ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Νοέμβρη 2006
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μεγάλη «χασούρα» των δημιουργών

Σε οικονομική «αιμορραγία», που αυξάνεται ανάλογα με τα εκάστοτε ποσά που θα «παίζονται» στο «χρηματιστήριο» της τέχνης, καταδικάζει τους καλλιτέχνες το νομοσχέδιο περί «Εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας (...) σχετικά με το δικαίωμα παρακολούθησης υπέρ του δημιουργού ενός πρωτοτύπου έργου τέχνης και την επιβολή των δικαιωμάτων της διανοητικής ιδιοκτησίας αντίστοιχα και άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε στη Βουλή. Η σχετική με το «δικαίωμα παρακολούθησης» ελληνική νομοθεσία «εναρμονίζεται» με τις κοινοτικές οδηγίες 2001/84 και 2004/48 του Ευρωκοινοβουλίου και των συμβουλίων της 27/9/2001 και 29/4/2004. Το νομοσχέδιο αφορά τους εικαστικούς και φωτογράφους.

Το νομοσχέδιο ορίζει ότι ο δημιουργός «έχει δικαίωμα παρακολούθησης που είναι το ανεκχώρητο και αναπαλλοτρίωτο, μεταξύ ζώντων, δικαίωμα είσπραξης ενός ποσοστού επί του τιμήματος κάθε μεταπώλησης του εν λόγω έργου μετά την πρώτη μεταβίβασή του από το δημιουργό ή για λογαριασμό του». Οι δημιουργοί θέλουν αυτό το ποσοστό να είναι 5% επί οποιουδήποτε ποσού μεταπώλησης, αλλά στο νομοσχέδιο τίθενται οι εξής ποσοστώσεις: 5% για πώληση μέχρι 50.000 ευρώ, 3% από 50.000-200.000, 1% από 200.000-350.000, 0,5% από 350.000-500.000 και 0,25% από 500.000 και πάνω. Σε κάθε περίπτωση το συνολικό ποσοστό που μπορεί να διεκδικεί ο δημιουργός δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 12,5 χιλιάδες ευρώ.

Δε χρειάζονται μαθηματικές ικανότητες για να διαπιστωθεί το μέγεθος της οικονομικής απώλειας που θα έχουν οι δημιουργοί.

Το «δικαίωμα παρακολούθησης» είναι η γνώση που (πρέπει να) έχει ο καλλιτέχνης για το πού βρίσκεται το έργο του και αποτελεί θεμελιακή αρχή της πνευματικής ιδιοκτησίας. Σε συνθήκες βέβαια «ελεύθερης αγοράς» και «ανταγωνισμού» (απλά: καπιταλισμού) αυτά και πολλά άλλα δικαιώματα αμφισβητούνται. Δεν είναι τυχαίο που αρκετά κράτη - μέλη της ΕΕ δεν ήθελαν αυτό το δικαίωμα να «ενταχθεί» στις εθνικές νομοθεσίες τους, γι' αυτό και επιλέχθηκε η μορφή της Οδηγίας. Αυτό δε σημαίνει ότι «αίφνης» η ΕΕ έγινε «καλή» με τους καλλιτέχνες. Τέτοιες επιλογές εντάσσονται στη συγκυρία των αντιθέσεων των μονοπωλίων, εδώ της ΕΕ και των ΗΠΑ, στο πλαίσιο του «διαλόγου» στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για το ποιος θα έχει τη μεγαλύτερη «πίτα» κερδών στον πολιτιστικό τομέα. Αλλωστε, από τη στιγμή που ο πολιτισμός εντάχθηκε ως «οικονομική παράμετρος» στην πολιτική της ΕΕ μετά τη «Στρατηγική της Λισαβόνας», η εμπορευματοποίησή του οργανώνεται τάχιστα.

Τα ελληνικά κινηματογραφικά βραβεία

Με εννιά βραβεία τιμήθηκε η ταινία «Eduart» της Αγγελικής Αντωνίου, όπως προκύπτει από την απονομή των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας προχτές, στη Θεσσαλονίκη.

Τα βραβεία έχουν ως εξής: 1ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους: «Eduart», Αγγελική Αντωνίου, 2ο Βραβείο: «O γιος του φύλακα», Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος, 3ο Βραβείο: «Πανδώρα», Γιώργος Σταμπουλόπουλος.

1ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων: «Sugartown - Οι γαμπροί», Κίμων Τσακίρης, 2ο Βραβείο: «Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές ροκ», Αντώνης Μποσκοΐτης.

Μικρού Μήκους: 1ο Βραβείο: «Bach και μπουζούκι», Αγγελική Μυλωνάκη, 2ο Βραβείο: «Πρόβα παλτού», Ηλίας Δημητρίου, 3ο Βραβείο: εξ ημισείας στις ταινίες «Δίπλα στην άκρη της μπλε-μπλε θάλασσας», Ιρίνα Μπόϊκο και «Υγραέριο», Μπουγιάρ Αλιμάνι.

Βραβείο Σκηνοθεσίας: Αγγελική Αντωνίου («Eduart»), Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος («Ο γιος του φύλακα»), Βραβείο Σεναρίου: Αγγελική Αντωνίου, Βραβείο Ερμηνείας 1ου Ανδρικού Ρόλου: Βασίλης Χαραλαμπόπουλος («5 λεπτά ακόμα»), 1ου Γυναικείου Ρόλου: Θεοδώρα Τζήμου («Πανδώρα»), Βραβείο Ερμηνείας 2ου Ανδρικού Ρόλου: Χρήστος Στέργιογλου («Ωρες κοινής ησυχίας»), 2ου Γυναικείου Ρόλου: Μαρία Ναυπλιώτου («Η ψυχή στο στόμα»), Φωτογραφίας: Αρης Σταύρου («Πεθαίνοντας στην Αθήνα»), Σκηνογραφίας: Ιουλία Σταυρίδου («Eduart»), Μουσικής: από κοινού στους Μίνωα Μάτσα και Κωνσταντίνο Χρηστίδη («Eduart»), Ηχου: Νίκος Παπαδημητρίου («Eduart»), Μοντάζ: Τάκης Γιαννόπουλος («Eduart»), Ενδυματολογίας: Ιουλία Σταυρίδου, Μακιγιάζ: Φανή Αλεξάκη («Eduart»).

Ενα ξεχωριστό δώρο

Μια θερμή, συντροφική χειρονομία προς την κολεκτίβα του «Ριζοσπάστη» δεχτήκαμε αυτές τις μέρες από τον αγαπητό εικαστικό και συγγραφέα, Γιώργο Φαρσακίδη, ο οποίος επισκέφθηκε την εφημερίδα και μας χάρισε το βιβλίο του «Της πρώιμης νιότης» με δεκαέξι αφηγήματα. Πρόκειται για σπαράγματα μνήμης από τα παιδικά του χρόνια στην Οδησσό μέχρι και τα χρόνια του αγώνα και του κατατρεγμού. Στο αμέσως επόμενο διάστημα περιμένουμε το βιβλίο του «Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη - Μαρτυρίες Τέχνης και Λόγου», μια πλούσια αναφορά στο πολύμορφο έργο του. Ευχαριστούμε από καρδιάς το σύντροφο για το ουσιαστικό του δώρο.

Βαγόνια μουσικής

«Αλλο τρένο η αγάπη» τιτλοφορείται η μουσική παράσταση (ξεκινά σήμερα) στο θέατρο «Το τρένο στο Ρουφ» (Κωνσταντινουπόλεως, σιδηροδρομικός σταθμός Ρουφ, 210.5298.922) και θα παρουσιάζεται Τετάρτη - Κυριακή, 9.30 μ.μ. Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Τατιάνας Λύγαρη, βασίζεται σε ερωτικό παραμύθι της Αγαθής Δημητρούκα. Τα τραγούδια ερμηνεύουν οι Βασίλης Γισδάκης και Αντιγόνη Ευστρατόγλου, με 5μελή ορχήστρα. Μουσική επιμέλεια -ενορχήστρωση: Αλκηστις Ραυτοπούλου. Κοστούμια: Ντόρα Λελούδα. Φωνή στους ήρωες του παραμυθιού δίνουν οι Στέλιος Μάινας και Τατιάνα Λύγαρη. Κάθε Τρίτη (από 28/11), οι επιβάτες του «Wagon Restaurant» θα συνταξιδεύουν με τους «Εψιλον» (κουαρτέτο οργάνων και 2 φωνές) και κλασική τζαζ.

Μεγάλη κυρία του θεάτρου μας

Στην αξέχαστη, μεγάλη πρωταγωνίστρια, ένα «ιερό τέρας» (όπως την αποκαλούσαν), του μεταπολεμικού θεάτρου μας, την Μαίρη Αρώνη, αφιερώνεται η βιοεργογραφική μελέτη της Λίλιαν Καραμητσοπούλου «Μαίρη Αρώνη (Η μεγάλη κυρία του θεάτρου)» (εκδόσεις «Ergo»). Η μελέτη παρουσιάστηκε προχτές με ομιλητές την συγγραφέα (αναφέρθηκε στη συγγραφική ενθάρρυνσή της από τους καθηγητές της στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών), τους διδάσκοντες εκεί Κώστα Γεωργουσόπουλο και Σπύρο Ευαγγελάτο και τον σκηνοθέτη (ανιψιό της Μ. Αρώνη και μαθητή της στη σχολή) Κωνσταντίνο Αρβανιτάκη, ενώ ένα γράμμα της Αρώνη «προς νέο ηθοποιό» διάβασε η μαθήτριά της Κατερίνα Διδασκάλου. Η μελέτη (εικονογραφημένη με φωτογραφίες παραστάσεων που παραχώρησε το Εθνικό Θέατρο, συνοδευόμενη με cd με ηχητικά αποσπάσματα παραστάσεων του Εθνικού) παρακολουθεί την πενηντάχρονη θεατρική πορεία της ηθοποιού, μέσα από βιογραφικά στοιχεία, συνεντεύξεις της και κριτικογραφία.

«Προϊόν μιας πολύ μεγάλης υποκριτικής σχολής, με δάσκαλο τον Ροντήρη, που δίδασκε την υψηλή ποίηση και τη συνεχή άσκηση του "εργαλείου" που λέγεται ηθοποιός», χαρακτήρισε την Μ. Αρώνη ο Κ. Γεωργουσόπουλος, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι «έπαιζε έξοχα όλα τα θεατρικά είδη. Κλασικό, αρχαίο, σύγχρονο δράμα και κωμωδία» και ότι «έβαλε στον ελληνικό κινηματογράφο την υψηλής αισθητικής ερμηνεία της». Ο Σπ. Ευαγγελάτος σημείωσε ότι η Αρώνη διέθετε «κάτι που δε διδάσκεται: Ανεπανάληπτη σκηνική γοητεία, "δαιμονική" προσωπικότητα, θηριώδη ερμηνευτική ικανότητα και μοναδική μαστοριά που έδινε ιδιαίτερο νόημα και χρώμα στην κάθε συλλαβή της κάθε λέξης».

Η ΟΓΕ πάει θέατρο

Η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας καλεί τα μέλη και τους φίλους της, στις 10/12 (5.30μ.μ.) στο θέατρο «Κνωσσός» (Κνωσσού 11 και Πατησίων 195, στα Καλλιφρονά), για να παρακολουθήσουν μαζί της το έργο του Νοτιοαφρικανού αγωνιστή κατά του απαρτχάιντ, Καν Τεμπά, «Το κοστούμι». Σκηνοθεσία: Σοτιγκί Κουγιατέ. Μετάφραση: Λουίζα Μητσάκου. Παίζουν: Λάμπρος Τσάγκας, Μπέσσυ Μάλφα, Γιάννης Σταματίου, Κώστας Κλάδης.

Αγωνιστική πλειοψηφία στην ΠΟΘΑ

Με την εκλογική διαδικασία έληξαν χθες οι εργασίες του 19ου τακτικού Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ). Οι αντιπρόσωποι εξέλεξαν το νέο 11μελές ΔΣ της ΠΟΘΑ, δίνοντας την απόλυτη εμπιστοσύνη τους στον αγωνιστικό συνδυασμό της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» με ποσοστό 75% και αύξηση κατά δύο έδρες. Η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» καταλαμβάνει 9 στις 11 έδρες και τις δύο έδρες στη ΓΣΕΕ, με 30 και 29, αντίστοιχα, ψήφους. Εκλέγονται: Λεωνίδας Βαρδαρός, Ελένη Γερασιμίδου και Βασίλης Παρασκευόπουλος (29), Γιάννης Καλατζόπουλος (27), Στέλιος Τζοτζόπουλος και Σαμαρτζής Νεκτάριος (26), Τουντοπούλου Ανδριανή (25), Νικολόπουλος Οδυσσέας (24) και Αντώνης Ποντίκης (23). Η «Κίνηση Ηθοποιών» παίρνει 1 έδρα (6 ψήφους) Δημήτρης Παλαιοχωρίτης και η «Ελεύθερη Εκφραση» επίσης 1 έδρα με 4 ψήφους, Αντιγόνη Κανάκη, ενώ και οι δύο δεν πήραν καμιά έδρα στη ΓΣΕΕ με 9 και 1 ψήφους, αντίστοιχα.

Στον Οδυσσέα Ιωάννου αφιερώνεται η σημερινή βραδιά στον «Ιανό» (Σταδίου 24). Για τη στιχουργική δημιουργία του θα μιλήσουν οι Μάνος Ελευθερίου, Θάνος Μικρούτσικος και Διονύσης Τσακνής. Θα τραγουδήσουν οι Θάνος Μικρούτσικος, Γιάννης Κούτρας, Διονύσης Τσακνής, Χρήστος Θηβαίος και Μίλτος Πασχαλίδης (τηλ.: 210.3217.917).

Η Θεοδοσία Τσάτσου τραγουδά κάθε Πέμπτη (11.30 μ.μ.), στο «Paris Seduction», στο Γκάζι (Δεκελέων 26 και Ζαγρέως, τηλ. 210-3452220). Μαζί της ο Dj Dimitrik.

Τέσσερα αντιπροσωπευτικά έργα μουσικής δωματίου του Ντιμίτρι Σοστακόβιτς ερμηνεύει το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο σε συνεργασία με τον πιανίστα Διονύση Μαλλούχο (σήμερα, 8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του γιορτασμού των 100 χρόνων από τη γέννηση του μεγαλύτερου Σοβιετικού συνθέτη του 20ού αιώνα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο από τα δεκαπέντε περίφημα κουαρτέτα εγχόρδων του, τη Σονάτα για πιάνο και βιολί, έργο 134, καθώς και το Τρίο για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο αρ.2, έργο 67.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ