ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Οχτώβρη 2006
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ελληνικές φορεσιές τριών αιώνων

Οι ενδυμασίες και τα συμπληρωματικά στοιχεία τους (ποικίλα αξεσουάρ) ήταν και μένουν πάντα ένα σημαντικό «σήμα», «σύμβολο» και «καθρέφτης» της ιστορίας, των κοινωνικών τάξεων, των πολιτικο-οικονομικών συνθηκών, των καλλιτεχνικών και λαϊκών παραδόσεων, του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος, των παραγωγικών - επαγγελματικών και δημιουργικών ενασχολήσεων κάθε λαού και κάθε ανθρώπου, ανά τους αιώνες. Το ρούχο, ακόμα, μπορεί να εκφράζει και να αποκαλύπτει τις ιδέες, τις αξίες, την κοινωνική τάξη, το χαρακτήρα, τον ψυχισμό, την αισθητική των ανθρώπων ή να τα κρύβει, να τα «μεταμφιέζει». Να συνιστά στοιχείο του «είναι» ή του «φαίνεσθαι» ενός ανθρώπου ή κι ενός κοινωνικού συνόλου, εξ ου κι ο λαός σοφά λέει «το ράσο δεν κάνει τον παπά».

Αδιάψευστη «απόδειξη» αυτής της πολύμορφης και πολύσημης λειτουργίας του ρούχου αποτελεί η έκθεση «Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ (Εντυπες πηγές του 16ου-19ου αιώνα από τη συλλογή Ι. Δ. Κοιλαλού)», που παρουσιάζει (έως 12/11) το Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1), όπως και η ομώνυμη, δίγλωσση, επιστημονική έκδοσή του. Στην έκθεση παρουσιάζονται 200 περίπου από τα συνολικά 520 έντυπα έργα που περιλαμβάνει η πρόσφατα δωρισμένη στο Μουσείο Μπενάκη συλλογή του Ι. Δ. Κοιλαλού. Ετσι, με αυτή τη δωρεά, η συλλογή του Μουσείου Μπενάκη αριθμεί, πλέον, 1.600 έντυπες παραστάσεις ελληνικών ενδυμασιών, αριθμός ικανότατος για τη διεξαγωγή της ενδιαφέρουσας μελέτης που έκανε η επιμελήτρια της έκθεσης, συγγραφέας του τόμου και επιμελήτρια του Τμήματος Χαρακτικών και Ζωγραφικής του Μουσείου Μπενάκη, Φανή - Μαρία Τσιγκάκου.

Ο τόμος, που προλογίζεται από τον διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελο Δεληβοριά, τον συλλέκτη Ιωάννη Δ. Κοιλαλού και την Λεονόρα Ναβάρι, περιλαμβάνει βιβλιογραφία, ευρετήρια κυρίων ονομάτων, τοπωνυμίων και θεμάτων, ενώ οι φωτογραφίες είναι του γιου του συλλέκτη, Δημήτρη Κοιλαλού.


«Η συλλογή του Ι. Δ. Κοιλαλού, καλύπτοντας μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο της ελληνικής ιστορίας, προσφέρει τη δυνατότητα της άμεσης οπτικής γνωριμίας με το συναρπαστικού ενδιαφέροντος υλικό της (...). Εισάγει μυητικά τον αμύητο στα μυστήρια ενός κόσμου ανέγγιχτου από την παιδεία της τρέχουσας πραγματικότητας...», τονίζει ο Αγγελος Δεληβοριάς.

Γεννημένος και μεγαλωμένος στο αγροτικό περιβάλλον της προπολεμικής Χίου, με συγγενείς ξενιτεμένους, ο Ι. Δ. Κοιλαλούς από παιδί άρχισε να συλλέγει γραμματόσημα. Μεγαλώνοντας και επί 30 χρόνια, συνέλεγε έντυπα που εικόνιζαν λαϊκές ενδυμασίες της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας, όπως στο διάστημα τριών αιώνων τα αποτύπωναν ξένοι περιηγητές, σε χαρακτικά.

Ανάμεσα στις ποικίλες οπτικές μαρτυρίες ξένων περιηγητών από την Ελλάδα κατά τη φραγκοκρατία και τουρκοκρατία, οι απεικονίσεις ενδυμασιών κατέχουν ξεχωριστή θέση. «Η φαντασία στη σύνθεση των διαφόρων κομματιών που απαρτίζουν την ελληνική φορεσιά, οι τολμηροί χρωματικοί συνδυασμοί, η σπάνια μορφολογική ποικιλία, η οπτική φαντασμαγορία και ο πλούτος των περίτεχνων κοσμημάτων έθελγαν το μολύβι των ξένων», επισημαίνει η Φανή - Μαρία Τσιγκάκου. Από τα τέλη του 18ου αιώνα και τις αρχές του 19ου πλήθος ξένοι περιηγητές επισκέπτονται τη σκλαβωμένη Ελλάδα και, γυρίζοντας στις πατρίδες τους, συμβάλλουν στην «πλημμυρίδα» της ταξιδιωτικής βιβλιοπαραγωγής. Ετσι στις πολυπληθείς εικονογραφημένες εκδόσεις «αφθονούν» οι μαρτυρίες του πολύμορφου «ελληνικού ενδυματολογικού ρεπερτορίου». Μαρτυρίες, όχι μόνο για ενδύματα ιστορικών προσώπων, επωνύμων και μη, ανδρών και γυναικών, ενδύματα που αντανακλούν την οικονομικο-κοινωνικο-ταξική θέση του εικονιζόμενου προσώπου, αλλά και ανθρωπίνων συνόλων, στον οικιακό (λ.χ. ομάδες γυναικών που γνέθουν, υφαίνουν, ράβουν, βοηθούν σε γέννα και άνδρες που καπνίζουν) και στο δημόσιο χώρο, σε ομαδικές δραστηριότητες (λ.χ. πανηγύρια, παραδοσιακούς χορούς, γάμους, κηδείες κλπ.), παιδιών και επαγγελμάτων (ψαράς, ναυτικός, έμπορος, στρατιωτικός κλπ.).

Τα χαρακτικά της συλλογής του Ι. Δ. Κοιλαλού προέρχονται- εκτός από όσα κυκλοφόρησαν σε μονόφυλλα - από εικονογραφημένες περιηγητικές εκδόσεις στο διάστημα τριών αιώνων. Οι εικόνες των εκδόσεων αυτών, κατά τη μελετήτρια, αποκαλύπτουν και «τον τρόπο εργασίας όχι μόνο των σχεδιαστών, αλλά και των χαρακτών και των εκδοτών» και παράλληλα αναδεικνύουν «το θεσμικό και κοινωνικό πλαίσιο παραγωγής και διακίνησης των εντύπων εικόνων, οι οποίες συγκροτούν μια ενδιαφέρουσα κατηγορία εικαστικών προϊόντων μαζικής κατανάλωσης» από τους Ευρωπαίους φιλαναγνώστες και φιλέλληνες στη διάρκεια αυτών των αιώνων.

Η πλουσιότατη έντυπη ενδυματολογική εικονογράφηση διακρίνεται σε δύο βασικές κατηγορίες. Οπως επισημαίνει η μελετήτρια, η μία, με «στερεότυπες φιγούρες» αφορά στην απεικόνιση της φορεσιάς. Η δεύτερη κατηγορία «εκφράζει μια πιο "εσωτερική" προσέγγιση, που στοχεύει στην προσπάθεια να απεικονιστεί ο άνθρωπος-φορέας της ενδυμασίας, ενταγμένος στο οικιακό, αστικό ή φυσικό του περιβάλλον, είτε στον τόπο καταγωγής του, είτε σε στιγμιότυπα της καθημερινής ζωής ή σε εκδηλώσεις του κοινωνικού του πλαισίου. Οι απεικονίσεις αυτού του είδους είναι αφ' ενός ελκυστικότερες εικαστικά, αφ' ετέρου προσφέρουν στοιχειώδεις ενδείξεις για τον ιδιωτικό ή το δημόσιο βίο, είτε τον φυσικό χώρο μέσα στον οποίο ζουν και δρουν οι φορείς των ενδυμασιών(...). Συνισταμένη των πρακτικών και αισθητικών αναγκών των κατοίκων, η ελληνική ενδυμασία ξεπερνάει τους στόχους της ένδυσης ή του καλλωπισμού και αποκρυσταλλώνει το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του ελλαδικού χώρου».


Αριστούλα ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο «δότης» Δημήτρης Αγκαβανάκης

Η αγαπημένη μας Καισαριανή βρίσκεται στην πιο κρίσιμη φάση της ιστορίας της. Σε αυτές τις δημοτικές εκλογές η γειτονιά παραπαίει ανάμεσα στο ιλουστρασιόν ψέμα που αποτυπώνεται στο πρόσωπο του Τζόκα, υποψηφίου του Συνασπισμού, και στην τσέπη του υποψηφίου του ΠΑΣΟΚ Καμπάκα. Ο Δημήτρης Αγκαβανάκης υπερβαίνει τα όρια της στιγμιαίας αυτής σύγκρουσης και κοιτάζει σε βάθος το πολιτικό πρόβλημα της γειτονιάς, γνωρίζοντας ότι από αυτό εκπορεύονται όλα. Ο σεμνός Δημήτρης συνεχίζει την παράδοση των Μανωλίδη, Μακρή, Κατημερτζή, που δεν είναι άλλη από αυτήν του «δότη».

Γ.Κ.: Μπροστά στην κάλπη ο ψηφοφόρος τι επιλογές έχει;

Δ.Α.: Η Ενωτική Αγωνιστική Πορεία, ο δημοτικός μας συνδυασμός που στηρίζεται από το ΚΚΕ, το ΔΗΚΚΙ, την Παρέμβαση Αριστερών Πολιτών και πολλούς ανεξάρτητους ριζοσπάστες αγωνιστές, με τις πλούσιες αγωνιστικές παραδόσεις της, έχοντας τεράστια πείρα που την αποκόμισε από τη συνεχή παρουσία και δράση της, έχοντας να επιδείξει ένα μοναδικό θετικό έργο στην πόλη μας, σήμερα χωρίς περιστροφές επισημαίνει ότι δύο είναι οι επιλογές σ' αυτές τις δημοτικές εκλογές:

Η μία είναι αυτή που πρεσβεύουν οι δημοτικές παρατάξεις των κομμάτων της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ, και είναι η επιλογή της αντιλαϊκής διαχείρισης. Επομένως, όσοι εντάσσονται στους δημοτικούς συνδυασμούς αυτών των κομμάτων αντικειμενικά γίνονται συνένοχοι αυτών των πολιτικών, αφού η όποια προσωπική τους εμβέλεια θα χρησιμοποιηθεί και για την εξιλέωση αντιλαϊκών κομματικών πολιτικών, αλλά και για τη συνέχισή τους με μεγαλύτερη ένταση μετά τις εκλογές.

Η άλλη είναι η δική μας επιλογή, η δοκιμασμένη και αποτελεσματική επιλογή της διεκδίκησης, της σύγκρουσης και της ανυπακοής. Είναι η επιλογή που και παλαιότερα έκανε ό,τι καλό υπάρχει σήμερα στην πόλη μας. Γνώμονάς μας είναι ο ενιαίος συνολικός συνδημότης μας - άνθρωπος και τα συνολικά προβλήματά του. Για όλα αυτά εμείς και ως νέα δημοτική αρχή θα πρωτοστατήσουμε, θα κινητοποιήσουμε το λαό, θ' αγωνιστούμε και θα κατακτήσουμε. Θα συμβάλουμε στην αναγκαία σήμερα γενικότερη αλλαγή των συσχετισμών των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων και θα κάνουμε το δήμο μετερίζι αγώνα, ενταγμένο σ' ένα ευρύτερο κοινωνικοπολιτικό μέτωπο για γενικότερες αλλαγές που θα 'χουν στο επίκεντρο τον εργαζόμενο και τις σύγχρονες ανάγκες του. Εχουμε ένα πρόγραμμα μαχητικής, δυναμικής συστράτευσης με το λαϊκό κίνημα, πρόγραμμα διεκδίκησης των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Επιβεβαιώνει πως «ερχόμαστε από πολύ μακριά και πάμε πολύ μακριά», μαζί με το λαό, για την κατάκτηση λύσεων που απαιτούν οι σύγχρονες ανάγκες μας.

Μ' αυτή μας την αγωνιστική στάση θα τιμούμε καθημερινά τους 200 εκτελεσμένους κομμουνιστές της Πρωτομαγιάς του 1944 στο Σκοπευτήριο και όλους τους αγωνιστές που έπεσαν στους δρόμους και τις γειτονιές της πόλης μας για μια καλύτερη ζωή.

Γ.Κ.: Σίγουρα εγγύηση για τα λεγόμενά σας είναι και η προσωπική αγωνιστική σας διαδρομή μέσα στο συνδικαλιστικό και λαϊκό κίνημα. Δείγμα αυτής σας της διαδρομής είναι και το γεγονός ότι σε λίγες μέρες, στις 2 Νοέμβρη, δικάζεστε ως μοναδικός κατηγορούμενος για τα πανό ενάντια στον πόλεμο του Ιράκ που το 2003, μαζί με άλλους αγωνιστές του ΠΑΜΕ, κρεμάσατε στην Ακρόπολη. Μαζί, λοιπόν, με την αγωνιστικότητα σε τι άλλο πρέπει να εστιάζεται το κριτήριο της ψήφου για τον ψηφοφόρο;

Δ.Α.: Εκ των πραγμάτων όλα τα προβλήματα που αφορούν τη ζωή και το βιοτικό επίπεδο κάθε συνδημότη μας που ανήκει στα λαϊκά στρώματα, είτε γενικά είτε ειδικά, έχουν πολιτική αιτία και πολιτικούς υπαίτιους και συναίτιους, γι' αυτό και πάνω σ' όλα αυτά κρίνονται όλοι και κυρίως ο δήμος, ο δήμαρχος και οι δημοτικές παρατάξεις. Κριτήριο ψήφου θα πρέπει να είναι το αν σε όλα αυτά τα πολιτικά ζητήματα ο δήμαρχος, η κάθε δημοτική παράταξη στάθηκε κριτικά, δυναμικά, αγωνιστικά, ανατρεπτικά.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ