ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Φλεβάρη 2006
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ - ΚΟΜΙΣΤΡΑ ΤΑΞΙ
«Ομοβροντία» αυξήσεων έως 43% από αύριο

Γενικευμένες αυξήσεις που θα διευρύνουν ακόμα περισσότερο τις «μαύρες τρύπες» στους προϋπολογισμούς των λαϊκών νοικοκυριών, επιβάλλει από αύριο Τετάρτη η κυβέρνηση, σε εισιτήρια και κόμιστρα. «Κύμα» των αυξήσεων, που αφορά εισιτήρια αστικών συγκοινωνιών, ΚΤΕΛ, ΟΣΕ, καθώς και στα κόμιστρα των ταξί και φορτηγών, και το ύψος τους φτάνει μέχρι και 43%!

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του ΟΑΣΑ, από αύριο Τετάρτη, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών - Επικοινωνιών, αυξάνονται κατά:

  • 11,1% τα εισιτήρια των λεωφορείων και των τρόλεϊ, τα οποία διαμορφώνονται από 0,45 ευρώ σε 0,50 ευρώ.
  • 16,7% τα απλά εισιτήρια του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (από 0,60 ευρώ σε 0,70 ευρώ).
  • 14,3% τα εισιτήρια του μετρό (από 0,70 ευρώ σε 0,80 ευρώ).

Επίσης από αύριο, αυξάνονται κατά 7% και οι τιμές των εισιτηρίων του ΟΣΕ και των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ, ενώ μέσα στο Μάρτη πρόκειται να αυξηθούν από 6,66% έως και 42,85% τα κόμιστρα των ταξί και κατά 7% οι ναύλοι των φορτηγών αυτοκινήτων ΔΧ εθνικών και διεθνών μεταφορών και των βυτιοφόρων.

ΚΟΠΕΛΟΥΖΟΣ - ΣΑΜΑΡΑΣ
Ενεργειακές μπίζνες στις Κυκλάδες

Θα καλύπτουν με αιολικά πάρκα την περιοχή και θα στέλνουν υποβρυχίως το «περίσσευμα» στη στεριά με γερή επιδότηση και πριμοδότηση

Ενα έργο προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ που φιλοδοξεί να αλλάξει τον «ενεργειακό χάρτη» στις Κυκλάδες και να αποφέρει σημαντικά κέρδη στους εμπνευστές του, προωθεί ο όμιλος εταιριών Κοπελούζου σε συνεργασία με τον όμιλο Σαμαρά. Η αίτηση που έχει κατατεθεί εδώ και μια βδομάδα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αφορά στην κατασκευή Αιολικών Πάρκων στα νησιά Ανδρος (170 MW), Τήνος (50 MW), Πάρος (72 MW), Νάξος (108 MW) και συνολικά 400 MW ή 350 ταυτοχρονισμένα.

Τα νησιά αυτά θα συνδέονται μεταξύ τους υποβρυχίως και όλα μαζί με τη Σύρο, η οποία θα συνδέεται μέσω ενός καλωδίου 350MW με το Λαύριο, έτσι ώστε η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια όχι μόνο να καλύπτει τις ανάγκες των νησιών (Ανδρος, Τήνος, Μύκονος, Σύρος, Πάρος, Αντίπαρος, Σίκινος, Ιος, Φολέγανδρος, Νάξος, Κουφονήσια), αλλά και να προωθείται προς την ηπειρωτική χώρα. Ο Δ. Κοπελούζος, στη συνέντευξη Τύπου όπου ανακοίνωσε τις προδιαγραφές του έργου, επισήμανε ότι θα χρησιμοποιηθούν τελευταίας τεχνολογίας ανεμογεννήτριες, με ελάχιστη έως μηδενική ενόχληση για τα νησιά, ακόμη και οπτικά! Πρόσθεσε ότι το έργο δεν είχε γίνει νωρίτερα λόγω τεχνολογικών εμποδίων και επειδή σε αυτή τη φάση επιτρέπεται στους ιδιώτες να κατασκευάσουν το καλώδιο διασύνδεσης.

Το έργο της διασύνδεσης υπάγεται στο σχεδιασμό που έχει ήδη γίνει από τη ΔΕΣΜΗΕ ΑΕ (το διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς) και θα στοιχίσει 290 εκατ. ευρώ. Ακριβώς αυτή η διασύνδεση είναι που θα αποφέρει τα μεγάλα κέρδη, καθώς θα μπορεί να προωθείται η επιπλέον ενέργεια στην ηπειρωτική χώρα. Η αγορά της ενέργειας που παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) είναι υποχρεωτική και σε τιμή που πριμοδοτεί ιδιαίτερα τον εκάστοτε επιχειρηματία, ώστε να έχει γρήγορη απόσβεση και κέρδη. Με αυτό το δεδομένο, το επιχειρηματικό σχήμα εκτιμά ότι θα πετύχει απόσβεση σε λιγότερο από 20 χρόνια, όταν μια αιολική μονάδα που δεν επιβαρύνεται με έξοδα διασύνδεσης θέλει 8 - 10 χρόνια για την απόσβεση. Επιπρόσθετα, τουλάχιστον το 35% της επένδυσης μπορεί να καλυφθεί από τον «αναπτυξιακό» νόμο, περίπου 245 εκατ. ευρώ ή το μεγαλύτερο τμήμα του κόστους της διασύνδεσης.

Το επιχειρηματικό ενδιαφέρον γι' αυτό το έργο αναδεικνύει τις πολιτικές ευθύνες των κυβερνήσεων που πολύ νωρίτερα δεν αξιοποίησαν ανάλογες λύσεις για τα νησιά, προκειμένου να είναι και αυτάρκη ενεργειακά και με «καθαρή» ενέργεια και πολύ οικονομικότερα προοπτικά, αφού τώρα το δημόσιο χρήμα καλύπτει και το κέρδος του ιδιώτη. Ο Δ. Κοπελούζος αναφέρθηκε στα οφέλη από τη μείωση των ρύπων, τη μη κατανάλωση πετρελαίου, τη μείωση του κόστους για την παραγωγή και για τους ρύπους, για τη συντήρηση των πετρελαϊκών σταθμών παραγωγής της ΔΕΗ και τη μελλοντική ανάπτυξη του συστήματος στα νησιά. Πρόκειται για οφέλη που θα μπορούσαν να καρπωθούν οι Κυκλάδες και όλη η χώρα πολλά χρόνια νωρίτερα, έστω και με μεγαλύτερο αρχικό κόστος επένδυσης.

Ωστόσο, ακόμη και το ζήτημα της «καθαρής» ενέργειας εντάσσεται στη Στρατηγική της Λισαβόνας, όπως είπε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας στην έναρξη του Πανευρωπαϊκού Συνεδρίου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Αιολικής Ενέργειας. Εκανε, επίσης, σαφές ότι το νομοσχέδιο που προωθεί όχι μόνο καθορίζει τις τιμές πώλησης στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά δίνει ισχυρά κίνητρα για προσέλκυση επενδύσεων και διευκολύνει αυτές της μεγάλης κλίμακας.

Ο όμιλος Κοπελούζος πρόκειται να συμμετάσχει και στο διαγωνισμό για τα 900MW από ιδιώτες, εάν κρίνει ότι υπάρχει σημαντική πριμοδότηση με βάση την προκήρυξη του διαγωνισμού. Ηδη βρίσκεται σε συνεννόηση με τον όμιλο Βαρδινογιάννη. Συμμετέχει και στον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, όπου αποφασίστηκε συμμετοχή και από τη ρωσική «Γκάσπρομ».

ΦΑΡΚΑΔΟΝΑ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Πλημμύρισαν ξανά καλλιέργειες

Μεγάλες καταστροφές σε χιλιάδες στρέμματα καλλιεργειών από τις πλημμύρες. Τεράστιες οι ευθύνες των ελληνικών κυβερνήσεων που αφήνουν την περιοχή στο έλεος των καιρικών συνθηκών

Χιλιάδες στρέμματα καλλιεργειών και χωράφια που ήταν οργωμένα και λιπασμένα για την καλλιέργεια καλαμποκιού, υπέστησαν μεγάλες καταστροφές, στα χωριά της Φαρκαδόνας Τρικάλων, από την υπερχείλιση του Πηνειού ποταμού, που σημειώθηκε λόγω των βροχοπτώσεων των τελευταίων ημερών. Ζημιές υπέστησαν καλλιέργειες με σιτηρά, κριθάρια και τριφύλλια, δίνοντας ένα νέο πλήγμα στο ήδη συρρικνωμένο εισόδημα των αγροτών της περιοχής, ενώ τα χωράφια που ήταν έτοιμα για την καλλιέργεια καλαμποκιού και διαβρώθηκαν θα ξαναχρειαστούν νέο όργωμα και λίπασμα, αυξάνοντας το κόστος παραγωγής. Επίσης, ζημιές σημειώθηκαν στην αγροτική οδοποιία και στο επιφανειακό δίκτυο άρδευσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η τρίτη φορά, το τελευταίο διάστημα, που τα νερά του Πηνειού πλημμύρισαν καλλιέργειες της Φαρκαδόνας, η οποία αν και έχει χαρακτηριστεί ως ζώνη ανάσχεσης νερών, για να προφυλάσσονται από τις πλημμύρες οι γειτονικές περιοχές, δεν αναγνωρίζεται ως πλημμυρόπληκτη, ώστε ν' αποζημιώνονται έγκαιρα και δίκαια οι πληγέντες αγρότες.

Οι καταστροφές από πλημμύρες στη Φαρκαδόνα αποτελούν, δυστυχώς, συχνό φαινόμενο εξαιτίας της άρνησης των ελληνικών κυβερνήσεων να πάρουν τ' αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπισή τους, παρά τις περί του αντιθέτου υποσχέσεις τους. Εδώ και πολλά χρόνια, οι αγρότες ζητούν την κατασκευή των απαραίτητων έργων, μεταξύ των οποίων την εκτροπή του Αχελώου, καθώς και άλλα αντιπλημμυρικά έργα, όπως φράγματα και να κηρυχτεί η περιοχή πλημμυρόπληκτη ώστε να ισχύει ειδικό καθεστώς στο θέμα των αποζημιώσεων και να αποζημιώνονται έγκαιρα οι πληγέντες παραγωγοί για όλη την καλλιεργητική περίοδο και για οποιοδήποτε ποσοστό ζημιάς, από 0% έως 100%.

Ομως, όλες οι κυβερνήσεις, αν και κατά καιρούς έχουν αναγνωρίσει το μέγεθος του προβλήματος, δεν ικανοποιούν τα δίκαια αιτήματα των αγροτών, αφήνοντας τη Φαρκαδόνα στο έλεος των καιρικών συνθηκών, με αποτέλεσμα είτε να πλημμυρίζουν οι καλλιέργειες είτε να καταστρέφονται από την ξηρασία το καλοκαίρι.

Υπερκέρδη τραπεζών

Συνεχίστηκε και πέρσι η κερδοφορία των τραπεζών, που αξιοποίησαν στο έπακρο και τη δυνατότητα άσκησης τοκογλυφίας σε βάρος των υπερδανεισμένων λαϊκών νοικοκυριών. Ετσι, η Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος (ΑΤΕ) εμφανίζει κέρδη ύψους 139 εκατ. ευρώ και τα καθαρά έσοδα από τόκους της ΑΤΕ έφτασαν τα 603 εκατ. ευρώ (αύξηση 8,9%, ενώ τα κέρδη (προ φόρων) της Aspis Bank έφτασαν σε 15,2 εκατ. ευρώ, με τα καθαρά έσοδα από τόκους να εκτοξεύονται σε 55,1 εκατ. ευρώ (από 47,2 εκατ. ευρώ το 2004).

  • Ζημιά προ φόρων, ύψους 20,4 εκατ. ευρώ εμφάνισε πέρσι ο ΟΤΕ, κυρίως λόγω των διογκωμένων δαπανών, από την εφαρμογή προγράμματος «εθελούσιων απολύσεων» στον Οργανισμό, που έγιναν με στόχο τη μελλοντική κερδοφορία των μεγαλομετόχων του Οργανισμού.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ