ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 2 Φλεβάρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Παραβιάζεται ο νόμος

Προσφυγή έκανε το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ), κατά παντός υπευθύνου, για την αγορά και τοποθέτηση γλυπτού (10/1998) στην τιμή των 100 εκατ., από το ΥΠΕΧΩΔΕ, χωρίς να τηρηθούν οι νόμιμες διαδικασίες. Το γλυπτό τοποθετήθηκε στην είσοδο του Μακεδονικού Μουσείου. Τα αποκαλυπτήρια έκανε ο Κ. Λαλιώτης, δηλώνοντας ότι το ποσό αυτό διατίθεται ως πρώτη εφαρμογή του νόμου 2557/97, που προβλέπει πως «το 1% της συμβατικής δαπάνης των δημοσίων κτιρίων και του περιβάλλοντος χώρου τους θα διατίθεται για αγορά, δημιουργία και τοποθέτηση εικαστικών έργων σ' αυτά».

«Αυτό που παρέλειψε ο υπουργός να δηλώσει», τονίζει το ΕΕΤΕ, «είναι ότι εφαρμόζει το νόμο παραβιάζοντάς τον: Αν και το ποσό είναι πολύ υψηλό, δεν τηρήθηκε η διαδικασία του πανελλήνιου καλλιτεχνικού διαγωνισμού. Στις επιτροπές δεν υπήρχε εκπρόσωπος του ΕΕΤΕ, όπως ορίζει ο νόμος. Δεν έχει εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τους όρους, τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις» .

  • Πέντε μήνες προσπαθούσε το EETE να συναντήσει την υπουργό Πολιτισμού. Η απόφαση του ΔΣ του ΕΕΤΕ να την επισκεφθεί, χωρίς να περιμένει άλλο απάντηση για προγραμματισμένη συνάντηση, απέδωσε. Χτες το μεσημέρι το Επιμελητήριο την επισκέφθηκε, δίνοντας μονομερώς τέλος στην πολύμηνη αναμονή.

Στη συνάντηση, το ΔΣ του ΕΕΤΕ ενημέρωσε την υπουργό για τα οξυμένα προβλήματα του χώρου και αναφέρθηκε στα ανοιχτά θέματα των εικαστικών: «Μεγάλα έργα», δημόσια καλλιτεχνικά έργα, αδρανή Υπουργική Απόφαση για το 1%, ασφαλιστικό, πολύχρονο πρόβλημα στέγασης του ΕΕΤΕ. Η υπουργός δεσμεύτηκε να απαντήσει εγγράφως, μόνο όσον αφορά στο 1% και στο πρόβλημα της στέγης.

ΤΙΤΟΣ ΒΑΝΔΗΣ
«Τυφεκιοφόρος» της Τέχνης και του Αγώνα

Σε ένα «ταξίδι» στο χρόνο και την ιστορία μετατράπηκε η προχθεσινή παρουσίαση του βιβλίου του Τίτου Βανδή «Κουβέντα με τους φίλους μου» που διοργανώθηκε από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αθήνας και τις εκδόσεις «Προσκήνιο», στο κατάμεστο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου «Μελίνα Μερκούρη».

Η ζεστή εκδήλωση άνοιξε με σύντομο χαιρετισμό της Ελλης Ευαγγελίδου, που μίλησε εκ μέρους του Πολιτιστικού Οργανισμού, εξαίροντας τον άνθρωπο και δημιουργό και ακολούθησε προβολή αποσπασμάτων από ταινίες και συνεντεύξεις του.

Ο καθηγητής Πανεπιστημίου Παύλος Πετρίδης αναφέρθηκε στις διώξεις που υπέστη ο δημιουργός λόγω της ένταξής του στο προοδευτικό κίνημα και στο ΕΑΜ. «Αυτή η επιλογή δεν είναι τυχαία, γιατί στο ΕΑΜ ήταν όσοι πραγματικοί Ελληνες πίστευαν σε έναν καλύτερο κόσμο. Επίσης δεν είναι τυχαίο ότι λειτούργησε με τον πυρήνα των "Ελεύθερων Καλλιτεχνών", δηλαδή με το κομμάτι εκείνο των ηθοποιών, οι οποίοι, ακολουθώντας άλλους δρόμους, ιδιαίτερα σε εκείνη τη δύσκολη εποχή, πάλεψαν για το θέατρο με έμβλημα την ιδεολογία τους και απευθύνθηκαν και στο μέσο θεατή». Σημείωσε επίσης ότι ο Βανδής «δεν μπορεί να εντοπιστεί σε κανενός είδους κατεστημένο, πολιτιστικό ή πολιτικό».

Ο συγγραφέας Σαράντος Καργάκος υπογράμμισε, ότι ο Τ. Βανδής «δε διστάζει να πει τα πράγματα με το όνομά τους» και «δε χαρίζεται σε κανέναν», φέρνοντας για παράδειγμα το σημείο του βιβλίου όπου ο συγγραφέας, ενώ εκθειάζει τον Καζάν σαν δημιουργό, τον κατακεραυνώνει για την αρνητική συμμετοχή του στο «κυνήγι μαγισσών» επί Μακάρθι.

Ο δημοσιογράφος Χρήστος Θεοχαράτος τον χαρακτήρισε «Ζορμπά» στην αντιμετώπιση της ζωής και «σταχανοβίτη» στη δουλιά του, αλλά και απλό «τυφεκιοφόρο» του λαϊκού κινήματος, παρά την αστική καταγωγή του, την οποία απαρνήθηκε για τις ιδέες του.

Ο συγγραφέας Μήτσος Κασόλας σημείωσε ότι «διαβάζοντας το βιβλίο αποκόμισα την εντύπωση πως είχα να κάνω με σπουδαίο χρήστη του λόγου, με έναν εραστή του λόγου που παράγει υψηλής στάθμης λογοτεχνία».

Σύντομους χαιρετισμούς έκαναν ο δήμαρχος Αθήνας Δημήτρης Αβραμόπουλος και ο εκδότης του βιβλίου Αγγελος Σιδεράτος. Ο ίδιος ο Τίτος Βανδής, προσπαθώντας να κρύψει τη συγκίνησή του με το πηγαίο χιούμορ του, ευχαρίστησε τους ομιλητές και παρευρισκόμενους, προσθέτοντας πως, αφού ακούστηκαν τόσα σοβαρά για το βιβλίο, «ίσως τελικά να έχει να πει κάτι». Λίγο πριν διάβασε ένα γράμμα με παραλήπτη τον ίδιο και αποστολέα το συγγραφέα και εκδότη Κώστα Νίτσο, ο οποίος δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στην εκδήλωση λόγω προβλήματος υγείας. Ο Κ. Νίτσος σημειώνει ανάμεσα σε άλλα στο γράμμα του: «μας χάρισες ένα βιβλίο με χαμηλότονες κουβέντες, αγαπησιάρικες, καρδιάς. Πλημμυρισμένες από αγαθότητα, παιδική τρυφερότητα και γλύκα».

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο επίτιμος πρόεδρος του ΚΚΕ Χαρίλαος Φλωράκης, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γ. Χαραλαμπόπουλος, τα μέλη του ΠΓ του ΚΚΕ Σπύρος Χαλβατζής, Δημήτρης Γόντικας και Θοδ. Τζιαντζής, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Στρατής Κόρακας, ο υπεύθυνος του γραφείου Τύπου του ΚΚΕ Μάκης Κοψίδης, ο διευθυντής του «902» Στ. Βαμβέτσος, ο επικεφαλής της «Συμπαράταξης για την Αθήνα» Λεων. Αυδής, ο α' αντιπρόεδρος της Βουλής Π. Κρητικός και πολλοί καλλιτέχνες, ανάμεσα στους οποίους οι Ζυλ Ντασσέν, Δέσπω Διαμαντίδου, Νικήτας Τσακίρογλου, Πάρης Αλεξάντερ κ.ά.

Εικαστική βραδιά

Θαλασσοπούλια, συνθέσεις με ρόδια και σταφύλια, αλλά και τρυφερές γυναικείες φιγούρες, πρόσφεραν μια διαφορετική, εικαστική «νότα», στο «Μαντείο» (Δελφών 4 και Διδώτου). Πολλοί ήταν οι φίλοι και οι συνάδελφοι που βρέθηκαν κοντά στην Ελσα Μεϊμάρογλου, το βράδυ της Δευτέρας, για την πέμπτη ατομική έκθεση ζωγραφικής της. Είκοσι έξι έργα, δημιουργίες του τελευταίου χρόνου, στα οποία κυριαρχούν νεκρές φύσεις με χρυσό ακριλικό και λάδι μαζί. Τεχνική που επινόησε και χρησιμοποιεί η ζωγράφος, δίνοντας έτσι με τον καλύτερο τρόπο, την αίσθηση του παλιού. Παράλληλα, εκτίθενται και έργα δουλεμένα με λάδι: πουλιά, αλλά και πρόσωπα. Γυναικείες, κυρίως, φιγούρες, σιωπηλές και απόμακρες, με έντονο εκφραστικό βλέμμα. Το θέμα αυτό, ιδιαίτερα αγαπητό στη ζωγράφο, θα αποτελέσει την αφετηρία της επόμενης δουλιάς της, αφού, όπως μας είπε «Αγαπώ τη γυναίκα. Εχει κάτι το αληθινό. Ο άντρας είναι σκληρός. Η γυναίκα είναι τρυφερή και μου αρέσει τα έργα μου να έχουν τρυφερότητα και κίνηση».

Η ενασχόληση της Ελσας Μεϊμάρογλου με τη ζωγραφική, ξεκίνησε από τα παιδικά της χρόνια. Αρκετά χρόνια μετά αισθάνθηκε την ανάγκη να ασχοληθεί σοβαρά με αυτή την αγάπη της. Ετσι, παρακολούθησε μαθήματα ιστορίας της τέχνης με καθηγητή τον Αλκη Χαραλαμπίδη και μαθήματα προοπτικής από τον χαράκτη, καθηγητή στη Θεσσαλονίκη, Σοφοκλή Κουτρή.

Στα εγκαίνια, μεταξύ πολλών φίλων και εικαστικών, ήταν ο επίτιμος Πρόεδρος του ΚΚΕ, Χαρίλαος Φλωράκης, το μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Σπύρος Χαλβατζής, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Στρατής Κόρακας, οι Τίτος Βανδής,Μπέτυ Βαλάση, Τάνια Τσανακλίδου, Βέρα Κρούσκα κ.ά.

Θέατρο εντός κι εκτός «τειχών»
  • Στο θέατρο «Αττις» παρουσιάζεται «Το στεφάνι» του Γιάννη Κοντραφούρη, σε σκηνοθεσία Θόδωρου Τερζόπουλου , επιμέλεια σκηνικού Αλέξανδρου Κόκκινου, μουσική σύνθεση και εκτέλεση Δήμου Τσιγκάνου. Παίζουν: Τάσος Δήμας, Θεοφάνης Μαντζώρος, Κωνσταντίνα Τακάλου . Μια γυναίκα φλερτάρει με τη ζωή, τη διασκέδαση, την ένταση της πόλης, αποζητώντας το όνειρο. Γνωρίζει τη ζωή, συναντάει το όνειρο, αλλά φθείρεται στη νυχτερινή της πορεία και αποφασίζει να πεθάνει.
  • Στο «Μεταξουργείο», όπου παρουσιάζεται «Ο γάμος» της Βάσας Σολωμού - Ξανθάκη, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, παρουσιάζεται το «Ντεσπαράντος» του Γιώργου Ηλιόπουλου . Σκηνοθεσία Γρηγόρη Βαλτινού, σκηνικά - κοστούμια Μαρίας Κονομή. Παίζουν: Ζωή Βυζαντινού, Γιώργος Ηλιόπουλος, Γιασεμί Κηλαηδόνη, Δέσποινα Παναγιωτοπούλου, Αλέξανδρος Πανάγου, Θάνος Σαμαράς, Πρόδρομος Τοσουνίδης.
  • Ο γελωτοποιός της Ρωμιοσύνης, Χάρρυ Κλυνν συνεχίζει την περιοδεία του με την επιθεώρηση «Μίλα μου... και μανταρίνια» που έγραψε ο ίδιος με τους Λάκη Μπέλλο, Γιάννη Μακρή, Γιώργο Γαλίτη . Σήμερα παίζει στην Κεφαλονιά, αύριο στο «Ελίτ» της Καλαμάτας, μεθαύριο στον «Ορφέα» του Πύργου και στις 5/2 στο «Αελώ» της Τρίπολης.
  • Σήμερα στο «Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου», ανεβαίνουν οι «Επικίνδυνες σχέσεις» του Λα Κλο, σε διασκευή Χάμπτον και μετάφραση Μιμής Ντενίση, σκηνοθεσία Κώστα Αριστόπουλου, σκηνικά - κοστούμια Αναστασίας Αρσένη. Παίζουν: Κατερίνα Βασιλάκου, Καίτη Ιμπροχώρη, Δημήτρης Πετρόπουλος, Αλέκα Ταμαζάτου, Ζέτα Πασπαράκη κ.ά.
  • Στο «θέατρο της Ημέρας», ο θίασος «Πολύμορφο» παρουσιάζει το έργο της Ειρένας Ιωαννίδου - Αδαμίδου «Η συνάντηση». Σκηνοθεσία Λεωνίδα Λοϊζίδη, μουσική επιμέλεια Γιώργου Σκορδίλη, σκηνικά Αδρομάχης Μοντζολή. Παίζουν: Μαριάννα Καστανία, Νίκος Καψής, Αντώνης Περπινιάς, Ανδριάννα Χωρέμη, Μαρία Δρακοπούλου, Μάνος Αντωνίου .

Στο «Ιδρυμα Γουλανδρή - Χορν» (Μ. Αυρηλίου 5) θα γίνουν οι παρακάτω διαλέξεις: Σήμερα (7.30 μμ) «Ιωάννης Κονδυλάκης», με ομιλήτρια την επίκουρη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών Ερη Σταυροπούλου. Αύριο (7.30 μμ) «Ο κόσμος των πρώιμων Τούρκων: Ούνοι, Βυζάντιο και Ευρώπη», με ομιλητή τον ερευνητή Αλέξη Σαββίδη.Μεθαύριο (7.30 μμ) «Είναι η ψυχανάλυση ξεπερασμένη σήμερα;», με ομιλητή τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Θράκης Π. Σακελλαρόπουλο.Επίσης, σήμερα (7.30 μμ), θα γίνει το μάθημα «Α` Προς Κορινθίους Επιστολή» με ομιλητή τον Δημήτρη Μαυρόπουλο.

  • Δύο τελευταίες παραστάσεις, σήμερα και αύριο, στο θέατρο «Αμαλία» της Θεσσαλονίκης, θα δώσει η «Πειραματική Σκηνή της "Τέχνης"», με το « Βιεννέζικο τανγκό» του Πέτερ Τουρίνι. Η μετάφραση είναι του Νικηφόρου Παπανδρέου, η σκηνοθεσία της Εφης Σταμούλη, τα σκηνικά - κοστούμια της Χρύσας Μάντακα. Παίζουν: Μένη Κυριάκογλου και Νίκος Λύτρας . Το έργο εκτυλίσσεται την παραμονή των Χριστουγέννων μέσα σ' ένα πολυκατάστημα, όπου συναντιούνται, τυχαία, ένας νυχτοφύλακας και μια καθαρίστρια. Πρόκειται για πρωτότυπο, σαρκαστικό, αλλά και τρυφερό έργο, μια κωμική προσέγγιση δυο μοναχικών ανθρώπων που διψούν για αγάπη.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ