ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Απρίλη 2006
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ»
Παραδίνουν σε ιδιώτες τις σχολικές μονάδες

Την παράδοση των σχολικών κτιρίων σε επιχειρήσεις αποφάσισε χτες η κυβέρνηση. Αρχίζουν με 27 σχολικά κτίρια της Αττικής

Motion Team

Την επίσημη «πρώτη» της παράδοσης των σχολικών εγκαταστάσεων στις μεγάλες κατασκευαστικές επιχειρήσεις σηματοδότησε η χτεσινή συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής για τις «Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα», που αποφάσισε να αναθέσει την κατασκευή και τη συντήρηση 27 σχολικών κτιρίων της Αττικής, σε ιδιώτες. Στη συνεδρίαση συμμετείχαν οι υπουργοί Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης, Παιδείας Μ. Γιαννάκου, Ανάπτυξης Δ. Σιούφας και ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Θ. Ξανθόπουλος. Οπως δήλωσε αργότερα ο Γ. Αλογοσκούφης, τον επόμενο μήνα πρόκειται να επιλεγεί, μετά από διαγωνισμό, χρηματοοικονομικός σύμβουλος, ο οποίος θα αναλάβει τη διεξαγωγή μειοδοτικών διαγωνισμών για την ανάθεση του έργου. Σύμφωνα με το σχετικό προγραμματισμό, ακολουθεί η παράδοση σε ιδιώτες: της κατασκευής και συντήρησης σχολικών κτιρίων στην περιφέρεια της Θεσσαλονίκης, σωφρονιστικών ιδρυμάτων (φυλακών), κτιρίων για τις ανάγκες της Πυροσβεστικής, καθώς και η κατασκευή αθλητικών εστιών και έπεται συνέχεια...

Στις δηλώσεις του ο Γ. Αλογοσκούφης, έκανε λόγο για «απόφαση σταθμό» επειδή «ξεκινά στη χώρα μας η εφαρμογή ενός θεσμικού πλαισίου που θα συμπληρώσει και θα ενισχύσει το ρόλο του κράτους στη δημιουργία καλύτερων υποδομών». Παράλληλα, εκθείασε το ρόλο των ιδιωτών, υποστηρίζοντας, ότι «τα σχολεία θα κατασκευαστούν σε περιοχές, στις οποίες υπάρχει μεγάλη ανάγκη για αναβάθμιση της εκπαιδευτικής υποδομής και αν επρόκειτο να περιμένουμε να κατασκευαστούν μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, θα περιμέναμε πολύ χρόνο...».

Αν λάβουμε υπόψη, ότι τα περιβόητα ΣΔΙΤ έχουν ξεκινήσει από το χώρο των λεγόμενων μεγάλων έργων (Αττική Οδός, γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, Αεροδρόμιο Σπάτων) - τα οποία κατασκευάστηκαν με κυριολεκτικά ληστρικούς και αποικιοκρατικούς όρους υπέρ των ιδιωτών - σήμερα έρχεται η σειρά παράδοσης στο μεγάλο (κατασκευαστικό και τραπεζικό) κεφαλαίο, των μεσαίων και μικρότερων έργων υποδομής. Ηδη, από τον πρώην υπουργό Υγείας Ν. Κακλαμάνη, έχει ανακοινωθεί η δημιουργία 5 νέων νοσηλευτικών μονάδων, μέσω των ΣΔΙΤ.

Πρόκειται για μια στρατηγική επιλογή, η οποία λειτουργεί στα πλαίσια του μηχανισμού των κρατικομονοπωλιακών παρεμβάσεων στην οικονομία, με στόχο τη διεύρυνση του πεδίου δράσης του κεφαλαίου σε χώρους στους οποίους παραδοσιακά δραστηριοποιείται το δημόσιο, και οι οποίοι κρίνονται ιδιαίτερα προσοδοφόροι. Με τον τρόπο αυτό επιδιώκουν να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα την επιχειρηματική κερδοφορία και να δώσουν διέξοδο σε λιμνάζοντα, «αδρανή» κεφάλαια, τα οποία έχουν σχηματιστεί στη διαδικασία της συσσώρευσης του κεφαλαίου σε άλλους τομείς δράσης, οι οποίοι είναι επενδυτικά κορεσμένοι.

Το «μάρμαρο» βέβαια, τα εγγυημένα υπερκέρδη που θα καρπωθούν οι ιδιώτες - κατασκευαστές των έργων, θα το πληρώσει και πάλι ο ελληνικός λαός, μέσω της φορολογίας. Αν και δεν είναι γνωστά τα χρηματοδοτικά σχήματα που θα δημιουργηθούν (από πού και πώς θα αντληθούν τα κεφάλαια που υποτίθεται πως θα επενδύσουν οι εταιρίες), ούτε οι ακριβείς όροι με βάση τους οποίους θα λειτουργήσουν αυτές οι σχολικές μονάδες, η φιλοσοφία του εγχειρήματος στηρίζεται στο σχήμα: Κατασκευή του έργου από τον ιδιώτη - μακροχρόνια ενοικίασή του στο Δημόσιο. Η σύμβαση ενοικίασης, με το νοίκι που θα αποκαλείται «Τέλος Διαθεσιμότητας», θα έχει ισχύ 25 - 30 χρόνια, μετά την πάροδο των οποίων, η υποδομή παραδίδεται στο Δημόσιο. Εννοείται βέβαια, ότι στο διάστημα αυτό, ο ιδιώτης επιχειρηματίας, θα έχει αποσβέσει το προκαταβλημένο κεφάλαιο και θα έχει αποσπάσει ένα κέρδος, σαφώς υψηλότερο από τα επίπεδα κερδών που διαμορφώνονται στον ιδιωτικό τομέα.

Επιπρόσθετα, με την υπόθεση παραχώρησης των σχολείων σε ιδιωτικές εταιρίες, μέχρι να δουν το φως της δημοσιότητας οι όροι των διαγωνισμών και των συμβάσεων, θα μένουν ανοιχτά και άλλα σημαντικά ζητήματα γύρω από το εύρος των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η κυβέρνηση της ΝΔ απέναντι στους ιδιώτες - επιχειρηματίες, οι οποίοι, πρέπει να σημειωθεί, ζητωκραύγαζαν όταν ψηφιστηκε ο σχετικός νόμος. Αυτή τη στιγμή, γνωστές είναι μόνο οι γενικές ρυθμίσεις που προβλέπονται από το νόμο και δεν είναι γνωστές πλευρές του θέματος, ούτε καν το ζήτημα αν τα σχολικά κτίρια θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τις εκπαιδευτικές ανάγκες, ή αν ο ιδιώτης θα μπορεί να τα χρησιμοποιεί και για άλλες χρήσεις, πως θα διαμορφωθούν οι κανονισμοί λειτουργίας των κτιρίων κλπ.

Αναπάντητα ερωτήματα

Ακόμα κι αν δεχτούμε τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Παιδείας ότι το εκπαιδευτικό έργο στα σχολεία, που θα κατασκευαστούν με το σύστημα των ΣΔΙΤ, θα συνεχίσει να αποτελεί αρμοδιότητα του υπουργείου, προκύπτουν μια σειρά ερωτήματα που ζητούν απάντηση. Για παράδειγμα:

  • Αν οι μαθητές ή οι καθηγητές ενός τέτοιου σχολείου αποφασίσουν, στο πλαίσιο αγωνιστικών τους κινητοποιήσεων, να κάνουν κατάληψη στο σχολείο... θα μπορεί να επέμβει ο ιδιώτης - ιδιοκτήτης, για να προστατέψει την περιουσία του;
  • Αν συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα στο χώρο του σχολείου, ποιος θα έχει την ευθύνη; Ο ιδιώτης ή το κράτος;
  • Το κυλικείο του σχολείου θα παραχωρηθεί με τις ως τώρα ισχύουσες διαδικασίες ή ο ιδιώτης - ιδιοκτήτης θα «φορέσει» στο σχολείο κανένα «Μακντόναλντ»;
  • Θα πρόκειται για σχολεία όπως τα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα ή για «πολυχώρους» - «πολυκαταστήματα» - «εμπορικά κέντρα»;..
  • Θα έχει δικαίωμα ο ιδιώτης - ιδιοκτήτης να λειτουργεί τους χώρους του σχολείου για άλλες χρήσεις τις απογευματινές ώρες;
  • Ποιος θα αναλάβει έξοδα θέρμανσης, ηλεκτρισμού, ύδρευσης κλπ.;
  • Αν η σχολική επιτροπή αποφασίσει να κάνει μια αλλαγή στο χώρο του σχολείου (π.χ. να μετατρέψει μια αίθουσα σε εργαστήριο, να βάλει παγκάκια στο προαύλιο ή να αλλάξει κάγκελα) θα πρέπει πρώτα να πάρει την άδεια του ιδιώτη; Μήπως θα χρειαστεί να τον αποζημιώσει κι όλας για την παρέμβαση στην «περιουσία» του;
  • Αν το σχολείο αποφασίσει να κάνει μια πολιτιστική εκδήλωση ή ένα πάρτι εκτός του κανονικού ωραρίου λειτουργίας, θα χρειαστεί να πάρει άδεια από τον ιδιοκτήτη;
  • Αν για κάποιο λόγο το σχολείο ή κάποιος χώρος του, υποστεί φθορές, οι μαθητές - γονείς - εκπαιδευτικοί θα περιμένουν πότε θα αποφασίσει ο ιδιώτης να κάνει τις επισκευές;
Πολιτική κερδών

«Καίγεται» ο κοσμάκης έξω από τα βενζινάδικα, με τις αντλίες να κάνουν «τζιζ», καθώς ακόμη και οι μέσες πανελλαδικές τιμές αναμένεται να φτάσουν το 1 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη. Και η «καραμέλα» των διεθνών τιμών ξαναπιπιλίζεται. Το υπουργείο προσπαθεί να συγκρατεί τις τιμές, δήλωσε χτες ο Δ. Σιούφας. «Τίποτα άλλο δεν μπορεί να γίνει στο χώρο της αγοράς».

Γι' αυτό τα ΕΛΠΕ είχαν 160% αύξηση κερδών το 2005. Επειδή η κυβέρνηση προσπαθεί να συγκρατήσει τις τιμές. Γιατί αν δεν τις συγκρατούσε, τότε τα κέρδη τους μπορεί να ήταν και... 1.600%!!! Και στα ρεζερβουάρ να βάζαμε... σαμπανιζέ βενζίνη.

Μερικές φορές είναι βολική αυτή η ιστορία των διεθνών τιμών, που σίγουρα επιβαρύνουν και τις λιανικές τιμές, αλλά σε καμία περίπτωση με τέτοιο τρόπο και σε τέτοιο βαθμό, ώστε από την εκτίναξη της τιμής του βαρελιού στα 70 δολάρια και πλέον στη χρηματιστηριακή αγορά τη μία μέρα, να αυξάνεται στην Ελλάδα η βενζίνη την επόμενη μέρα κατά 5-10%. Οσο για την κυβέρνηση, δεν μπορεί πια να πείσει για τις καλές της προθέσεις. Αυτές άλλωστε εξαντλούνται στην ενίσχυση των εταιριών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ