ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Μάρτη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η Θεσσαλονίκη και το Γ` Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης

Είναι γεγονός ότι μπροστά στις εκλογές δίνεται βάρος από την κυβέρνηση, στην προβολή των έργων που «αναμορφώνουν» την Ελλάδα.

Δεν είναι λοιπόν τυχαίες οι δηλώσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, κ. Κ. Λαλιώτη, στη Θεσσαλονίκη στις 21 Φλεβάρη του 2000, ότι ατού του ΠΑΣΟΚ είναι το έργο του.

Απαντώντας στους δημοσιογράφους, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Εχει πολύ μεγάλη σημασία ότι αυτή η συλλογική προσπάθεια, αυτοί οι ρυθμοί ανάπτυξης θα συνεχιστούν και τα επόμενα χρόνια. Θα συνεχιστεί αυτή η δημιουργική προσπάθεια, που αποτελεί εγγύηση για την ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό και την κοινωνική συνοχή της χώρας, διότι υπάρχουν διασφαλισμένοι πόροι - από το Γ` Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης» («Αγγελιοφόρος» 22/2/2000).

Πρόθεση του σημειώματος είναι να αποκαλύψει προς όφελος τίνος συντελούνται αυτά τα έργα και ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων.

Οσον αφορά στην πόλη και στην περιοχή, πρέπει να επισημάνουμε τις τρομακτικές καθυστερήσεις, ακόμα και σ' αυτά τα έργα που υπηρετούν το κεφάλαιο, με αποτέλεσμα την κωμικοτραγική πλέον κατάσταση να εξαγγέλλονται «συνεχώς» (π.χ. υποθαλάσσια αρτηρία) ή να δεσμεύονται «συνεχώς» οι κυβερνητικοί παράγοντες για το τελείωμά τους, προσβλέποντας μάλιστα όλοι στο Γ` Κοινοτικό Πλαίσιο, που εξειδικεύεται στην περιοχή μας μέσω του Γ` ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας.

Ετσι, πέραν των πανηγυρισμών για την εγκατάσταση της έδρας του Οργανισμού Ανασυγκρότησης των Βαλκανίων, του Cedefor, της πρωτοβουλίας seci, καθώς και μιας σειράς χρηματοπιστωτικών οργανισμών (π.χ. παρευξείνεια τράπεζα), το υπόλοιπο έργο είναι πενιχρό. Μετρούνται συγκεκριμένες δράσεις στα πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, το πρόγραμμα της οποίας δεν ολοκληρώθηκε. Το Βασιλικό Θέατρο κινδυνεύει να μείνει χωρίς στέγη παρ' όλη τη διοχέτευση δισ. για την ανακαίνιση του κτιρίου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, και σίγουρα αποτελούμε παγκόσμια πρωτοτυπία να έχουμε αρχαιολογικούς χώρους - σκουπιδοτενεκέδες στο κέντρο της πόλης 2.000 χρόνια τώρα.

Στο μεταξύ, ο απολογισμός για τους εργαζόμενους είναι αμείλικτος:

Καθημερινά συρρικνώνονται και κλείνουν βασικές παραγωγικές μονάδες, ενώ μια σειρά απ' αυτές μεταφέρονται σ' άλλες περιοχές ή χώρες, στο όνομα του κέρδους, επιδοτούμενες κιόλας από την ΕΕ («Good Year», «Pepsico-HBH», «Δεδέογλου»).

Την ίδια ώρα, στο όνομα του λιγότερου κράτους και της «αναποτελεσματικότητάς» του, παραδίδονται στους ιδιώτες οι κερδοφόροι παραγωγικοί τομείς του δημοσίου (Διεθνής Εκθεση, Λιμάνι, ΟΥΘ, ΑΓΝΟ, ΕΛΒΟ κ.ά.), που αποτελούν περιουσία του ελληνικού λαού, μετατρέποντας κοινωνικά αγαθά σε εμπορεύματα. Ξεπουλιέται ο ορυκτός πλούτος έναντι πινακίου φακής (TVX-μεταλλεύματα χρυσού), χωρίς καμία παρέμβαση της πολιτείας για την προστασία του περιβάλλοντος και της ζωής των κατοίκων των γύρω περιοχών.

Τα τελευταία 15 χρόνια στη Θεσσαλονίκη δεν έγινε καμία παραγωγική επένδυση. Ο,τι προπαγανδίζεται και σήμερα ως τέτοια, αφορά στην Εγνατία, στους κάθετους οδικούς άξονες, στο λιμάνι, στις πύλες της ΔΕΘ, στις εισόδους της πόλης, στο μετρό, στο καζίνο και στον ιππόδρομο (που τώρα τσακώνονται Μπόμπολας - Κόκκαλης ποιος θα τον αναλάβει).

Εργα που επιβεβαιώνουν το ρόλο που έχουν τάξει στη Θεσσαλονίκη και τη χώρα μας οι ΗΠΑ - ΕΕ με κύριο στοιχείο τις υπηρεσίες και το διαμετακομιστικό εμπόριο για την εξυπηρέτηση της οικονομικής και στρατιωτικής διείσδυσης στην περιοχή. Αυτά σημαίνουν «η Θεσσαλονίκη μητρόπολη των Βαλκανίων», «έδρα του Οργανισμού Ανασυγκρότησης», «Πολιτιστική Πρωτεύουσα» και άλλα ηχηρά.

Αν η απαξίωση της παραγωγικής βάσης της περιοχής δεν πείθει για το ποιοι διεισδύουν, οι ίδιοι οι εκπρόσωποι των μονοπωλίων είναι αποκαλυπτικοί στις κατά καιρούς δηλώσεις τους στα «διαρκή» φόρουμ που γίνονται στην πόλη. Η διείσδυση αφορά τις πολυεθνικές στους τομείς των τηλεπικοινωνιών, της ενέργειας, του χρηματοπιστωτικού κεφαλαίου, των τροφίμων, στο σύνολο των οποίων οι ελληνικές αντιπροσωπεύουν 2-3% (Διήμερο 2-3/11/99 οικονομικών κολοσσών για την ανασυγκρότηση).

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι να πλανιέται το φάντασμα της ανεργίας πάνω από την πόλη, που φτάνει ήδη στο 18%, ενώ στη νεολαία και στις γυναίκες να ξεπερνά το 30%.

Την ίδια ώρα καταπατούνται τα εργασιακά δικαιώματα, επεκτείνονται οι ελαστικές μορφές εργασίας, οι οικονομικοί μετανάστες χρησιμοποιούνται μεθοδευμένα ως επιπλέον εφεδρικός στρατός ανέργων, προκειμένου να θησαυρίσουν οι εργοδότες και να μπορούν πιο εύκολα να πάρουν πίσω τις κατακτήσεις της εργατικής τάξης.

Το πρόβλημα της ανεργίας καθημερινά διογκώνεται και από το κλείσιμο των επιχειρήσεων των ΕΒΕ, καθώς και τον αφανισμό εκατοντάδων αγροτοκτηνοτροφικών νοικοκυριών.

Την περίοδο 1991-1997 ο αριθμός των «λουκέτων» στη Θεσσαλονίκη αυξήθηκε κατά 32,6%, ενώ ο αριθμός νεοϊδρυμένων επιχειρήσεων μειώθηκε κατά 25,6%. Κι όμως έτρεχε το Β` ΠΕΠ και οι επιχορηγήσεις των ΕΚΑΣ, π.χ. Τώρα τι θα αλλάξει; Σταμάτησε η ασύδοτη δράση των πολυεθνικών («Practiker», «Continent» κ.ά.), των ανεξέλεγκτων εισαγωγών, των τοκογλυφικών δανείων, της άνισης φορολογίας με τα αντικειμενικά κριτήρια που αλλάζουν μανδύα, η απελευθέρωση της επαγγελματικής στέγης;

Ιδιαίτερα στον τομέα του εμπορίου γίνονται ραγδαίες ανακατατάξεις προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, με τις συγχωνεύσεις πολυεθνικών κολοσσών («Garrefowr», «Promode») και τις εξαγορές τοπικών αλυσίδων.

Στο αναπτυξιακό συνέδριο που διοργανώθηκε το Γενάρη του '99 με ευθύνη της νομαρχίας εκτιμήθηκαν ως απαραίτητα 35 δισ. τουλάχιστον για την αντιμετώπιση του εκρηκτικού προβλήματος της σχολικής στέγης στο νομό, χωρίς να περιλαμβάνεται το πρόβλημα των ΤΕΕ (βιβλία-εξοπλισμός). Στο μεταξύ βέβαια η «μεταρρύθμιση προχώρησε» με καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων και συνωστισμό των μαθητών σε 30άδες στις τάξεις.

Σ' αυτούς που το μέλλον προσπαθούν από τώρα να στερήσουν.

Δύσκολα λοιπόν μπορεί να πείσει η κυβέρνηση για το έργο της στη συμπρωτεύουσα. Οι γυαλιστερές φωτογραφίες δεν μπορούν να κρύψουν το σκάνδαλο του Νοσοκομείου «Παπαγεωργίου», που ξεκίνησε ως ΝΠΙΔ με υποτυπώδη λειτουργία, καταργώντας άλλα νοσοκομεία ή περιμένοντας να λειτουργήσουν μονάδες του ιδιωτικού κεφαλαίου.

Τι θα απαντηθεί στο εύλογο ερώτημα για την καθυστέρηση του Βιολογικού Καθαρισμού, τη διευθέτηση των χωματερών, τη θωράκιση της πόλης από φυσικές καταστροφές - όταν ούτε το Σέιχ Σου δεν αποκαταστάθηκε από την τελευταία πυρκαγιά - την υδροδότηση της πόλης, τη μόλυνση του Θερμαϊκού;

Το Γ` ΠΕΠ βοηθά στην αντιστροφή αυτής της κατάστασης;

Στο σχέδιο ΠΕΠ, σελ. 62-63 αναφέρεται: «Η αναπτυξιακή στρατηγική της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όπως αυτή εκφράζεται από τις παρούσες προτάσεις, κρίνεται συνεπής με τις κατευθύνσεις της ΕΕ».

«Θεωρείται ότι υπάρχει πλήρης εναρμόνιση της στρατηγικής με τις κοινοτικές πολιτικές και προσπαθεί να επιτύχει με αποτελεσματικότητα τους στόχους που τίθενται απ' αυτές. Ειδικότερα προσπαθεί να επιτύχει στόχους που ήδη έχουν τεθεί από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα, την Ανάπτυξη Ερευνας και Τεχνολογίας, τις Πολιτικές Περιβάλλοντος, τις Πολιτικές Απασχόλησης, την Πολιτική για τον Ανταγωνισμό και την Πολιτική για την Ανάπτυξη της Υπαίθρου».

Δηλώνεται δηλαδή ότι υλοποιεί τις κατευθύνσεις της κυβέρνησης και της ΕΕ, που όσον αφορά στη Θεσσαλονίκη, συνδέονται με τη στρατηγική του κεφαλαίου για την «ανασυγκρότηση των Βαλκανίων», τον οικονομικό, πολιτικό και στρατιωτικό έλεγχό τους, καθώς και της ευρύτερης περιοχής της Νότιας και Ανατολικής Μεσογείου.

Μέσω όλων των δράσεών του, το ΠΕΠ ενισχύει πολύπλευρα το μεγάλο κεφάλαιο, είτε άμεσα, αναδιανέμοντας ένα μέρος του πλούτου προς όφελός του μέσω της ανάθεσης διαφόρων έργων ή άλλων επιχορηγήσεων, είτε έμμεσα από τα δίκτυα, ως τη δημιουργία βιομηχανικών ζωνών και τη χρηματοδότηση 6ωρων ερευνητικών προγραμμάτων. Για παράδειγμα, από το Β` ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας, χρηματοδοτήθηκαν με 1,7 δισ. προγράμματα Βιομηχανικής Πληροφορικής και επιχειρηματικών διαγνώσεων, ενώ δόθηκαν και επιχορηγήσεις 20%... στο μετοχικό κεφάλαιο Νέων ΕΚΕΣ (Εταιρίες Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών) που επενδύουν σε μικρομεσαίους.

Οι παραπάνω στόχοι επιβεβαιώνονται αν δει κανείς τους άξονες του ΠΕΠ ή αν διαβάσει τι συμπεριλαμβάνεται στο σκέλος «Ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης σε μητροπολιτικό κέντρο με διεθνείς λειτουργίες»:

- Μεταφορές-επικοινωνίες (λιμάνι, αεροδρόμιο, Εγνατία, ΠΑΘΕ κλπ.)

- Αστικές υποδομές-περιβάλλον-πολιτισμός (π.χ. αναβάθμιση της βιομηχανικής συγκέντρωσης στη ΒΔ περιοχή της πόλης).

- Κίνητρα-υπηρεσίες-υποδομές για τις επιχειρήσεις.

- Ερευνα-εκπαίδευση-ανθρώπινο δυναμικό (ειδικό βάρος σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, κατάρτισης και επανειδίκευσης).

Πουθενά δε γίνεται λόγος για κάποια παραγωγική επένδυση. Ο ίδιος ο πρόεδρος του ΣΒΒΕ λέει ότι οι κοινοτικοί πόροι αξιοποιούνται όλο και λιγότερο στην ενίσχυση της παραγωγικής δομής της χώρας («Μακεδονία», 6/2/2000).

Από τα 420 δισ. του ΠΕΠ τα 170 διατίθενται για μεταφορές.

Να μη διαφύγει επίσης ότι και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2000 το 74% χρηματοδοτεί έργα Κοινοτικών Προγραμμάτων, οι δε τομείς των μεταφορών παίρνουν κι από δω τη μερίδα του λέοντος, το 25%. Ολα δηλαδή τα προγράμματα για την ίδια «ανάπτυξη» πασχίζουν.

Παρά τον πρόσφατο καταστροφικό σεισμό της Αθήνας, κι ενώ σύσσωμος ο κόσμος απαιτεί να ξεκινήσουν οι έλεγχοι και να παρθούν μέτρα αντισεισμικής προστασίας, γι' αυτό το σκοπό δεν προσδιορίζονται κονδύλια. Κι ενώ το κόστος θεωρείται ψηλό - δεν έχει κέρδος η σωτηρία των ανθρώπων - με αποτέλεσμα ούτε έλεγχοι στα σχολεία να μη γίνονται, ο νομάρχης Θεσσαλονίκης, κ. Παπαδόπουλος, προτείνει νέο φόρο που θα πληρώνεται από τα λαϊκά στρώματα για να το καλύψει.

Υπηρετεί, λοιπόν, το ΠΕΠ τις ανάγκες του λαού της πόλης και την περιοχή ή το μοντέλο μιας πόλης κέντρου διείσδυσης του πολυεθνικού κεφαλαίου στα Βαλκάνια, πολεμικών επιχειρήσεων, διαμετακομιστικού εμπορίου, χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και πόλης - θεραπαινίδας;

Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της ανεργίας με τα δισ. που μπαίνουν στις τσέπες των επιτήδειων για τα «προγράμματα κατάρτισης»;

Από το Β` ΠΕΠ κατασπαταλήθηκαν 13,5 δισ. συνολικά γι' αυτό το σκοπό κι όμως η ανεργία συνέχισε να ανηφορίζει. Να σημειώσουμε ότι από το 113 προγράμματα που τρέχουν φέτος στο Νομό Θεσσαλονίκης, στα 5 εμπλέκονται ΑΕΙ-ΤΕΙ και τα υπόλοιπα έχουν ανατεθεί σε ιδιώτες. Να πού πάνε τα πακέτα.

Να σημειώσουμε, δε, ότι γίνεται ειδική αναφορά στο ΠΕΠ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την έρευνα και τεχνολογία -υπάρχει ειδικό κονδύλι. Με δεδομένη την αναλγησία για τα υπόλοιπα προβλήματα της εκπαίδευσης η προσοχή αυτή φαίνεται ότι εξυπηρετεί:

  • Το δεδομένο τους ενδιαφέρον για προγράμματα και τμήματα που υπηρετούν τους στόχους του μεγάλου κεφαλαίου.
  • Το στόχο η Θεσσαλονίκη να γίνει «κέντρο εκπαίδευσης» των Βαλκανίων.

Τέλος, ισχυρίζονται όλοι οι κυβερνητικοί παράγοντες ότι με το Γ` Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης - ΠΕΠ κλπ. θα μειωθεί η διαφορά του κατά κεφαλήν εισοδήματος στην Ελλάδα με το αντίστοιχο του ευρωπαϊκού μέσου όρου, θα περιοριστεί η ανεργία, θα ενισχυθεί η αναπτυξιακή της δυναμική, θα βελτιωθεί η θέση του πολίτη, θα κατανεμηθεί ισότιμα η ευημερία στην Ελλάδα, θα αναπτυχθεί η οικονομία.

Ωραία ακούγονται όλα αυτά, ειδικά μπροστά στις εκλογές, ξεχνάνε όμως να αναφέρουν ότι και τα προηγούμενα χρόνια έτρεχαν διαρκώς ευρωπαϊκά προγράμματα (Δυτικοευρωπαϊκά Δίκτυα, πακέτο Ι και ΙΙ κλπ.), όμως και η ψαλίδα μας μεγάλωνε συνεχώς από τις υπόλοιπες χώρες, παρόλο που είμαστε παράδεισος κερδοφορίας για το μεγάλο κεφάλαιο. Και η ανεργία έφτασε στα ύψη. Και το εμπορικό μας ισοζύγιο γίνεται ολοένα αρνητικό. Και η βιομηχανική - αγροτική παραγωγή συρρικνώνεται και γίνεται έρμαιο του πολυεθνικού κεφαλαίου.

Το ΚΚΕ μπροστά και στις εκλογές καλεί το λαό να συσπειρωθεί και να παλέψει στα πλαίσια ενός Λαϊκού Κοινωνικοπολιτικού Μετώπου, που θα διεκδικεί έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης της ελληνικής κοινωνίας και της περιοχής, προς όφελος των εργαζομένων, ενάντια στα συμφέροντα της πλουτοκρατίας και των οργανισμών που τη στηρίζουν.

Η αποδυνάμωση των κομμάτων που την υπηρετούν και η αποφασιστική ενίσχυση του ΚΚΕ θα δώσει ώθηση στον αγώνα, μέσα από τον οποίο περνά και η επίλυση των άμεσων οξυμένων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η πόλη.


Γιάννα ΠΑΤΕΛΑΚΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ