Κύριος στόχος της ημερίδας, που είναι το επιστέγασμα σειράς εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν σε όλη την Αθήνα και η οποία αφιερώθηκε από τους διοργανωτές της στην επέτειο της ίδρυσης της θρυλικής ΕΠΟΝ, ήταν να συνειδητοποιηθεί πλατιά ότι ο αγώνας για τη γνώση και τη μόρφωση είναι αναπόσπαστη πλευρά της ταξικής πάλης. Να συνειδητοποιηθεί ότι η πάλη για ένα σχολείο που θα αντιστοιχίζεται με τις ανάγκες και τα οράματα του ελληνικού λαού, είναι κοινωνική και πολιτική πάλη που πρέπει να γίνει υπόθεση όλων μας.
Σημαντικές εισηγήσεις και παρεμβάσεις στην ημερίδα, με θέμα το «Ενιαίο 12χρονο Υποχρεωτικό Βασικό Σχολείο»
«Το πρόβλημα της εκπαίδευσης και της παιδείας του ελληνικού λαού υπήρξε από τα πρώτα μελήματα του ΚΚΕ, από την πρώτη μέρα της ίδρυσής του», τόνισε ο Γιώργος Μωραΐτης, εκπαιδευτικός, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, στην εισήγησή του, κάνοντας μια ιστορική αναδρομή των θέσεων και των προτάσεων του Κόμματος για την παιδεία από τα χρόνια της ΕΠΟΝ. «Από το 1926 η διακήρυξη του Εκπαιδευτικού Ομίλου (ΕΟ), με την καθοδήγηση του Δημήτρη Γληνού, θέτει το θέμα της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης και καθορίζει τις αρχές και τα αιτήματα της δημοκρατικής εκπαίδευσης. Τις θέσεις του ΕΟ τις υλοποίησε στη διάρκεια της Κατοχής το πρόγραμμα "για μια λαϊκή παιδεία" των ΠΕΕΑ - ΕΠΟΝ. Στις δεκαετίες '60-'70 το εννιάχρονο σχολείο έγινε αποδεκτό από το λαϊκό κίνημα και τους εκπαιδευτικούς ως το ενδιάμεσο στάδιο για την καθιέρωση του 12χρονου. Γι' αυτό το θέμα εκτός από τα κείμενα της Ρόζας Ιμβριώτη, που είναι μαρτυρία αδιαμφισβήτητη, μπορώ να προσθέσω και την προσωπική μου μαρτυρία από κείνη την ταραγμένη εποχή. Φυσικά όλα αυτά ακυρώθηκαν από την κατάσταση που ακολούθησε». Κλείνοντας επισήμανε πως και η προώθησή της συμπορεύεται με τη δημιουργία μιας κοινωνίας και μιας εξουσίας που εξασφαλίζει τον άνθρωπο και την ιδιότητα της ζωής του.
«Ενα δεύτερο πρόβλημα, επισήμανε, για την εκπαίδευσή μας είναι ο διαχωρισμός σε επικαθήμενα τμήματα (δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο), που συνδέεται με το ενιαίο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τη διαφοροποίησή της με βάση τα στάδια της ανάπτυξης του παιδιού. Θα μιλάμε στα λόγια για ενιαία βασική εκπαίδευση και επέκταση της υποχρεωτικής διατηρώντας το διαχωρισμό των βαθμίδων και εντείνοντας τους ταξικούς φραγμούς στη ροή των μαθητών;», αναρωτήθηκε.
Ενα τρίτο πρόβλημα που παρέθεσε ήταν η διαφοροποίηση της λεγόμενης μετα-υποχρεωτικής εκπαίδευσης, για να τονίσει: «Θα οργανώσουμε την επαγγελματική σε παράλληλο, ξεχωριστό κύκλωμα από τη γενική εκπαίδευση ή θα προσπαθήσουμε να την οικοδομήσουμε πάνω στη γενική, όχι απλά επεκτείνοντας την υποχρεωτική εκπαίδευση, αλλά και εμπλουτίζοντας το περιεχόμενό της εξασφαλίζοντας σε όλους από τη μια την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και από την άλλη εκείνους τους μορφωτικούς όρους ώστε η επαγγελματική εκπαίδευση που θα ακολουθήσει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της κοινωνικής προόδου;».
Κλείνοντας ο ομιλητής αναφέρθηκε στους κατευθυντήριους άξονες, στις αρχές, στους στόχους, στη φιλοσοφία και τις προϋποθέσεις για το άλλο σχολείο, που προτείνει το ΚΚΕ, το Ενιαίο 12χρονο Βασικό Υποχρεωτικό Σχολείο. Συνοπτικά τους αναφέρουμε: Διεύρυνση της γενικής παιδείας και της ολόπλευρης διάπλασης της προσωπικότητας ως προϋπόθεση πριν από οποιαδήποτε επαγγελματική ειδίκευση, ενιαίος χαρακτήρας της αγωγής για όλους, ανεξάρτητα από κοινωνικές διακρίσεις, σε ενιαίο σχολείο, σύνδεση θεωρίας και πράξης, της επιστήμης με την εφαρμογή της στη ζωή, αναδιάρθρωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ώστε να αποκτήσουν ενότητα και να προσανατολιστούν στη γενικότερη θεώρηση της φύσης και της κοινωνίας και ανάπτυξη της βούλησης των μαθητών όχι στο μικρόκοσμο του σχολείου αλλά και στην κοινωνία, στη δημιουργική δράση που πλουτίζει την ανθρώπινη φύση.
Οι εκπαιδευτικοί της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ οργανώνουν αύριο Παρασκευή 25 του Φλεβάρη 2000 χορό στο κέντρο «Βίβλος» (Αχαρνών και Κυζίκου) και καλούν τους φίλους τους να γλεντήσουν μαζί.
Παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας πραγματοποιούν αύριο, Παρασκευή, στις 10.30 το πρωί, οι πρόεδροι των ΕΛΜΕ της χώρας, ζητώντας κατάργηση των νόμων 2525 και 2640, ανάκληση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου, αποδέσμευση του λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και άλλα πάγια αιτήματα του κλάδου, εκφράζοντας παράλληλα την αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο για την ειδική αγωγή.
Αύριο επίσης, θα γίνει Γενική Συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ με «ενημερωτικό χαρακτήρα» για τις τρέχουσες εξελίξεις στο χώρο της Παιδείας. Το ΔΣ της ΟΛΜΕ έχει ήδη αποφασίσει πανελλαδική στάση εργασίας των καθηγητών στις 2 του Μάρτη και συμμετοχή στα συλλαλητήρια των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ χαρακτήρισε την απόφαση αυτή, που πάρθηκε με ψήφους της πλειοψηφίας, ως κίνηση εντυπωσιασμού και πρότεινε να γίνει Γενική Συνέλευση προέδρων αφού προηγηθούν Γενικές Συνελεύσεις των ΕΛΜΕ που θα συζητήσουν πλαίσιο και πρόγραμμα δράσης για κλιμάκωση του αγώνα.
Υπενθυμίζεται ότι με απόφαση του ΔΣ της ΔΟΕ, δάσκαλοι και νηπιαγωγοί πραγματοποιούν 48ωρη απεργία στις 2 και 3 του Μάρτη με συλλαλητήρια στις μεγάλες πόλεις την πρώτη μέρα της απεργίας.
Στην ημερίδα έκαναν παρεμβάσεις: Θ. Ξανθόπουλος, Πρύτανης του ΕΜΠ, ο Ν. Σαρρής, καθηγητής Παντείου Πανεπιστημίου,, ο Θ. Κοτσυφάκης, μέλος του ΔΣ της ΑΓ ΕΛΜΕ, ο Φ. Κ. Βώρος, επίτιμο μέλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ο Θ. Κασσελούρης, εκπαιδευτικός, ο Ν. Βορριάς, διευθυντής Ειδικού Γυμνασίου, ο Γ. Κάλτσας, γονιός, ο Γ. Ηρακλέους, εκπαιδευτικός, ο Β. Λιόσης, ιδιωτικός εκπαιδευτικός και συνδικαλιστής, ο Β. Καργάκος, ιστορικός κ.ά. ενώ χαιρέτισε ο Νίκος Τσούλιας, πρόεδρος της ΟΛΜΕ.