ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 27 Ιούλη 1997
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Υπό διωγμό οι Ελληνες ναυτεργάτες

Τι προβλέπουν τα εξοντωτικά μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, υλοποιώντας τις αξιώσεις των εφοπλιστών. Με απεργία απαντούν οι ναυτεργάτες

Από τις 3 του Ιούνη οι ναυτεργάτες δίνουν τη μάχη για να διασφαλίσουν τις θέσεις εργασίας τους, απαιτώντας να εφαρμοστεί η νομοθεσία για τις οργανικές συνθέσεις προκειμένου να προστατευτεί η απασχόληση, να απορροφηθούν οι άνεργοι, να αναδιοργανωθεί ριζικά το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας και να παταχτεί το δουλεμπορικό κύκλωμα των ναυτιλιακών πρακτόρων.

Εν μέσω των αγωνιστικών κινητοποιήσεων των ναυτεργατών η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, μέσω του υπουργού Εμπορικής ΝαυτιλίαςΣταύρου Σουμάκη, εξαγγέλλει τα χειρότερα μέτρα των τελευταίων χρόνων εναντίον των ναυτεργατών, σύμφωνα με τα οποία μειώνεται ο αριθμός των Ελλήνων ναυτεργατών από τα καράβια ως και 50% και οδηγούν στον αφανισμό ολόκληρες ειδικότητες!

Τα ίδια μέτρα προβλέπουν την απαλλαγή των εφοπλιστών από εισφορές τους προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο,αλλά και την πριμοδότησή τους για την απασχόληση των μαθητευόμενων, καταργώντας τις σχετικές διατάξεις της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για τις αμοιβές των σπουδαστών, οι οποίες καταβάλλονταν από τους εφοπλιστές! Στα μέτρα αυτά οι ναυτεργάτες απάντησαν με απόφαση να κλιμακωθεί ο αγώνας τους με 48ωρη απεργία στις 4 - 5 Αυγούστου στα ποντοπόρα πλοία και με προοπτική επέκτασης στις άλλες κατηγορίες πλοίων.

Τα μέτρα αυτά ήρθαν για να συμπληρώσουν το νομοσχέδιο που "τιμωρεί" τους άνεργους ναυτεργάτες, αφού προβλέπει την αφαίρεση των φυλλαδίων σε όσους την τελευταία 4ετία δεν έχουν συμπληρώσει θαλάσσια υπηρεσία τουλάχιστον 8 μηνών, αλλά και το ΠΔ 79/1997 που προβλέπει ότι για να εκδοθεί ναυτικό φυλλάδιο πρέπει ο εργαζόμενος να είναι απόφοιτος γυμνασίου και ηλικίας από 17 ως 30 χρόνων, κόβοντας έτσι το δρόμο προς τη θάλασσα!

Επικύρωση της παρανομίας

Η κυβέρνηση με τα μέτρα που εξήγγειλε για το μαζικό διωγμό των Ελλήνων ναυτεργατών από τα πλοία, δεν έκανε τίποτα άλλο από το να επικυρώσει και επίσημα την παρανομία των εφοπλιστών, οι οποίοι είχαν μετατρέψει σε κουρελόχαρτο την υφιστάμενη νομοθεσία για τις οργανικές συνθέσεις. Αυτό το απέδειξαν οι έλεγχοι συνδικαλιστών σε πλοία, οπότε και εντόπισαν σωρεία παραβάσεων στις οργανικές συνθέσεις, αλλά αποδεικνύεται και στην Εκθεση Πεπραγμένων του ΚΟΜΙΤΙ.

Ενώ η νομοθεσία προβλέπει ότι σε πλοία με ελληνική σημαία θα ναυτολογούνται αλλοδαποί ναυτεργάτες μόνο όταν δεν υπάρχει Ελληνας ναυτεργάτη άνεργος, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζονται στην Εκθεση, το 1990 οι αλλοδαποί ναυτεργάτες που υπηρετούσαν σε πλοία με ελληνική σημαία αποτελούσαν το 25% του πληρώματος, δηλαδή στους 30.704 ναυτεργάτες οι αλλοδαποί, οι οποίοι είναι χαμηλόμισθοι και χωρίς εργασιακά δικαιώματα, ήταν 6.150!Το ίδιο έτος, σύμφωνα με στοιχεία ακόμα και του αναξιόπιστου Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, το Μάρτη του 1990 οι άνεργοι Ελληνες ναυτεργάτες ήταν 1.588!

Το 1992 οι αλλοδαποί αποτελούσαν το 26% του πληρώματος, δηλαδή στους 31.906 ναυτεργάτες οι 8.390 ήταν αλλοδαποί. Οι άνεργοι Ελληνες ναυτεργάτες μόνο τον Μάρτιο αυτού του έτους ήταν 488.Επίσης το έτος αυτό παρατηρείται αύξηση των αλλοδαπών ναυτεργατών στα πλοία με ελληνική σημαία κατά 2.240!

Το 1994 σύμφωνα με την τελευταία απογραφή της Στατιστικής Υπηρεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας,που παραθέτει η Εκθεση, στους 33.373 ναυτεργάτες οι 9.183 ήταν αλλοδαποί, δηλαδή αποτελούσαν το 27,5% του πληρώματος! Οι άνεργοι Ελληνες ναυτεργάτες μόνο τον Μάρτιο του 1994 ήταν σύμφωνα με το ΓΕΝΕ 690.Απογραφή από τον 1994 μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει, ωστόσο οι άνεργοι σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του ΓΕΝΕ που περιέχονται στην Εκθεση, τον Απρίλη του 1997 ήταν 2.700!

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

Τα θέλουν όλα οι εφοπλιστές!

Αποκαλυπτική έκθεση του ΚΟΜΙΤΙ για ένα "πλέον ελκυστικό περιβάλλον" και μέτρα πιο "εκσυγχρονιστικά" απ' αυτά που σκέφτεται να επιβάλει η κυβέρνηση για τους εργαζόμενους στη στεριά!

"Δεν μπορεί να δοθεί σαφής υπόσχεση προς τον κ. υπουργόν ως το επιθυμεί, περί του αριθμού των πλοίων που θα επανέλθουν, εάν γίνουν δεκτές οι διατυπούμενες απόψεις"!Αυτό αναφέρεται στην έκθεση πεπραγμένων 1996 - 1997 της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (ΚΟΜΙΤΙ), η οποία παρουσιάστηκε στην ετήσια Γενική Συνέλευση της Επιτροπής, τον περασμένο μήνα και συγκεκριμένα στις 26 Ιούνη. Μετά από εφτά μέρες, δηλαδή στις 2 Ιούλη, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας,Σταύρος Σουμάκης,χωρίς να έχει αποσπάσει καν υπόσχεση από τους εφοπλιστές ότι θα έρθουν πλοία στο ελληνικό νηολόγιο, εξαγγέλλει τα μέτρα για τη δραστική μείωση των Ελλήνων ναυτεργατών στα ποντοπόρα πλοία, φορτηγά και δεξαμενόπλοια, την απαλλαγή των εφοπλιστών από ασφαλιστικές εισφορές προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και δε διστάζει να ανακοινώσει ότι τους πριμοδοτεί κιόλας προκειμένου να... στηριχτεί - όπως είχε σημειώσει - η ελληνική ναυτιλία και "ειδικότερα η προσέλκυση ελληνόκτητων πλοίων στο εθνικό νηολόγιο"!

Στην έκθεσή του το ΚΟΜΙΤΙ κάνει σαφές ότι επιδίωξη των εφοπλιστών είναι η αφαίρεση, μέχρι και του τελευταίου, των κατακτημένων δικαιωμάτων των ναυτεργατών και η παραπέρα αύξηση των ήδη εξωφρενικών προνομίων που απολαμβάνουν προκειμένου να αυξήσουν τα υπέρογκα κέρδη τους: "Επιβάλλεται - σημειώνει - η απομάκρυνση από παλαιές σχέσεις εργασίας και κεκτημένα δικαιώματα, προϊόντα όλα μιας άλλης εποχής, που ήτο άγνωστος η κινητικότης μεταξύ των διαφόρων επαγγελμάτων και οργανώσεως της οικονομίας πάνω σε στενά εθνικά πρότυπα"!Ετσι, ομολογείται ξεκάθαρα στην έκθεση ότι δεν αρκεί η όποια μείωση του αριθμού των Ελλήνων ναυτεργατών στα πλοία, αν αυτή δε συνοδευτεί με την αφαίρεση κάθε εργασιακού δικαιώματος ακόμα και σε αυτούς τους λιγοστούς που θα απομείνουν, γεγονός που ως φαίνεται τους έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και προσωπικά ο ίδιος ο Κ. Σημίτης.

Διευκρινίζει σχετικά το ΚΟΜΙΤΙ αποσαφηνίζοντας ταυτόχρονα και το ρόλο του "κοινωνικού διαλόγου" ότι: "Εφόσον η κυβέρνηση είναι όπως φαίνεται αποφασισμένη με κοινωνικό διάλογο να αμβλύνει τις αντιθέσεις και να προχωρήσει στις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές στους εργαζόμενους στην ξηρά, είναι φυσικό να θέλει να επιφέρει και τις ανάλογες μεταβολές και στους εργαζόμενους στη θάλασσα, ως προκύπτει άλλωστε και από την επιστολή του Ελληνα πρωθυπουργού"!

Μάλιστα, δεν ξεχνά το ΚΟΜΙΤΙ να διατυπώσει γραπτά και το γνωστό εκβιασμό: "Στο σημείο όμως αυτό φαίνεται να δοκιμάζεται υπέρ το δέον η αντοχή του ελληνικού πλοίου και υποτιμάται η ευχέρεια με την οποίαν μπορεί να μεταναστεύσει για να επιβιώσει σε ένα άλλο, πλέον ελκυστικό περιβάλλον ". Και ξεκαθαρίζει ότι τα μέτρα εναντίον των ναυτεργατών θα πρέπει να είναι πολύ πιο "εκσυγχρονιστικά" από αυτά που θα παρθούν εναντίον των εργαζομένων στη στεριά,υπογραμμίζοντας με... νόημα: "Θα πρέπει κατά συνέπεια να γίνει κατανοητή η διαφορά που υπάρχει μεταξύ χερσαίας και θαλάσσιας επιχειρήσεως και η κυβέρνηση, που μέχρι τώρα επέδειξε σύνεση, να αποφασίσει να επιδείξει και την ανάλογη τόλμη, πριν είναι πολύ αργά".

Ανταγωνίζονται την άλλη τους... τσέπη

Ο ελληνικός και ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με στοιχεία του "Lloyd's Register of Shipping",που έδωσε στη δημοσιότητα το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο της Ελλάδος τον περασμένο Μάρτη, ανέρχεται σε 3.204 πλοία ολικής χωρητικότητας μεγαλύτερης των 1.000 κόρων.

Από αυτόν τον αριθμό προκύπτει ότι οι Ελληνες εφοπλιστές, σύμφωνα και με στοιχεία της εκθεσης του ΚΟΜΙΤΙ, ελέγχουν το 15,76% των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών και βρίσκονται στην πρώτη θέση!Ο στόλος των πλοίων με ελληνική σημαία βρίσκεται στην πρώτη θέση της Ευρωπαϊκής Ενωσης,αφού αποτελεί στο 46,5% του στόλου της. Επιπλέον, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, τα πλοία υπό ελληνική σημαία αποτελούν μόλις το 30,8% των πλοίων που ανήκουν στους Ελληνες εφοπλιστές! Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι όταν οι Ελληνες εφοπλιστές θέτουν πρόβλημα ανταγωνιστικότητας με τα ξένα νηολόγια και ειδικότερα με αυτά των σημαιών ευκαιρίας, εννοούν προφανώς την άλλη τους... τσέπη, αφού η συντριπτική πλειοψηφία των πλοίων τους βρίσκεται υπό τέτοιες σημαίες.

Οι Ελληνες εφοπλιστές δείχνουν μια ιδιαίτερη προτίμηση στη σημαία Κύπρου, την οποία έχουν ανυψώσει σε 766 πλοία τους, στη σημαία Μάλτας, που είναι ανυψωμένη σε 481 πλοία. Τρίτη στην προτίμησή τους έρχεται η σημαία Παναμά,που έχει ανυψωθεί σε 423 πλοία ελληνικών συμφερόντων και τέταρτη η σημαία Λιβερίας, ανυψωμένη σε 180 Ελλήνων εφοπλιστών και ακολουθεί η σημαία Μπαχάμες υπό την οποία βρίσκονται 152 πλοία ελληνικών συμφερόντων. Οσον αφορά την εικόνα που εμφανίζει ο περίφημος πρώτος σε παγκόσμια κλίμακα ελληνικός και ελληνόκτητος στόλος, στην έκθεση του ΚΟΜΙΤΙ δίνεται πλήρης περιγραφή. Αναγράφεται σχετικά: "Εκτός μιας συγκρατημένης στροφής προς τις ναυπηγήσεις που είναι αναγκαία για την ανανέωση του στόλου τους, οι Ελληνες δίχως να δελεαστούν (!) από τους ευνοϊκούς όρους που προσφέρουν τα ναυπηγεία, εκυριάρχησαν και πάλιν στις αγοραπωλησίες των μεταχειρισμένων πλοίων, πράγμα που αποτελεί απόδειξη της ικανότητός των να τα εκσυγχρονίζουν και να τα προσαρμόζουν προς τις ιδιαίτερα αυστηρές απαιτήσεις που επιβάλλονται διεθνώς"!

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει η έκθεση, κατά το 1996 αγοράστηκαν 255 "βασικοί τύποι πλοίων" μεταχειρισμένων, ενώ το 1995 είχαν γίνει 327,τα ίδια έτη πραγματοποιήθηκαν 169 πωλήσεις και 163 αντίστοιχα.

Από τις 8 Ιούνη οι ναυτεργάτες είναι στο δρόμο του αγώνα για να

Από τις 8 Ιούνη οι ναυτεργάτες είναι στο δρόμο του αγώνα για να προστατέψουν το μεροκάματό τους

Υπό διωγμό οι ναυτεργάτες για την αύξηση των υπερκερδών των εφοπλιστών



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ