ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Γενάρη 1996
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Διπλασιασμός των διοδίων και πρόσθετοι φόροι

Με πρόσχημα την εξεύρεση κονδυλίων για να κατασκευαστούν οι εθνικοί δρόμοι

Διπλασιασμό των διοδίων στους εθνικούς δρόμους ή ακόμη και νέους φόρους σχεδιάζει να επιβάλει η κυβέρνηση στο αμέσως προσεχές διάστημα. Τα διόδια - φωτιά, και οι πρόσθετοι φόροι μελετώνται ήδη από τους επιτελείς των υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και ΠΕΧΩΔΕ με πρόσχημα την αύξηση των εσόδων, ώστε να κατασκευαστούν οι κύριοι οδικοί άξονες, όπως η Εγνατία και ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι (ΠΑΘΕ).

Προς την κατεύθυνση μάλιστα αυτή πιέζουν, τόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όσο και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, παράγοντες της οποίας έθεσαν προ ημερών ανοιχτά τον όρο αυτό, προκειμένου να δώσουν οποιαδήποτε δανειοδότηση για την κατασκευή των οδικών αξόνων.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι προ ημερών ο "Ρ" είχε αποκαλύψει πως οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης πρότειναν στην κυβέρνηση την αύξηση των διοδίων κατά 430%, ώστε αφενός να εναρμονιστούν οι τιμές τους με αυτές που ισχύουν στις άλλες κοινοτικές χώρες και αφετέρου να εξευρεθούν τα απαραίτητα πρόσθετα κονδύλια για την ολοκλήρωση του ΠΑΘΕ. Ουσιαστικά, η Ευρωπαϊκή Ενωση ζητά η τιμή των διοδίων να φτάσει τις 15 δρχ. ανά χιλιόμετρο, από 3,5 δρχ. που είναι σήμερα.

Αν υιοθετηθεί το σενάριο αυτό ο κάθε κάτοικος της πρωτεύουσας που θα θέλει να διασχίσει τη διαδρομή από την Αθήνα μέχρι τα σύνορα (Εύζωνοι) με το αυτοκίνητό του θα χρειάζεται να πληρώσει διόδια 8.500 δρχ. από 2.000 δρχ. που πληρώνει τώρα!

Ομως κάτι τέτοιο φαίνεται πως απορρίπτεται προς το παρόν από τις υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, που, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, προτείνει την κλιμακωτή αύξηση των διοδίων (σε πρώτη φάση το διπλασιασμό τους) σε συνδυασμό με την επιβολή νέου εθνικού φόρου.

Υπολογισμοί στο... πόδι

Ολα αυτά προέκυψαν από τη συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης που εξήγγειλε, προκειμένου να εξυπηρετήσει τα μεγάλα εγχώρια και ξένα εργολαβικά συμφέροντα, την κατασκευή 13 μεγάλων έργων, χωρίς να υπολογίσει το ύψος των χρημάτων που θα χρειαστούν για την ολοκλήρωσή τους! Ετσι, για τους δύο κύριους οδικούς άξονες (ΠΑΘΕ και Εγνατία), ενώ απαιτούνται για την ολοκλήρωσή τους πάνω από 1,5 τρισ. δρχ., έχουν εξασφαλιστεί γύρω στα 750 με 800 δισ. δρχ. από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους μέχρι το 1999. Λείπουν δηλαδή γύρω στα 700 δισ. δρχ. και η κυβέρνηση έχει βρεθεί σε αδιέξοδο για την εξεύρεσή τους.

Ειδικότερα για την Εγνατία Οδό σε σύνολο προϋπολογισμού 669 δισ. δρχ. - κατ' εκτίμηση, γιατί οι μελέτες δεν έχουν ολοκληρωθεί - έχει εξασφαλισμένους πόρους που ανέρχονται γύρω στα 430 δισ. δρχ. Δηλαδή για την ολοκλήρωσή της λείπουν 240 δισ. δρχ. περίπου.

Για την επίλυση του προβλήματος αυτού τα αρμόδια υπουργεία μελετούν τρία σενάρια. Συγκεκριμένα:

  • Το πρώτο από αυτά έχει να κάνει με την εξεύρεση των απαραίτητων κονδυλίων με δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η Τράπεζα όμως αυτή, όπως προαναφέραμε, για να δώσει δάνεια απαιτεί τη δραστική αύξηση των διοδίων.
  • Το δεύτερο σενάριο έχει να κάνει με την κατασκευή μεγάλων τμημάτων της Εγνατίας (για παράδειγμα το τμήμα Θεσσαλονίκη - Στρυμόνας) με αυτοχρηματοδότηση από ιδιώτες εργολάβους και την παραχώρηση της εκμετάλλευσής τους στους ιδιώτες αυτούς για αρκετές δεκαετίες.
  • Το τρίτο σενάριο είναι παρεμφερές και έχει να κάνει με την κατασκευή των τμημάτων αυτών με συγχρηματοδότηση από το δημόσιο και τους ιδιώτες, με την παραχώρηση και πάλι της εκμετάλλευσης, μέσω διοδίων, στους τελευταίους.Και για τις δύο τελευταίες λύσεις, προκειμένου να γίνει ελκυστική η επένδυση στους ιδιώτες, απαιτείται η επιβολή "τσουχτερών" διοδίων. Μάλιστα, για να γίνει ακόμη πιο ελκυστική η επένδυση μελετάται η παραχώρηση στους ιδιώτες αυτούς και σταθμών διοδίων από τμήματα του ΠΑΘΕ που δεν κατασκευάστηκαν με αυτοχρηματοδότηση!

Η ίδια περίπου κατάσταση ισχύει και για τον ΠΑΘΕ, ιδιαίτερα αν αποφασιστεί η ζεύξη του Μαλλιακού, ένα έργο με προϋπολογισμό 100 δισ. δρχ. σύμφωνα με μετριότερους υπολογισμούς, το οποίο πρόκειται να γίνει με συγχρηματοδότηση δημοσίου και ιδιωτών εργολάβων.

Ενας πρόσθετος λόγος, που επιβάλλει την αύξηση της τιμής των διοδίων, είναι και η εξασφάλιση από την κυβέρνηση χρηματοδότησης με 61 δισ. δρχ. περίπου της κατασκευής του αεροδρομίου των Σπάτων από το Ταμείο Συνοχής, κόβοντας αντίστοιχα κονδύλια από τα έργα της Εγνατίας και του ΠΑΘΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να εγκρίνει τη χρηματοδότηση αυτή έχει διαμηνύσει ότι τα κονδύλια αυτά πρέπει να καλυφθούν στη συνέχεια από αντίστοιχη αύξηση των διοδίων στους εθνικούς μας δρόμους.

Από όλα αυτά προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι, προκειμένου να ικανοποιηθούν τα τεράστια οικονομικά συμφέροντα, τελικά και το μέλλον της χώρας θα υποθηκευτεί μέσω των δυσβάσταχτων εξωτερικών δανείων και οι εργαζόμενοι να κληθούν να πληρώσουν "τη νύφη" μέσω των υπέρογκων διοδίων, η αύξηση των οποίων, όπως διαφαίνεται, δεν πρόκειται να αργήσει για πολύ...

Σπύρος ΑΝΑΒΡΟΣ

ΑΚΡΙΒΕΙΑ
Και ο χορός... καλά κρατεί!

Αυξήσεις από 1% μέχρι 67% σε είκοσι προϊόντα ευρείας λαϊκής κατανάλωσης έχουν σημειωθεί από το Φλεβάρη του '95 μέχρι σήμερα. Στο μεταξύ έπεται και συνέχεια στο λάδι, αλλά και στο νερό και σε μια σειρά άλλα προϊόντα, εξαιτίας της αύξησης του φόρου στα καύσιμα και στα οινοπνευματώδη

Είναι αλήθεια ότι ο επίσημος πληθωρισμός έκλεισε το 1995 στο 9,3%.Ποσοστό, που είναι σημαντικό, έστω κι αν σημειώθηκε απόκλιση από τους στόχους, κατά 1,5 περίπου ποσοστιαία μονάδα. Το "επίτευγμα" αυτό που με εθνική υπερηφάνεια παρουσιάζει στα ευρωπαϊκά και διεθνή διευθυντήρια η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, στην πράξη το πλήρωσε και θα το πληρώνει για πολύ ακόμα ο οικογενειακός προϋπολογισμός της μέσης ελληνικής οικογένειας. Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση δηλώνει περήφανη για τα "επιτεύγματα" μείωσης του πληθωρισμού, η αλήθεια που βιώνουν οι τσέπες των εργαζομένων και των συνταξιούχων απέχει παρασάγγας από τα επίσημα στοιχεία. Αυτό αποκαλύπτουν οι αυξήσεις μέχρι και 67% που έχουν σημειωθεί σε μια σειρά προϊόντα ευρείας λαϊκής κατανάλωσης τους τελευταίους έντεκα μήνες, από το Φλεβάρη του 1995 μέχρι σήμερα, Γενάρη του '96.

Οπως προκύπτει από τις τιμές είκοσι συγκεκριμένα βασικών προϊόντων που κατέγραψε ο "Ρ" τις προηγούμενες μέρες, από τον περσινό Φλεβάρη μέχρι σήμερα οι τιμές έχουν αυξηθεί από 1% μέχρι και 67%.Η μέση αύξηση ανέρχεται σε 18%,περίτρανη απόδειξη των βαρύτατων συνεπειών της "απελευθερωμένης" αγοράς για τους Ελληνες καταναλωτές, σε συνδυασμό με τηναπαρέγκλιτη εφαρμογή της πολιτικής μονόπλευρης λιτότητας για τα λαϊκά εισοδήματα και της αποτυχίας των "συμφωνιών κυρίων" που εγκαινίασε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στο όνομα της "συγκράτησης" των τιμών.

Ειδικότερα, όπως φαίνεται και στο σχετικό πίνακα που δημοσιεύεται, το βιτάμ ακρίβυνε στο εντεκάμηνο Φλεβάρης '95 - Γενάρης '96 κατά 19%,το ρύζι κατά 7%,η μαγιονέζα κατά 49%,το γιαούρτι κατά 16%,οι χαρτοπετσέτες κατά 2%,τα φασόλια - κατά τα άλλα νοστιμότατο εθνικό φαγητό - 67%.Ιδιαίτερα αξιοσημείωτες είναι οι αυξήσεις που έχουν σημειωθεί στο ίδιο διάστημα στο παστεριωμένο γάλα κατά 7%,στο σοκολατούχο 15%,στα αναψυκτικά και συγκεκριμένα στην κόκα - κόλα κατά 43%,στο νερό κατά 41% και στο λάδι κατά 17%.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το γάλα, η αύξηση του εικοσάρικου που επέβαλαν οι βιομήχανοι είναι πολύ... φρέσκια, καθώς εμφανίστηκε στα ράφια των γαλακτοπωλείων και των σούπερ μάρκετ μόλις την προηγούμενη Δευτέρα, ενώ την ίδια στιγμή μέσα σε ένα χρόνο οι γαλακτοπαραγωγοί έχουν χάσει 50% από τη διατίμηση που επιβάλλουν οι βιομηχανίες στην τιμή που αγοράζουν το γάλα. Η αύξηση αυτή στο γάλα μετακυλήθηκε ήδη και στα υπόλοιπα γαλακτοκομικά προϊόντα. Επίσης, μη νομίζετε ότι με το λάδι ξεμπερδέψατε με την αύξηση του 17% στο εντεκάμηνο, καθώς οι βιομήχανοι ετοιμάζονται να επιβάλουν στις αρχές Φλεβάρη και νέα αύξηση κατά 20%!

Την ίδια στιγμή που οι εργαζόμενοι το σκέφτονται για να αγοράσουν τα τελείως απαραίτητα, η κυβέρνηση διά στόματος της ηγεσίας του υπουργείου Εμπορίου δηλώνει ότι "ο ανταγωνισμός λειτουργεί σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα" και περιορίζεται στην απλή καταγραφή της ακρίβειας, τα αποτελέσματα της οποίας ανακοινώνει κάθε φορά με... "εθνική υπερηφάνεια". Και είναι άξιον απορίας από πού γίνεται η τιμοληψία των υπηρεσιών της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας, με βάση την οποία ο τιμάριθμος μειώνεται...

Εξάλλου, όπως προκύπτει από τους τιμοκαταλόγους που έχουν υποβάλει ήδη μια σειρά από βιομηχανίες στο υπουργείο Εμπορίου, στο αμέσως επόμενο διάστημα αυξάνονται πολλά προϊόντα, εξαιτίας της αύξησης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα και τα οινοπνευματώδη. Συγκεκριμένα, το ουίσκι θα αυξηθεί κατά 10%,το μπράντι κατά 20%,το ούζο κατά 16%,η μπίρα κατά 15%,τα αναψυκτικά κατά 5%,οι χυμοί κατά 8% και το εμφιαλωμένο νερό κατά 15%.

Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ

Είδος πολυτελείας και το "εθνικό" μας ποτό, το ούζο



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ