Αυτός είναι ο κυβερνητικός στόχος, με τον οποίο συμφωνούν επί της ουσίας ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ και μέσα από την ΚΕΔΚΕ
Η σύμπλευση των δύο λεγόμενων μεγάλων κομμάτων στην πολιτική επιλογή να ενσωματωθεί πλήρως η λειτουργία και ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ) στους μηχανισμούς εξυπηρέτησης του συστήματος - όπως αυτή διεφάνη και στις πρόσφατες συνδιασκέψεις για το θεσμό που οργάνωσαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ - σφραγίστηκε χτες με τη δημοσιοποίηση και κατάθεση στη Βουλή του νέου Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (ΔΚΚ).
Το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) κατοχυρώνει την «οικονομική αυτονομία» που επικαλέστηκε ως στόχο η ΝΔ, μέσα από την ανάθεση στο ιδιωτικό κεφάλαιο έργων και υπηρεσιών και την επιβολή φόρων, αλλά και την «εξουσία στο λαό» που διατυμπάνισε ο Γ. Παπανδρέου, μέσα από τη μεταφορά στους δήμους αρμοδιοτήτων κρατικού ενδιαφέροντος, που θα κληθούν να ασκήσουν με φόρους και συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα. Ταυτόχρονα, κατοχυρώνει τη μετατροπή των δήμων σε ανώνυμες εταιρίες και την εμπορευματοποίηση των όποιων υπηρεσιών παρέχονται, που στην πράξη σημαίνει περισσότερη φτώχεια για τους εργαζόμενους.
Χαρακτηριστικές της συναίνεσης των δύο κομμάτων, είναι οι σχετικές ανακοινώσεις - απαντήσεις - ανταπαντήσεις που ανταλλάχτηκαν χτες ανάμεσα στο ΠΑΣΟΚ και το υπουργείο Εσωτερικών, με το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αξιολογεί ως «βασικό εργαλείο» το νέο Κώδικα και με την κριτική του για την «απουσία νέου κύκλου συνενώσεων» να προσπαθεί να «σώσει» την αντιπολιτευτική του διάθεση.
Αλλωστε, τόσο το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ, αλλά και ο ΣΥΝ, όπως έχουν εκφραστεί και μέσα από τους εκπροσώπους τους στην Κεντρική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας (ΚΕΔΚΕ), έχουν εγκρίνει το περιεχόμενο του Κώδικα, με τον ΣΥΝ να «παλεύει» με σθένος την ανάθεση στους δήμους της δυνατότητας να επιβάλλουν και να διαχειρίζονται φόρους. Γι' αυτό, «επειδή παραπέμπει στις καλένδες τα μεγάλα οικονομικά ζητήματα του χώρου», ο ΣΥΝ, με χτεσινή ανακοίνωσή του, δεν αποδέχτηκε τον Κώδικα, αναγνωρίζοντας όμως «βελτιώσεις».
Δεν είναι τυχαία, άλλωστε, η εγκατάλειψη από την ηγεσία της ΚΕΔΚΕ των όποιων θετικών αποφάσεων έχει λάβει κατά καιρούς στα συνέδριά της και αφορούν δτην απόδοση των παρακρατημένων πόρων της ΤΑ και την αύξηση του ποσοστού επιχορήγησής της. Σχετίζεται άμεσα με την προώθηση του νέου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των δήμων, που τους προτρέπει σε φόρους, συμπράξεις με το ιδιωτικό κεφάλαιο, σύσταση ανωνύμων εταιριών και ξεπούλημα της δημοτικής περιουσίας για την εξεύρεση πόρων. Οπως δεν είναι τυχαία η μη διεκδίκηση της απλής αναλογικής, ως του μόνου γνήσιου συστήματος λαϊκής εκπροσώπησης, αφού τα δημοτικά συμβούλια χάνουν τον αποφασιστικό τους ρόλο, με διατάξεις που περιέχονται στον Κώδικα και αφορούν στην απαραίτητη από τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας έγκριση αποφάσεών τους, την ανάθεση έργων σε εταιρίες που συστήνουν ή μετέχουν ή την υποχρέωση να ασκούν τις αρμοδιότητές τους σύμφωνα με τις «εθνικές, περιφερειακές και ευρωπαϊκές πολιτικές».
Μερικές από τις ...«καινοτομίες» του Κώδικα - όπως τις χαρακτήρισε ο υπουργός Εσωτερικών, Π. Παυλόπουλος - είναι η σύσταση από τους δήμους ανωνύμων εταιριών, που θα δραστηριοποιούνται σε ποικίλους τομείς, μέχρι και τη «διεξαγωγή θαλάσσιων συγκοινωνιών και μεταφορών». Οι κοινωνικές αρμοδιότητες προτείνεται να ασκούνται από δημοτικές επιχειρήσεις, το προσωπικό των οποίων, σε περίπτωση συγχώνευσή τους, απολύεται...! Η προώθηση χαφιέδικων μηχανισμών, όπως τα Τοπικά Συμβούλια Πρόληψης Παραβατικότητας. Και η παραπέρα αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων μέσα από τη δημιουργία Δημοτικών και Κοινοτικών Γραφείων Ενημέρωσης για την Απασχόληση, τα οποία σε συντονισμό με τον ΟΑΕΔ, τα ΚΕΚ και τις επιχειρήσεις του δήμου, θα έχουν το ρόλο της «κοινωνικής ενσωμάτωσης διαφόρων κατηγοριών ανέργων, στο πλαίσιο των εθνικών και ευρωπαϊκών πολιτικών».
«Με το σχέδιο του Νέου Κώδικα που δόθηκε στη δημοσιότητα, προωθείται η πλήρης προσαρμογή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στους νόμους της αγοράς. Ενισχύεται ο ρόλος της ως ισχυρού και αποτελεσματικού μηχανισμού του κράτους που υλοποιεί για λογαριασμό της κεντρικής διοίκησης, επιλογές σε βάρος των εργαζομένων. Περιορίζεται η δράση της ΤΑ, ώστε ακόμη και οι συνεργασίες της θα πρέπει να βρίσκονται υπό τον περιορισμό του σεβασμού, όχι μόνο της εθνικής, αλλά και της νομοθεσίας της ΕΕ. Δημιουργείται ένα νέο πλαίσιο για την υποχρεωτική μεταφορά στην ΤΑ αρμοδιοτήτων του κράτους, αλλά και για την αναγκαστική υλοποίηση αυτών των αρμοδιοτήτων».
«Η συνύφανση με το μεγάλο κεφάλαιο επιταχύνεται και θεσμοθετείται η ανάθεση σ' αυτό αρμοδιοτήτων, υπηρεσιών και η διαχείριση ολόκληρων τομέων της ΤΑ και μέσα από τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα», τονίζει ο Σπ. Χαλβατζής και συνέχισε: «Εντείνεται η προσπάθεια, για παραπέρα συρρίκνωση των κοινωνικών υπηρεσιών, η εφαρμογή της ανταποδοτικότητας παντού και προωθείται η αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων στην Αυτοδιοίκηση. Υποτάσσονται τα πάντα, ακόμη και η αντιπροσωπευτικότητα, στο όνομα της λεγόμενης "αποτελεσματικότητας". Διατηρείται το καλπονοθευτικό σύστημα εκλογής. Δεν εφαρμόζεται η απλή αναλογική».
«Είναι φανερό - κατέληξε ο υποψήφιος δήμαρχος Αθήνας - ότι και μόνο από τα παραπάνω ο Νέος Κώδικας δεν μπορεί να γίνει αποδεκτός. Βρίσκεται σε αντίθεση με τις ανάγκες και τις προσδοκίες του λαού μας για μια ΤΑ συμπαραστάτη, ενισχυτή, συμμέτοχο στους αγώνες για προστασία και ανάπτυξη των κοινωνικών, οικονομικών, δημοκρατικών δικαιωμάτων του, που σήμερα δέχονται μια ανηλεή επίθεση».