ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Γενάρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Για μια μαρξιστική θεώρηση του προσώπου

Με πολλούς τρόπους και από διαφορετικές κατευθύνσεις ο μαρξισμός έχει δεχτεί και εξακολουθεί να δέχεται τα πυρά των αντιπάλων του σαν να επρόκειτο για μια θεωρία, η οποία στο όνομα και για το συμφέρον της μάζας εξορίζει από τις γραμμές της το πρόσωπο. Χαρακτηριστικές από αυτή την άποψη, οι κριτικές που ασκούνται διεθνώς από φιλελεύθερη και νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση, αλλά και οι επιθέσεις που έχει δεχτεί κατά καιρούς στη χώρα μας ο μαρξισμός όχι μόνο από φιλελεύθερους και νεοφιλελεύθερους συγγραφείς και πολιτικούς, αλλά και από ιδεολογικούς εκφραστές της λεγόμενης νεορθοδοξίας ή και της επίσημης Εκκλησίας.

Το γεγονός ότι ο τρόπος έκφρασης τέτοιων κριτικών είναι συχνά χονδροειδής και ότι ο στόχος τους είναι πρόδηλα προπαγανδιστικός δεν πρέπει ωστόσο να επισκιάζει το ότι στην επεξεργασία μιας μαρξιστικής θεωρίας του προσώπου δεν έχει όντως δοθεί μέχρι τις μέρες μας η δέουσα σημασία, ενώ, αντιθέτως, επί του ιστορικού πεδίου πολλές ήταν οι αφορμές που προσφέρθηκαν σε όσους με προφανή ικανοποίηση και σκοπιμότητα θα ήθελαν να αντιμετωπίσουν το μαρξισμό σαν μια ακόμη ιδεολογική εκδοχή του λεγόμενου ολοκληρωτισμού.

Δεν είναι στις προθέσεις μου να παρακάμψω ή να υποτιμήσω το θεμελιώδες για το μαρξισμό ζήτημα της σχέσης του ως φιλοσοφίας της πράξης με την ίδια τη διαλεκτική της Ιστορίας και τις περιπέτειές της. Ομως, με δεδομένα τα στενά όρια που προδιαγράφονται για το κείμενο, ας επιτρέψει ο αναγνώστης να περιοριστώ στην ανάδειξη του ζητήματος του προσώπου για το μαρξισμό από θεωρητική και μόνο σκοπιά. Υποστηρίζω, λοιπόν, ότι ο ίδιος ο Μαρξ - σε αντίθεση προς ό,τι επιμένουν να αγνοούν οι επικριτές της θεωρίας του - με την κριτική των ταξικών κοινωνιών γενικότερα και εκείνη του καπιταλισμού ειδικότερα ανοίγει δρόμους ερευνητικούς, αλλά και πολιτικούς, για την ανάδειξη και καταξίωση του προσώπου ως κεντρικής κατηγορίας στο πλαίσιο μιας αυθεντικά κομμουνιστικής κοινωνίας:

Μονάχα σε μια κοινότητα, μαζί με άλλους, έχει κάθε άτομο, σημειώνει ο Μαρξ, τα μέσα να καλλιεργήσει τις ικανότητές του προς όλες τις κατευθύνσεις. Μόνο μέσα στην κοινότητα, επομένως, είναι δυνατή η προσωπική ελευθερία. (...) Στην πραγματική κοινότητα τα άτομα αποκτούν την ελευθερία τους στην ένωσή τους και διά μέσου της συνένωσής τους1.

Με αυτή την έννοια, και σε αντίθεση προς το εγωπαθές, το εγωκεντρικό άτομο-ιδιώτη της αστικής κοινωνίας, ο άνθρωπος που στρέφεται προς την όψη και ύπαρξη του άλλου, δηλαδή το πρόσωπο, στην κυριολεξία του όρου, αποτελεί την πρωταγωνιστική φιγούρα της νέας, της κομμουνιστικής κοινότητας. Μέσα από ένα τέτοιο πρίσμα, η κομμουνιστική προσωπικότητα καλείται να βιώσει την ελευθερία στη συνάντησή της και όχι στην απομόνωσή της από τον άλλο. Η αστική ελευθερία, διαπιστώνει ο Μαρξ,«βασίζεται όχι στη συνένωση ανθρώπου προς άνθρωπο, αλλά στο χωρισμό ανθρώπου από άνθρωπο. (...) Αυτή η ατομική ελευθερία και η εφαρμογή της κάνει κάθε άνθρωπο να βλέπει στους άλλους ανθρώπους όχι την πραγμάτωση της δικής του ελευθερίας, αλλά το φραγμό σε αυτή»2. Το ζητούμενο, λοιπόν, από την άποψη μιας μαρξιστικής θεωρίας είναι ακριβώς η υπέρβαση αυτού του αστικού ατομικισμού, η υπέρβασή του, όμως, όχι με τη μορφή συγκρότησης μιας απρόσωπης μαζικής κοινωνίας, η υπέρβασή του όχι με τη μορφή μιας κοινωνίας-στρατοπέδου, αλλά με εκείνη μιας κοινότητας προσώπων, στο πλαίσιο της οποίας, όπως χαρακτηριστικά σημειώνουν στο «Κομμουνιστικό Μανιφέστο» ο Μαρξ και ο Ενγκελς, «πρόκειται να έχουμε μια ένωση, όπου η ελεύθερη ανάπτυξη του καθενός είναι η προϋπόθεση για την ελεύθερη ανάπτυξη όλων»3.

Είναι σαφές ότι με όρους μαρξιστικής διαλεκτικής, η ανατροπή του καπιταλισμού σε κομμουνιστική κατεύθυνση δεν μπορεί παρά να κρίνεται και να αξιολογείται με γνώμονα την ανάδειξη του ατόμου ως κοινωνικής προσωπικότητας. Το άτομο, που στις συνθήκες του σύγχρονου καπιταλισμού λειτουργεί σαν λύκος για το συνάνθρωπο, μέσα από τη διαδικασία της επαναστατικής μετάβασης προς την κομμουνιστική κοινωνία, μέσα από την καθαρτήρια εκείνη διαδικασία, όπου «η αλλαγή των εαυτών μας συμπίπτει με την αλλαγή των περιστάσεων»4, αναδεικνύει και πραγματώνει τη βαθύτερη και δραματικά μέχρι σήμερα αλλοτριωμένη φύση του.

Μέσα στην κομμουνιστική κοινωνία, τη μόνη όπου η πρωτότυπη και ελεύθερη ανάπτυξη των ατόμων δεν είναι μια κενή φράση, η ανάπτυξη αυτή καθορίζεται ακριβώς από τη σύνδεση των ατόμων, μια σύνδεση που συνίσταται εν μέρει στην αναγκαία αλληλεγγύη για την ελεύθερη ανάπτυξη όλων, και, τέλος, στον καθολικό χαρακτήρα της δραστηριότητας των ατόμων πάνω στη βάση των υφιστάμενων παραγωγικών δυνάμεων5.

Μου δόθηκε και με άλλες αφορμές η δυνατότητα να διερωτηθώ: Πώς επιχειρήθηκε να υλοποιηθεί ιστορικά το μαρξικό πρόταγμα μιας κοινότητας προσώπων στο πλαίσιο μαρξιστικών κινημάτων που αγωνίστηκαν τον 20ό αιώνα για μια κομμουνιστική κοινωνία; Πώς αντιμετωπίστηκαν στην πράξη θεωρητικές επεξεργασίες, όπως αυτές ενός Λούκατς, ενός Μαρκούζε, ενός Σαρτρ, που τόση σημασία αποδίδουν στις φιλοσοφικές κατηγορίες της αλλοτρίωσης, του προσώπου και της κοινότητας; Πώς αντιμετωπίστηκε άραγε η προτροπή του ίδιου του Λένιν, που από τις γραμμές του «Τι να κάνουμε;» μας παρακινεί να πράττουμε πάντα με όλον τον πλούτο της ατομικότητάς μας, και πάνω από όλα να σμιλέψουμε έναν καινούριο κόσμο χωρίς να πάψουμε να ονειρευόμαστε;

«"Πρέπει να ονειροπολούμε!". Εγραφα αυτές τις λέξεις και τρόμαξα»6, σημειώνει ο Λένιν, καθώς οι ετερόδοξοι σύντροφοί του ήταν έτοιμοι να τον καταδικάσουν για έλλειψη πολιτικού ρεαλισμού. Τρόμαξε, αλλά δεν αναδιπλώθηκε, διότι γνώριζε, διότι ένιωθε ότι η επανάσταση, η κομμουνιστική επανάσταση, αλλά και η κομμουνιστική κοινωνία, χωρίς όνειρο δεν μπορεί να είναι έκφραση ενός συλλογικού σώματος, δεν μπορεί να είναι αγώνας για την απελευθέρωση και βασίλειο ελευθερίας, κοινότητα προσώπων. Μου θύμισε αυτή την αλήθεια, αυτόν τον ανεκπλήρωτο πόθο, τον καημό τόσων και τόσων κομμουνιστών αγωνιστών, για μια ακόμη φορά η συγγραφή του ιστορικού και ποιητή του επαναστατικού μας ονείρου Κωστή Μοσκώφ:

Ο κομμουνιστής αγωνίζεται να δομήσει μέσα από την Πράξη του μια συνειδητή ένταξη στην ύλη του κόσμου, πάσχει ως πρόσωπο και ως μέλος του συλλογικού σώματός μας - της κοινωνίας - να ταξιδέψει ως τα έσχατα όρια του Εγώ του, αναπτύσσοντας διαλεκτικά το Εγώ του μέσα από την ενοποίηση της ύλης του κόσμου, μετουσιώνοντας το Αλλο σε Εμείς, εξαλείφοντας με την Πράξη του αυτή τη μέγιστη βία - το διχασμό σε τάξεις του συλλογικού σώματός του, καταργώντας μέσα από την Ιστορία την ταξική συγκρότηση της ζωής7.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1. Μαρξ-Ενγκελς, H Γερμανική Ιδεολογία, Εκδόσεις «GUTENBERG», χ.χ., τόμος Ι, σελ. 115-116.

2. Marx, Για το εβραϊκό ζήτημα, όπως περιλαμβάνεται στο Marx-Engels, Collected Works, Progress Publishers, Moscow, vol. 3, p. 162.

3. Μαρξ-Ενγκελς, Το Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος, Εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2004, σ. 51.

4. Μαρξ-Ενγκελς, Η Γερμανική Ιδεολογία, ό.π., τόμος 1, σελ. 298.

5. Ο.π., τόμος 2, σελ. 190.

6. Λένιν, Τι να κάνουμε;, τόμος 6, σελ. 173, όπως περιλαμβάνεται στο Λένιν, Απαντα, Εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα.

7. Κωστής Μοσκώφ, Η διοργάνωση του επαναστατικού μας ονείρου, Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 1987, σελ. 115-116.


Αλέξανδρος Α. ΧΡΥΣΗΣ
Επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο


Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Ε, όχι και μαντινάδες!

Αντί για τον ίδιον με υποδέχτηκε η γυναίκα του. «Ξέρω», φώναξα δυνατά, γνωρίζοντας ότι βρίσκεται σπίτι, «ο Λουκιανός συσκέπτεται, έτσι δεν είναι»; Αμέσως άνοιξε η πόρτα του γραφείου του. «Ασε τις εξυπνάδες», μου λέει, «Εμπα μέσα, σε θέλω»!

Ο Λουκιανός, ένας πολύ μεγάλος στην ηλικία φίλος μου, για να συμμετάσχει σε ένα διάλογο, πάντοτε, θέλοντας να είναι σίγουρος για τις απόψεις του, συνηθίζει να «κουβεντιάζει» το θέμα που τον απασχολεί πρώτα με τον εαυτό του. Πρώτα μονολογεί και ύστερα πιάνει κουβέντα με τους άλλους. Ολοι, λοιπόν, που τον ξέρουμε τον πειράζουμε. «Τι συμβαίνει»; ρωτάω. «Διαφώνησες με τον εαυτό σου»;

Κάνει νόημα στη γυναίκα του, ότι θέλει να μείνουμε μόνοι, και κλείνει την πόρτα. «Τι συμβαίνει; Κόλλησες»; τον πειράζω!

«Κόλλησα»; μου λέει. «Τα 'παιξα, αυτό είναι το σωστό! Για όλα μπορώ να σου δώσω εξηγήσεις. Μπορώ να σου αναφέρω με λεπτομέρειες τους λόγους και τις αιτίες, που επέτρεψαν να βγει όλο αυτό το σκατό στην επιφάνεια. Εγώ δεν έπεσα από τα σύννεφα, όπως έκανε η μισή Ελλάδα, όταν βγήκε στο φως και πήρε τέτοια δημοσιότητα το παραδικαστικό κύκλωμα, για παράδειγμα. Εξηγήσεις γι' αυτό το γεγονός μπορείς να βρεις σε γραπτά κάθε σοβαρού κοινωνιολόγου, πολιτικού αναλυτή, φιλοσόφου. Κάθε σκεπτόμενος άνθρωπος μπορεί να σου μιλήσει για τον καθημερινά αυξανόμενο αμοραλισμό της καπιταλιστικής κοινωνίας.

Στιγμή δε με εξέπληξε, επίσης, το γεγονός πως το σύστημα, από την κορυφή μέχρι τα νύχια του, αποτελείται από εμπλεκόμενους και διαπλεκόμενους. Πώς θα γινόταν διαφορετικά; Με λησταρχείο έχουμε να κάνουμε! Δε με ξαφνιάζουν οι κραυγές της τηλεόρασης, για τα σάπια κρέατα, για τα μουχλιασμένα τυριά, για τα νοθευμένα αλλαντικά. Το κέρδος καθορίζει και την ποιότητα και την ποσότητα της ζωής μας. Γνωστά πράγματα αυτά! Το κέρδος βαράει, και εμείς χορεύουμε!

Και βέβαια, δεν εκπλήσσομαι ούτε με την υποκρισία των γυναικών των εφοπλιστών και των βιομηχάνων, οι οποίες διοργανώνουν ημερίδες και απογευματινά «τσάγια», για να καταγγείλουν δήθεν την παιδική εργασία, την εξάπλωση του καρκίνου, τη μόλυνση του περιβάλλοντος, την ίδια στιγμή που οι εταιρίες τους και οι βιομηχανίες τους κάνουν δουλεμπόριο, στύβουν τους δικούς τους εργαζόμενους και τους πίνουν, με ψηλά ποτήρια σαμπάνιας, το αίμα, δεν αφήνουν σπιθαμή γης και θάλασσας χωρίς δηλητήρια και χωρίς απόβλητα. Και αυτά είναι γνωστά και όποιος τα αμφισβητεί είναι βλάκας. Επικίνδυνος, μάλιστα, βλάκας!

Ολα αυτά, λοιπόν, μπορώ να τα καταλάβω και να τα εξηγήσω! Ομως, όσο και να προσπάθησα όσο και αν έστυψα το μυαλό μου, όσες φορές και αν διέσχισα πάνω - κάτω το σπίτι, δεν μπόρεσα να καταλάβω, και πολύ περισσότερο να δικαιολογήσω, εκείνη τη συγκέντρωση στα Χανιά! Δε μιλάω για τον Μαρκογιαννάκη. Αυτός, έτσι κι αλλιώς, είναι, πια, μια θλιβερή και ανυπόληπτη πολιτική φιγούρα! Οι λεονταρισμοί του αποκαλύπτουν, για μια ακόμα φορά, το αδιόρθωτο και το χυδαίο χαρακτήρα του.

Δε μιλάω, επίσης, για τη στήριξη που του προσέφερε ο υπουργός του και το ρολόι που του δώρισε! (Τι γελοία πράξη και αυτή!). Ούτε για τις πλάτες που έβαλε το Μητσοτακαίικο. Αυτό, ιδιαίτερα αυτό, γνωρίζει από θρασύδειλες μπαλωθιές (με την Αστυνομία να κρατάει τσίλιες). Γνωρίζει από εξασφαλισμένους προπηλακισμούς και απειλές (με την αστυνομία πάλι να κρατάει τσίλιες). Τσιφλίκι του θέλει την Κρήτη και τέτοιο την κράτησε χρόνια! (Με τη βοήθεια πάντα της Αστυνομίας). Δική του, λοιπόν, η Αστυνομία, δικό του το Λιμενικό, δική του η Αγροφυλακή.

Ολα αυτά τα καταλαβαίνω! Καταλαβαίνω, ακόμα, και το παράλογο γεγονός, για την ιστορία της Κρήτης, να βρεθούν Κρητικοί και να λάβουνε μέρος σε μια τέτοια, και τόσο παρδαλή, συγκέντρωση! Σε μια συγκέντρωση, που μόνον η Μακαρίτισσα η Παλαίστη, θα μπορούσε να διοργανώσει! Μια συγκέντρωση που γέλασαν και τα παρδαλά κατσίκια. Αφού γύρισε τουλάχιστον εκατό χρόνια πίσω πολιτικά και αισθητικά τη χώρα.

Ολα αυτά τα καταλαβαίνω! Να γραφτούν, όμως, για την περίπτωση, μαντινάδες, δεν το χωράει ο νους μου! Οσο και αν προσπάθησα δεν μπόρεσα να βρω καμία δικαιολογία. Τι ντροπή! Τα 'παιξα, σου λέω, φίλε μου. Ακου να γραφτούν μαντινάδες»!


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


ΣΗΜ.: Τα άρθρα συνεργατών μας απηχούν τις απόψεις τους



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ