ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 1 Φλεβάρη 2006
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σμίγουν στην Πάτρα

Δημιουργικός ερμηνευτής, ο Βασίλης Λέκκας συναντά τον σπουδαίο κιθαρίστα και συνθέτη Γιάννη Σπάθα, σε μία μουσική παράσταση, αφιερωμένη στο καλό ελληνικό τραγούδι, στις 10/2 (10 μ.μ.), στο μουσικό «REC», στην Πάτρα. Καλλιτέχνες με πολυετή και επιτυχημένη μουσική θητεία, οι Β. Λέκκας και Γ. Σπάθας ενώνουν την αισθητική και δεξιοτεχνία τους, δημιουργώντας ένα συναρπαστικό ηχητικό αποτέλεσμα. Στις ζωντανές εμφανίσεις τους, παρουσιάζουν σημαντικότερες στιγμές της καλλιτεχνικής πορείας τους, αλλά και κάποια από τα πιο αγαπημένα τραγούδια κλασικών Ελλήνων συνθετών, όπως οι Μάνος Χατζιδάκις, Μίκης Θεοδωράκης, Γιάννης Μαρκόπουλος κ.ά., καθώς και συνθετών σύγχρονων, όπως ο Γιώργος Τρανταλίδης. Παρουσιάζονται, επίσης, ανέκδοτα τραγούδια σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου και μουσική Γιάννη Σπάθα, μία πρόγευση της επικείμενης δισκογραφικής συνεργασίας των τριών καλλιτεχνών.

Εικαστικές εκφράσεις

«Πορτρέτα» του Κ. Πλέσσα
«Πορτρέτα» του Κ. Πλέσσα
Εγκαινιάζεται στις 6/2 (8 μ.μ.) στην γκαλερί «αγκάθι» (Μηθύμνης 12 και Επτανήσου, Πλ. Αμερικής) έκθεση έργων της Κατερίνας Αθανασίου, με τίτλο: «Η ωραία κοιμωμένη». Παρουσιάζονται 4 σύνθετα γλυπτά, αντικείμενα που έχουν δουλευτεί με κύριο ενδιαφέρον την πλαστική. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 18/2.

Εγκαινιάζεται στις 9/2 στο χώρο τέχνης «24» (Σπευσίππου 38), έκθεση έργων ζωγραφικής του Κώστα Πλέσσα με τίτλο «Πρόσωπα». Οπως σημειώνει ο Χρόνης Μπότσογλου: «... Κάθε ζωγράφος, που ασχολείται μ' αυτό το θέμα, πρέπει να καταθέσει τη δική του απάντηση. Και ο Κ. Πλέσσας αυτό κάνει, μόνο που διάλεξε τον πιο γυμνό, τον πιο κατευθείαν δρόμο που μας πάει στους άλλους. Είναι ένας δρόμος απαλλαγμένος από κάθε εύκολο συναισθηματισμό, απαλλαγμένος από δήθεν ζωγραφικότητες και ψεύτικες αξίες των σαλονιών, με τα πιο απλά και φτωχά μέσα, λίγα χρωματιστά μολύβια, και χωρίς καλλιγραφίες, μας δείχνει αυτόν τον κόσμο που υπάρχει γύρω μας, όσο αντέχουμε να τον κοιτάμε...».

Εσωτερικά και νεκρές φύσεις, δημιουργίες της ζωγράφου Ερρικας, θα παρουσιάσει (2-19/2) η γκαλερί «Ζυγός», στο Πολιτιστικό Κέντρο «Ελληνικός Κόσμος» του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού (Πειραιώς 254 - Ταύρος).

«Πρελούδια», τιτλοφορείται η έκθεση ζωγραφικής της Ειρήνης Κεράνη, που εγκαινιάζεται στις 7/2 στην γκαλερί «Αργώ» (Νεοφύτου Δούκα 5). Η Ειρ. Κεράνη σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας στο εργαστήρι του Δ. Κοκκινίδη. Μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει έργα της σε οκτώ ατομικές εκθέσεις.

«Πέρα από τα όρια», τιτλοφορείται η έκθεση έργων των: Κρίστοφερ Γουλ και Τζορτζ Κόντο, που παρουσιάζει η Συλλογή Πορταλάκη (Πεσμαζόγλου 8, 8ος όροφος). Ο Γουλ αντλεί στοιχεία από διαφορετικά αμερικάνικα καλλιτεχνικά κινήματα του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα (αφηρημένο εξπρεσιονισμό, ποπ κ.ά.), ενώ ο Κόντο εκθέτει αμιγώς ζωγραφικά έργα, γεμάτα χρώμα. Πρόκειται για ανθρωποκεντρική, παραστατική ζωγραφική, με αναφορές στην Αναγέννηση και σε μεγάλους ζωγράφους, από τον Βελάσκεθ έως τον Πικάσο.

Απάντηση Θ. Βαλτινού με ειρωνείες

Επιλεκτική απάντηση στις καταγγελίες της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, στη συνέντευξή της (29/1), δίνει διά του Τύπου ο πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Θανάσης Βαλτινός.

Στην κατηγορία ότι αλλάζει τον κανονισμό του ΕΚΚ, ο πρόεδρός του απαντά ότι «ο κανονισμός χρηματοδοτικών προγραμμάτων είναι αποκλειστικά εσωτερική υπόθεση του ΕΚΚ, ανέκαθεν δε καταρτιζόταν αποκλειστικά με πρωτοβουλία και ευθύνη του ΔΣ (...)». Για τα ταξίδια του στο εξωτερικό σημειώνει ότι το ΕΚΚ «κάλυψε δύο μόνο με καθαρά υπηρεσιακό χαρακτήρα» (Φεστιβάλ Καννών και Μόσχας) και τα υπόλοιπα καλύφθηκαν από «πηγές εκτός ΕΚΚ» (Ιδρυμα ΣΟΦΙΑ).

Ως προς τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς κατά των κινηματογραφιστών (ειπώθηκαν σε συνεντεύξεις του Θ. Βαλτινού σε εφημερίδες και αποτέλεσαν την αφορμή για την αντίδραση των σκηνοθετών), ο πρόεδρος απαντά μόνο για το «ψιλικατζής». Κατά τη γνώμη του «δεν έχει υβριστικό χαρακτήρα. Είναι οικονομικός - κοινωνικός προσδιορισμός δραστηριοτήτων: χονδρέμπορος -λιανέμπορος πχ»! Και συνεχίζει με προφανή ειρωνική διάθεση: «Χιλιάδες συμπαθών ψιλικατζήδων καλύπτουν την ελληνική επικράτεια. Θα έλεγα (ως υπόθεση εργασίας) ότι τα μισά από τα εκατοντάδες μέλη της ΕΕΣ ασχολούνται χονδρικά με τον ελληνικό κινηματογράφο». Ρωτά δε τον πρόεδρο της ΕΕΣ, Χ. Παπαδόπουλο, «με τόσους "χονδρικώς" ασχολούμενους με τον κινηματογράφο σκηνοθέτες, σε ποιο βαθμό κατακλύζεται η ελληνική αγορά από τα έργα τους και πόσα από αυτά ακολουθούν διεθνή πορεία ετησίως».

Και καταλήγει ότι «δεν ευσταθεί»(!) ο ισχυρισμός «ότι προσβάλλω το σώμα των Ελλήνων σκηνοθετών» και ότι «μέλημά» του είναι «η δημιουργία ουσιαστικών προϋποθέσεων για την είσοδο στο κινηματογραφικό προσκήνιο νέων δημιουργών» και «η συμβολή στην εν τοις πράγμασι δικαίωση του ευάριθμου και προικισμένου δυναμικού των παλαιοτέρων σκηνοθετών, με όρους ευπρέπειας και διαφάνειας».

  • Διόρθωση: Η φωτογραφία στο χτεσινό ρεπορτάζ για τη συνέντευξη των σκηνοθετών δεν είναι της περασμένης Κυριακής - όπως λανθασμένα γράφεται στη λεζάντα - αλλά από το περασμένο καλοκαίρι, όταν έγινε η πρώτη ανοιχτή σύγκρουση μεταξύ σκηνοθετών και Θ. Βαλτινού.
30χρονη χαρακτική πορεία

Εβδομήντα χαρακτικά του ζωγράφου - χαράκτη Γιάννη Στεφανάκι, παρουσιάζονται (3/2 - 3/3) στη Δημοτική Πινακοθήκη Λαμίας «Αλέκος Κοντόπουλος». Πρόκειται για ξυλογραφίες, λινόλαιο, πετρογραφίες, χαλκογραφίες, λιθογραφίες και μεικτές τεχνικές, δημιουργίες που έγιναν τα τελευταία τριάντα χρόνια. Οπως σημειώνει ο Μάνος Στεφανίδης, ο οποίος θα μιλήσει για το έργο του καλλιτέχνη τη βραδιά των εγκαινίων, «Ο Στεφανάκις αρέσκεται να συμφιλιώνει: τη χαρακτική με τη ζωγραφική, το λόγο με την εικόνα, τον κόσμο των εικαστικών με τον κόσμο των εργατών της πένας. Την αρχαία, τέλος, παράδοση των χειροκίνητων "θαυμάτων" με την τελευταία τρέλα των μηχανικών μέσων, που μας έχει όλους καταλάβει κάνοντας μεν ευκολότερη τη ζωή μας, αλλά όχι κατ' ανάγκην ωραιότερη...».

Σημειώνουμε, ότι θα εκτεθούν, επίσης, συλλεκτικά βιβλία, που επιμελείται και εκδίδει ο καλλιτέχνης, καθώς και τεύχη του περιοδικού ΤΕΧΝΟΠΑΙΓΝΙΟΝ. Στη διάρκεια της έκθεσης θα προβάλλεται η ταινία μικρού μήκους (διάρκειας 30') «Το Αγλαόν - Η κλασική τυπογραφία», σε σενάριο και σκηνοθεσία του χαράκτη.

Πλατφόρμα χορού

Ξεκινά αύριο στο Μέγαρο Μουσικής η «2η πλατφόρμα χορού», που διοργανώνει το Σωματείο Ελλήνων Χορογράφων. Φέτος, από τις σαράντα ομάδες που υπέβαλαν DVD των παραστάσεών τους στη διεθνή επιτροπή επαγγελματιών χορευτών, επιλέχτηκαν εννέα ομάδες, οι οποίες θα παρουσιάσουν (2, 3, 4/2) ένα έργο τους διάρκειας τριάντα λεπτών στην αίθουσα «Σκαλκώτα». Συγκεκριμένα, την πρώτη μέρα, στην παραπάνω αίθουσα θα παρουσιαστούν οι ομάδες: «Landscape» της Ιωάννας Πάραλη, «Μυία» της Αννας και Γαβριέλλας Ανυφαντάκη και «Sinequanon» tvn Δημήτρη Σωτηρίου, Κικήw Μπάκα, Ερμή Μαλκότσης. Από τις 21 ομάδες που εμφανίζονται με ένα δεκαπεντάλεπτο αντιπροσωπευτικό τους κομμάτι στην αίθουσα «Δ. Μητρόπουλος», αύριο φιλοξενούνται οι ομάδες: «Πρόσχημα», «Αίρεση», «Πρόσκ. Σύνθεση», «Yelp» και «Χορευτές».

Στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων παρουσιάστηκε χθες το βιβλίο «Μία βόλτα στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων», έκδοση του Πολιτισμικού Οργανισμού του δήμου και των εκδόσεων «Διάπλαση». Το βιβλίο παρουσίασαν οι συγγραφείς Φωτεινή Τσάμπρα και Ζωή Σκαλίδη, καθώς και η διευθύντρια της Πινακοθήκης, Νέλλη Κυριαζή. Πρόκειται για συνοπτικό οδηγό Τέχνης, με έργα μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων από τις μόνιμες συλλογές της Πινακοθήκης. Την έκδοση συνοδεύει cd. Μουσική, ενορχήστρωση, αφήγηση: Μάρω Θεοδωράκη. Εικονογράφηση: Μιχάλης Κασάπης.

Με κεντρικό αφιέρωμα στο ποδόσφαιρο κυκλοφόρησε το νέο τεύχος (20) του περιοδικού για τις τέχνες και τον πολιτισμό «highlights». Το τεύχος, όμως, είναι πλουσιότατο σε καλλιτεχνικά και λογοτεχνικά θέματα, ελληνικά κυρίως αλλά και διεθνή. Περιλαμβάνονται: Κριτικές για σημαντικές χειμερινές παραστάσεις, θεατρικό ρεπορτάζ, συνεντεύξεις ηθοποιών. Κριτικές και σημειώματα για λογοτεχνικά βιβλία. Παρουσιάσεις σημαντικών δίσκων κλασικής και σύγχρονης μουσικής και συνεντεύξεις. Πολλές σελίδες για τον ελληνικό και διεθνή σύγχρονο χορό, τις εικαστικές τέχνες και τον κινηματογράφο.

«Μια ζωή να ζεις» τιτλοφορείται το βιβλίο του θεατρικού συγγραφέα, πεζογράφου, σεναριογράφου Κώστα Ασημακόπουλου, που κυκλοφόρησε η «Αγκυρα». Στο αυτοβιογραφικό αυτό βιβλίο, ο συγγραφέας καταγράφει μνήμες του και συναντήσεις του με σημαντικούς Ελληνες και ξένους καλλιτέχνες του θεάτρου, του κινηματογράφου, της λογοτεχνίας, κλπ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ