Σε οικονομική «αιμορραγία», που αυξάνεται ανάλογα με τα εκάστοτε ποσά που θα «παίζονται» στο «χρηματιστήριο» της τέχνης, καταδικάζει τους καλλιτέχνες το νομοσχέδιο περί «Εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας (...) σχετικά με το δικαίωμα παρακολούθησης υπέρ του δημιουργού ενός πρωτοτύπου έργου τέχνης και την επιβολή των δικαιωμάτων της διανοητικής ιδιοκτησίας αντίστοιχα και άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε στη Βουλή. Η σχετική με το «δικαίωμα παρακολούθησης» ελληνική νομοθεσία «εναρμονίζεται» με τις κοινοτικές οδηγίες 2001/84 και 2004/48 του Ευρωκοινοβουλίου και των συμβουλίων της 27/9/2001 και 29/4/2004. Το νομοσχέδιο αφορά τους εικαστικούς και φωτογράφους.
Το νομοσχέδιο ορίζει ότι ο δημιουργός «έχει δικαίωμα παρακολούθησης που είναι το ανεκχώρητο και αναπαλλοτρίωτο, μεταξύ ζώντων, δικαίωμα είσπραξης ενός ποσοστού επί του τιμήματος κάθε μεταπώλησης του εν λόγω έργου μετά την πρώτη μεταβίβασή του από το δημιουργό ή για λογαριασμό του». Οι δημιουργοί θέλουν αυτό το ποσοστό να είναι 5% επί οποιουδήποτε ποσού μεταπώλησης, αλλά στο νομοσχέδιο τίθενται οι εξής ποσοστώσεις: 5% για πώληση μέχρι 50.000 ευρώ, 3% από 50.000-200.000, 1% από 200.000-350.000, 0,5% από 350.000-500.000 και 0,25% από 500.000 και πάνω. Σε κάθε περίπτωση το συνολικό ποσοστό που μπορεί να διεκδικεί ο δημιουργός δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 12,5 χιλιάδες ευρώ.
Δε χρειάζονται μαθηματικές ικανότητες για να διαπιστωθεί το μέγεθος της οικονομικής απώλειας που θα έχουν οι δημιουργοί.
Το «δικαίωμα παρακολούθησης» είναι η γνώση που (πρέπει να) έχει ο καλλιτέχνης για το πού βρίσκεται το έργο του και αποτελεί θεμελιακή αρχή της πνευματικής ιδιοκτησίας. Σε συνθήκες βέβαια «ελεύθερης αγοράς» και «ανταγωνισμού» (απλά: καπιταλισμού) αυτά και πολλά άλλα δικαιώματα αμφισβητούνται. Δεν είναι τυχαίο που αρκετά κράτη - μέλη της ΕΕ δεν ήθελαν αυτό το δικαίωμα να «ενταχθεί» στις εθνικές νομοθεσίες τους, γι' αυτό και επιλέχθηκε η μορφή της Οδηγίας. Αυτό δε σημαίνει ότι «αίφνης» η ΕΕ έγινε «καλή» με τους καλλιτέχνες. Τέτοιες επιλογές εντάσσονται στη συγκυρία των αντιθέσεων των μονοπωλίων, εδώ της ΕΕ και των ΗΠΑ, στο πλαίσιο του «διαλόγου» στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για το ποιος θα έχει τη μεγαλύτερη «πίτα» κερδών στον πολιτιστικό τομέα. Αλλωστε, από τη στιγμή που ο πολιτισμός εντάχθηκε ως «οικονομική παράμετρος» στην πολιτική της ΕΕ μετά τη «Στρατηγική της Λισαβόνας», η εμπορευματοποίησή του οργανώνεται τάχιστα.
Με εννιά βραβεία τιμήθηκε η ταινία «Eduart» της Αγγελικής Αντωνίου, όπως προκύπτει από την απονομή των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας προχτές, στη Θεσσαλονίκη.
Τα βραβεία έχουν ως εξής: 1ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους: «Eduart», Αγγελική Αντωνίου, 2ο Βραβείο: «O γιος του φύλακα», Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος, 3ο Βραβείο: «Πανδώρα», Γιώργος Σταμπουλόπουλος.
1ο Βραβείο ταινίας Τεκμηρίωσης ή Κινουμένων Σχεδίων: «Sugartown - Οι γαμπροί», Κίμων Τσακίρης, 2ο Βραβείο: «Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές ροκ», Αντώνης Μποσκοΐτης.
Μικρού Μήκους: 1ο Βραβείο: «Bach και μπουζούκι», Αγγελική Μυλωνάκη, 2ο Βραβείο: «Πρόβα παλτού», Ηλίας Δημητρίου, 3ο Βραβείο: εξ ημισείας στις ταινίες «Δίπλα στην άκρη της μπλε-μπλε θάλασσας», Ιρίνα Μπόϊκο και «Υγραέριο», Μπουγιάρ Αλιμάνι.
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Αγγελική Αντωνίου («Eduart»), Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος («Ο γιος του φύλακα»), Βραβείο Σεναρίου: Αγγελική Αντωνίου, Βραβείο Ερμηνείας 1ου Ανδρικού Ρόλου: Βασίλης Χαραλαμπόπουλος («5 λεπτά ακόμα»), 1ου Γυναικείου Ρόλου: Θεοδώρα Τζήμου («Πανδώρα»), Βραβείο Ερμηνείας 2ου Ανδρικού Ρόλου: Χρήστος Στέργιογλου («Ωρες κοινής ησυχίας»), 2ου Γυναικείου Ρόλου: Μαρία Ναυπλιώτου («Η ψυχή στο στόμα»), Φωτογραφίας: Αρης Σταύρου («Πεθαίνοντας στην Αθήνα»), Σκηνογραφίας: Ιουλία Σταυρίδου («Eduart»), Μουσικής: από κοινού στους Μίνωα Μάτσα και Κωνσταντίνο Χρηστίδη («Eduart»), Ηχου: Νίκος Παπαδημητρίου («Eduart»), Μοντάζ: Τάκης Γιαννόπουλος («Eduart»), Ενδυματολογίας: Ιουλία Σταυρίδου, Μακιγιάζ: Φανή Αλεξάκη («Eduart»).
«Προϊόν μιας πολύ μεγάλης υποκριτικής σχολής, με δάσκαλο τον Ροντήρη, που δίδασκε την υψηλή ποίηση και τη συνεχή άσκηση του "εργαλείου" που λέγεται ηθοποιός», χαρακτήρισε την Μ. Αρώνη ο Κ. Γεωργουσόπουλος, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι «έπαιζε έξοχα όλα τα θεατρικά είδη. Κλασικό, αρχαίο, σύγχρονο δράμα και κωμωδία» και ότι «έβαλε στον ελληνικό κινηματογράφο την υψηλής αισθητικής ερμηνεία της». Ο Σπ. Ευαγγελάτος σημείωσε ότι η Αρώνη διέθετε «κάτι που δε διδάσκεται: Ανεπανάληπτη σκηνική γοητεία, "δαιμονική" προσωπικότητα, θηριώδη ερμηνευτική ικανότητα και μοναδική μαστοριά που έδινε ιδιαίτερο νόημα και χρώμα στην κάθε συλλαβή της κάθε λέξης».
Η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας καλεί τα μέλη και τους φίλους της, στις 10/12 (5.30μ.μ.) στο θέατρο «Κνωσσός» (Κνωσσού 11 και Πατησίων 195, στα Καλλιφρονά), για να παρακολουθήσουν μαζί της το έργο του Νοτιοαφρικανού αγωνιστή κατά του απαρτχάιντ, Καν Τεμπά, «Το κοστούμι». Σκηνοθεσία: Σοτιγκί Κουγιατέ. Μετάφραση: Λουίζα Μητσάκου. Παίζουν: Λάμπρος Τσάγκας, Μπέσσυ Μάλφα, Γιάννης Σταματίου, Κώστας Κλάδης.
Με την εκλογική διαδικασία έληξαν χθες οι εργασίες του 19ου τακτικού Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ). Οι αντιπρόσωποι εξέλεξαν το νέο 11μελές ΔΣ της ΠΟΘΑ, δίνοντας την απόλυτη εμπιστοσύνη τους στον αγωνιστικό συνδυασμό της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» με ποσοστό 75% και αύξηση κατά δύο έδρες. Η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» καταλαμβάνει 9 στις 11 έδρες και τις δύο έδρες στη ΓΣΕΕ, με 30 και 29, αντίστοιχα, ψήφους. Εκλέγονται: Λεωνίδας Βαρδαρός, Ελένη Γερασιμίδου και Βασίλης Παρασκευόπουλος (29), Γιάννης Καλατζόπουλος (27), Στέλιος Τζοτζόπουλος και Σαμαρτζής Νεκτάριος (26), Τουντοπούλου Ανδριανή (25), Νικολόπουλος Οδυσσέας (24) και Αντώνης Ποντίκης (23). Η «Κίνηση Ηθοποιών» παίρνει 1 έδρα (6 ψήφους) Δημήτρης Παλαιοχωρίτης και η «Ελεύθερη Εκφραση» επίσης 1 έδρα με 4 ψήφους, Αντιγόνη Κανάκη, ενώ και οι δύο δεν πήραν καμιά έδρα στη ΓΣΕΕ με 9 και 1 ψήφους, αντίστοιχα.
Στον Οδυσσέα Ιωάννου αφιερώνεται η σημερινή βραδιά στον «Ιανό» (Σταδίου 24). Για τη στιχουργική δημιουργία του θα μιλήσουν οι Μάνος Ελευθερίου, Θάνος Μικρούτσικος και Διονύσης Τσακνής. Θα τραγουδήσουν οι Θάνος Μικρούτσικος, Γιάννης Κούτρας, Διονύσης Τσακνής, Χρήστος Θηβαίος και Μίλτος Πασχαλίδης (τηλ.: 210.3217.917).
Η Θεοδοσία Τσάτσου τραγουδά κάθε Πέμπτη (11.30 μ.μ.), στο «Paris Seduction», στο Γκάζι (Δεκελέων 26 και Ζαγρέως, τηλ. 210-3452220). Μαζί της ο Dj Dimitrik.
Τέσσερα αντιπροσωπευτικά έργα μουσικής δωματίου του Ντιμίτρι Σοστακόβιτς ερμηνεύει το Νέο Ελληνικό Κουαρτέτο σε συνεργασία με τον πιανίστα Διονύση Μαλλούχο (σήμερα, 8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του γιορτασμού των 100 χρόνων από τη γέννηση του μεγαλύτερου Σοβιετικού συνθέτη του 20ού αιώνα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο από τα δεκαπέντε περίφημα κουαρτέτα εγχόρδων του, τη Σονάτα για πιάνο και βιολί, έργο 134, καθώς και το Τρίο για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο αρ.2, έργο 67.