ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Αυγούστου 1997
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
"Πρόσω" για τον αφελληνισμό της ναυτιλίας

Τι προβλέπουν τα αντιναυτεργατικά μέτρα, που προωθεί η κυβέρνηση κατ' εντολήν των εφοπλιστών

Η εξαγγελία των αντιναυτεργατικών μέτρων της κυβέρνησης, στις 2 Ιούλη, συνοδεύτηκε από μια δημαγωγική καμπάνια εξωραϊσμού των προβλεπόμενων ρυθμίσεων, τόσο μέσω των σχετικών δηλώσεων του υπουργού κ. Σουμάκη,όσο και μέσω κατευθυνόμενων δημοσιευμάτων μερίδας του Τύπου, τα οποία βιάζουν συνειδητά την πραγματικότητα.

Τι προβλέπουν τα μέτρα του ΥΕΝ:

Πρώτα απ' όλα, καθορίζουν τον αριθμό των Ελλήνων ναυτεργατών, που θα περιλαμβάνει η οργανική σύνθεση στα ποντοπόρα πλοία (πίνακας 1).

Ο αριθμός αυτός μειώνει στο μισό την οργανική σύνθεση του 1990 (πίνακας 2), η οποία, σημειωτέον, έχει καταγγελθεί από το συνδικαλιστικό κίνημα, γιατί συρρίκνωσε τις θέσεις εργασίας, περιόρισε την ασφαλιστική βάση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) και έπληξε την ασφάλεια των πλοίων.

Αναφορικά με τις μειώσεις που προβλέπουν τα νέα μέτρα, ο κυβερνητικός αντίλογος ισχυρίζεται το εξής: "Ναι, προβλέπονται, π.χ., 8 Ελληνες στην κατηγορία των πλοίων από 3.000 - 25.000 κόρους ολικής χωρητικότητας (κ.ο.χ.), αλλά, στην οργανική σύνθεση του 1990, ο προβλεπόμενος αριθμός 16 αφορά συνολικά, τόσο τους Ελληνες, όσο και τους αλλοδαπούς ναυτεργάτες".

Ο ισχυρισμός αυτός είναι κάλπικος. Η νομοθεσία προβλέπει ότι η ναυτολόγηση αλλοδαπών ναυτεργατών θα πραγματοποιείται μόνο στην περίπτωση που δεν προσφέρονται Ελληνες άνεργοι ναυτεργάτες. Και άνεργοι δυστυχώς υπάρχουν και προσφέρονται πολλοί. Βέβαια, η νομοθεσία παραβιάζεται ωμά από τους εφοπλιστές, με την κάλυψη του ΥΕΝ. Το συνδικαλιστικό κίνημα, όμως, δεν μπορεί να αποδεχτεί τέτοιου είδους τετελεσμένα και να νομιμοποιήσει αυτή την κατάσταση και την παράνομη πρακτική της κυβέρνησης. Το συνδικαλιστικό κίνημα έχει υποχρέωση να παλέψει για την εφαρμογή της νομοθεσίας, την απασχόληση των ναυτεργατών.Για οργανικές συνθέσεις που θα ανταποκρίνονται στις πραγματικές, αυξημένες ανάγκες των πλοίων, που θυσιάζονται στο όνομα της "ανταγωνιστικότητας", των υπερκερδών δηλαδή του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Ως προς αυτό, πρέπει να σημειωθεί ότι μια ματιά στον πίνακα 3, που αναφέρεται στη σύνθεση του 1983, επιτρέπει να διαπιστωθεί το μέγεθος της μείωσης του αριθμού των ναυτεργατών κατοπινά και η αυθαιρεσία των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.

Εχοντας σε ισχύ την οργανική σύνθεση του 1990, το συνδικαλιστικό κίνημα και οι ναυτεργάτες μπορούν να διεκδικούν τη ναυτολόγηση των ανέργων, στις θέσεις, για παράδειγμα, του κατώτερου πληρώματος. Με τα νέα μέτρα - αν δεν ανατραπούν - η προοπτική αυτή ματαιώνεται. Το κατώτερο προσωπικό μηχανοστασίου διώκεται και εξαφανίζεται, από τα ποντοπόρα πλοία.Τι θα γίνουν οι, μόνιμα πλέον αυτοί, άνεργοι;

Η νέα σύνθεση του ΥΕΝ αποκλείει επίσης τον Ελληνα μάγειρα και τον θαλαμηπόλο και σε μια πορεία, από τη στιγμή που δεν προβλέπεται βοηθός μαγείρου ή θαλαμηπόλου, οι ειδικότητες αυτές θα φυτοζωούν.

Η σύνθεση του 1990 πρόβλεπε έναν ναύκληρο και 3 - 4 ναύτες. Πρόβλεπε για τα δεξαμενόπλοια έναν αντλιωρό.

Τα νέα μέτρα μιλούν για 2 - 3 Ελληνες στις θέσεις του κατώτερου προσωπικού καταστρώματος. Η μείωση είναι ολοφάνερη. Το επιχείρημα που λέει ότι ο αριθμός αυτός τώρα κατοχυρώνεται δεν έχει βάση. Γιατί με την ίδια "λογική" που παραβιαζόταν η νομοθεσία πριν, μπορεί να παραβιάζεται και με τα νέα μέτρα. Η πολιτική της κυβέρνησης ευνοεί και αποθρασύνει την εφοπλιστική ασυδοσία. Αυτός είναι κανόνας. Αν η επιλογή της κυβέρνησης ήταν η διατήρηση των ελληνικών κατώτερων πληρωμάτων, αυτό θα εκφραζόταν με την τήρηση της νομοθεσίας, με μέτρα αντιμετώπισης του εφοπλιστικού τυχοδιωκτισμού, με την παρότρυνση να ακολουθήσουν νέοι ή άνεργοι εργαζόμενοι το ναυτικό επάγγελμα, με τη λειτουργία των σχετικών σχολών. Αντί γι' αυτά, προωθείται, με πολλούς τρόπους, ο αφελληνισμός της ναυτιλίας και διαμορφώνονται προϋποθέσεις για ακόμη πιο στυγνή εκμετάλλευση των αλλοδαπών ναυτεργατών, μέσω της "μαύρης εργασίας". Ο ταξικός, αντιναυτεργατικός προσανατολισμός της κυβερνητικής πολιτικής αποδεικνύεται και με τις ρυθμίσεις που αφορούν τους αξιωματικούς. Τα νέα μέτρα προβλέπουν από 5 μέχρι 7 Ελληνες αξιωματικούς, κατονομάζοντας σαν υποχρεωτική μόνο τη θέση του Α πλοιάρχου!

Με την ελαστικότητα αυτή - στα πλαίσια της γενικότερης απορύθμισης των εργασιακών σχέσεων που προωθεί η κυβέρνηση, βάσει των κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης - υπονομεύεται ο ίδιος ο "θεσμός" της οργανικής σύνθεσης και γίνονται επισφαλείς όλες οι άλλες θέσεις, όλων των άλλων αξιωματικών, του Α μηχανικού, Β μηχανικού, Γ μηχανικού, υποπλοιάρχου, ανθυποπλοιάρχων και, πολύ περισσότερο, του ασυρματιστή και του ηλεκτρολόγου.Ακόμη και στην περίπτωση που τηρείται ο προβλεπόμενος αριθμός, οι εφοπλιστές θα έχουν τη δυνατότητα να αποκλείουν ειδικότητες και να επιλέγουν άλλες, ναυτολογώντας χαμηλόμισθους αλλοδαπούς, ανάλογα με τις αγορές εργασίας που θα χρησιμοποιούν. Σε κάθε περίπτωση, μεγάλος αριθμός Ελλήνων αξιωματικών "δε χωρά" στον αριθμό που προβλέπουν οι ρυθμίσεις του ΥΕΝ και θα οδηγηθεί στην ανεργία.

Η πρόθεση των εφοπλιστών και της κυβέρνησης, για πλήρη αφελληνισμό της ναυτιλίας, προβάλλει και μέσα από τη ρύθμιση που προβλέπει ότι σε κάθε πλοίο, θα υπηρετεί μόνο ένας δόκιμος. Με τον τρόπο αυτό, μπαίνουν σοβαρά εμπόδια στην ανανέωση του ναυτεργατικού δυναμικού και καθίσταται αδύνατη η αναπλήρωση αυτών που θα αποχωρούν από το επάγγελμα. Επιπρόσθετα, οι εφοπλιστές θα πριμοδοτούνται για τη ναυτολόγηση σπουδαστών - (αντί τα όποια κονδύλια να διατίθενται για την οικονομική ενίσχυση των ναυτεργατών που φοιτούν για πολλούς μήνες στο κέντρο επιμόρφωσης στελεχών ΕΝ ΚΕΣΕΝ) - στους οποίους επιφυλάσσεται αμοιβή - "χαρτζιλίκι", αντί της αμοιβής που προβλέπει η Συλλογική Σύμβαση.

Συντριπτικό πλήγμα στο ΝΑΤ

Τέλος, κατά απαράδεκτο και προκλητικό τρόπο, οι ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ θα καταβάλλονται μόνο για τους λιγοστούς Ελληνες ναυτεργάτες και όχι επί του συνόλου του πληρώματος. Γίνεται φανερό ότι η ασφαλιστική βάση του ΝΑΤ - το οποίο αυτή η ίδια πολιτική της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ οδήγησε σε βαθιά κρίση - θα δεχτεί συντριπτικό πλήγμα με ανεξέλεγκτες συνέπειες σε βάρος των δικαιωμάτων των ασφαλισμένων.

Ο υπουργός ΕΝ παραδέχεται ότι θα υπάρξει απώλεια εσόδων, ισχυριζόμενος ότι αυτή θα είναι βραχυχρόνια. Ο ισχυρισμός είναι αβάσιμος και ανεύθυνος.

Η μείωση των συνθέσεων και του αριθμού των Ελλήνων ναυτεργατών επιφέρουν συρρίκνωση των θέσεων εργασίας και αδυνατίζουν την οικονομική βάση του ΝΑΤ. Η υπόθεση που συνδέει τα προκλητικά στους εφοπλιστές προνόμια με την αύξηση, δήθεν, των υπό ελληνική σημαία πλοίων και, άρα, την αύξηση των θέσεων εργασίας, αποδείχτηκε ένα κακοστημένο παιχνίδι, του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, για να δικαιολογήσουν την υποτελή στάση απέναντι στο εφοπλιστικό κεφάλαιο, να "μπλοκάρουν" αγωνιστικές αντιδράσεις και να διαμορφώσουν ψεύτικη "κοινή γνώμη".

Οι ναυτεργάτες απαντούν στην επίθεση της κυβέρνησης και των εφοπλιστών με 48ωρη απεργία στα ποντοπόρα πλοία, στις 4 Αυγούστου. Η απόφαση της ΠΝΟ αναφέρει ότι ο απεργιακός αγώνας θα κλιμακωθεί, στην περίπτωση που δεν ανακληθούν τα αντιναυτεργατικά μέτρα. Με πρόσφατες δηλώσεις του, ο ΥΕΝ έκανε επίδειξη αδιαλλαξίας και δε χωρά καμία επανάπαυση.

Ο απεργιακός αγώνας επιβάλλεται να κλιμακωθεί και να γενικευτεί σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων. Η κυβέρνηση και οι εφοπλιστές προκάλεσαν τη σύγκρουση, διώκοντας μαζικά τους Ελληνες ναυτεργάτες από τα πλοία. Οι ναυτεργάτες έχουν ιερή υποχρέωση και θα υπερασπιστούν το δικαίωμα εργασίας, το δικαίωμα ζωής. Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνουν στην κυβέρνηση, στους εφοπλιστές αλλά και στη διοίκηση της ΠΝΟ, που δεν έχει άλλη επιλογή, απ' αυτήν της ανάπτυξης καλά οργανωμένων απεργιακών κινητοποιήσεων.

Γιώργος ΜΑΡΙΝΟΣ, γραμματέας της ΚΟΝ του ΚΚΕ

Αρχίζει αύριο ξημερώματα η απεργία στα ποντοπόρα

Αρχίζει αύριο ξημερώματα η 48ωρη παγκόσμια απεργία των ναυτεργατών στα ποντοπόρα πλοία,που κήρυξε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία.Ο νέος απεργιακός αγώνας των ναυτεργατών αποτελεί την πρώτη τους συντονισμένη απάντηση στα μέτρα εφοπλιστών και κυβέρνησης, με τα οποία προωθούν το μαζικό διωγμό των Ελλήνων ναυτεργατών από τα ποντοπόρα - σε πρώτη φάση - πλοία, απαλλάσσουν από ασφαλιστικές εισφορές και πριμοδοτούν τους εφοπλιστές και τινάζουν στον αέρα το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο.

Η απεργία ισχύει για τα ποντοπόρα πλοία, που βρίσκονται ή καταπλέουν σε λιμάνια της χώρας ή του εξωτερικού από αύριο στις 6 το πρωί τοπική ώρα. Τα πλοία θα υποδεχτούν συνδικαλιστικές αντιπροσωπείες, που ήδη έχουν μεταβεί στα λιμάνια για την περιφρούρηση του αγώνα.

Σαφής είναι η απαίτηση των ναυτεργατών να κλιμακωθεί και να επεκταθεί η απεργία και στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων.Οι ποντοπόροι ναυτεργάτες, με μήνυμά τους από τον Ατλαντικό Ωκεανό, απηύθυναν εντολή προς την Ομοσπονδία να κλιμακώσει τον αγώνα. Ανάλογη απαίτηση εξέφρασαν σύσσωμοι και οι άνεργοι ναυτεργάτες που διαμένουν στην Εστία Ναυτικών. Να σημειωθεί ότι η Εκτελεστική Επιτροπή της Ομοσπονδίας έχει αποφασίσει ότι αν μέχρι την έναρξη της απεργίας η κυβέρνηση δεν ανακαλέσει τα "σφαγιαστικά" για τους ναυτεργάτες μέτρα, στη διάρκεια της απεργίας θα συνεδριάσει, προκειμένου να αποφασίσει την κλιμάκωση του αγώνα.

Αύριο τα ξημερώματα, αρχίζει η 48ωρη απεργία των ναυτεργατών στα ποντοπόρα πλοία



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ