Συνεχίζεται η κατάληψη δημοτικού σχολείου από άνεργους γουνεργάτες, που ζητούν μεγαλύτερη στήριξη. Ανακοίνωση συμπαράστασης των ΚΟ Σιάτιστας και Καστοριάς του ΚΚΕ
Κανένας γουνεργάτης, ακόμη και αν διαθέτει τα απαραίτητα δικαιολογητικά (ασφάλιση στο ΙΚΑ) δεν πήγε να απογραφεί, αντιδρώντας στις προϋποθέσεις χορήγησής του που αποκλείουν τη συντριπτική πλειοψηφία τους. Σύσσωμοι οι φορείς της πόλης απαιτούν το επίδομα να δοθεί σε όλους τους γουνεργάτες, αφού όλοι βρίσκονται στα όρια της εξαθλίωσης. Αποκαλύπτουν έτσι την προσπάθεια της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ να δημαγωγήσει με ψευτοπαροχές, ενώ όλοι οι κάτοικοι της Καστοριάς και της Σιάτιστας βιώνουν με τον πιο τραγικό τρόπο την κρίση που προκάλεσε η πολιτική της.
Πρώτα θύματα αυτής της κρίσης οι γουνεργάτες, με τα εξευτελιστικά μεροκάματα, το μεγάλο ποσοστό ανασφάλιστων που αγγίζει το 80%, την ανεργία κατά60%.
Τον αγώνα των γουνεργατών στηρίζει και το ΚΚΕ, το οποίο κατέθεσε έγκαιρα προτάσεις άμεσου χαρακτήρα για τη διέξοδο από την κρίση, ξεκαθαρίζοντας ότι διέξοδος στον κλάδο της γούνας, στα πλαίσια αυτής της πολιτικής, δεν υπάρχει. Σε ανακοίνωσή τους, οι Κομματικές Οργανώσεις Καστοριάς και Σιάτιστας του ΚΚΕ, παραθέτουν τις αιτίες του προβλήματος, τους στόχους των πολιτικών που υιοθετήθηκαν και εντοπίζουν τους συνένοχους στο «έγκλημα» σε βάρος των γουνεργατών.
Αναλυτικά αναφέρουν: «Το ΚΚΕ έγκαιρα προειδοποίησε για τις συνέπειες της "ελεύθερης αγοράς" που έδρασε καταστροφικά για τον κλάδο της γούνας. Με την πολιτική της άδικης χρηματοδότησης και της φορολογίας εξόντωσαν τους γουνοποιούς, καταστρέφοντας τον κλάδο. Δεν πήραν μέτρα για την καθετοποίηση του κλάδου, την παραγωγή πρώτης ύλης, την προώθηση του προϊόντος, την ανάπτυξη νέων αγορών, τον έλεγχο και την εξασφάλιση της ποιότητας. Επέτρεψαν σε λίγους να δυσφημούν την ελληνική γούνα για να κερδίζουν κάποιοι, όταν τα τελευταία δύο χρόνια ξόδευαν δισ. για φιέστες και επιδείξεις χωρίς αποτέλεσμα. Η κυβέρνηση με την πολιτική της οδήγησε τους γουνεργάτες να δουλεύουν με 3.000 - 4.000 δρχ. μεροκάματο, οδήγησε στο φασόν, στην αυτασφάλιση, στην υπερεκμετάλλευση από 5 - 10 μεγαλογουνοποιούς.
Στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα ο κλάδος, τα μέτρα της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, όπως η δημιουργία εταιρίας Διεθνούς Εμπορίου, η ανάθεση κατασκευής του εργοστασίου ζωοτροφών για τα γουνοφόρα ζώα σε βιομηχάνους που ελέγχουν τον κλάδο, όχι μόνο δε θα εξασφαλίσει φθηνή πρώτη ύλη, αλλά αντίθετα θα τους δώσει τον έλεγχο της πρώτης ύλης και θα οδηγήσει στην παραπέρα εξόντωση των μικρογουνοποιών. Μιλάνε για ανάπτυξη και μέτρα για τον κλάδο, υποτιμώντας τη νοημοσύνη του κόσμου, σαν να απευθύνονται σε άσχετους και αφελείς».
«Ομως ο λαός της Καστοριάς και της Σιάτιστας - συνεχίζει η ανακοίνωση - γνωρίζει ποιος φταίει για την εσωτερική και εξωτερική μετανάστευση, για τη σημαντική μείωση του πληθυσμού, για την ερήμωση των χωριών, το κλείσιμο των σχολείων. Ο λαός της Δυτικής Μακεδονίας γνωρίζει ότι αυτή η κυβέρνηση αντί να αναπτύξει μια πολιτική ισότιμης συνεργασίας με τις γειτονικές βαλκανικές χώρες (Βουλγαρία, ΠΓΔΜ, Γιουγκοσλαβία) διευκολύνει με κάθε τρόπο επιχειρηματίες να μεταφέρουν τα εργοστάσιά τους εκεί για να εκμεταλλευτούν τη φτηνή εργατική δύναμη, αυξάνοντας έτσι την ανεργία στην περιοχή. Οι εργαζόμενοι στον κλάδο γνωρίζουν πως τα προβλήματα δε λύνονται με προγράμματα κατάρτισης και σεμινάρια, με βοηθήματα ή με την ψευτοκατοχύρωση του επαγγέλματος του γουνοποιού - γουνεργάτη και γι' αυτό αγωνίζονται. Δε λύνεται με τη Δομή "Στήριξης" της Γούνας, η οποία δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένας μηχανισμός στήριξης και προώθησης της πολιτικής που εξυπηρετεί τους μεγαλογουνοποιούς (θα κερδίσουν τεράστια ποσά μέσω της επιδότησης της ανεργίας), εργαλείο για τη διάσπαση της ενότητας των εργαζομένων και τη δημιουργία αντιπαραθέσεων μεταξύ τους, ένα εργαλείο προεκλογικής ρουσφετολογικής πολιτικής και εξυπηρέτησης των ημετέρων.
Πίσω από όλα αυτά κρύβεται η πολιτική της ΕΕ που επιδιώκει να μετατρέψει τους εργαζόμενους σε απασχολήσιμους, τον κλάδο σε εποχιακό και να καθιερώσει την πολιτική της ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων και τη μη εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Ευθύνες έχουν και τα άλλα Κόμματα και ιδιαίτερα η ΝΔ, η οποία ως κυβέρνηση το 1990 - 1993, αλλά και ως αντιπολίτευση σήμερα, κινείται στα πλαίσια της ίδιας πολιτικής. Ευθύνες υπάρχουν και σε όσους άλλους στήριξαν και στηρίζουν αυτή την πολιτική, όπως η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, Δήμοι, ΕΒΕ, η πλειοψηφία του Εργατικού Κέντρου Νομού Κοζάνης κλπ.
Το πρόβλημα του κλάδου έχει τις ρίζες του στην πολιτική που εφαρμόζεται. Η επίλυσή του, η ανάπτυξη του κλάδου συνδέεται με τον αγώνα για μια άλλη πολιτική, σε μια άλλη κατεύθυνση, ριζικά φιλολαϊκή. Αυτή που προτείνει το ΚΚΕ και μπορεί να υλοποιηθεί μέσα από τη συγκρότηση ενός ισχυρού κοινωνικού πολιτικού Μετώπου Πάλης μέσα από την ενίσχυση του ΚΚΕ», καταλήγει η ανακοίνωση.
Ερώτηση της βουλευτίνας του ΚΚΕ Μ. Μπόσκου για τους γουνεργάτες
Προβλήματα ακόμη και επιβίωσης αντιμετωπίζει μεγάλη μερίδα γουνεργατών, καθώς, παρά τις υποσχέσεις των αρμοδίων υπουργών για μέτρα ανάπτυξης του κλάδου, τίποτα δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα! Το σοβαρό αυτό θέμα έφερε με Ε πίκαιρη Ερώτησή της στη Βουλή η βουλευτής του ΚΚΕ Μαρία Μπόσκου.
Στην Ερώτηση σημειώνεται: «Ενα χρόνο μετά τη συζήτηση στη Βουλή (28/1/99) Επίκαιρης Ερώτησης βουλευτή του ΚΚΕ για τα προβλήματα του κλάδου της γούνας στις περιοχές Καστοριάς - Σιάτιστας και παρά τις υποσχέσεις των αρμόδιων υπουργών για μέτρα ανάπτυξης του κλάδου, η διαπίστωση είναι ότι όχι μόνο δεν έγινε τίποτα από αυτά, αλλά αντίθετα η κατάσταση οξύνθηκε στο έπακρο. Οξύνεται η εσωτερική και εξωτερική μετανάστευση».
«Τα μέτρα της κυβέρνησης - τονίζει η βουλευτής - μέσω της περιβόητης Δομής Στήριξης της Γούνας δε λύνουν τα προβλήματα του κλάδου και δεν αντιμετωπίζουν ουσιαστικά τα ζητήματα της απασχόλησης. Αλλά και αυτά τα ημίμετρα τώρα ανακαλούνται. Συγκεκριμένα, η καταβολή του επιδόματος των 200.000 δραχμών, το οποίο δόθηκε για την προσωρινή ανακούφιση της τεράστιας στρατιάς των ανέργων της περιοχής, τώρα γίνεται προσπάθεια να περιοριστεί και να δοθεί σε πολύ λίγους γουνεργάτες. Η απόφαση για καταβολή του μόνο στους γουνεργάτες που είναι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ αποκλείει τους εργαζόμενους που κάνουν φασόν και είναι αυτασφαλισμένοι στο ΤΕΒΕ, αλλά και τους γουνεργάτες που είναι ανασφάλιστοι και που αποτελούν το 80% των απασχολούμενων στον κλάδο».
Η βουλευτής του ΚΚΕ ρωτά τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων «εάν θα παρθούν ουσιαστικά μέτρα για την ανάπτυξη του κλάδου και αν θα καταβληθεί το συγκεκριμένο επίδομα σε όλους τους γουνεργάτες χωρίς περιορισμούς».
Η Ενωση απαιτεί την τήρηση συμβάσεων εργασίας και των μέτρων ασφάλειας
Σε αγωνιστική συστράτευση, για την καλυτέρευση της θαλάσσιας συγκοινωνίας της Θάσου, ενάντια στις αυθαιρεσίες των πλοιοκτητών που παραβιάζουν κάθε εργασιακό δικαίωμα και θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, καλεί τους ναυτεργάτες, τους μαζικούς φορείς, γενικά τον λαό του νησιού η Ενωση Ναυτικών «Η ΘΑΣΟΣ » με ανακοίνωση που εξέδωσε χτες.
Αφορμή για το αγωνιστικό κάλεσμα αποτέλεσε η «προικοδότηση» ενός ακόμα πλοιοκτήτη και συγκεκριμένα του Θ. Παναγιωτάκη με άδεια σκοπιμότητας προκειμένου να δρομολογήσει πλοίο στην πορθμειακή γραμμή Καβάλας - Θάσου. Η παραχώρηση της άδειας σκοπιμότητας έγινε χωρίς κανέναν όρο που να αφορά τόσο τα εργασιακά δικαιώματα όσο και την εξυπηρέτηση των κατοίκων.
Οπως αναφέρει η ναυτεργατική Ενωση, η πορθμειακή γραμμή χαρακτηρίζεται από τη συνεχιζόμενη μείωση δρομολογίων ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο, την πλήρη ασυδοσία των πλοιοκτητών οι οποίοι παραβιάζουν κατάφωρα διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας βάζοντας σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή και επιπλέον καταστρατηγούν μια σειρά εργασιακά δικαιώματα όπως ωράριο, συλλογικές συμβάσεις εργασίας και άλλα. Η Ενωση επισημαίνει ότι την αποκλειστική ευθύνη για όλα αυτά φέρει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας ο οποίος αντί να πάρει κάποιο στοιχειώδες μέτρο για την αναβάθμιση της πορθμειακής γραμμής εξακολουθεί να παραδίδει χωρίς όρους άδειες σκοπιμότητας για να εξυπηρετήσει τους πλοιοκτήτες.
Η Ενωση Ναυτικών «Η ΘΑΣΟΣ» απαιτεί ακόμα, μεταξύ άλλων, την ανάκληση του κανονισμού 3577/92 που «σπάει» το καμποτάζ, να δρομολογηθούν καινούρια πλοία, να πυκνώσουν τα δρομολόγια, φθηνό εισιτήριο για τους επιβάτες, την προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων, την κατοχύρωση των εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων και τη βελτίωση των όρων αμοιβής.