ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Γενάρη 1996
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Καταστροφικές πλημμύρες σε Ικαρία - Β. Ελλάδα

Κίνδυνος να πνιγεί το Καλοχώρι από τα νερά του Γαλλικού ποταμού. Ενας 48χρονος γεωργός πνίγηκε σε χείμαρρο, στο Κάτω Νευροκόπι Δράμας

Η φύση εκδικείται. Μετά από κάθε καλοκαιρινή πυρκαγιά, έρχονται οι πλημμύρες του χειμώνα. Ετσι, χτες το πρωί, τα καμένα δέντρα της ορεινής Ικαρίας δεν κατάφεραν να συγκρατήσουν τα νερά των μεγάλων βροχοπτώσεων, με αποτέλεσμα να υπάρξουν μεγάλες πλημμύρες στο νησί.

Μεγάλες καταστροφές προκλήθηκαν σε διάφορα σημεία του κεντρικού οδικού δικτύου και από τις κατολισθήσεις αποκλείστηκαν οι δρόμοι Αγίου Κηρύκου - Αεροδρομίου, Αγίου Κηρύκου - Ευδήλου, Γιαλισκαρίου - Αγίου Πολυκάρπου. Πιο έντονα όμως ήταν τα προβλήματα στο χωριό Θερμά, όπου πλημμύρισαν σπίτια και καταστήματα. Παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες, από το πρωί συνεργεία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, του Δήμου Αγ. Κηρύκου, με τη βοήθεια κατοίκων με ιδιωτικά μηχανήματα, κατέβαλαν μεγάλες προσπάθειες για να ανοίξουν τους δρόμους και να επιδιορθώσουν τα κατεστραμμένα τμήματα. Αργά το βράδυ, σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαμε απο τον δήμαρχο Γ. Κρητικό, οι δρόμοι είχαν ανοίξει και σήμερα πρόκειται να γίνει συνολική καταγραφή των ζημιών.

"Η κατάσταση είναι σοβαρή, αλλά ελεγχόμενη", δήλωσε στο "Ρ" ο πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Γιάννης Σάμιος."Η εκτίμησή μας είναι ότι η κατάσταση έγινε δυσμενέστερη, λόγω των πρόσφατων πυρκαγιών που έπληξαν το νησί και απογύμνωσαν την ορεινή Ικαρία από το φυσικό πράσινο, που εάν υπήρχε θα αποτελούσε ανασταλτικό παράγοντα των πλημμυρών".

Στη Β. Ελλάδα

Με ολοκληρωτική καταστροφή απειλείται η περιοχή του Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης, από τις τεράστιες ποσότητες νερού που κατεβάζει από τα ξημερώματα της Τετάρτης ο Γαλλικός ποταμός.

Οι κάτοικοι ξάγρυπνοι από το φόβο της πλημμύρας έδιναν μάχη για να σωθούν. Ο ποταμός κατεβάζει πολλά νερά τις τελευταίες μέρες λόγο των μεγάλων βροχοπτώσεων στα όρη Κρούσκα του νομού Κιλκίς από όπου πηγάζει. Το πρόβλημα ξεκινά από τον υπερυψμένο δρόμο που συνδέει το Καλοχώρι με τη Χαλάστρα ο οποίος διασχίζει κάθετα το Γαλλικό και εμποδίζει τη διαφυγή των νερών προς τη θάλασσα. Σε περίπτωση που ξεχειλίσει το ποτάμι κινδυνεύουν να πλημμυρίσουν χιλιάδες καλλιεργήσιμες εκτάσεις και να χαθεί η σοδιά ενώ υπαρκτόςς είναι και ο κίνδυνος τα νερά να πνίξουν και την Κοινότητα.

Με δήλωσή του στο "Ρ" ο πρόεδρος της Κοινότητας Καλοχωρίου Στάθης Παντελίδης σημειώνει ότι "σε περίπτωση που φυσήξει νοτιάς θα υπάρξουν μεγάλες καταστροφές και αυτό γιατί εξαιτίας της καθίζησης που έχει υποστεί η περιοχή (βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια της θάλλασας) η κοίτη του ποταμού γεμίζει θαλασσινό νερό". Αναφερόμενος στα αίτια του προβλήματος ο Σ.Παντελίδης είπε:" Ολα αυτά που τραβάει σήμερα το Καλοχώρι οφείλονται στην καθίζηση που έγινε γιατί ο ΟΥΘ και κάποιες μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις άντλησαν και συνεχίζουν να αντλούν τεράστιες ποσότητες νερού από την περιοχή μας. Στο σημείο που βρίσκεται το προστατευτικό φράγμα η καθίζηση έχει φτάσει στα 4,5 μέτρα. Πρέπει να γίνει άμεσα η διευθέτηση της κοίτης του ποταμού. Υπάρχει έτοιμη μελέτη από το 1978 που αντιμετωπίζει το πρόβλημα, δυστυχώς όμως έχει μείνει μόνο στα χαρτιά. Το συνολικό κόστος των εργασιών δεν θα ξεπερνούσε τα 50-60 εκατομμύρια δραχμές".

Νεκρός στο Κ. Νευροκόπι

Ενας νεκρός από πνιγμό και δεκάδες πλημμυρισμένα σπίτια στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης ήταν ο απολογισμός της σφοδρής κακοκαιρίας, που έπληξε το τελευταίο τριήμερο τη Β. Ελλάδα.

Νεκρός είναι ο 48χρονος γεωργός Δημήτρης Ζαφειρίου από το Κάτω Νευροκόπι, ο οποίος, στην προσπάθειά του να διαβεί με το τρακτέρ του ένα φουσκωμένο χείμαρρο, παρασύρθηκε από τα ορμητικά νερά και πνίγηκε. Το πτώμα του άτυχου αγρότη βρέθηκε χτες στις 10.30 π.μ. μετά από 24ωρη αναζήτηση δυνάμεων της αστυνομίας, του στρατού, της πυροσβεστικής και κατοίκων της περιοχής.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Στενάζει από το κυκλοφοριακό χάος

Μποτιλιαρίσματα, κορναρίσματα, εκνευρισμοί και αγανακτισμένοι πολίτες στις στάσεις των λεωφορείων συνθέτουν την καθημερινή εικόνα της πόλης

Σε βιομηχανία επιβολής προστίμων και αφαίρεσης πινακίδων αυτοκινήτων, έχει μετατραπεί η Τροχαία Θεσσαλονίκης, προκειμένου να συνετίσει τους οδηγούς και να αποθαρρύνει την παράνομη στάθμευση στο κέντρο της πόλης, ώστε να απαλυνθεί, έστω και λίγο, το οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η συμπρωτεύουσα. Αρκεί να αναφέρουμε ότι μέσα στο 1995 έχουν αφαιρεθεί περισσότερες από 48.000 πινακίδες από αυτοκίνητα και έχουν επιβληθεί πρόστιμα για παράνομη στάθμευση σε περισσότερους από 42.000 οδηγούς. Βέβαια, είναι προφανές ότι η εισπρακτική - αστυνομική λογική αντιμετώπισης του προβλήματος δεν έχει αποτελέσματα, όσο δε λαμβάνονται άμεσα μέτρα για τη δημιουργία των απαραίτητων προϋποθέσεων.

Μποτιλιάρισμα, κορναρίσματα, εκνευρισμοί, απρεπείς χειρονομίες και αγανακτισμένοι πολίτες στις στάσεις των λεωφορείων, είναι ορισμένα από τα κύρια συνθετικά στοιχεία της εικόνας που επικρατεί στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Στοιχεία, που τείνουν να γίνουν μόνιμα, αφού σχεδόν καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου - εξαίρεση ο μήνας Αύγουστος και κάποια εορταστικά τριήμερα που αδειάζει η πόλη - η Θεσσαλονίκη και οι πολίτες της βρίσκονται αντιμέτωποι με το κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί, τόσο στους κεντρικούς δρόμους, όσο και στους περιφερειακούς.

Λείπουν οι περιφερειακοί

Οι κεντρικοί δρόμοι της Θεσσαλονίκης αποτελούν ταυτόχρονα και τους βασικούς οδικούς άξονες σύνδεσης της ανατολικής με τη δυτική και τη βόρεια περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος. Σημαντικό ρόλο στην προσωρινή αποσυμφόρηση του κέντρου έπαιξε η δημιουργία του περιφερειακού δρόμου, που έδωσε τη δυνατότητα παράκαμψης της πόλης σε όσους χρησιμοποιούσαν το κέντρο για να πάνε προς την ανατολική περιοχή και τη Χαλκιδική ή, αντίθετα, προς τη δυτική περιοχή και στη συνέχεια να οδηγηθούν στο εθνικό οδικό δίκτυο. Σήμερα, όμως, και ο περιφερειακός της Θεσσαλονίκης - ιδιαίτερα το δυτικό τμήμα - κινδυνεύει με συμφόρηση. Ετσι ξεκίνησε η κατασκευή της εξωτερικής περιφερειακής οδού, που θα συνδέσει την Εθνική Οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης με το δίκτυο προς την Ανατολική Μακεδονία, τη Θράκη και τις βαλκανικές χώρες και θα βοηθήσει στην αποσυμφόρηση, τόσο της δυτικής περιφερειακής, όσο και του αστικού οδικού δικτύου της Θεσσαλονίκης. Μέχρι την ολοκλήρωση όμως του έργου - δεν προβλέπεται συγκεκριμένος χρόνος αποπεράτωσης - θα περάσουν πολλά χρόνια ακόμη. Η υπομονή, όμως, εξαντλείται.

Ολοι, μηδενός εξαιρουμένου, παράγοντες και πολίτες, δηλώνουν αγανακτισμένοι. Καθημερινά τα χιλιάδες ΙΧ αυτοκίνητα, ταξί και λεωφορεία, βρίσκονται σε σκληρές κόντρες, στις κεντρικές οδικές αρτηρίες (Λαγκαδά, Μοναστηρίου, Εγνατία, Τσιμισκή, Αγίου Δημητρίου, Κασσάνδρου, Αγίας Σοφίας, Βενιζέλου, Ι. Δραγούμη, Αριστοτέλους, Αγγελάκη, Εθν. Αμύνης και Λεωφόρου Νίκης). Δρόμοι, πεζόδρομοι και πεζοδρόμια έχουν μετατραπεί σε υπαίθρια πάρκινγκ. Ιδιαίτερα οι πεζόδρομοι, που υποτίθεται πως δημιουργήθηκαν για να γίνει άνετη η προσπέλαση των πεζών στα σημεία της πόλης που είναι απρόσιτα εξαιτίας του κυκλοφοριακού χάους, είναι γεμάτοι από παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα.

Ταλαιπωρία στις αστικές συγκοινωνίες

Πού να βρεθεί, λοιπόν, χώρος για τους πεζούς, αυτούς που για να περιμένουν το λεωφορείο πρέπει να βγουν στη μέση του δρόμου, αφού τα αυτοκίνητα έχουν κλείσει τη στάση και τους λεωφορειόδρομους;

Οι αρμόδιοι από την πλευρά τους βλέπουν το πρόβλημα, σηκώνουν όμως ψηλά τα χέρια. Η δημοτική αρχή, αντί να προχωρήσει στη δημιουργία χώρων στάθμευσης, ξεπουλάει και αυτούς που έχει (παράδειγμα, το πάρκινγκ στην Πλ. Ελευθερίας).

Αλλο μεγάλο πρόβλημα είναι και η κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών, που προκαλεί μόνιμα πια τις αντιδράσεις πολιτών, αλλά και δημάρχων εναντίον του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Εκτός από το μποτιλιάρισμα στα διάφορα κομβικά σημεία της Θεσσαλονίκης, όπως ο Βαρδάρης, αλλά και στους κεντρικούς δρόμους, που είναι αιτία καθυστέρησης της κυκλοφορίας, από τις αρχές του καλοκαιριού, προστέθηκε και άλλο πρόβλημα, με αποτέλεσμα την επιδείνωση της ήδη αυξημένης ταλαιπωρίας του επιβατικού κοινού, που επιλέγει τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ για της μετακινήσεις του. Ο μικρός αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν, αλλά και η μείωση της συχνότητας των δρομολογίων έχουν ως αποτέλεσμα την επιμήκυνση του χρόνου αναμονής στις στάσεις. Ετσι, ενώ πριν οι επιβάτες περίμεναν από 10 - 15 ή, στη χειρότερη περίπτωση, 20 λεπτά, ανάλογα με την περιοχή, εδώ και μήνες, το χρονικό αυτό όριο πολλές φορές φτάνει και ξεπερνά τα 40 λεπτά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται ο αριθμός των επιβατών και να δημιουργείται το αδιαχώρητο στα λεωφορεία. Φυσικό και επόμενο είναι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ να εισπράττουν τα παράπονα και τις γκρίνιες (και όχι πάντα με τον καλύτερο τρόπο) των επιβατών.

Αιτία της άθλιας αυτής κατάστασης είναι η επίμονη άρνηση της διοίκησης του ΟΑΣΘ να προχωρήσει στην πρόσληψη νέων οδηγών για την κάλυψη των 200 και πλέον κενών θέσεων που έχουν δημιουργηθεί από τη συνταξιοδότηση των παλαιότερων. Ετσι, σχεδόν 80 από τα 450 λεωφορεία του στόλου του ΟΑΣΘ έχουν αποσυρθεί από την κυκλοφορία.

Προτάσεις υπάρχουν

Ευθύνες για τη συντήρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος έχουν, όμως, και η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ο Οργανισμός Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης. Τη μεν πρώτη βαρύνει η ευθύνη της άθλιας κατάστασης των δρόμων, τη δε δεύτερη η προβληματική λειτουργία του δικτύου αποχέτευσης των ομβρίων υδάτων (τα φρεάτια καθαρίζονται το πολύ μια φορά το χρόνο). Ετσι, με την πρώτη δυνατή βροχή οι δρόμοι (π.χ. Εγνατία) μετατρέπονται σε ποτάμια και πολλές φορές είναι αδύνατη η κυκλοφορία ακόμη και των πεζών. Συνολικά, η κατάσταση επιδεινώνεται και από την προβληματική λειτουργία, που παρουσιάζουν οι φωτεινοί σηματοδότες.

Το ερώτημα που τίθεται είναι αν το κυκλοφοριακό χάος και τα όποια προβλήματα αυτό δημιουργεί, είναι αναπόφευκτο να οξύνεται ή τελικά μπορεί να αμβλυνθεί. Αισιόδοξη είναι η απάντηση που δίνει το μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας Κώστας Κατσιάβαλος, ο οποίος, μιλώντας στο "Ρ", ανέφερε ορισμένα από τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν άμεσα: "Πρέπει να προχωρήσει η δημιουργία νέων οδικών αρτηριών, όπως, π.χ., η υποθαλάσσια, που όμως θα πρέπει να συνοδευτεί από παράλληλα έργα στις εξόδους της. Επίσης να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης, ώστε να απελευθερωθεί όλος ο ωφέλιμος χώρος στους δρόμους, να γίνουν έργα βελτίωσης στα οδοστρώματα και να προχωρήσει η αυτοματοποιημένη λειτουργία των σηματοδοτών. Σημαντικό ρόλο θα παίξει η βελτίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς με περισσότερα και σύγχρονα οχήματα και αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων". Τέλος, ο Κ. Κατσιάβαλος επιμένει ότι μόνη και μακροπρόθεσμη λύση για το κυκλοφοριακό - συγκοινωνιακό πρόβλημα είναι η δημιουργία υπόγειου μετρό.

Αννα ΑΝΑΝΙΑΔΟΥ

Τα καμένα δέντρα της ορεινής Ικαρίας και οι αναδασώσεις του καλοκαιριο

Τα καμένα δέντρα της ορεινής Ικαρίας και οι αναδασώσεις του καλοκαιριού δεν κατάφεραν να συγκρατήσουν τα νερά των βροχοπτώσεων

Οι μεγάλες πλημμύρες έφεραν και τις καταστροφές στις καλλιέργειες και την κτηνοτροφία στη Βόρεια Ελλάδα

Μόνιμο φαινόμενο είναι πλέον το κυκλοφοριακό χάος

Κουβάρι μπερδεμένο. Ο εκνευρισμός είναι φυσικό επακόλουθο

Λαδάδικα: Πεζόδρομος ή χώρος στάθμευσης;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ