙΧ φορτηγού επιχείρησε να διασχίσει το χείμαρρο Βούρβα, που είχε υπερχειλίσει και παρασύρθηκε το αυτοκίνητό του. Ο οδηγός απεγκλωβίστηκε με τη βοήθεια αστυνομικών.

Να σημειώσουμε ότι από τις πλημμύρες επλήγησαν και περιοχές των νομών Αργολίδας, Μεσσηνίας και Κορινθίας. Επισημαίνεται ότι το 2003, με αφορμή καταστροφικές πλημμύρες στην Αργολίδα, το ΚΚΕ είχε καταθέσει Ερώτηση στη Βουλή. Μάλιστα, τότε μεγάλο πλήγμα είχαν δεχτεί οι αγρότες της περιοχής, λόγω της «ελλιπέστατης αντιπλημμυρικής προστασίας της περιοχής και της ανυπαρξίας έργων διευθέτησης των χειμάρρων», όπως αναφερόταν χαρακτηριστικά στο κείμενο της Ερώτησης.

Στα ...χαρτιά τα έργα

Ολα τα όμβρια ύδατα από το ανατολικό τμήμα του Ταϋγέτου διαχέονται, μέσω του ποταμού Ευρώτα, στον κάμπο του Ελους. Τα τρία χωριά του κάμπου είναι χτισμένα κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Επιπλέον, η κοίτη του Ευρώτα που διασχίζει τον κάμπο (το μήκος του είναι γύρω στα τρία χιλιόμετρα), κατά το ήμισυ περίπου είναι τρία μέτρα κάτω από το έδαφος και η υπόλοιπη τέσσερα μέτρα πάνω από το έδαφος, με τη δημιουργία αναχωμάτων. «Η κοίτη του καταλήγει μεν στη θάλασσα, αλλά δεν επαρκεί. Τα νερά είναι πολλά και ο κίνδυνος υπερχείλισής του ενυπάρχει πάντα», μας είπε ο Μ. Μπόκος, μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής Λακωνίας του ΚΚΕ.

Τόνισε, επίσης, ότι «η επικινδυνότητα του Ευρώτα έχει αξιολογηθεί από το κράτος εδώ και πολλές δεκαετίες. Κυκλοφορεί μάλιστα η φήμη ότι κάποτε υπήρχε η σκέψη να μετοικήσουν οι 1.500 περίπου κάτοικοι του κάμπου. Εδώ και 20 χρόνια, υπάρχει μελέτη για τη διευθέτηση των ομβρίων υδάτων του ανατολικού ρου του Ευρώτα και παραμένει στο συρτάρι. Δεν υπάρχει πολιτική απόφαση για την εφαρμογή της μελέτης. Δε διαθέτουν τα χρήματα για να γίνει αυτό το μεγάλο και αναγκαίο έργο».

Η Νομαρχιακή Επιτροπή Λακωνίας του ΚΚΕ επισημαίνει εδώ και χρόνια ότι η αναγκαιότητα πραγματοποίησης του έργου είναι άμεση και επιτακτική, ενώ καλεί τους κατοίκους της περιοχής να βγάλουν τα συμπεράσματά τους για τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν και εφαρμόζονται και να οργανώσουν αγώνες για τη λύση των προβλημάτων τους.

  • Μεγάλες είναι οι καταστροφές που προκλήθηκαν από τις πλημμύρες στο νησί της Λέσβου, ιδιαίτερα στην Καλλονή όπου το νερό ξεπέρασε το ένα μέτρο, στην Αγ. Παρασκευή και στη Μυτιλήνη όπου πλημμύρισαν σπίτια και καταστήματα. Μεγάλες είναι, επίσης, οι καταστροφές στο οδικό, επαρχιακό, αγροτικό και το εθνικό δίκτυο.

ΜΕΓΑΛΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ
Η «θεομηνία» είναι πολιτική

Εικόνα από τις καταστροφές στο Λαγονήσι
Εικόνα από τις καταστροφές στο Λαγονήσι
Στο έλεος της πλημμύρας βρέθηκαν για άλλη μια φορά τόσο το Λεκανοπέδιο Αττικής, όσο και πολλές ακόμη περιοχές της χώρας, όχι τόσο λόγω του κύματος της κακοκαιρίας, αλλά εξαιτίας της πολιτικής που ακολουθούν εδώ και δεκαετίες οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, μην παίρνοντας κανένα μέτρο για την αντιπλημμυρική θωράκιση υποτάσσοντας τη ζωή και το συλλογικό συμφέρον των εργαζομένων στους νόμους του κέρδους.

Η κακοκαιρία αυτή όμως ήρθε να επιβεβαιώσει δραματικά την πρόσφατη έρευνα του «Ρ» που αποκάλυψε πόσο ανοχύρωτη είναι η Αττική, γεγονός που παραδέχτηκε χτες τόσο ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, λέγοντας ότι «έχουν γίνει εγκλήματα στο παρελθόν που απαιτούν τεράστια ποσά για να αντιμετωπιστούν». Ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Θ. Ξανθόπουλος ανέφερε ότι για την ολοκλήρωση της αντιπλημμυρικής προστασίας της Αττικής απαιτούνται 1 δισ. ευρώ. Και οι δύο όμως επικαλέστηκαν στενότητα πιστώσεων, αποκαλύπτοντας έτσι ότι για την κυβέρνηση παραγωγικές επενδύσεις είναι μόνο αυτές που συνδυάζονται με τα κέρδη των λίγων κι όχι με τις πραγματικές ανάγκες του λαού.

Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι σε Μαραθώνα, Λαγονήσι, Καλύβια, Πόρτο Ράφτη, Λαύριο, Διόνυσο, Δροσιά, Χαλάνδρι, Χολαργό, Αγ. Παρασκευή, Ηλιούπολη, Αργυρούπολη, Ελληνικό, Γλυφάδα και Παιανία, ενώ πολλές πτήσεις ματαιώθηκαν εξαιτίας πλημμύρας και στο πανάκριβο αεροδρόμιο Σπάτων. Σε αρκετές από τις παραπάνω περιοχές σημειώθηκαν και διακοπές ρεύματος.

Προβλήματα στις οδικές αρτηρίες παρατηρήθηκαν στη «νέα» Λ. Μαραθώνος, στη διασταύρωση των οδών Πίνδου και Μακεδονομάχων στη Ν. Φιλαδέλφεια, λόγω καθίζησης, στην οδό Αθηνάς στη Βάρη. Με δυσκολία διεξαγόταν η κυκλοφορία από Μαρκόπουλο προς Βραυρώνα, στην παλαιά Εθνική Οδό Αθηνών - Κορίνθου, στο ύψος της ΠΥΡΚΑΛ και στο 8ο χιλιόμετρο της Εθνικής Αθηνών - Θηβών, στη Μάνδρα. Προβλήματα, επίσης, παρουσιάστηκαν στην άνοδο της Αλεξάνδρας και σε δρόμους του Π. Ψυχικού.

Τα προβλήματα εξακολουθούσαν να υπάρχουν στο Μαραθώνα εξαιτίας της πλημμύρας που προκάλεσε το... αντιπλημμυρικό φράγμα της Ραπεντώσας. Οι αρμόδιοι συνεχίζουν να ψάχνουν τα αίτια, ενώ δε σταματούν να ρίχνουν ο ένας την ευθύνη στον άλλον. Ο Γ. Σουφλιάς δήλωσε μεν ότι υπάρχει αστοχία, φροντίζοντας να προσθέσει ότι αυτή αναζητείται στο φράγμα που κατασκεύασε η ΕΥΔΑΠ κι όχι στη Μαραθώνια Διαδρομή που επέβλεψε το ΥΠΕΧΩΔΕ...

Σε δήλωσή του στο «Ρ» ο Νίκος Στεφανίδης, νομαρχιακός σύμβουλος της Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας Ανατολικής Αττικής, κατήγγειλε ότι «για μια ακόμα φορά επαναλήφθηκε το γνωστό σκηνικό των πλημμυρών. Και πάλι όμως υπουργοί, νομάρχης και δήμαρχοι αρκέστηκαν να περιγράψουν την κατάσταση. Είναι αυτοί που όλα τα προηγούμενα χρόνια όταν έγιναν τα μεγάλα έργα όπως η Αττική οδός, αεροδρόμιο κ.ά. δε φρόντισαν να προχωρήσουν τα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα που έχει ανάγκη η Ανατολική Αττική, για να προστατευτούν οι ζωές και οι περιουσίες των κατοίκων της».

Σε δήλωσή του εξάλλου ο Κ. Παπαπολυχρονίου, νομαρχιακός σύμβουλος της Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας Δυτικής Αττικής, κατήγγειλε ότι «το πρόβλημα των πλημμυρών επαναλαμβάνεται καθώς όλα τα προηγούμενα χρόνια δόθηκαν χρήματα για μελέτες επί μελετών χωρίς τα ανάλογα κονδύλια για αντιπλημμυρικά έργα».

Στην οδό Μετσόβου στη Γλυφάδα αιτία της πλημμύρας είναι η κατασκευή πριν ενάμιση περίπου χρόνο του υποσταθμού της ΔΕΗ στους πρόποδες του Υμηττού. Οι υπεύθυνοι του έργου δεν απομάκρυναν τα μπάζα κι έτσι η βροχή τα παρέσυρε, έφραξαν τα φρεάτια και τα νερά πλημμύρισαν τα παρακείμενα σπίτια και καταστήματα. Στην οδό Μεταξά οι αρμόδιοι, αν και έδωσαν εκατομμύρια για να κατασκευαστεί το τραμ κατά μήκος της οδού, δε φρόντισαν να κατασκευάσουν και τα απαιτούμενα αντιπλημμυρικά έργα με αποτέλεσμα, να πλημμυρίσει η οδός και το παραλιακό τμήμα της πόλης.

Αξιοσημείωτη όμως είναι η παρατήρηση του Γιώργου Παπαδούλη, μέλους του ΔΣ του σωματείου εργαζομένων του Δήμου Γλυφάδας, ο οποίος μιλώντας στο «Ρ» αφού επισήμανε την ευθύνη των δημοτικών αρχών, οι οποίες δε διεκδικούν την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων από την ΕΥΔΑΠ και την κυβέρνηση, υπενθύμισε πως πριν χτιστεί η Γλυφάδα στην περιοχή υπήρχαν έντεκα ρέματα που κατέληγαν στη θάλασσα. Σήμερα όλα αυτά τα ρέματα χτίστηκαν ή έγιναν δρόμοι!

Η Πυροσβεστική Υπηρεσία στην Αττική μέχρι αργά χτες το βράδυ είχε δεχτεί πάνω από 400 κλήσεις για αντλήσεις νερών από υπόγεια και καταστήματα, καθώς και απεγκλωβισμούς οχημάτων από πλημμυρισμένους δρόμους. Περίπου 30 ήταν οι κλήσεις που δέχτηκε η Πυροσβεστική για κοπές δέντρων, που λύγισαν ή έκλεισαν δρόμους, λόγω των ισχυρών ανέμων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ