ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Φλεβάρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Για κινηματογραφο στην υπηρεσία του λαού

Πολύ ουσιαστική η σύσκεψη που διοργάνωσε το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ

Αποψη της προχθεσινής συνάντησης για τον κινημαοτογράφο
Αποψη της προχθεσινής συνάντησης για τον κινημαοτογράφο
Δημόσιοι και κοινωνικοποιημένοι φορείς, με συλλογικά όργανα όπου θα εκπροσωπούνται ουσιαστικά, τα σωματεία του κινηματογραφικού χώρου και άλλοι κοινωνικοί φορείς, είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει κινηματογράφος στην υπηρεσία του λαού. Αυτό τόνισε ο Γεράσιμος Αραβανής, επικεφαλής του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ, στην προχθεσινή σύσκεψη που οργάνωσε το ΚΚΕ, στο εκλογικό του κέντρο στην Αθήνα, με θέμα «Το σχέδιο νόμου για τον κινηματογράφο - Ποια κινηματογραφική πολιτική έχει ανάγκη ο ελληνικός λαός σήμερα», με τη συμμετοχή εκπροσώπων φορέων του χώρου. (Αναλυτικά, ολόκληρη η εισήγηση θα δημοσιευτεί σε προσεχές φύλλο του «Ριζοσπάστη»).

Ο Γ. Αραβανής εξήγησε ότι το ΚΚΕ θέτει αυτό το ζήτημα και αγωνίζεται για να γίνει συνείδηση ευρύτερων κοινωνικών στρωμάτων, ώστε να αποτελέσει στοιχείο της μαζικής διεκδίκησης από το λαϊκό κίνημα.

Εισηγούμενος τη θέση του Κόμματος για τον κινηματογράφο, ο Γ. Αραβανής, επανέλαβε τη θέση του ΚΚΕ για απόρριψη του νομοσχεδίου, ασκώντας τεκμηριωμένη κριτική σε όλες τις διατάξεις του. Σημείωσε ότι το σ/ν χαρακτηρίζεται από τη ριζική αλλαγή προς το χειρότερο των όρων ύπαρξης και του περιεχομένου του κινηματογράφου, υπονόμευσης του κοινωνικού του ρόλου, και ενίσχυσης της εμπορευματοποίησής του, τονίζοντας ότι «πάμε για άλωση του κινηματογράφου από το μεγάλο κεφάλαιο».

Ο Γεράσιμος Αραβανής
Ο Γεράσιμος Αραβανής
Κατέθεσε πέντε βασικά κριτήρια διαμόρφωσης και αξιολόγησης μιας προοδευτικής κινηματογραφικής πολιτικής, με πρώτο την ικανοποίηση των πολιτιστικών και πνευματικών αναγκών της ελληνικής κοινωνίας, και κατέθεσε οχτώ συγκεκριμένες προτάσεις, στις οποίες θα πρέπει να στηριχτεί μια άλλη νομοθετική ρύθμιση:

  • Μέτρα κρατικής ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγής, χωρίς καμία χρηματοδότηση των μονοπωλίων.
  • Ανάπτυξη της κινηματογραφικής παιδείας και δημιουργία Πανεπιστημίου Τεχνών.
  • Υπαρξη και στήριξη Πολιτιστικών Κέντρων, δημόσιων ή δημοτικών, προσανατολισμένων στην πολιτιστική και πνευματική ανάπτυξη της εργατικής τάξης.
  • Δημόσιοι και κοινωνικοποιημένοι κινηματογραφικοί φορείς.
  • Επιστροφή του φόρου επί των εισιτηρίων, με κριτήριο τη στήριξη των δημιουργών.
  • Να παραμείνει το 1,5% επί των εσόδων των καναλιών και να διατίθεται στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.
  • Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης να προσανατολιστεί στην εγχώρια παραγωγή.
  • Να ενισχυθούν και να αυξηθούν οι μικρές κινηματογραφικές αίθουσες.

Η σημασία αυτής της παρέμβασης του ΚΚΕ για τον κινηματογράφο, σε περίοδο που ο χώρος ταλανίζεται από νέα κρίση, αποτέλεσμα της κυρίαρχης αντιδραστικής πολιτικής γενικότερα στο χώρο του πολιτισμού, αναδείχθηκε, τόσο από τη μεγάλη αποδοχή της πρόσκλησης του Κόμματος από τους φορείς και τους δημιουργούς, όσο και από τις παρεμβάσεις τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι όλοι οι ομιλητές τόνισαν αυτή τη σημασία, αναγνωρίζοντας - άμεσα ή έμμεσα - στο ΚΚΕ, τον αναντικατάστατο ρόλο του στη δημιουργία των προϋποθέσεων για τη μαζική διεκδίκηση των αιτημάτων τους.

Ο Λευτέρης Χαρωνίτης (μέλος του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου) σημείωσε μεταξύ άλλων, ότι το σύνολο των κρατικών κονδυλίων για τον κινηματογράφο αποτελούν μόλις το κόστος μιας μέσης γαλλικής παραγωγής και τόνισε ότι υπάρχει τεράστια ανάγκη ανάπτυξη της κινηματογραφίας στο σύνολό της, από την παραγωγή και τη διανομή, μέχρι τη σοβαρή στήριξη της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Ο Γραμματέας της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Τ. Λυκουρέσης, ανέπτυξε τη θέση του φορέα κατά του ν/σ, χαρακτηρίζοντας την πρωτοβουλία του ΚΚΕ «πολύ θετική και δημιουργική».

Ο Δ. Βάκης, από το ΔΣ των σεναριογράφων, αναφέρθηκε στην αντισυνταγματικότητα του ν/σ.

Ο πρόεδρος της ΠΟΘΑ (Πανελλήνια Ενωσης Θεάματος - Ακροάματος) Β. Κολοβός, αναφέρθηκε στο ομόφωνο ψήφισμα για το ν/σ από όλους τους φορείς - μέλη της Ομοσπονδίας και στην ανάγκη της ενότητας.

Ο σκηνοθέτης Μιχάλης Παπανικολάου εκτίμησε ότι το νομοσχέδιο απλώς κωδικοποιεί μια παγιωμένη, επί δεκαετίες, κατάσταση του ελληνικού κινηματογράφου.

Ο σκηνοθέτης Τάσος Ψαράς, υπογράμμισε, ότι η «περιφερόμενη κινηματογραφική αγορά» που εκμεταλλεύεται τις υποδομές των πρώην σοσιαλιστικών χωρών, δεν πρόσθεσε τίποτα στην ανάπτυξη της κινηματογραφίας τους.

Μίλησαν ακόμη οι Σταύρος Χασάπης (Ενωση Τεχνικών Κινηματογράφου - Τηλεόρασης), Κώστας Μαλκότσης (ΣΕΗ), η ηθοποιός Λένα Βουδούρη, Αντώνης Ποντίκης (πρόεδρος του ΠΜΣ) και ο παραγωγός Βελισάριος Κοσυβάκης.

Νίκησαν το χρόνο

Είναι σπάνιο στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού να γνωρίσει τόσο μεγάλη δημοτικότητα και αναγνώριση ένας μη πρωτογενής δημιουργός. Τέτοια περίπτωση υπήρξε ο αξέχαστος Πάνος Γεραμάνης, ο ακούραστος σκαπανέας του λαϊκού μας τραγουδιού, ο σπουδαίος δημοσιογράφος, ο οποίος σ' όλη του τη ζωή με πάθος έφερνε στο «φως» τα χρυσοφόρα «κοιτάσματα» της λαϊκής μουσικής μας. Στη μνήμη του αφιερώθηκε ο κύκλος εκδηλώσεων «Οι ποιητές των τραγουδιών», που διοργανώνει το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Βύρωνα, που άνοιξε προχτές στον κινηματογράφο «Νέα Ελβετία» με αφιέρωμα στην κορυφαία στιχουργό του λαϊκού μας τραγουδιού, Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου. Μια βραδιά θύμησης και τιμής στον άνθρωπο, του οποίου η εκπομπή «Λαϊκοί Βάρδοι», επί 15ετία στο 2ο Πρόγραμμα της ΕΡΑ, «νίκησε το χρόνο», όπως είπε ο στιχουργός Ηλίας Κατσούλης. Μια βραδιά για «την Ευτυχία - ένα από τα ζωντανά δώρα που μας χάρισε η Μικρασιατική Καταστροφή», όπως είπε ο ερευνητής του ρεμπέτικου Πάνος Σαββόπουλος, αναφερόμενος στη δημιουργό, που απλόχερα έδωσε στο λαϊκό μας πολιτισμό απίστευτης ομορφιάς και δύναμης τραγούδια. Τραγούδια, που της «έκλεβαν συνεχώς συνθέτες, στιχουργοί, τραγουδιστές», όπως τόνισε. Πολλά απ' αυτά ερμήνευσαν στην εκδήλωση οι Κώστας Μάντζιος και Σοφία Παπάζογλου, με συνοδό τον πιανίστα Γιώργο Αρσενίδη, που είχε και την επιμέλεια του προγράμματος.

Πάνω - κάτω του έρωτα...

Μια ιδιαίτερη μουσική παράσταση που περιγράφει τις τέσσερις εποχές του έρωτα, ξεδιπλώνει από σήμερα (10 μ.μ.) και κάθε Τετάρτη στο «ZOOM» (Κυδαθηναίων 39, Πλάκα, 2103225920), η Κρινιώ Νικολάου. Το πρόγραμμα, με τίτλο «Ζουμ στα πάνω κάτω του έρωτα», περιλαμβάνει ελληνικά αγαπημένα τραγούδια, ξένα κινηματογραφικά και κάποια από το προσωπικό της ρεπερτόριο, πλέκοντας το γαϊτανάκι του έρωτα από το πρώτο σκίρτημα, ως την ύστατη ώρα και τη στιγμή της αναγέννησης. Τη διήγηση συνοδεύουν κινηματογραφικές, βουβές, δυνατές εικόνες, ενώ ως γέφυρες λειτουργούν κάποιες ποιητικές νύξεις. Σκηνοθετική επιμέλεια: Κική Μαυρίδου. Παίζουν οι μουσικοί: Κώστας Συντρίδης, Γρηγόρης Συντρίδης, Σπύρος Κοντάκης, Νίκος Πασσαλίδης, Αγγελος Παπαδάτος. Ενορχήστρωση: Κώστας Συντρίδης. Επιμέλεια προγράμματος: Κρινιώ Νικολάου. Συμμετέχουν δύο ακόμη μουσικοί, ο Νίκος Ταλαγάνης και η Λέιντα.

Λυρικός Μότσαρτ

Η όπερα του Μότσαρτ «Ετσι κάνουν όλες» («Cosi fan tutte») ανεβαίνει ανεβαίνει από την Παρασκευή και για τρεις ακόμη παραστάσεις (18,19,20/2) στην αίθουσα «Αλ. Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής. Πρόκειται για αναβίωση του ιστορικού ανεβάσματος της δίπρακτης όπερας από το Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου, τελευταία δουλειά του μεγάλου «μαέστρου» Τζόρτζιο Στρέλερ. Η ολοκλήρωση της σκηνοθεσίας ανήκει στον Κάρλο Μπαττιστόνι και η αναβίωσή της στον Τζανπάολο Κόρτι. Τα σκηνικά είναι του Ετζιο Φριτζέριο και τα κοστούμια της Φράνκα Σκαρπατσιαπίνο. Η διανομή περιλαμβάνει καταξιωμένους λυρικούς ερμηνευτές που πλαισιώνονται από την Καμεράτα και τη Χορωδία Καλλιτεχνικού Οργανισμού της Οπερας του Μπάρι, σε μουσική διεύθυνση του Τζουζέπε Λα Μάλφα.

Εικαστικές διαδρομές

Μικρή ομαδική έκθεση χαρακτικής εγκαινιάζεται σήμερα στην γκαλερί «Χρυσόθεμις» (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι). Θα παρουσιαστούν έργα των: Γ. Βαρλάμου, Γ. Κυριακίδη, Ε. Μελά και Chr. Thouzeau. Οι χαράξεις έχουν γίνει σε ξύλο, χαλκό, λιθογραφίες και λινόλεουμ.

Εργα ζωγραφισμένα σε χαρτί με μελάνι, χρωματιστούς μαρκαδόρους, τέμπερα ή υδρόχρωμα, παρουσιάζει (15/2 - 10/3) ο Στάθης Σταυρόπουλος στην γκαλερί «Αστρολάβος δεξαμενή» (Ξανθίππου 11). Παράλληλα με τις γελοιογραφίες, ο Στ. Σταυρόπουλος παρουσιάζει έργα που έγιναν για την εικονογράφηση παραμυθιών, αλλά και δημιουργίες φιλοτεχνημένες για στίχους τραγουδιών και ποιημάτων. Κοριτσίστικες μορφές εγκλωβισμένες μέσα σε πόλεις, μυθολογικές θεότητες σε θαλασσινά τοπία, πολύχρωμες ανθρώπινες μορφές σε μεσαιωνικά και αναγεννησιακά περιβάλλοντα, είναι κάποια από τα θέματα των παρουσιαζόμενων έργων. Η διάφανη υφή, που αναδεικνύεται από τις ματιέρες και τα χρώματα του καλλιτέχνη, συνδυάζεται με το ναΐφ, αλλά και ρομαντικό χαρακτήρα μερικών μορφών, προσδίδοντάς τους παιδική αθωότητα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ