ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 31 Μάρτη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Εμποροπανήγυρις» των τεχνών

Πολιτιστικό «παζάρι» ενταγμένο στην πολιτική εμπορευματοποίησης της τέχνης και, στην προκειμένη περίπτωση, αναζήτησης νέων «αγορών» για «πολιτιστικό μάρκετινγκ» αποτελεί η διοργάνωση «Βαλκανική Αγορά Παραστατικών Τεχνών» («1st Balkan Performing Arts Market») που παρουσίασαν χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης και η διοίκηση του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού (ανώνυμη εταιρία του ΥΠΠΟ).

Κατά τους οργανωτές, πρόκειται για «νέο «πλαίσιο επαφής», επιτρέποντας στα καλλιτεχνικά σχήματα της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων να παρουσιαστούν στην παγκόσμια αγορά και να επιδιώξουν νέες συνεργασίες και απευθύνεται σε καλλιτέχνες του θεάτρου, του χορού, της μουσικής και καλλιτεχνικούς διευθυντές φεστιβάλ από 12 βαλκανικές χώρες. Ουσιαστικά απευθύνεται σε επιχειρηματίες του χώρου (εταιρίες παραγωγής, παραγωγούς, καλλιτεχνικά γραφεία, ατζέντηδες κλπ.), με στόχο τη «διείσδυση σε μεγαλύτερες αγορές εκτός των γεωγραφικών τους ορίων».

Το «παζάρι» θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη (1-4/6), ενώ, ΥΠΠΟ και ΟΠΕΠ θα «προσφέρουν δωρεάν» τα περίπτερα και θα καλύψουν το κόστος. Αρκετά «γαλαντόμοι» αν υπολογιστεί ότι σήμερα λήγουν οι συμβάσεις 115 εργαζομένων του ΟΠΕΠ (επί συνόλου 150), ενώ η διοίκηση του Οργανισμού τούς έχει σε διαρκή εργασιακή ομηρία, με δίμηνες και, εσχάτως, μηνιαίες συμβάσεις, με τον ισχυρισμό ότι... «δεν έχει λεφτά»!

ΛΑΤΟΜΕΙΑ ΣΤΗ ΜΕΡΕΝΤΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
«Αποκατάσταση» λένε την εκμετάλλευση!

Ετσι κατάντησαν τον αρχαιολογικό χώρο της Μερέντας τα δύο λατομεία
Ετσι κατάντησαν τον αρχαιολογικό χώρο της Μερέντας τα δύο λατομεία
Αδεια εκμετάλλευσης για ακόμη τρία χρόνια σε δύο λατομεία στην περιοχή Μερέντας του Μαρκόπουλου Αττικής έδωσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, υιοθετώντας τη μελέτη «αποκατάστασής» τους από τους ιδιοκτήτες, παρότι λειτουργούν παρανόμως επί δεκαετίες, βλάπτοντας άμεσα και έμμεσα τις αρχαιότητες της περιοχής.

Τα ένα λατομείο λειτουργεί από το 1964. Το 1971 το ΥΠΠΟ εγκρίνει την επέκτασή του με τον όρο να είναι «αθέατο» από την πόλη. Το 1979 εγκρίνεται η λειτουργία του με τον όρο να μην επεκταθεί προς το φρούριο της Μερέντας. Το 1980 το ΥΠΠΟ επανέρχεται μην εγκρίνοντας την άδεια, γιατί είναι ορατό από το δρόμο. Το 1982 το ΥΠΠΟ ζητά άμεση απομάκρυνσή του, γιατί θίγεται το κοντινό προϊστορικό σπήλαιο. Το 1986 η Εφορεία Παλαιοντολογίας καταγγέλλει ότι το λατομείο εξακολουθεί να λειτουργεί με νέα ονομασία (!), προκαλώντας κατολισθήσεις. Το 1988 το ΥΠΠΟ ξαναζητά την απομάκρυνσή του, αλλά το 1989 ...ανοίγει το άλλο λατομείο (!), παρότι την ίδια χρονιά νομοθετείται η διακοπή λειτουργίας λατομείων σε αρχαιολογικούς χώρους. Το 1995 η Νομαρχία Α. Αττικής χορηγεί στα λατομεία τριετή άδεια λειτουργίας... αλλά χωρίς εξορύξεις.

Κι ενώ τα δύο λατομεία λειτουργούν παρανόμως, οι εκμεταλλευτές τους ζητούν συνέχιση των εξορύξεων, με το πρόσχημα να σχηματίσουν βαθμίδες και μετά να το ...«αποκαταστήσουν»! Στο μεταξύ, οι αρχαιότητες της Μερέντας υπέστησαν και νέα «εισβολή» με την κατασκευή του ολυμπιακού ιππικού κέντρου (για να μην «ξεχνιόμαστε»).

Η Διεύθυνση Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ απορρίπτει τη μελέτη, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, την αλλοίωση του τοπίου και την «όχληση» των βυζαντινών μνημείων της περιοχής, και ότι αυτή η μελέτη συνεπάγεται περαιτέρω εξόρυξη, γι' αυτό ζήτησε άμεση διακοπή της λειτουργίας των λατομείων.

Το μέλος του ΚΑΣ, καθηγητής, Μ. Κορρές, τόνισε ότι η «ιστορία» με τις βαθμίδες, εκτός από το ότι είναι «πονηρή» για περισσότερη εκμετάλλευση των λατομείων, δε λύνει το πρόβλημα της αποκατάστασης. Επιπλέον, ο καθηγητής Π. Θέμελης εκτίμησε πως η βλάβη στις αρχαιότητες από τη λειτουργία τους είναι άμεση και ότι η μελέτη θα βλάψει.

Ωστόσο, ενώ τα περισσότερα μέλη του συμβουλίου συμφώνησαν με τις παραπάνω ενστάσεις (μάλιστα αναφέρθηκε ότι, με πρόχειρους υπολογισμούς, οι ιδιοκτήτες θα κερδίζουν ετησίως 5 εκ. ευρώ) τελικά ενέκριναν την άδεια, επειδή, δε ...βρήκαν άλλη λύση! Ο δε πρόεδρος του ΚΑΣ και γγ του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλος, χαρακτήρισε τη μελέτη «βήμα για τη συνολικότερη ανάπλαση της περιοχής»!!!

Ο θεατρικός Καζαντζάκης

Το πεζογραφικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη λατρεύτηκε από τους Ελληνες. Το θεατρικό του, όμως, απέτυχε, παρότι κάποιοι το θεώρησαν «σημαντικό και άδικα αμελημένο», όπως έλεγε ο ιστορικός του θεάτρου μας Γιάννης Σιδέρης. Το 1915 ο Καζαντζάκης παύει να γράφει θέατρο, αφού η δραματουργία του επικρίθηκε, ίσως, γιατί - κατά τον Γ. Σιδέρη - «ο Καζαντζάκης είχε πολύ νου και πάρα πολύ φλογερή καρδιά για να γίνει συγγραφέας του βουλεβάρτου (...)». Ισως, όμως, και γιατί η στιχουργημένη, ιδιάζουσα γλώσσα και φιλοσοφικο-συμβολική θεματική του δεν άντεξαν στο ορμητικό ρεύμα του ρεαλιστικού θεάτρου. Πάντως, κατά καιρούς ανεβάστηκαν κάποια από τα 20 δράματά του (21 με το χαμένο «Ηρακλής») και κάποιες μελέτες γράφτηκαν για τη δραματουργία του.

Η πρώτη πληρέστερη, επιστημονικά τεκμηριωμένη, βασισμένη σε όλες τις υπάρχουσες «πηγές» (του προσωπικού αρχείου του Καζαντζάκη, του Μουσείου «Καζαντζάκη» κ.ά.) μελέτη για τον θεατρικό Καζαντζάκη - από το πρώτο έργο του, το «Ξημερώνει» έως το τελευταίο, το «Βούδας» - έγινε από την επίκουρο καθηγήτρια Θεατρολογίας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, Κυριακή Πετράκου. Τίτλος της «Ο Καζαντζάκης και το θέατρο» (εκδόσεις «Μίλητος»).

Η μελέτη, που παρουσιάστηκε προχτές από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, με ομιλητές τους Βάλτερ Πούχνερ (αναπληρωτή πρόεδρο του Τμήματος), Κώστα Γεωργουσόπουλο (διδάσκοντα σ' αυτό), Γιώργο Στασινάκη (πρόεδρο της Διεθνούς Εταιρίας «Φίλων Ν. Καζαντζάκη») και Κλεοπάτρα Πρίφτη (πρόεδρο του ελληνικού τμήματος της παραπάνω Εταιρίας), αναλύει όλα τα έργα του Καζαντζάκη, τις επιρροές τους και το φιλοσοφικό και συμβολικό περιεχόμενό τους και παρουσιάζει τις δημοσιεύσεις τους, εκτενή βιβλιογραφία και παράρτημα φωτογραφιών από παραστάσεις έργων του.

«Ακέφαλο» το ΕΚΚ

«Αποχαιρέτησε» τη θέση του προέδρου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ο Θανάσης Βαλτινός, καταθέτοντας την παραίτησή του στον υπουργό Πολιτισμού. Ο τελευταίος, σύμφωνα με λακωνική ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, την «αποδέχτηκε», ενώ ο αντικαταστάτης «θα ανακοινωθεί την επόμενη εβδομάδα».

Ο παραιτηθείς «κατάφερε» στη σύντομη θητεία του να στρέψει εναντίον του όλο τον κινηματογραφικό χώρο, υπερασπιζόμενος με «πάθος» την αντιδραστική κυβερνητική πολιτική.

Αυτή η υπεράσπιση «διανθίστηκε» με το προσωπικό του «ύφος» άσκησης των καθηκόντων του, με χαρακτηριστικές «στιγμές» την περσινή αναπομπή για επανεξέταση όλων των προηγούμενων εγκεκριμένων παραγωγών, η οποία οδήγησε σε έντονη συνέντευξη Τύπου (Ιούνιος 2005) και με χαρακτηρισμούς του για τον ελληνικό κινηματογράφο σε συνεντεύξεις του.

«Κρίσεις»...

Στην Καλαμάτα μετατίθεται η έφορος Αρχαίας Ολυμπίας, όπως προκύπτει από τις υπηρεσιακές κρίσεις στο ΥΠΠΟ. Μετάθεση διόλου «τυχαία», αφού η έφορος εναντιώθηκε στη χρήση του αρχαίου σταδίου στην Ολυμπία για αγώνες στίβου. Χρήση που επιβλήθηκε στην κυβέρνηση από τις πολυεθνικές - «χορηγούς» της Διεθνούς Ομοσπονδίας Στίβου και συμφωνήθηκε με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, επιχειρηματία, Μίνωα Κυριακού.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε τη σχετική άδεια για τον ερχόμενο Μάη. Επειδή η κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά πως η εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς δε θα προχωρά για πολύ χωρίς αντιδράσεις (άλλωστε, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων είχε ταχθεί κατά της διεξαγωγής της σφαιροβολίας στο αρχαίο στάδιο στους Ολυμπιακούς) φαίνεται χρησιμοποίησε τις κρίσεις και ως ...μέσο, για την απρόσκοπτη εφαρμογή της πολιτικής της. Το θέμα, λοιπόν, δεν αφορά μόνο τη συγκεκριμένη αρχαιολόγο, αλλά όλους τους συναδέλφους της και την προστασία των αρχαιοτήτων, εν γένει.

Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ πραγματοποιεί συναυλία αύριο (8.30 μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Θα παρουσιάσει τα έργα: «Φωνές της Ανοιξης» του Γ. Στράους, «Συμφωνία αρ. 6 (Ποιμενική)» του Μπετόβεν, το «Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα» του Σούμαν και το «Βαλς» του Ραβέλ, με μαέστρο τον Νίκο Χριστοδούλου. Σολίστ είναι η πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ