ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Απρίλη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Χρώματα" της άνοιξης

Στις 17 του Απρίλη εγκαινιάζεται στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος - Δεξαμενή" (Ξανθίππου 11), ομαδική έκθεση ζωγραφικής, με τίτλο "Καρποφορία - Ανθοφορία".Παρουσιάζουν έργα τους οι Αχ. Δρούγκας, Χρ. Καρράς, Μ. Μακρουλάκης, Γ. Μαυροϊδής, Δ. Μυταράς, Π. Τέτσης, Αλ. Φασιανός, Μ. Σταματίου, Ν. Φραντζολά κ.ά. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 10 του Μάη και περιλαμβάνει μια σειρά από έργα με νεκρές φύσεις, φρούτα, λουλούδια και δέντρα, καθώς και τοπία, στα οποία γίνονται νύξεις για τη ζωοφόρο δύναμη της καρποφορίας - ανθοφορίας.

  • "Φιγούρα και χώρος", ονομάζεται η ομαδική έκθεση έργων που εγκαινιάζεται στις 17 του Απρίλη στο Διεθνές Κέντρο Εικαστικών Τεχνών "Αέναον" (Στουρνάρη 30). Παρουσιάζουν έργα τους οι: Β. Αθηναίος, Μ. Ζησίου, Π. Ζουμπουλάκης, Λ. Μελισσαράτου, Π. Σάμιος κ.ά. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 17 του Μάη.
  • Εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην γκαλερί "7" (Ζαλοκώστα 7), έκθεση έργων του γλύπτη Γιώργου Τσακίρη με τίτλο "Κλωσομηχανές".Και στην έκθεση αυτή ο καλλιτέχνης συνεχίζει τη σειρά των λειτουργικών κατασκευών, μέσω των οποίων επιδίωξε την ανάπτυξη των καθεαυτών οργανικών διαδικασιών. Οι κλωσομηχανές έχουν σχεδιαστεί από τον καλλιτέχνη με τρόπο, ώστε τεχνικά να ανταποκρίνονται στη λειτουργία τους, αλλά και ταυτόχρονα να είναι αυτοτελή γλυπτά. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 8 του Μάη.
  • Η ζωγράφος Μίνα Παπαθεοδώρου - Βαλυράκη εκθέτει την πρόσφατη εικαστική της δημιουργία στην γκαλερί "Αδάμ" (Νεοφύτου Βάμβα 5), με παράλληλη παρουσίαση στο Γκάζι (Πειραιώς 100). Πρόκειται για έργα μεγάλων διαστάσεων, τα οποία, με χρώματα καθαρά, προβάλλουν τη γρήγορη κίνηση, συγκροτώντας άμεσα, έντονες ζωγραφικές περιγραφές του σύγχρονου περιβάλλοντός μας.
  • Τη Δευτέρα στην αίθουσα τέχνης "Αντήνωρ" (Δεινοκράτους 53), εγκαινιάζεται έκθεση έργων των: Βαγγέλη Βλαχοδήμου, Βαγγέλη Γκιόκα και τουΜιχάλη Μανταδάκη.Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 9 του Μάη.
"Ημερολόγιο αποδημίας"

Εκθεση έργων του Βασίλη Κυπραίου στις "Νέες Μορφές"

Δημιουργίες των δύο τελευταίων χρόνων, έργα του Βασίλη Κυπραίου που έγιναν σ' έναν αγαπημένο τόπο, την Πάτμο, παρουσιάζονται αυτές τις μέρες στην γκαλερί "Νέες Μορφές" (Βαλαωρίτου 9). Με γενικό τίτλο "Αποδημία",ο Β. Κυπραίος μορφοποιεί όλα όσα τον ορίζουν. Ρίχνει φως και χρώμα στις γραπτές σημειώσεις μιας προσωπικής εξομολόγησης.

Διαφορετικά από την προηγούμενη δουλιά του, στα έργα αυτά "χρησιμοποιεί", όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στον κατάλογο η Τζούλια Δημακοπούλου,"ένα προσωπικό ιδίωμα που αφήνει στις εικόνες ένα ρόλο μόνον υπαινικτικό".

"Στην προηγούμενη έκθεση", μας λέει ο Β. Κυπραίος "παρουσιάστηκαν πολύ μικρά σε διαστάσεις έργα, ημερολογιακού τύπου. Μια τοπιογραφία, ουσιαστικά, και δέντρα. Ηταν μια δουλιά που δεν έγινε εκ του φυσικού. Τα χρώματα πρέπει να διυλίζονται και να ξαναβγαίνουν. Μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο είχα αφιερωθεί συστηματικά στο γράψιμο, ήρθαν σαν αποτέλεσμα τα "Δέντρα" της τωρινής έκθεσης, που αποτελούν συνέχεια, τρόπον τινά, κάποιων μικρών δέντρων. Από εκεί και πέρα, βγήκε το έργο "Κάτω νερά" το οποίο πραγματικά με φτέρωσε. Είναι μία κατάβαση σε ένα χθόνιο τόπο. Θα έλεγα ότι κυριολεκτικά βγήκε από τα γραπτά μου".

"Στα αμέσως προηγούμενα έργα του", σημειώνεται στον κατάλογο, "παρόλο που γυναικείες μορφές - μνήμες άλλων εποχών - στοιχειώνουν τα έργα, το φως είχε τον κυρίαρχο λόγο. Κι ακόμα παλαιότερα, την εποχή που η ζωγραφική του μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν "αφηρημένη" ή στον ενδιάμεσο κύκλο δουλιάς με τις μορφές να διαφαίνονται μόλις, σαν σε όνειρο, πάλι την ίδια παράξενη αίσθηση υπέβαλαν. Εμοιαζε να υπακούουν όλα στην καταλυτική κυριαρχία του φωτός, να πλέουν σε διαφανή νερά, να τείνουν στο απόλυτο λευκό".

"Η πολυχρωμία της προηγούμενης δουλιάς", μάς λέει ο ζωγράφος, "ήταν σχεδόν εξαντλητική. Μέτρο και ζητούμενο σε όλες τις περιόδους, ήταν πάντοτε το φως.Αλλά πια δεν μπορούσε να πάει το άσπρο στο άσπρο. Η διαφάνεια εξαντλήθηκε. Και τεχνικά αλλά και προσωπικά, λοιπόν, πήγα να βγάλω φως από το μαύρο, το πραγματικό μαύρο".

"Ημερολόγιο Αποδημίας", "Αδειανό πουκάμισο", "Αδειανό κλουβί", "Ορίζοντας", "Η απόχη στην πολυθρόνα", "Ρούχα - παπούτσια στην κρεμάστρα", "Η Σκάλα", "Αποδημία", "Κουπιά στην άμμο", "Ενθύμιο αποδημίας" (... ),είναι μερικά από τα παρουσιαζόμενα έργα, έργα στα οποία εύκολα αναγνωρίζει κανείς ένα συμβολισμό. Αν και απούσα η ανθρώπινη μορφή, το άγγιγμά της, ο υπαινιγμός της χειρονομίας της, βρίσκονται διάχυτα στο χώρο του τελάρου.

"Η λέξη "Αποδημία"", καταλήγει η Τζ. Δημακοπούλου, "έρχεται και ξανάρχεται και συνοδεύει αυτούς τους πίνακες που ψάχνουν το φως, μέσα στο σκοτάδι μιας κατάβασης, στις χθόνιες καταβολές μας. Ελάχιστο κόκκινο σπάει τις μαύρο - καφέ επιφάνειες, μια πεταλούδα, "το δέντρο στα κάτω νερά" δίνουν τις νύξεις. Το νόημα της σύνδεσης με τη μέχρι τώρα πορεία του. Πέρα όμως απ' αυτές τις αναφορές, ο θεατής έχει να συνομιλήσει με την παράξενη μαγεία της ζωγραφικής που σ' αυτούς τους πίνακες του Β. Κυπραίου σε κατακτάει από την πρώτη ματιά".

Η. Μ.

Πλούσια, εκφραστική φωνή

Αναδρομική έκθεση έργων του Αλκη Πιερράκου φιλοξενείται μέχρι τις 10 του Μάη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάτρας.Η ενδιαφέρουσα αυτή εικαστική παρουσίαση εντάσσεται στον κύκλο εκθέσεων για τους δημιουργούς της διασποράς, που ξεκίνησε πριν τέσσερα χρόνια.

Οπως σημειώνει στον κατάλογο, ο εμπνευστής της παρουσίασης, υπεύθυνος του Μουσείου Κοτοπούλη, Κώστας Ιωαννίδης "πληθωρικός, μποέμ, ανήσυχος, ζωγράφος με διεθνή ακτινοβολία που τιμά με το έργο και την προσωπικότητά του τη χώρα μας. Εντυπωσιάστηκα από την καλλιτεχνική του διαδρομή στα σύγχρονα ρεύματα της τέχνης, καθώς κατόρθωσε να τα συμπυκνώσει στο έργο του και να διαμορφώσει ένα προσωπικό ύφος, όπου διαφαίνεται η ευφάνταστη πρωτοποριακή του γραφή".

Ο ακαδημαϊκός Χρύσανθος Χρήστου, ανάμεσα στα άλλα, αναφέρει: "Μία γόνιμη παρουσία στη σύγχρονη εικαστική σκηνή έχουμε με τη ζωγραφική του Αλκη Πιερράκου, δημιουργού που συνεχίζει τις προσπάθειές του, εργάζεται ακούραστα, διευρύνει και πλουτίζει το εκφραστικό του ιδίωμα. Σε επαφή πάντα με τη ζωή, ο Α. Πιερράκος θα μεταφέρει στη ζωγραφική και το σχέδιό του προσωπικά βιώματα και συναντήσεις του από τον κόσμο, που εκφράζουν τις κάθε είδους ανησυχίες του. Η επαφή του με τον κόσμο των Βαλκανίων, με την παραμονή του στη Γιουγκοσλαβία κατά τα εφηβικά του χρόνια και η γόνιμη θητεία του στον κόσμο της ευρωπαϊκής τέχνης μαζί με τις ελληνικές ρίζες του, δίνουν νέες διαστάσεις στην καλλιτεχνική του δημιουργία. Αυτό που δίνει τον τόνο στη συνολική πορεία του είναι το πέρασμα από τις περιγραφικές αξίες στις καθαρά ζωγραφικές, από το εξωτερικό στο εσωτερικό, και είναι αυτό που δίνει στα έργα μια πλούσια και προσωπική εκφραστική φωνή".

Εργο του Αλ. Φασιανού

"Ρούχα παπούτσια στην κρεμάστρα"

"Γυμνό", έργο του 1990

Τη Δευτέρα (8μμ) στην Εθνική Πινακοθήκη,γνωστοί ηθοποιοί θα διαβάσουν φιλελληνικά κείμενα, σε λογοτεχνικές μεταφράσεις. Εισαγωγή και επιμέλεια: Δημήτρης Παντελοδήμος. Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Εύα Κοταμανίδου και Λυδία Κονιόρδου, Κώστας Καστανάς και Χρήστος Τσάγκας.Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης "Η Ελληνική Επανάσταση. Ο Ντελακρουά και οι Γάλλοι Ζωγράφοι".Είσοδος ελεύθερη.

Με αφορμή την παρουσίαση έργων του Δημοσθένη Κοκκινίδη για τα τριάντα χρόνια από το απριλιανό πραξικόπημα, η γκαλερί "Αστρα" οργανώνει στις 18/4 (8μμ) στο χώρο της έκθεσης (Καρυατίδων 8), ομιλίες και συζήτηση με το κοινό. Θα μιλήσουν οι: Νίκος Χατζηνικολάου (Ιστορικός Τέχνης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης), Δημήτρης Μαρωνίτης (ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ) και ο ιστορικός Φίλιππος Ηλιού.

Στις 20 του Απρίλη, το Παιδικό Μουσείο - Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων, σε συνεργασία με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, θα πραγματοποιήσει αφιέρωμα στο Πάσχα. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και στόχος του είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τα έθιμα και την ιστορία τους. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, οι μικροί φίλοι θα έχουν την ευκαιρία να κατασκευάσουν πασχαλινές κάρτες και λαμπάδες, να βάψουν αυγά, να φτιάξουν πασχαλινά κουλούρια και να ζήσουν πολλές ακόμη πασχαλινές εμπειρίες. Συμμετοχή 1.800 δραχμές. Δηλώσεις συμμετοχής στο 33.12.995.

Εννέα αντιπροσωπευτικά έργα του Μικελάντζελο Μερίσι, πιο γνωστού ως Καραβάτζιο (1571 - 1610), παρουσιάζονται από τις 16 του Απρίλη στο Κυβερνείο (Παλατάκι) της Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Εκτίθενται τα έργα: "Η καλή μοίρα", "Παιδί που δαγκώνεται από σαύρα", "Η θυσία του Ισαάκ", "Στέφανος εξ ακανθών", "Αγιος Φραγκίσκος", "Αγιος Ιερώνυμος", "Δαυίδ και Γολιάθ", "Ο οδοντίατρος", "Ιππότης της Μάλτας". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 του Ιούνη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ