ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Οχτώβρη 2006
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Στην πρώτη γραμμή η θέση κάθε εργαζόμενου

Από την κινητοποίηση για την Παιδεία στις 20 του Σεπτέμβρη
Από την κινητοποίηση για την Παιδεία στις 20 του Σεπτέμβρη
Οι δάσκαλοι μπαίνουν αύριο στην έκτη βδομάδα των κινητοποιήσεών τους, με αιχμή τις διεκδικήσεις για δημόσια και δωρεάν Παιδεία και ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς τους. Πάνω από 700 σχολεία βρίσκονται υπό κατάληψη σε όλη τη χώρα. Οι καθηγητές Γυμνασίων και Λυκείων συμμετέχουν στις πανεκπαιδευτικές κινητοποιήσεις με αλλεπάλληλες απεργίες. Φοιτητές και σπουδαστές επανέρχονται δυναμικά, μετά τις καταλήψεις και τα συλλαλητήρια της περασμένης Ανοιξης ενάντια στο νόμο - πλαίσιο.

Το ζήτημα της Παιδείας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας. Μέσα και από την αντιπαράθεση με την κυβέρνηση που οξύνεται και παρά τις προσπάθειες να συγκαλυφθεί η ουσία, η συζήτηση μετατοπίζεται σταδιακά στο κύριο, που δεν είναι άλλο από το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, την πραγματική στόχευση των μεταρρυθμίσεων που σχεδιάζονται ή βρίσκονται σε εξέλιξη και, σε τελική ανάλυση, ποιανού τα συμφέροντα εξυπηρετεί το εκπαιδευτικό σύστημα σε όλες τις βαθμίδες του.

Κεντρικό ζήτημα το περιεχόμενο της εκπαίδευσης

Το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα έδωσε και δίνει τη μάχη, ώστε ακόμα πιο σθεναρά να ανοίξει ανάμεσα στους δασκάλους, στους εργαζόμενους γονείς, συνολικά στην εργατική τάξη η συζήτηση για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Να αναδειχτούν οι πραγματικοί συνένοχοι για τη σημερινή κατάσταση, οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, η πολιτική της ΕΕ. Να γίνει κτήμα όλο και περισσότερων εργαζόμενων ότι το ζήτημα της Παιδείας είναι πρώτα και κύρια υπόθεση της ίδιας της εργατικής τάξης. Των λαϊκών οικογενειών που ζουν από πρώτο χέρι τις συνέπειες από τη ραγδαία ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση, από την ολοένα και μεγαλύτερη υποταγή του σχολείου στα συμφέροντα του δικού τους εργοδότη σήμερα, του παιδιού τους αύριο.

Σ' αυτή την κατεύθυνση, οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ πρωτοστάτησαν όλο το προηγούμενο διάστημα, ώστε εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι όλων των κλάδων να βρεθούν μαζί με τα παιδιά τους στους δρόμους του κοινού αγώνα. Να βαθύνουν τα θεμέλια ενός μαζικού, μαχητικού μετώπου Παιδείας, που θα διεκδικεί τον απεγκλωβισμό της εκπαίδευσης από τα επιχειρηματικά συμφέροντα και την υποταγή της αποκλειστικά στις λαϊκές ανάγκες, με εκπαιδευτικούς που θα αμείβονται ικανοποιητικά, στο ύψος των αναγκών τους.

Η 24ωρη απεργία των συνδικάτων της Αθήνας που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ την Τετάρτη 11 Οκτώβρη δεν ήταν απλά και μόνο μια ακόμα έκφραση έμπρακτης συμπαράστασης και αλληλεγγύης στους δασκάλους και τους μαθητές. Ηταν μια σημαντική παρέμβαση του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, που αναδεικνύει ακριβώς την ανάγκη η εργατική τάξη να πρωτοστατήσει στον αγώνα για μια λαϊκή Παιδεία. Η μάχη της ΤΑΔΗΣΥ στα όργανα της ΑΔΕΔΥ για τη λήψη απεργιακής απόφασης την ίδια μέρα, αλλά και την περασμένη Τετάρτη, σηματοδοτεί τη συνέπεια με την οποία οι ταξικές δυνάμεις αντιμετωπίζουν το ζήτημα της Παιδείας και την αναγκαιότητα να βγει η εργατική τάξη μπροστά και σ' αυτόν τον αγώνα που την αφορά άμεσα. Αντίστοιχη πρόταση κατατέθηκε και στα όργανα της ΓΣΕΕ, η οποία απορρίφθηκε από τις δυνάμεις της συμβιβασμένης πλειοψηφίας.

Αφαίμαξη του λαϊκού εισοδήματος

Κανείς εργάτης και υπάλληλος δε δικαιούται σήμερα να κλείνει τα μάτια μπροστά στις αντιδραστικές εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης. Οι προωθούμενες αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες αποτελούν μέρος των συνολικότερων μεταρρυθμίσεων προς όφελος του κεφαλαίου, που ξεκίνησαν επί ΠΑΣΟΚ και εντείνονται από τη ΝΔ, στο πλαίσιο των συναποφάσεων στα όργανα της ΕΕ.

Οι εργαζόμενοι πρέπει να σκεφτούν καλά ότι η σημερινή κατ' ευφημισμό «δημόσια και δωρεάν» Παιδεία απομυζά από το πενιχρό τους εισόδημα περίπου 3 δισεκατομμυρίων ευρώ το χρόνο (στοιχεία 2003). Τα φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης έχουν υπερδιπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία, με αποτέλεσμα να ξεπερνούν σήμερα τις 5.000, με περίπου 350.000 μαθητές, χωρίς να υπολογίζονται άλλες μορφές ιδιωτικής εκπαίδευσης, με πιο χαρακτηριστική τα «ιδιαίτερα» μαθήματα. Μεγάλο κομμάτι της παραπαιδείας έρχεται να καλύψει και την ανάγκη για άλλες ανάγκες και δραστηριότητες, όπως πολιτιστικές και αθλητικές, αλλά και την εκμάθηση ξένων γλωσσών, που δεν καλύπτονται από το σχολείο. Τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών σε όλη την Ελλάδα ξεπερνούν τις 13.000 με 1 εκατομμύριο μαθητές.

Κατά προσέγγιση, το 6,3% των μαθητών φοιτούν σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία και δημοτικά, το 5,4% σε ιδιωτικά γυμνάσια και το 8,7% σε ιδιωτικά λύκεια. Περίπου 50.000 ευρώ κοστίζει το πτυχίο ενός φοιτητή που σπουδάζει μακριά από την πόλη του, με το κόστος να αυξάνεται κατακόρυφα σε περίπτωση μεταπτυχιακών σπουδών (όλα τα στοιχεία προέρχονται από τη σχετική έρευνα του «Ρ» που δημοσιεύτηκε στο φύλλο της 31/5/2006). Την ίδια ώρα, οι «αυξήσεις» στους μισθούς και το μεροκάματο που υπέγραψε η ΓΣΕΕ για το 2006 - 2007 είναι μόλις 0,77 ευρώ τη μέρα μεικτά!

Αγοραία Παιδεία προσαρμοσμένη στην αγορά

Το σύστημα της εκπαίδευσης, άρρηκτα δεμένο με την παραγωγή, εντείνει τους ταξικούς φραγμούς, λειτουργεί σαν φίλτρο για την κατηγοριοποίηση των σημερινών μαθητών και αυριανών εργαζομένων. Το κεφάλαιο χρειάζεται μια ανεξάντλητη δεξαμενή από φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό, χωρίς δικαιώματα, που θα προσαρμόζεται ανά πάσα στιγμή στις κερδοσκοπικές του ανάγκες. Εκεί πρέπει να καταλήξει η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών και αυτό το στόχο έρχεται να εξυπηρετήσει και το εκπαιδευτικό σύστημα. Παράλληλα, βέβαια, με την ιδεολογική χειραγώγηση, την αναπαραγωγή δηλαδή της κυρίαρχης ιδεολογίας, ώστε να αποτραπεί κάθε μαζική και ριζοσπαστική αντίδραση στο σύστημα της εκμετάλλευσης, κάθε αμφισβήτηση της εξουσίας του κεφαλαίου.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι αναδιαρθρώσεις στην Παιδεία προχωράνε παράλληλα με τις αντιδραστικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις. Ούτε είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Στρατηγική της Λισαβόνας έχει αναγάγει σε πρώτιστο καθήκον τις αντιεκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να πιάσει τους στόχους που έχει θέσει για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας - βλέπε αύξηση της κερδοφορίας - του ευρωενωσιακού κεφαλαίου.

Η εργατική τάξη έχει αντικειμενικό συμφέρον να πρωτοστατήσει στον αγώνα για το ξεθεμελίωμα ενός σχολείου, το οποίο, μέσα από έναν πολυπλόκαμο μηχανισμό και την αναπαραγωγή αντιεπιστημονικής γνώσης, επιχειρεί να διδάξει στα παιδιά πώς να συμβιβάζονται με το λιγότερο κακό. Πώς να θεοποιούν την επιχειρηματικότητα, να συμβιβάζονται με τον ατομισμό και σε τελική ανάλυση να μην αμφισβητούν την καρδιά ενός συστήματος που βασίζεται στη δική τους εκμετάλλευση σαν αυριανοί εργαζόμενοι. Η πάλη για λαϊκή Παιδεία είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον αγώνα για τη χειραφέτηση της εργατικής τάξης, για την ικανοποίηση των δικών της σύγχρονων και πραγματικών αναγκών.

Ενιαίος ταξικός αγώνας

Κάθε εργαζόμενος πρέπει να σκεφτεί ότι όσο πιο μαζικός και ταξικά προσανατολισμένος είναι ένας αγώνας, τόσο πιο αποτελεσματικός μπορεί να γίνει. Αν στη μάχη που δίνει ένας κλάδος, στη συγκεκριμένη περίπτωση οι εκπαιδευτικοί, προστεθούν κι άλλες φωνές, οι δυνατότητες για την απόσπαση κατακτήσεων αυξάνονται. Η έκφραση της αλληλεγγύης με ανακοινώσεις και ψηφίσματα συμπαράστασης είναι αναγκαία, αλλά όχι αρκετή. Χρειάζεται ενιαία ταξική πάλη μεταξύ των διάφορων κλάδων, πολύμορφη και έμπρακτη συμμετοχή στους αγώνες, προκειμένου να αυξάνεται η πίεση, να στριμώχνεται όλο και περισσότερο η κυβέρνηση, να κάμπτεται η αδιαλλαξία της. Να θορυβούνται τα κόμματα του κεφαλαίου από τη δυναμική του κινήματος. Να ανησυχούν για τα ισχυρά αναχώματα που μπορούν και πρέπει να ορθωθούν απέναντι στα αντιλαϊκά τους σχέδια.

Κρίσιμο ζήτημα παραμένει το περιεχόμενο του αγώνα. Και εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Για να έχει ουσιαστικό αντίκρισμα, το πλαίσιο πάλης δεν μπορεί να κρύβει τον πραγματικό πολιτικό ένοχο, να κατευθύνει τη δυναμική του αγώνα σε στόχους ανέξοδους για το κεφάλαιο και τα κόμματά του. Δεν πρέπει να περιορίζει την πάλη σε αποσπασματικά αιτήματα, να καλλιεργεί τη λογική του εφικτού και να συμβάλλει έτσι στην καλλιέργεια αυταπατών, αλλά και της ηττοπάθειας, του συμβιβασμού. Είναι αναγκαίος και επιτακτικός ο παλλαϊκός αγώνας για την Παιδεία. Ενα ρωμαλέο κίνημα που θα διεκδικεί σχολεία και πανεπιστήμια υποταγμένα στις πραγματικές λαϊκές ανάγκες, παλεύοντας ταυτόχρονα για ριζικές αλλαγές στο επίπεδο της εξουσίας. Στην ανάπτυξη ενός τέτοιου αγώνα πρωτοστατεί το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα. Και κάθε εργαζόμενος καλείται να πάρει τη δική του θέση. Εχει ευθύνη απέναντι στον εαυτό του και στα παιδιά του.


Περ. Κ.


ΠΑΜΕ - ΤΑΞΙΚΑ ΣΥΝΔΙΚΑΤΑ
Πλούσια δράση για την Παιδεία

Μεθαύριο Τρίτη η πλατιά σύσκεψη, στις 6 μ.μ. στο Συνδικάτο Οικοδόμων

Στα πλαίσια των πρωτοβουλιών του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος για τη στήριξη και την ενίσχυση του αγώνα στο χώρο της Εκπαίδευσης, το ΠΑΜΕ διοργανώνει πλατιά σύσκεψη, με στόχο τον ακόμα καλύτερο συντονισμό των εργαζομένων και την ένταση της δράσης για την Παιδεία. Η σύσκεψη θα γίνει την Τρίτη 24 Οκτώβρη, στις 6 το απόγευμα, στην αίθουσα του Συνδικάτου Οικοδόμων (πλ. Κάνιγγος).

Την επόμενη βδομάδα, μια σειρά συνδικάτα πραγματοποιούν εκδηλώσεις για την Παιδεία. Τα Σωματεία Ιδιωτικών Υπαλλήλων, Τροφίμων - Γάλακτος - Ποτών και Φαρμάκου πραγματοποιούν συσκέψεις, στα γραφεία τους, την Πέμπτη 26 Οκτώβρη στις 6 μ.μ. Συσκέψεις διοργανώνουν ακόμα την Παρασκευή 27 Οκτώβρη, το Συνδικάτο Επισιτισμού - Τουρισμού (11 π.μ.) και η Ενωση Επαγγελματιών Λογιστών Πρωτευούσης (6 μ.μ.) στα γραφεία τους.

Περιοδείες θα πραγματοποιήσουν το Συνδικάτο Ιδιωτικών Υπαλλήλων (23 Οκτώβρη, σχολικό συγκρότημα Γκράβας) και κατά τη διάρκεια της επόμενης βδομάδας το Συνδικάτο Μετάλλου Αθήνας με ομιλίες προς τους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις «Καζής», «Καούσης», «Μεβάκο» και «Γκράντεξ». Εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στο Περιστέρι (από το Συνδικάτο Μετάλλου, το Σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων, τα παραρτήματα των Συνδικάτων Οικοδόμων και Κλωστοϋφαντουργών), την Καλλιθέα (από τα παραρτήματα του Συνδικάτου Οικοδόμων, του Συνδικάτου Κλωστοϋφαντουργών και του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων) και την Κυψέλη (από το Σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων και το παράρτημα του Συνδικάτου Οικοδόμων).

Εκδηλώσεις της ΚΟΑ

Συγκεντρώσεις και συζητήσεις για την Παιδεία διοργανώνει η ΚΟ Αθήνας του ΚΚΕ. Την Τρίτη, 24 Οκτώβρη, στις 7.30 μ.μ., σε συγκέντρωση για την Παιδεία στο Μαρούσι, στην αίθουσα του Δημαρχείου, θα μιλήσει ο Δημήτρης Κωνσταντινίδης, μέλος του Γραφείου της Αχτιδικής Επιτροπής Βορείων Συνοικιών της ΚΟΑ.

Συζητήσεις για την Παιδεία διοργανώνονται επίσης σε χώρους δουλιάς:

  • Την Τρίτη 24 Οκτώβρη, στις 9 π.μ., στο αμαξοστάσιο της ΕΘΕΛ στο Μπραχάμι.
  • Την Τετάρτη 25 Οκτώβρη, στις 9 π.μ., στο αμαξοστάσιο της ΕΘΕΛ στην Πέτρου Ράλλη.
  • Την Παρασκευή 27 Οκτώβρη, στις 9 π.μ., στο αμαξοστάσιο της ΕΘΕΛ στο Ελληνικό.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ