ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Γενάρη 1997
Σελ. /56
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Αγώνας με προοπτική νίκης

Του Γιώργη ΜΑΡΙΝΟΥ

Ενας μεγάλος αγώνας βρίσκεται σε εξέλιξη στο χώρο της ναυτιλίας. Ο αγώνας αυτός που βάζει σε δοκιμασία την αντιναυτεργατική πολιτική μπορεί και πρέπει να εκπληρώσει την αποστολή του μέχρι το τέλος. Να σπάσει την κυβερνητική και εφοπλιστική αδιαλλαξία, να αναγκάσει την κυβέρνηση και την εργοδοσία να υποχωρήσουν και να ικανοποιήσουν τα αιτήματα.

Οι απεργιακές κινητοποιήσεις, που στηρίζονται στην όξυνση των προβλημάτων, την αποφασιστικότητα και την ενότητα των ναυτεργατών έχουν τη δύναμη να ανατρέψουν τα φορομπηχτικά μέτρα. Μπορούν να επιβάλουν μέτρα για την καταπολέμηση της ανεργίας και την προστασία των θέσεων απασχόλησης ματαιώνοντας τις επιδιώξεις για μείωση των οργανικών συνθέσεων και το διωγμό των Ελλήνων ναυτεργατών από τα πλοία.

Οι κινητοποιήσεις αυτές διεκδικούν την ασφαλιστική - συνταξιοδοτική αναβάθμιση, καθιστώντας ανεκπλήρωτους τους ασεβείς πόθους για παραπέρα υπονόμευση και περικοπή των δικαιωμάτων των ασφαλισμένων του ΝΑΤ.

Εχει συγκεντρωθεί μια πολύτιμη πείρα που αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της κυβέρνησης και δεν επιτρέπει καμία αυταπάτη. Κράτος - κυβέρνηση - εργοδοσία, όταν δεν καταφέρνουν να μπλοκάρουν έναν αγώνα στη γέννησή του, καταφεύγουν σε απεργοσπαστικές μηχανορραφίες, όταν ο αγώνας αναπτύσσεται.

Στην περίπτωση αυτή τα προσχήματα περνούν σε δεύτερη μοίρα και την πρώτη θέση κατέχουν οι απειλές και τα εκβιαστικά διλήμματα, οι αγριότητες του κατασταλτικού μηχανισμού, οι διασπαστικές, αντικοινωνικές πρακτικές που αποσκοπούν να στρέψουν την κοινή γνώμη ενάντια στον κλάδο που απεργεί. Αυτά τα έχουν ζήσει πολλές φορές οι ναυτεργάτες. Τα ζουν και σήμερα, υπερασπιζόμενοι σθεναρά το απεργιακό τους δικαίωμα, αντιπαραθέτοντας στις προκλήσεις την οργάνωσή τους, το θάρρος και την αυτοθυσία τους. Καλώντας κάθε κλάδο εργαζόμενων όχι μόνο να εκφράσει τη συμπαράστασή του, αλλά και να κάνει την επιλογή της κοινής δράσης υπόθεση άμεσης προτεραιότητας. Γιατί είναι αυτό το στοιχείο που πολλαπλασιάζει τη δυναμική των αγώνων και μπορεί να ανατρέψει τη χρόνια αντιλαϊκή πολιτική, που καταδικάζει εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους στην ανασφάλεια, την ανεργία και τη φτώχεια.

Η πείρα που έχει συσσωρευτεί τονίζει επίσης, πόσο διάτρητα και κακόβουλα είναι τα περί διαλόγου καλέσματα που ανακαλύπτουν οι κυβερνητικοί εντεταλμένοι, όταν ο κόμπος φτάσει στο χτένι. Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκης, που καθημερινά δικαιώνει το ρόλο του ως υπαλλήλου των εφοπλιστικών ενώσεων, μίλησε για "ειλικρινή και εποικοδομητικό διάλογο". Το ιστορικό του όμως πείθει και τον πιο δύσπιστο ότι η κυβερνητική πρακτική ισοδυναμεί με συκοφάντηση της έννοιας του διαλόγου.

Ο κυβερνητικός "διάλογος", τα πρωθυπουργικά διαγγέλματα και οι συναφείς προς αυτά υπουργικές απομιμήσεις, έχουν ως στόχο τη ματαίωση των αγώνων, της ιερής υποχρέωσης των εργαζόμενων να διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Διαμορφώνουν το έδαφος για να κρατούνται προσκείμενες - στην κάθε κυβέρνηση - συνδικαλιστικές ηγεσίες εσαεί συνένοχες για την εφαρμογή αυτή της καταστροφικής πολιτικής.

Προσβλέπουν στον αφοπλισμό και τη φθορά του ίδιου του συνδικαλιστικού κινήματος και της αποστολής του. Στη δημιουργία απογοήτευσης στους εργαζόμενους, που σε κάθε περίπτωση πεισματικά πρέπει να πιέζουν τα συνδικαλιστικά όργανα να εναρμονίζονται με τη θέλησή τους και τις ανάγκες. Αποσκοπούν στο κέρδισμα χρόνου για την ανασύνταξη των δυνάμεων του κρατικού- κυβερνητικού - εργοδοτικού μηχανισμού, την προσωρινή έστω εκτόνωση της κατάστασης και την αφαίρεση από τις απεργιακές κινητοποιήσεις του πλεονεκτήματος της πίεσης που αυτές ασκούν.

Εάν η παγίδα λειτουργήσει, ο χορός καλά κρατεί. Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, όπως δείχνει η ζωή, θα "συμμετέχουν" στο διάλογο κάθε χρόνο από χειρότερες θέσεις. Ο διάλογος θα μεταμορφώνεται σε μονόλογο, οι αρμόδιοι υπουργοί θα συνεχίζουν να αυθαιρετούν και ο κύκλος θα αρχίζει από την αρχή - αφού τα προβλήματα προβάλλουν πάλι οξυμένα - αλλά το συνδικαλιστικό κίνημα θα έχει χάσει, τουλάχιστον, χρόνο και έδαφος. Οι "πειραματισμοί" αυτοί αποθρασύνουν την κυβέρνηση και την εργοδοσία, τους δίνουν τη χαμένη πρωτοβουλία των κινήσεων και ενισχύουν την αδιαλλαξία τους.

Ο αγώνας των ναυτεργατών βρίσκεται σε εξέλιξη. Ετσι, από τη στιγμή που είναι εντελώς συγκεκριμένες οι κυβερνητικές επιλογές και η μέθοδος της "πειθούς διά των λόγων" έχει ήδη προ πολλού εξαντληθεί. Από τη στιγμή που ο αγώνας διεξάγεται με επιτυχία, στηριγμένος στην ενότητα και τη μαχητικότητα των πληρωμάτων, επιβάλλεται να τραβήξει μπροστά. Αυτή είναι η ευθύνη και το καθήκον του συνδικαλιστικού κινήματος. Αυτή είναι η επιλογή που θα προσθέτει νέες δυνάμεις, θα φέρνει στην επιφάνεια νέα αποθέματα ενεργητικότητας, πίστης στο δίκιο του αγώνα και την προοπτική της ΝΙΚΗΣ.

Γιώργης Μαρίνος είναι μέλος του Γραφείου της Κομματικής Οργάνωσης Ναυτεργατών του ΚΚΕ

Παράνομη εργασία μέσα στο λιμάνι του Πειραιά!

Κάτω από τη "μύτη" του Κεντρικού Λιμεναρχείου, εφοπλιστές ασυδοτούν και παρανομούν, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή ναυτεργατών και μάλιστα εν μέσω απεργίας!

Το "γκρίζο" μέλλον, που επιφυλάσσουν κυβέρνηση και εφοπλιστές, για τους ναυτικούς και τη ναυτιλία γίνεται φανερό με τον πιο χειροπιαστό τρόπο στο λιμάνι του Πειραιά δίπλα στο Κεντρικό Λιμεναρχείο, όπου οι εφοπλιστές υποχρεώνουν ναυτεργάτες - Ελληνες και αλλοδαπούς - με την απειλή της απόλυσης να εκτελούν παράνομα σοβαρές επισκευαστικές εργασίες και μάλιστα κατά την περίοδο της απεργίας! Πρωτεργάτες της παρανομίας είναι οι εφοπλιστέςΠοθητός,Βάσος και οι Μινωικές Γραμμές!Την κατάσταση αυτή εντόπισαν οι ναυτεργάτες συνδικαλιστές, οι οποίοι μαζί με συναδέλφους τους μεταλλεργάτες έκαναν περιοδεία στο λιμάνι του Πειραιά για την περιφρούρηση του απεργιακού αγώνα.

Συγκεκριμένα, την περασμένη Πέμπτη, αντιπροσωπεία συνδικαλιστών ναυτεργατών και οι συνδικαλιστές από το Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά στο επιβατικό οχηματαγωγό πλοίο ΝΗΣΟΣ ΚΥΠΡΟΣ της κύπριας πλοιοκτήτριας εταιρίας Σάλαμις Λάινς του εφοπλιστή Βάσου εντόπισαν 10 Ελληνες ναυτεργάτες και πάνω από20 Φιλιππινέζους να εκτελούν σοβαρές επισκευαστικές εργασίες, χωρίς κανένα μέτρο προφύλαξης και χωρίς την παρουσία τεχνικού ασφαλείας! Επίσης, παρά τις ερωτήσεις των συνδικαλιστών, η τρομοκρατία που ασκούσαν άνθρωποι της εταιρίας ήταν τέτοια, ώστε κανείς από το πλήρωμα να μην απαντά, αν είναι ναυτολογημένος ή δουλεύει ανασφάλιστος! Το εντυπωσιακό της υπόθεσης ήταν ότι ο διοικητής του 1ου Λιμεναρχείου Πειραιά κ. Καράμπαμπας, ο οποίος κατέφθασε επιτόπου στο πλοίο μετά από πρόσκληση των συνδικαλιστών "σήκωσε τα χέρια ψηλά"! Μάλιστα, ο ίδιος είπε προς τους συνδικαλιστές ότι γνώριζε πως το πλήρωμα εκτελούσε τέτοιες εργασίες από την περασμένη Τρίτη, δηλαδή τρεις μέρες πριν και ότι προσπαθούσε να έρθει σε συνεννόηση με το ΚΕΠΕΚ (Κέντρο Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου), για να δουν τις ποινικές ευθύνες του εφοπλιστή!

Μπροστά στον διοικητή του Λιμεναρχείου ο πλοίαρχος πέταξε έξω από το πλοίο τους συνδικαλιστές, οι οποίοι θέλησαν να μιλήσουν με το πλήρωμα και να ελέγξουν το μηχανοστάσιο και άλλα μέρη του πλοίου, προκειμένου να εντοπίσουν το μέγεθος των επισκευαστικών εργασιών! Τελικά με την παρέμβαση των συνδικαλιστών, οι εργασίες σταμάτησαν.

Δίπλα ακριβώς, βρίσκεται δεμένο το επιβατικό οχηματαγωγό πλοίο ΣΙ ΣΕΡΕΝΕΪΤ του εφοπλιστή Ποθητού με σημαία... Παναμά! Οπως κατήγγειλαν ναυτεργάτες από το πλήρωμα του πλοίου, ο εφοπλιστής όχι μόνο ασκεί τρομοκρατία, για να μην απεργήσει το πλήρωμα, αλλά τους ανάγκασε να χρησιμοποιήσουν παράνομα για τις επισκευαστικές εργασίες μέχρι και φλόγα οξυγόνου, για την οποία απαιτείται ρητά ειδική άδεια από το Λιμεναρχείο! Βέβαια, και αυτοί οι ναυτεργάτες δεν παίρνουν φράγκο παραπάνω γι' αυτές τις εργασίες, ενώ αυτού του είδους οι επισκευαστικές εργασίες θέτουν σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή τους!

Στο λιμάνι της Δραπετσώνας βρίσκεται αραγμένο το πλοίο ΑΡΤΕΜΙΣ των "Μινωικών Γραμμών", στο οποίο εκτελούνται επίσης σοβαρές επισκευαστικές εργασίες από ναυτεργάτες, χωρίς να είναι γνωστό αν είναι ασφαλισμένοι. Οι συνδικαλιστές ενημέρωσαν το Λιμεναρχείο ότι θα περιοδεύσουν στο πλοίο και τους κάλεσαν να παραβρεθούν. Τελικά, οι λιμενικοί όχι μόνο δε συνόδευσαν τους συνδικαλιστές, αλλά εντελώς... "συμπτωματικά" η συνδικαλιστική αντιπροσωπεία βρήκε τους καταπέλτες του πλοίου κλειστούς! Ο πλοίαρχος πρόλαβε να "μαντρώσει" τους ναυτεργάτες, για να μην έρθουν σε επικοινωνία με τους συνδικαλιστές τους! Ανάλογες καταστάσεις έχουν εντοπιστεί και στο πλοίο ΣΙ ΣΥΜΦΩΝΙ του Ποθητού.

Οπως εξήγησε ο Β. Παπαθεοφάνους,μέλος της διοίκησης του Συνδικάτου Μετάλλου, αυτές οι επισκευαστικές εργασίες εκτελούνται παράνομα. "Ο νόμος ορίζει - συνέχισε ο συνδικαλιστής - οι εργασίες αυτές να εκτελούνται από ειδικευμένα συνεργεία, που είναι ενταγμένα στους καταλόγους της εννιαμελούς Επιτροπής για τον έλεγχο των συνθηκών υγιεινής και ασφάλειας στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Πειραιά ". Ο Ν. Πέτρου, μέλος της διοίκησης της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, συμπλήρωσε: "Η ασυδοσία των εφοπλιστών δεν έχει όρια. Βάζουν σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή των ναυτεργατών, προκειμένου να εκτελέσουν με μικρό κόστος επισκευαστικές εργασίες στα πλοία τους και επιπλέον χτυπούν την πανναυτεργατική απεργία μας. Ετσι ονειρεύονται την ελληνική ναυτιλία. Θέλουν ναυτεργάτες χωρίς εργασιακά δικαιώματα που να δουλεύουν ασταμάτητα για ένα κομμάτι ψωμί".

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

Από τον έλεγχο που έκαναν συνδικαλιστές

Από τον έλεγχο που έκαναν οι συνδικαλιστές

Παράνομη εργασία μέσα στο λιμάνι του Πειραιά!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ